• جمعه / ۵ آبان ۱۳۸۵ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8508-01519

مريخ‌نورد سخت‌جان ناسا 1000 روزه شد

مريخ‌نورد سخت‌جان ناسا 1000 روزه شد

در حالي كه مريخ‌نورد هاي «روح» و «فرصت» تنها براي انجام يك ماموريت سه ماهه به سياره سرخ اعزام شدند اما اينك با گذشت 1000 روز مريخي از آغاز فعاليت خود ( يعني يازده برابر بيشتر از زماني كه براي ماموريت آنها در نظر گرفته شده بود) همچنان به كاوش هاي خود بر سطح مريخ ادامه مي‌دهند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «روح» (SPIRIT) و «فرصت»(OPPORTUNITY) كه به ترتيب در 14 دي و 5 بهمن ماه 82 بر خاك اين سياره سرخ فرود آمدند، ماموريت ابتدايي سه ماهه خود را در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت 83 با موفقيت به پايان رساندند.

مريخ‌نورد فرصت روز پنج‌شنبه (25 اكتبر) در جشن هزار روزه شدن خود توانست نمايي 360 درجه از محيط اطراف خود را براي ما به عنوان هديه ارسال كند.

در آن سوي سياره سرخ، مريخ‌نورد «روح» - كاوشگر دوقلوي «فرصت» - چندي پيش نيز شاهد آن بوديم كه فرصت توانسته بود با قرار گيري در يك موقعيت بي نظير آسمان مريخ را نيز براي ما به تصوير بكشد.

اين ربات كوچك پس از آنكه در سال 2004 پس از گذراندن يك سفر شش ماهه در دهانه «گيوسو» فرود آمد اينك حدود 1026 روز است كه هنوز به كاوش هاي خود بر روي سياره سرخ ادامه مي دهد.

مريخ نورد «روح» در ادامه اكتشافات خود بر روي سطح مريخ همچنين موفق به كشف و شناسايي كلاس جديدي از صخره‌هاي آتشفشاني شد.

به گزارش ايسنا، اين كاوشگر كه اكنون ماه‌هاست به اضافه كاري بر روي سطح مريخ مشغول است، موفق شده است تا اطلاعات مهمي در خصوص اين صخره‌هاي آتش نشاني به زمين مخابره كند.

دانشمندان براي اطمينان خاطر از آتشفشاني بودن اين صخره‌ها به بررسي و آزمايش دقيق پتاسيم و سديم موجود در اين صخره‌ها پرداخته‌اند و به نتايج جالبي هم دست يافتند.

نمونه‌هاي كشف شده اخير حاكي از وجود كلاس جديدي از تركيبات شيميايي هستند كه پيش از اين اثري از آنها بر روي مريخ مشاهده نشده بود.

به گزارش ايسنا، «روح» و «فرصت» حاصل تلاش جمع كثيري از دانشمندان و محققان سازمان فضايي آمريكا به سرپرستي دكتر فيروز نادري - از دانشمندان و مديران ايراني ناسا - است كه مدت‌ها سرپرستي ماموريت‌هاي مريخ ناسا را برعهده داشت و در حال حاضر مديريت كل ماموريت‌هاي منظومه شمسي اين سازمان را برعهده دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha