• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8507-08720

گزارش تفصيلي سومين كارگاه نقد طرح جامع تهران:/1 شهردار مسؤوليت طرح جامع را قبل ارزيابي در شورايي علمي براي ارسال به شوراي عالي شهرسازي و شوراي شهر نمي پذيرد

گزارش تفصيلي سومين كارگاه نقد طرح جامع تهران:/1
شهردار مسؤوليت طرح جامع را قبل ارزيابي در شورايي علمي براي ارسال به شوراي عالي شهرسازي و شوراي شهر نمي پذيرد

سومين « كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران » با موضوع « محتواي طرح » از سوي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در تالار شهيد قريب اين خبرگزاري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين كارگاه از مهندس جليل حبيب اللهيان، مدير نهاد مسوول تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران، و تعدادي از استادان دانشكده هاي شهر سازي دانشگاه‌هاي تهران‏، شهيد بهشتي، علم و صنعت و بين المللي امام خميني‏(ره)، همچنين دكتر پور موسوي مشاور شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهري و مسوول كميته علمي ارزيابي و بررسي طرح جامع تهران و دكتر فريبرز دولت‌آبادي، مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي استان تهران‏ و مدير عامل سابق مركز مطالعات و تحقيقات معماري و شهرسازي ايران ، دعوت به عمل آمده بود.
دكتر سيد امير منصوري عضو هيات علمي دانشگاه تهران، دكتر شريف مطوف عضو هيات علمي دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي، دكتر سيد عبدالهادي دانشپور عضو هيأت علمي دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ، دكتر ناصر براتي عضو هيأت علمي دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، ساير اساتيد شركت كننده در اين كارگاه بودند كه به بررسي موضوع ياد شده پرداختند.
در اين نشست مهندس جليل حبيب اللهيان، مدير نهاد مسوول تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران حضور نيافت و اساتيد حاضر در جلسه خواستار برگزاري نشستي با حضور مسولين اين نهاد به منظور بررسي دقيق‌تر و دريافت پرسش‌هاي طرح شده در مورد طرح جامع تهران شدند.

در اين كارگاه مشاور شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهري، با اعلام اين كه مجموعه مباحث طرح شده از سوي اساتيد در جلسات پيشين كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران در دفتر مطالعات ايسنا مورد توجه شهردار تهران قرار گرفته است، از برنامه شهردار براي دعوت از اساتيد در شورايي علمي به منظور ارزيابي تخصصي طرح جامع تهران خبر داد.

وي كه از سوي شهردار تهران مسووليت تأسيس اين شورا را بر عهده دارد تصريح مي‌كند: از منظر شهردار تهران اين طرح خاتمه يافته تلقي نمي‌شود و بررسي هاي انجام گرفته در شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي به منزله گزارش دهي ميان كار است.

دكتر پور موسوي در اين كارگاه اعلام مي‌كند: شهردار تهران تأكيد دارد قبل از ارزيابي طرح در شورايي علمي هرگز مسوليت آن را به عنوان كارفرما نخواهد پذيرفت و طرح را به شوراي عالي شهرسازي و شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نخواهد كرد.  

لازم به ذكر است خسرو دانشجو، مخبر كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در گفتگويي اختصاصي با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه طبق قانون شوراها، شهرداري تهران موظف است پس از انجام بررسي‌هاي لازم، طرح را در قالب لايحه‌اي با امضاي شهردار به شوراي شهر ارائه كند، اعلام كرد: تا كنون طرح جامع تهران به صورت لايحه رسمي از سوي شهردار به شوراي اسلامي شهر ارائه نشده است.

گفتني است شهردار تهران پيش از اين در مقاله‌اي كه در آخرين جلسه گزارش نهايي طرح جامع تهران، با حضور وزير مسكن و رييس نهاد تهيه كننده طرح جامع و تفصيلي تهران، ارائه كرد، برخي از وجوه مطالعات انجام گرفته، از جمله همزماني تهيه چشم‌انداز، طرح تفصيلي و طرح جامع را مورد نقد و پرسش قرار داد. 

در پي بخش نخست متن كامل اين نشست تقديم حضور خوانندگان گرامي مي‌شود.

ايسنا:

  از اساتيد محترمي كه از دانشكده ها معماري و شهرسازي دانشگاه‌هاي مختلف كشور دعوت ما را براي حضور در اين جلسه پذيرفتند تشكر مي كنم. چنان‌كه اساتيد محترم در جريان هستند، دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، تا كنون دو كارگاه در بررسي و نقد طرح جامع تهران برگزار كرده است كه در كارگاه اول به گفتگو درباره فرآيند تدوين طرح و سازمان تهيه كننده آن پرداختيم و در دومين كارگاه متدولوژي اين طرح مورد بحث قرار گرفت.

متأسفانه تا اين تاريخ مطالعات طرح جامع تهران انتشار نيافته و حتي پاورپوينت هايي كه در تنها جلسه گزارش علني طرح ارائه شد نيز در اختيار اساتيد دانشگاه قرار نگرفته است، اما به هر حال ما ناگزير هستيم با اطلاعات محدودي  كه در اختيار داريم بحث درباره محتواي اين طرح را آغاز كنيم.

در اين كارگاه البته حضور آقاي دكتر پورموسوي مشاور محترم شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهري از اين جهت مغتنم است كه ايشان در جمع ما تنها فردي هستند كه امكان مطالعه كامل طرح را داشته‌اند. از سوي ديگر اين اولين بار است كه با وجود همه محدوديت هايي كه در دسترسي به اطلاعات براي ما وجود دارد، يك طرح جامع در اين سطح در معرض قضاوت و بررسي عمومي قرار مي گيرد و در پرتوي اين گفتگو‌ها تا حدودي تاريخ شهرسازي معاصر در كشور ما مستند مي‌شود؛ از اين رو حضور مشاور محترم شهردار تهران از اين جهت نيز براي ما اهميت دارد كه بدانيم موضع شهردار تهران در برابر ديدگاههاي اساتيد دانشكده‌هاي معماري و شهرسازي دانشگاه هاي مختلف تهران چيست؟ و مهمتر از آن اين كه ايجاد فضاي گفتگوي عمومي براي دانشگاهيان از اين جهت تا چه اندازه مورد استقبال شهردار قرار مي‌گيرد؟

از اساتيد محترم نيز خواهش مي كنم در اين جلسه كه در واقع جلسه آغازين ما در پرداختن به محتواي طرح جامع تهران است، به طرح مهمترين محور‌ها و نقد هايي بپردازند كه در بررسي محتواي اين طرح بايد مورد توجه قرار گيرد. در جلسات آتي محور‌هاي طرح شده را به طور تفصيلي مورد بحث قرار خواهيم داد.  

تهيه و تصويب طرح جامع در پستو؛

مضر به حال شهروندان

 بدترين رويكرد براي تصويب يك طرح تأثيرگذار در زندگي مردم

دكتر منصوري:

طرح مهم و مؤثري در زندگي شهروندان تهران به نام طرح جامع، قطعا بايد با مشاركت، در حضور و زير نظر شهروندان تهيه و تصويب شود. اين طرح نبايد محرمانه تلقي شود و اسناد و دستاوردهاي آن به صورت قطره‌اي و كنترل شده منتشر شود محققان، متخصصان و شهروندان، نتوانند در مورد آن داوري كنند.

اين سياست كه طرح جامع در پستو تهيه و تصويب شود، قطعا مضر به حال شهروندان خواهد بود و بدترين رويكردي است كه براي تصويب يك طرح تأثيرگذار در زندگي مردم مي‌توان در پيش گرفت. به نظر مي‌رسد كه ما بايد به درجه‌اي از تمدن رسيده باشيم كه امري كه تا اين حد با زندگي مردم سر و كار دارد را بيگانه از مردم تلقي نكنيم.

همه دنيا، مشاركتي كردن تهيه برنامه‌هاي شهري را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند

نهاد تهيه ‌كننده طرح جامع تهران در يك برنامه‌ريزي حساب شده، سعي مي‌كند

 هرچه محرمانه‌تر و پنهاني‌تر اين كار صورت گيرد

در حالي كه همه دنيا، مشاركتي كردن تهيه برنامه‌هاي شهري را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند، نهاد تهيه‌كننده طرح جامع تهران نه‌ تنها از مشاركتي كردن طرح خودداري كرد، بلكه در يك برنامه‌ريزي حساب شده، سعي مي‌كند هرچه محرمانه‌تر و پنهاني‌تر اين كار صورت گيرد تا آن‌جا كه در جلسه گذشته كارگاه نقد و بررسي طرح جامع تهران در ايسنا، پس از آن كه اساتيد حاضر در جلسه به نكاتي به عنوان نقاط ضعف اين طرح اشاره كردند، موضع آقاي شفيق مديرعامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران اين بود كه ما هنوز چيزي از طرح منتشر نكرده‌ايم كه شما بتوانيد درباره آن نظر بدهيد! در حالي كه طرح در مرحله پاياني است.

موضع آقاي شفيق اين بود كه ما هنوز چيزي از طرح منتشر نكرده‌ايم كه شما بتوانيد درباره آن نظر بدهيد

موضع ما اين است كه اين طرح به همين دليل مشكل دارد

تاكنون گزارش نهايي اين طرح منتشر نشده است

وي انتقادات اساتيد حاضر در جلسه رابه جرم بي‌اطلاعي محكوم مي‌كرد، در حالي كه موضع ما اين است كه اين طرح به همين دليل مشكل دارد. كساني كه حرف و دغدغه‌شان شهرسازي و مسائل شهري است بايد به سختي از طرح اطلاعاتي بدست آورند‎؛ چرا كه نه ‌تنها تاكنون گزارش نهايي اين طرح منتشر نشده است، بلكه هيچ‌گاه در طول دوران تدوين طرح گزارشي منتشر نشد كه در فرآيند طبيعي برنامه‌ريزي به طور مقدماتي اهداف مصوب طرح را اعلام كند و پس از آن مردم درباره اين اهداف اظهار نظر كنند كه آيا اين اهداف مورد قبول آنها هست يا خير؟

هرگز گفته نشد كه سياست‌هاي كلان اين طرح چيست و اين طرح به دنبال حل چه مسئله‌هايي است؟ هيچ‌گاه گفته نشد كه تهيه‌كنندگان طرح در ارزيابي‌هاي خود از تهران، چه بحران‌هايي را تشخيص مي‌دهند؟

طرح جامعي كه اساتيد دانشگاه، شهرسازان و كساني كه حرفه و دغدغه‌شان شهر است، از آن اطلاعي ندارند؛ مردم بيچاره كي مي‌توانند درباره‌ آن نظر دهند؟

كدام يك از كارشناسان رده مياني كه در شوراهاي مختلف ارزيابي اين طرح شركت مي‌كنند‏، جرإت دارند به طرحي كه توانسته خود را از چشم همه پنهان نگه دارد، طرح اشكال كنند؟ 

طرح جامعي كه اساتيد دانشگاه، شهرسازان و كساني كه حرفه و دغدغه‌شان شهر است، از آن اطلاعي ندارند؛ مردم بيچاره كي مي‌توانند درباره‌ آن نظر دهند و مديران چه زماني مي‌توانند آن را داوري ‌كنند؟

 كدام‌يك از كارشناسان رده مياني كه در شوراهاي مختلف ارزيابي اين طرح شركت مي‌كنند، جرأت دارند به طرحي كه توانسته خود را از چشم همه پنهان نگه دارد، طرح اشكال كنند؟

كدام كارشناسي معاش خود را به خطر مي‌اندازد و به تهيه‌كنندگان قدرتمندي كه توانسته‌اند طرح را از ابتدا تا انتها پنهاني راهبري ومديريت كنند؛ دربيافتد؟

روشن است كه اگر كارشناسان و دانشگاهيان در مورد محتواي اين طرح سكوت كنند، سرنوشت‌ ما، خانواده‌ها و فرزندانمان تحت تأثير سودجويان و فرصت‌طلباني قرار خواهد گرفت كه بي ترديد سعي مي‌كنند در اين گونه طرح‌ها اعمال نظر كنند. از اين رو ما بايد به سمت علني كردن و انتشار عمومي اين طرح پيش برويم.

در آخرين جلسه‌ گزارش نهايي طرح كه تنها جلسه‌ تشريح علني طرح بود، اعلام كردند جلسه ديگري براي پاسخ به اين سؤالات گذاشته مي‌شود؛ اما اين كار هم انجام نشد

طرح به صورت چراغ خاموش در كميته فني شوراي عالي شهرسازي و كميته برنامه‌ريزي استان در دستور كار قرار داده شده و با رايزني‌هاي گوناگون ارزيابي مي‌شود

در آخرين جلسه‌ گزارش نهايي طرح كه تنها جلسه‌ تشريح علني طرح بود، سؤالاتي از سوي حاضرين مطرح شد. مديران جلسه ابتدا گفتند بعدازظهر به سؤالات پاسخ داده مي‌شود، بعد اعلام كردند جلسه ديگري براي پاسخ به اين سؤالات گذاشته مي‌شود؛ اما اين كار هم انجام نشد و اكنون اين طرح به صورت چراغ خاموش در كميته فني شوراي عالي شهرسازي و كميته برنامه‌ريزي استان در دستور كار قرار داده شده و با رايزني‌هاي گوناگون ارزيابي مي‌شود.

بايد اجازه داده شود سووالات دانشگاهيان در مورد طرح عنوان شود، تا در شوراي عالي شهرسازي پاسخ تهيه‌كنندگان طرح به پرسش‌هاي دانشگاهيان نيز ملاك ارزيابي طرح باشد.

دكتر پورموسوي:

از منظر شهردار تهران دغدغه‌هاي جامعه علمي و مراكز علمي – پژوهشي ما جدي است
 اگر شهردار نتواند به دغدغه‌هاي جدي مراكز علمي پاسخ منطقي و معقول بدهد، جاي ابهامات زيادي را براي مديريت شهر باقي مي‌گذارد

 شهردار تهران تأكيد دارند تا زماني كه اين طرح مراحلي ارزيابي خود را در شورايي علمي طي نكند هرگز به عنوان كارفرما اين طرح را به شوراي عالي شهرسازي ارسال نخواهند كرد

بر اين اساس طرح نه به عنوان طرح خاتمه يافته از منظر شهردار تهران، بلكه در مراحل گزارش‌دهي ميان‌كار به شوراي عالي شهرسازي و شوراي اسلامي شهر تهران ارسال مي‌شود

انتقادات علمي اساتيد مورد مطالعه شهردار تهران قرار گرفته است، از منظر شهردار تهران دغدغه جامعه علمي و مراكز علمي – پژوهشي ما دغدغه‌هايي جدي است و اگر شهردار نتواند به دغدغه‌هاي جدي مراكز علمي پاسخ منطقي و معقول بدهد، جاي ابهامات زيادي را براي مديريت شهر باقي مي‌گذارد.

من اين نويد را خدمت شما مي‌دهم كه شهردار تهران تأكيد دارند تا زماني كه اين طرح مراحلي ارزيابي خود را در شورايي علمي كه مسئوليت آن به اينجانب واگذار شده است، طي نكند؛ هرگز به عنوان كارفرما اين طرح را به شوراي عالي شهرسازي ارسال نخواهند كرد.

من از دوستان و همكاران عزيز براي بررسي علمي و بي‌طرفانه طرح دعوت مي‌كنم و اين قول را از طرف آقاي شهردار به شما مي‌دهم كه ما راهكار جدي و اجرايي براي محك علمي اين طرح داريم و شهردار تهران معتقد است تا زماني كه اين طرح در معرض قضاوت كارشناسان، ذي‌نفعان و مردم قرار نگيرد، تأييد آن درست نيست.

بر اين اساس طرح نه به عنوان طرح خاتمه يافته از منظر شهردار تهران، بلكه در مراحل گزارش‌دهي ميان‌كار به شوراي عالي شهرسازي و شوراي اسلامي شهر تهران ارسال مي‌شود.

استحضار داريد كه شهردار و وزير مسكن وقت، نهادي را براي تهيه طرح جامع تهران تشكيل دادند و در واقع شهرداري و وزارت مسكن كارفرماي مشترك اين طرح هستند.

شهردار تهران تا زماني كه مطمئن نشود اين طرح قابليت علمي و غني‌ كافي براي ارسال به شوراي عالي شهرسازي را دارد؛ هرگز اين كار را انجام نخواهند داد.

 ضمن آن كه زحمات بسيار زياد مشاوريني كه در اين زمينه كار كرده‌اند را ارج مي‌گذارم، اما به لحاظ مأموريتي كه به ما سپرده شده است، تاكنون حدود سه‌هزار صفحه مطلب را مطالعه كرديم ما از هر صفحه گزارش نهايي جمع‌بندي نتايج و دستاوردهاي طرح جمع يادداشت‌هايي برداشته‌ايم و توضيحاتي از تهيه كنندگان طرح خواسته‌ايم. براي ما بسياري از ابعاد روشن شده است.

 

اجماع علمي دانشگاهيان

 شرط شهردار براي تأييد و ارسال آن به شوراي عالي شهرسازي

 شهردار تهران قائل به رويكردي علمي است و قاطعانه معتقد است تا زماني كه اجماع علمي براي تاييد اين طرح به وجود نيايد مسووليت آن را نخواهند پذيرفت. اين موضع قاطع ايشان است و مسووليت آن را هم مي‌پذيرد.

البته همه‌ي ما قبول داريم كه هيچ طرحي نمي‌تواند 100% تامين‌كننده اهداف باشد‎‎؛ اما متفق‌القول هستيم كه بايد تامين‌كننده درصد بالايي از نظرات كارشناسان و ذي‌نفعان طرح باشد.

توجيهي براي ناديده گرفتن ايرادات طرح

دكتر دانشپور:

در آخرين جلسه گزارش نهايي طرح جامع تهران آقاي حبيب‌اللهيان گفتند كه داشتن سندي با انبوه اشكال بهتر از نداشتن آن است. اين منطق، نبايد توجيهي براي ناديده گرفتن ايرادات اين طرح واقع شود.

 

دكتر منصوري:

اين منطق مي‌تواند تا انتهاي سند را تصويب كند و نكته مهمتر اين است كه ما فرصت نقد را از دست مي‌دهيم.

 

 

دكتر پورموسوي:

 

           به شما قول مي دهم كه ما راهكار جدي و اجرايي براي محك علمي اين طرح داريم

 

 اين قول را از طرف آقاي شهردار به شما مي‌دهم كه ما راهكار جدي و اجرايي براي محك علمي اين طرح داريم و شهردار تهران معتقد است تأييد اين طرح تا زماني كه در معرض قضاوت كارشناسان، ذي‌نفعان و مردم قرار نگرفته است، درست نيست.

همه همكاران دانشگاهي ما مي‌خواهند اين طرح شفاف و روشن از منافع مردم دفاع كند و در راستاي اعتلاي كشور باشد.

                                      روش تجزيه و تحليل در اين طرح كاملا مبهم است

همه بحث هايي كه تا كنون مطرح شده است، بحث هايي منطقي و معقول هستند، بحث دراهداف، ، بحث در متدولوژي و روش، به ويژه معتقدم كه در اين طرح روش تجزيه تحليل كاملا مبهم است، روش تجزيه و تحليلي كه قاعدتاً بايد خروجي مطالعات طرح جامع بر مبناي آن استوار باشد‏، تعريف نشده است.

 هنگامي كه از ما سوال مي‌شود آيا اين طرح در شأن جمهوري اسلامي ايران و كشوري كه اين همه متخصص دارد است؟ نبايد ناراحت بشويم؛ بلكه بايد براي آن دليل بياوريم.

مديريت فعلي تهران معتقد است كه ما بايد شأنيت اين كار را رعايت كنيم و با احترام به همه‌ي كارشناسان به بررسي آن بپردازيم، اما واقعا جبهه‌بندي و دوگانگي‌اي وجود ندارد، ما در كنار دوست عزيزمان آقاي مهندس حبيب‌اللهيان بايد به بحث علمي بپردازيم و اين مردم هستند كه بايد قضاوت كنند.

 

من تمامي تلاشم را براي علمي و بي طرفانه بودن ارزيابي ها و بررسي‌هاي علمي اين طرح به كار خواهم گرفت و معتقدم  كه اين بررسي ها بايد به مثابه يك فرصت ارزشمند از سوي نهاد تهيه كننده طرح جامع تهران نگريسته شود. در اين صورت  گفتگو هاي تخصصي پيرامون اين طرح را مي توان در فضايي دوستانه، اما جدي و محققانه ادامه داد. 

به آقاي حبيب‌اللهيان گفتم كه اگر من جاي شما بودم، سايتي را طراحي مي‌كردم و خروجي طرح را به طور كامل در اين سايت ادامه مي‌كردم
دليلي ندارد كه ما پنهان‌كاري كنيم

 نبايد آنچه كه براي مردم تهيه شده است را پنهان كنيم


من قبل از آن كه مشاور باشم، معلم هستم و از اين رو معتقد به انتقاد هستم و معتقدم آنچه كه شما اساتيد محترم به آن اشاره كرديد مشكل تاريخي‌ ماست.

عبدالرحمن كواكبي در كتاب طبايع‌الاستبداد خود به خوبي توضيح مي‌دهد كه ما حتي در خانه و خانواده خود را درگير نوعي استبداد هستيم و غالبا در پشت‌ پرده تصميم‌ مي‌گيريم و بعد از آن را در عرصه عمل اجرا كنيم.

قطعا از حيث محتوايي كه موضوع اين برنامه است، من به آقاي حبيب‌اللهيان گفتم كه اگر من جاي شما بودم، سايتي را طراحي مي‌كردم و خروجي طرح را به طور كامل در اين سايت ادامه مي‌كردم، هيچ اتفاقي هم نمي‌افتاد.

ما در دوراني به سر مي‌بريم كه در دنيا نسل سوم طرح‌هاي توسعه شهري مطرح شده است. امروز از طرح‌هاي CDS سخن گفته مي‌شود، دليلي ندارد كه ما پنهان‌كاري كنيم. اگر ما امين مردم هستيم، نبايد آنچه كه براي مردم تهيه شده است را پنهان كنيم.

با توجه به تدابيري كه آقاي دكتر قاليباف دارند معتقدند كه ما بايد در شيشه قرار بگيريم، مردم ما را نگاه كنند، قاطعانه از ما انتقاد كنند و ما هم صادقانه به انتقادات پاسخ دهيم.

دكتر مطوف:

تهيه‌كننده طرح به نحوي در رسانه‌ها اطلاع‌رساني مي‌كند كه گويا اين كميته علمي در شهرداري تهران وجود ندارد و طرح به سرعت در حال تصويب است

آقاي وزير بر مبناي گزارش وضع موجود آقايان اظهار نظر مي‌كنند

دكتر پورموسوي

مشاور شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهري

 و مسوول كميته علمي ارزيابي و بررسي طرح جامع تهران:

 ما خدمت آقاي وزير عرض كرديم كه تا زماني كه ارزيابي‌هاي كارشناسانه لازم در مورد نتايج طرح به عمل نيايد، تصويب آن منطقي نيست

 


دكتر مطوف:

من از تلاش‌هاي انجام گرفته در شهرداري تهران اطلاع‌ دارم، اما تهيه‌كننده طرح به نحوي در رسانه‌ها اطلاع‌رساني مي‌كند كه گويا اين كميته علمي در شهرداري تهران وجود ندارد و طرح به سرعت در حال تصويب است.

دكتر منصوري:

وزير مسكن هم در مصاحبه‌اي اعلام كردند كه آبان‌ماه بررسي طرح به اتمام مي‌رسد.

دكتر پورموسوي:

آقاي وزير بر مبناي گزارش وضع موجود آقايان اظهار نظر مي‌كنند، ما خدمت آقاي وزير عرض كرديم كه تا زماني كه ارزيابي‌هاي كارشناسانه لازم در مورد نتايج طرح به عمل نيايد، تصويب آن منطقي نيست.

تصميم شهردار انصافا جاي تقدير دارد و بايد به اين همت و عزم آفرين گفت ؛ اما اين رويكرد آفتي دارد
آفت مورد نظر سياست دفع‌الوقت است!

اين پيشنهاد كه كليه دستاوردهاي طرح روي يك سايت اينترنتي ارايه شود، در واقع تير خلاصي است به هر نوع رويكرد پنهان‌كارانه

دكتر منصوري:

اگر آقاي دكتر قاليباف چنين تصميمي گرفته باشند، انصافا جاي تقدير دارد و بايد به اين همت و عزم آفرين گفت و تشكر كرد؛ اما اين رويكرد آفتي دارد كه بايد مراقب آن نيز باشيم و توجه كنيم كه در اين زمينه، انگيزه به تنهايي كفايت نمي‌كند.

آفت مورد نظر سياست دفع‌الوقت است!

 با توجه به شرايط اجتماعي ما، بحران‌هايي كه پي در پي مي‌رسد، تحولات سياسي، مديريتي و اضطرار هايي كه در اثر آنها تصويب هر طرحي مسامحه روبرو مي‌شود، بايد براي اين كار يك ضرب‌العجل گذاشته شود.

اين پيشنهاد كه كليه دستاوردهاي طرح روي يك سايت اينترنتي ارايه شود، در واقع تير خلاصي است به هر نوع رويكرد پنهان‌كارانه و پس از آن ديگر كسي نخواهد توانست به جاي پاسخ به منتقدان با حربه بي‌خبري آن‌ها را از ميدان بيرون كنند.

هيچ يك از نوشته‌ها و اسناد اين طرح محرمانه نيست

 كساني كه اين اسناد را تهيه كرده‌اند هيچ يك دستگاه محرمانه نبودند

 و اتفاقا افرادي نيستند كه اطلاعات محرمانه نزد آنها باشد

 اگر مشاوران در اين زمينه مطلبي مي‌دانند طبيعتا همه دانشگاهيان ما هم مي‌توانند بدانند

 هر اندازه خواهش كرديم كه 90 صفحه پاورپوينت ارائه داده شده را به ما بدهند فايده‌اي نداشت

هيچ يك از نوشته‌ها و اسناد اين طرح محرمانه نيست. كساني كه اين اسناد را تهيه كرده‌اند هيچ يك دستگاه محرمانه نبودند و اتفاقا افرادي نيستند كه اطلاعات محرمانه نزد آن‌ها باشد. اگر مشاوران در اين زمينه مطلبي مي‌دانند طبيعتا همه دانشگاهيان ما هم مي‌توانند بدانند. ارزان‌ترين شيوه هم اين است كه همه اطلاعات روي يك سايت قرار گيرد.
ما پس از ارائه گزارش نهايي و طرح جامع تهران هر اندازه خواهش كرديم كه 90 صفحه پاورپوينت ارائه داده شده را به ما بدهند فايده‌اي نداشت.

بايد توجه كنيم كه ميان كلاهبرداري و بدقولي تنها يك زمان، فاصله است

ما بايد توجه كنيم كه ميان كلاهبرداري و بدقولي تنها يك زمان، فاصله است. صرف‌نظر از نيت افراد، هنگامي كه شما پولي را به كسي قرض مي‌دهيد، فرد بدقول در موعد بازگشت پول مي‌گويد: با تاخير اين پول را به شما مي‌دهم. كسي هم كه كلاه‌بردار است، مي‌گويد: هيچ‌گاه پول شما را پس نمي‌دهم. اگر بدهكار تدريجاَ و 6 ماه، 6 ماه از شما وقت بگيرد و هيچ‌گاه هم عمرتان كفاف ندهد كه اين پول را پس بگيريد؛ عمل او با فردي كه كلاه‌برداري كرده است تفاوتي ندارد. بنابراين فارغ از انگيزه افراد، زمان، عامل تعيين ماهيت عمل است.
اگر آقايان بگويند دو ماه، سه‌ماه، چهارماه ديگر نتايج اين مطالعه را منتشر مي‌كنيم و مرتبآَ آن را به تأخير بياندازند، مشخص نيست در آن زمان آقاي قاليباف در اين مسؤليت باشند يا آن كه اضطراري در تهران پيدا مي‌شود كه مديران تصميم‌ مي‌گيرند يك سند ولو صوري در تهران تصويب كنند.

بنابراين اگر به عزم آقاي قاليباف يك قيد زماني نيز افزوده شود كه تا تاريخ مشخصي نتايج طرح در اختيار مردم قرار گيرد؛ اين عزم معنايي بسيار جدي پيدا مي‌كند.

با گذشت دو ماه از آخرين جلسه ارائه گزارش نهايي طرح

پاورپوينت هاي ارائه شده منتشر نشده است

فرصتي براي نقد و بررسي كه از دست رفت


از آخرين جلسه ارائه گزارش نهايي طرح جامع تهران تاكنون دوماه مي‌گذرد. تا كنون پاورپوينت‌هاي ارائه شده در همان جلسه نيز در اختيار ما قرار نگرفته است. تصور كنيد كه در طول اين دو ماه تا چه اندازه مي‌توانستيم روي اين طرح تامل و آن را نقد و بررسي كنيم.

طرح جامع تهران ناظر به هيچ هدف روشن و تعريف شده‌اي نيست
 ادبياتي كه تحت عنوان اهداف كلان، در پاورپوينت‌ها ارائه شده است، همه در انتهاي كار تنظيم شده است
ابتدا طرح تهيه شد، پس از آن اهداف تعيين شد

ما تاكنون رسما اسناد طرح را نديده‌ايم، اما از آن‌جايي كه به طور غيررسمي كليات طرح را ديده‌ايم، مي‌توانم بگويم كه بزرگترين مشكل طرح جامع تهران اين است كه ناظر به هيچ هدف روشن و تعريف شده‌اي نيست و ادبياتي كه تحت عنوان اهداف كلان، در پاورپوينت‌ها ارائه شده است، همه در انتهاي كار تنظيم شده است. در واقع ابتدا طرح تهيه شد و برنامه‌هاي خود را ارائه كرد و پس از آن اهداف تعيين شد.


در پاورپوينت‌هايي كه تهيه‌كنندگان طرح در اسفند‌ماه به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه دادند فصلي به نام اهداف وجود ندارد
 در پاورپوينتي كه ارديبهشت ماه ارائه كردند، فصل اهداف اضافه شد بدون آن كه اين فصل نسبتي با برنامه‌هاي طرح داشته باشد
در
مرحله سوم كه گزارش نهايي طرح ارايه شد، يك بار ديگر ادبيات طرح تغيير كرد و قدري جامع‌تر و كلي‌تر شد كه ظاهر آن معقول‌تر بود، اما ما هيچ نسبتي ميان اهداف و طرح نمي‌ديديم

جالب اين است كه در پاورپوينت‌هايي كه تهيه‌كنندگان طرح در اسفند‌ماه به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه دادند فصلي به نام اهداف وجود ندارد و پس از آن كه اين خرده به آنها گرفته شد در پاورپوينتي كه ارديبهشت ماه ارائه كردند، فصل اهداف اضافه شد بدون آن كه اين فصل نسبتي با برنامه‌هاي طرح داشته باشد.

در مرحله سوم كه گزارش نهايي طرح ارايه شد، يك بار ديگر ادبيات طرح تغيير كرد و قدري جامع‌تر و كلي‌تر شد كه ظاهر آن معقول‌تر بود، اما ما هيچ نسبتي ميان اهداف و طرح نمي‌ديديم، چرا كه قاعدتا اهداف طرح مي‌توانند از سه پايگاه برخوردار باشند؛ يا برآمده از حادترين مسايل شهر هستند؛ يا مبتني بر نظرات مديران و گروه‌هاي ذي‌نفوذ هستند و يا اهداف توسعه آرماني را دربر مي‌گيرند.

اما هرگز ديده نشد كه در ابتداي طرح جامع آورده شده باشد كه مديران شهر يا كشور يا مردم تهران مي‌خواهند كه شهرشان در مقياس خاورميانه غربي (اصطلاحي كه در اين طرح از آن استفاده شده بود)، پيشرفته‌ترين شهر باشد. با آنكه مهمترين مسئله شهر تهران آلودگي هوا يا مسكن است هرگز گفته نشد كه اهداف آرماني توسعه‌اي ما مي‌تواند مواردي از اين دست باشد. بلكه به دليل فقدان اين بخش ما از فصل دوم به راه حل ها مي رسيم.

 

گفته مي‌شود در بخش سكونت، جمعيت تهران بايد ثابت باشد؛

 به دليل آن كه در طرح مجموعه شهري تهران، جمعيت بايد ثابت باشد؛

 اين در حالي است كه طرح مجموعه شهري تهران، هيچ‌ پايگاه قانوني ندارد


 

در بخش مسكن يك‌باره مطرح مي‌شود كه مساحت مسكن تهران ثابت

 و تراكم هم در همه جاها در حد120% ثابت مي‌ماند؟ غير از « برخي از جاها »

 در حالي كه شرايط و محدوده‌هاي آنچه كه به عنوان «برخي جاها»، مورد نظر است، شناور است


 از جمله گفته مي‌شود در بخش سكونت، جمعيت تهران بايد ثابت باشد؛ به دليل آن كه در طرح مجموعه شهري تهران، جمعيت بايد ثابت باشد؛ اين در حالي است كه طرح مجموعه شهري تهران، هيچ‌ پايگاه قانوني ندارد و اصولا هرگز خود آن نتوانست به چرايي اين رويكرد پاسخ دهد. در اين‌باره استدلال محدوديت منابع آب مطرح شد، اگر اين محدوديت با تكنولوژي‌هاي جديد رفع شود؛ ديگري منعي وجود نخواهد داشت؟

در بخش مسكن يك‌باره مطرح مي‌شود كه مساحت مسكن تهران ثابت و تراكم هم در همه جاها در حد120% ثابت مي‌ماند؟ غير از « برخي از جاها » كه براي آن متر و ميزان و عدد و رقمي مطرح نمي‌شود.

البته آنچه كه من مي‌گويم تعبير ساده شده چيزي است كه در طرح آمده است. تهيه‌ كنندگان طرح به شدت سعي كرده‌اند اين موضوع را پيچيده جلوه دهند و به تشخيص و تاييد مشاور و برخي مراجع مقيد كنند؛ اما ساده شده آنچه كه گفته شده است، جدا كردن « برخي از جاها » از قيد تراكم 120% است. در حالي كه شرايط و محدوده‌هاي آنچه كه به عنوان «برخي جاها»، مورد نظر است، شناور است. به نحوي كه همه تهران را هم مي‌تواند در بر بگيرد و هيچ جاي آن را هم ممكن است در بر نگيرد.

%20 خانوارهاي تهراني فاقد مسكن هستند 

سهم مسكن در سبد هزينه هاي خانوار نزديك به %100 است 

اما آيا طرح جامع اين موضوع را يك مسأله مي‌بيند؟

 در اين صورت چه راه حلي را براي آن ارايه مي‌دهد؟


اين طرح مي‌گويد نزديك به 20 درصد خانوارهاي تهراني فاقد مسكن هستند و ما بحران قيمت مسكن در تهران را داريم سهم مسكن اكنون در سبد هزينه‌هاي خانوار تهراني نزديك به 100 درصد است؛ در حالي كه اين سهم، بايد 20 تا 30 درصد باشد. اما آيا طرح جامع اين موضوع را يك مسأله مي‌بيند؟ در اين صورت چه راه حلي را براي آن ارايه مي‌دهد؟
آمار نشان مي‌دهد كه حاشيه تهران مهاجرپذير است اما شهر تهران شهري مهاجرفرست و نه مهاجرپذير است. در واقع تقاضاي افزوده مسكن به خاطر مهاجرت نيست بلكه ناشي از تكثير جمعيت تهراني‌ها است. همه ما مي‌دانيم كه يكي از حقوق طبيعي استان‌ها حق سكونت در محل تولد است. حتي دولت آمريكا نيز به يك ايراني كه در آن كشور به دنيا بيايد green card مي‌دهد.


اگر طرح جامع بخواهد اجرا شود عملاً 20 درصد خانوارهاي تهراني بايد از آن كوچ كنند

اين كه اين امر مبتني بر كدام سياست توسعه‌اي و راهبرد بالادستي است؟ مشخص نيست

 به تعبير ديگر مقدمات و متدولوژي تدوين محتواي طرح مفقود است

 

اگرچه به اعتقاد اساتيد و كارشناسان شهرسازي طرح جامع جديد تهران حتي اگر مصوب شود اساسا تحقق‌پذير نيست، اما اگر بخواهد اجرا شود عملاً 20 درصد خانوارهاي تهراني بايد به دليل آن‌كه طرح جامع توسعه مسكن را متوقف كرده از آن كوچ كنند چرا كه اساسا مسكني براي سكونت آن‌ها وجود نخواهد داشت.
اين كه اين امر مبتني بر كدام سياست توسعه‌اي و راهبرد بالادستي است؟ مشخص نيست. به تعبير ديگر مقدمات و متدولوژي تدوين محتواي طرح مفقود است و ما نمي‌توانيم ارزيابي كنيم چگونه تصميم گرفته شده سطح مسكوني فعلي ثابت بماند؟
تهيه كنندگان طرح مي‌گويند مطالعات طرح جامع قديم تهران عدد 7/4 ميليون نفر را تعيين كرده است، مطالعات ما بيش از 9 ميليون نفر را پيش‌بيني كرده و ما به عدد 8/4 كه ميان اين دو عدد است رضايت داده‌ايم.
آيا اين كه تهيه كنندگان طرح به شيوه‌اي كاسبكارانه به عددي ميان دو عدد پيش گفته رضايت داده‌اند مي‌تواند منطق يك برنامه‌ريزي شهري تلقي شود؟


تبعات فريزكردن ساخت مسكن در چنين شرايطي چيست؟

آيا اين تبعات مطالعه شده است؟

آيا غير از اين است كه افزايش 40 درصدي قيمت مسكن در سال جاري حاصل چنين سياست‌هايي است؟


تبعات فريزكردن ساخت مسكن در چنين شرايطي چيست؟ آيا اين تبعات مطالعه شده است؟ آيا غير از اين است كه افزايش 40 درصدي قيمت مسكن در سال جاري حاصل چنين سياست‌هايي است؟


دورنماي اقداماتي كه ما امروز براي حل مشكل بافت‌هاي فرسوده انجام مي‌دهيم 200 سال است

طرح جامع پرداختن به موضوع زلزله و بافت‌هاي فرسوده را فراموش كرده است

اراضي ذخيره نوسازي جمعيت بسيار ناچيزي را پوشش مي‌دهند

در حالي كه از سه ميليون نفر جمعيت در اين زمينه سخن گفته مي‌شود

مسأله ديگر اين‌جاست كه همه مي‌دانند زلزله خطرناك‌ترين و جدي‌ترين تهديد تهران است و مطالعات انجام گرفته هم مي‌گويد در صورت وقوع زلزله‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود، 1/5 ميليون نفر در زمان حادثه و 1/5 ميليون نفر در 72 ساعت اول در اثر وقوع آن از بين خواهند رفت. برخي مي‌گويند بحران ملي پديد مي‌آيد و برخي ريسك آن را تا اندازه‌اي مي‌بينند كه موجوديت نظام را زير سؤال مي‌برد. ابعاد فاجعه انساني اين حادثه نيز غير قابل توصيف است؛ اما طرح جامع در كجاي خود اين بحران ديده است كه بر اساس آن بازسازي بافت فرسوده تهران را در يك برنامه 10، 15 يا 20 ساله پيش‌بيني كند؟

بايد توضيح دهم دورنماي اقداماتي كه ما امروز براي حل مشكل بافت‌هاي فرسوده انجام مي‌دهيم 200 سال است چرا كه طرح بالادستي كه زمينه‌هاي قانوني الزام ساير دستگاه‌ها را به مشاركت در نوسازي بافت‌هاي فرسوده فراهم كند، پرداختن به اين موضوع را فراموش كرده است. بلكه تنها در انتهاي طرح، بحثي تحت عنوان اراضي ذخيره نوسازي مطرح شده‌است كه اگر جمع آن‌ها را در نظر بگيريم، تنها شامل اراضي محدودي مي‌شود كه جمعيت ناچيزي مي توانند در آن ها استقرار يابند. اين در حالي است كه از سه ميليون نفر جمعيت در اين زمينه سخن گفته مي‌شود!

اهدافي كه طرح جامع خود را به آن‌ها متعهد ديده است، اهدافي خيالي ، غير واقعي و گزينشي است


بنابراين در واقع اهدافي كه طرح جامع خود را به آن‌ها متعهد ديده است، اهدافي خيالي ، غير واقعي و گزينشي است. البته ما قصد داوري درباره انگيزه هاي اين گونه طراحي شدن اهداف، و اين‌كه آيا اين وضعيت ناشي از بي‌اطلاعي بوده يا از انحراف در هدف گذاري و نوعي بي‌دردي ناشي مي‌شود، قضاوتي نمي‌كنيم؛ چرا كه اين موضوع خود پرونده‌اي جداگانه براي بررسي مي‌طلبد.
بنابراين جمعيت و سقف جمعيتي، مسكن و بافت هاي فرسوده و زلزله سه مسئله اساسي بودند كه در نگاه اول، به عنوان نقاط ضعف محتواي طرح جامع تهران قابل طرح هستند. در صورتي كه زمان اجازه دهد در ادامه نقد هاي ديگري كه به محتواي اين طرح وارد است را بررسي خواهم كرد.

ادامه دارد....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha