• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-17922
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*پاسخ ايران به پيشنهاد1+5ازمنظرنمايندگان* تـعـلـيـق پذيرفتني نـيـست گفت‌وگوهاي ايسناباآوايي، عباسي، تمدن، شاهرخي، هاشمي‌ريسه، مير‌تاج‌الديني، فرهنگي و فروزش

*پاسخ ايران به پيشنهاد1+5ازمنظرنمايندگان*
تـعـلـيـق پذيرفتني نـيـست
گفت‌وگوهاي ايسناباآوايي، عباسي، تمدن، شاهرخي، هاشمي‌ريسه، مير‌تاج‌الديني، فرهنگي و فروزش

با فرارسيدن زمان پاسخ ايران به بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 خبرگزاري دانشجويان ايران گفت‌وگوهايي را در خصوص اين پاسخ با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام داده است.

شوراي امنيت هيچ اراده‌اي در مقابل فشارهاي دولت آمريكا ندارد

نايب‌رييس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس معتقد است: « در صورتي كه غربي‌ها گزينه تحريم بين‌المللي ايران را مطرح كنند، خروج از پيمان NPT و راه ندادن بازرسان سازمان انرژي اتمي بهترين گزينه براي كشور است.»

سيداحمد آوايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، توضيح داد: « شوراي امنيت آلت دست آمريكا است و ما توقعي از اين شورا نداشته‌ايم در واقع اين قطعنامه را دولت آمريكا تصويب كرده است.»

وي افزود: « با بيش از 2000 ساعت بازديد بازرسان سازمان انرژي اتمي و اين‌كه خود اعتراف مي‌كنند كه ايران از پيمان NPT هيچ‌گونه انحراف نداشته است با اين وجود شوراي امنيت هم‌چنان هيچ اراده‌اي در مقابل فشارهاي دولت آمريكا نداشته است.»

آوايي اظهار داشت: « آنها تنها به دنبال اعتماد يك طرفه هستند در اين حالت ما بايد به آنها بگوييم به شما اعتماد نداريم و با خروج از پيمان NPT و راه ندادن بازرسان سازمان انرژي اتمي به كشور و هم‌چنين باز كردن دوربين‌هايشان از تعهداتي كه هيچ‌گونه فايده‌اي براي كشور نداشته و تنها چماقي در دست قدرت‌ها بزرگ شده است، خارج شويم.»

نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: « معمولا كشورها به قراردادهاي بين‌المللي وارد مي‌شوند كه در قبال برخي تعهدات، از مزاياي آن نيز استفاده كنند. ايران نه تنها نتوانسته‌ از مزاياي پيمان NPT برخوردار شود بلكه شوراي امنيت از پيمان NPT استفاده ابزاري مي‌كند و ايران را تحت فشار مي‌گذارد بنابراين حضور داشتن در پيمان NPT چه فايده‌اي براي كشور داشته است؟»

آوايي ادامه داد: « در صورت خروج ايران از پيمان NPT، قدرت‌ها چه كاري مي‌توانند انجام دهند كه تا كنون انجام نداده‌اند، آنها در هر صورت هر كاري كه براي محدود كردن ايران بتوانند، انجام خواهند داد.»

وي درباره وضعيت ايران پس از انجام تحريم‌هاي سازمان ملل گفت: « با اين تحريم‌ها كشورهاي غربي هيچ كاري به پيش نمي‌برند. تحريم‌ها بيشتر به ضرر آنهاست و در ايران تنها سبب ثبات قدم و استفاده بيشتر از پتانسيل‌هاي درون كشور خواهد شد و در نهايت سبب شتاب بيشتر در قدرت‌گيري روز افزون ايران در منطقه مي‌شود.»

آوايي ادامه داد: « كشورهاي غربي در صدور قطعنامه عليه ايران عجله كردند و مرتكب اشتباه بزرگي شدند.»

وي يادآور شد: « كشورهاي غربي و‌ آمريكا نه تنها با اعمال فشار به جايي نخواهند رسيد، بلكه در مقابل حزب الله لبنان نيز با همين فشارها شكست خوردند.»

در سايه‌ي مراودات منطقي هم‌چنان آماده‌ مذاكره هستيم

با وجود قطعنامه‌ي شوراي امنيت، در پاسخ به بسته 1 + 5 بايد دقت بيشتري كنيم

دكتر محمد عباسي مساله‌ي مطالعات هسته‌اي ايران را يك بحث ملي براي كشور ايران دانست كه كسي حق دخالت در آن را ندارد.

نماينده گرگان در خانه‌ي ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: استفاده از انرژي هسته‌اي يك برنامه‌ي استراتژيك است و از جهات مختلف منافعي براي كشورها در بر دارد. هر كشوري براي خود برنامه‌هايي دارد كه همه‌ي مسوولان آن سعي مي‌كنند در اجراي آن توفيق داشته باشند. لذا آن برنامه براي همه‌ي كشورها محترم بوده و يك برنامه‌ي شخصي به حساب مي‌آيد.

وي، دخالت سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي ديگر را در اين شرايط در مسائل ملي كشورها كه ضرري هم به جايي نمي‌رساند، منطقي ندانست و گفت: از سوي ديگر برنامه‌ي مطالعات هسته‌اي به عنوان يك برنامه‌ي استراتژيك و يك ضرورت براي كشور ما مطرح است و اين مساله هيچ ارتباطي با كشورهاي ديگر ندارد. همان‌طور كه در بحث استقلال يا آزادي كشورمان دخالت هيچ كشوري را نمي‌پذيريم.

نماينده‌ي گرگان ادامه داد: در خصوص بحث انرژي هسته‌اي ايران، كشورهاي غربي تحت فشار آمريكا ترديد و شبهه‌اي براي خود ايجاد كرده‌اند. در حالي كه ما با آژانس انرژي هسته‌اي و كشورهاي ديگر در بحث مسائل هسته‌اي خود همكاري‌هاي لازم را داشته‌ايم. مثلا در رابطه با آژانس دقيق عمل كرده و هيچ كارشناس هسته‌يي نتوانسته اشكالي دال بر تخلف ايران در چارچوب قواعد بين‌المللي ارايه دهد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ايران در همان چارچوب بين‌المللي حق دارد از امكانات مطالعات هسته‌اي استفاده كند و در اين راستا تاكنون هيچ تخلفي هم انجام نداده و حتي اعلام كرده است با آژانس در خصوص مسائل هسته‌اي صلح‌آميز مذاكرات خود را ادامه مي‌دهد. حتي مسوولان آژانس بين‌المللي بازديدهاي زيادي از مكان‌هاي هسته‌اي ما داشته‌اند و تنها كشوري كه هنوز دوربين‌هاي آژانس را در فضاي هسته‌اي خود دارد، ايران است.

به گفته‌ي نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس، كشورهاي غربي با فشار آمريكا بعضا مواضعي غيرمنطقي عليه ايران مي‌گيرند، در حالي كه آنها بايد قاعده‌ي بازي و مساله‌ي مذاكره‌ي بين‌المللي را مراعات كنند و در اين راستا اروپا بسته‌اي براي ما ارسال كرد كه در خصوص زمان پاسخ دادن به آن ايران خود تصميم مي‌گيرد چه زماني پاسخ دهد.

عباسي، با انتقاد از استفاده‌ي برخي كشورها از قاعده‌ي ظالمانه و غيرمنطقي وتو در شوراي امنيت در موارد مختلف، تصريح كرد: در اين راستا قطعنامه‌اي عليه ايران تصويب شده كه با اين شرايط بايد پاسخ ما متفاوت باشد و ايران خود بايد تعيين كند كه مستلزم به پاسخگويي هست يا خير؟ اما با اين وجود در شرايط جديد ايران بايد منافع خود را در نظر بگيرد.

وي با بيان اين كه نسبت به عملكرد كشورهاي 1 + 5 ترديد داريم، گفت: اين ترديد موجب شده كه دقت نظر خود را بيشتر داشته باشيم و تصميمات درستي بگيريم. در حالي كه ما زير فشار زور هرگز نرفته‌ايم. ضمن اين كه با همه‌ي كشورها و نظام بين‌الملل در سايه‌ي مراودات منطقي آماده‌ي هر گونه مذاكره هستيم.

مي‌توان در زمينه بسته پيشنهادي به مذاكره با اروپا ادامه داد

نماينده‌ي شهركرد درباره‌ي پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5 با توجه به قطعنامه‌ي شوراي امنيت، گفت: پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5 بايد داراي ضمانت‌هاي لازم براي اجراي برخي مفاد بسته باشد.

مرتضي تمدن در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: در خصوص نحوه‌ي پاسخ به بسته‌ي پيشنهادي از ابتدا نيز اعلام كرديم كه مفاد اين بستر قابل مذاكره است و اگر بيانيه‌ي شوراي امنيت صادر نمي‌شد پاسخ به اين بسته براي ما نيز راحت‌تر و مفيدتر بود.

وي با بيان اين‌كه ايران هنوز بسته‌ي پيشنهادي را قابل مذاكره مي‌داند، اظهار كرد: آن چيزي كه بايد در مورد بسته پيشنهادي 1 + 5 مورد مذاكره قرار بگيرد، بحث همين ضمانت اجراي مفاد آن مي‌باشد.

وي افزود: لذا صدور قطعنامه‌ي شوراي امنيت هيچ‌گونه محدوديتي را در راستاي مذاكرات در مورد بسته‌ي پيشنهادي ايجاد نخواهد كرد، مگر اين‌كه طرف اروپايي بخواهد از بسته‌ي پيشنهادي صرف‌نظر كرده يا اين‌كه از مفاد آن چشم‌پوشي كند و در اين صورت هم ايران بر فعاليت‌هاي خود بر اساس ضوابط آژانس و NPT ادامه مي‌دهد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه، ادامه داد: بنابراين ايران هم متناسب با موضع‌گيري آنها در هر مقطعي، موضع مناسب را اتخاذ مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه ايران بنا دارد كه در زمينه‌ي بسته‌ي پيشنهادي به مذاكره با اروپايي‌ها ادامه مي‌دهد و به دنبال اخذ تضمين‌هاي لازم براي اجراي برخي مفاد آن است، اظهار كرد: موضوعي كه ايران در مذاكراتش با اروپايي‌ها بيشتر مورد بحث قرار مي‌دهد، بحث اخذ تضمين‌هاي لازم براي مواردي مانند پروژه‌ي استحصال آب سبك يا برخي از تحريم‌هايي كه قبلا بوده مي‌باشد كه جوامع بين‌المللي بايد تضمين‌هايي را به ما بدهند تا ما نيز به وظايف خود در برابر بسته‌ي پيشنهادي ادامه دهيم.

ايران ضمن محكوم كردن صدور قطعنامه، بسته‌ي پيشنهادي را بدون پاسخ نگذارد

نماينده‌ي پلدختر درباره‌ي پاسخ بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5 تا 31 مرداد با توجه به صدور قطعنامه، گفت: ايران ضمن محكوم كردن صدور قطعنامه، با اعلام مواضع شفاف خود توسط نظام و دولت و مجلس، بسته‌ي پيشنهادي را بدون پاسخ نگذارد؛ البته مشروط به اين‌كه كشورهاي اروپايي راه را مسكوت گذاشته و پاي ميز مذاكره بيايند.

حجت‌الاسلام سيد محمدمهدي شاهرخي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه اين قطعنامه در راستاي تثبيت منافع قدرت‌هاي بزرگ است، اظهار داشت: تصويب قطعنامه حرف آخر نيست و اگر قرار باشد كه ما با تهديد آنها عقب‌نشيني كنيم، اقدام به بدست آوردن فناوري هسته‌يي نمي‌كرديم.

وي افزود: امروز هم دنيا مي‌داند در آينده بحث انرژي مطرح است و برخلاف آن حاتم‌بخشي كه ايران در گذشته داشت قطعا آمريكا و كشورهاي غربي در دوره‌ي بعد كه سوخت‌هاي فسيلي را از دست دهيم به ما انرژي نخواهند داد. هم‌چنين آمريكا نمي‌خواهد كه ايران با حل مساله‌ي انرژي هسته‌يي خود در دنيا و جهان سوم الگو شود.

ايران بدون توجه به جوسازي‌ها بايد پاسخ بسته بدهد

ايستادگي ايران بر موضع خود، موجب عقب نشيني غربي‌ها مي‌شود

نماينده مردم شهربابك در خانه ملت گفت: اگر اروپايي‌ها مشاهده كنند كه نظام جمهوري اسلامي ايران از مواضع خود كوتاه نمي‌آيد و بر موضع خود محكم ايستاده، عقب نشيني مي‌كنند.

سيدمصطفي هاشمي ريسه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه اروپايي‌ها مي‌دانند كه ايران از خواست خود عقب نشيني نمي‌كند، گفت: غربي‌ها ادعا مي‌كنند كه به قوانين و مقررات بين‌المللي معتقد هستند و بر اساس آن رفتار مي‌كنند ولي در عمل نشان داده‌اند اعتقادي به اين مساله ندارند.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايران بايد پاسخ بسته پيشنهادي را بدون توجه به جوسازي‌هاي موجود بدهد، اظهار داشت: ايران بايد پاسخ گروه 1 + 5 را بر اساس آن‌چيزي كه در بسته ارايه شده است بدهد و توجهي به قطعنامه نكند.

عضو كميسيون صنايع و معادن با اشاره به اين‌كه غربي‌ها روال پرونده هسته‌اي ايران را از مسير عادي خود خارج كرده‌اند، تصريح كرد: ايران بايد بدون توجه به تمام جوسازي‌ها، بر ادامه غني‌سازي تاكيد كند و از اين مساله كوتاه نيايد و حتي نبايد براي مدت كوتاهي اين مساله متوقف شود.

تعليق غني‌سازي را نمي‌پذيريم

قطعنامه، در پاسخ ايران به بسته اروپاييان تأثيرگذار است

نماينده‌ي مردم تبريز گفت: پيشنهادات اروپا را به شرطي كه در راستاي حفظ دستاوردهاي ملي باشد قبول مي‌كنيم اما به هيچ‌وجه تعليق غني‌سازي را نمي‌پذيريم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدرضا ميرتاج‌الديني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب در آستانه پاسخ ايران به پيشنهاد كشورهاي 1+5، افزود: غرب به دنبال تعطيلي غني‌سازي اورانيوم در ايران است، اما چنان كه در گذشته نيز اعلام كرده‌ايم، كشورمان هرگز زير بار تعليق مطلق و مشروط نمي‌رود چراكه بر مبناي معاهده NPT، استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي حق طبيعي و قانوني ايران است.

وي اضافه كرد:‌ پيش از اين براي زمان محدودي غني‌سازي را تعليق كرديم ولي تجربه نشان داد اروپا به دنبال خواست‌هاي ديگري بود كه ايران نمي‌تواند آنها را قبول كند.

وي با بيان اين‌كه NPT ايران را در اين قضيه كاملا محق مي‌داند، تصريح كرد: اگر به نقطه‌اي برسيم كه غرب و اروپا موافق فعاليت در چارچوب اين معاهده بين‌المللي نباشند بحث خروج از NPT را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

وي در عين‌حال گفت: در حال حاضر اين موضوع در دستور كار قرار ندارد.

ميرتاج‌الديني با انتقاد از شيطنت آمريكا در بهم زدن شرايط عادي روند پرونده هسته‌اي ايران در تصويب قطعنامه 1696 افزود: جمهوري اسلامي ايران در موعد مقرر پاسخ خود را به پيشنهادات 1+5 تسليم خواهد كرد اما اگر جامعه جهاني شدت عمل به خرج داده و در پي تحريم ايران باشند اجراي پروتكل الحاقي را تعليق و خروج از آن را قطعي مي‌كنيم و در اين صورت هيچ يك از بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حق ادامه فعاليت نخواهند داشت.

نماينده‌ي تبريز خاطرنشان كرد: عمل آنان در چارچوب معاهدات بين‌المللي و رعايت حقوق ملت‌ها، همكاري مضاعف ايران را منجر مي‌شود.

وي تصويب قطعنامه 1696 را در پاسخ ايران به بسته اروپاييان تأثيرگذار خواند و گفت: ايران در ارائه پاسخ خود به پيشنهادات كشورهاي 1+5 نيم نگاهي به اين قطعنامه خواهد داشت.

ميرتاج‌الديني بازگشت ايران به طرح روسيه را رد كرد و افزود: طرح روسيه در حل قضيه راهكار جامعي به شمار نمي‌رود و تنها در صورتي قابل قبول است كه غني‌سازي اورانيوم به صورت مشترك و در خاك ايران صورت گيرد.

پاسخ ايران تقريبا همان پاسخ مكتوب به اروپاست

محروميت ايران از فن‌آوري هسته‌يي، منجر به طرح بحث خروج ما از NPT مي‌شود

نماينده‌ي مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: پاسخ ايران به پيشنهادات كشورهاي 1+5، تقريبا همان پاسخي است كه به شكل مكتوب تحويل اروپا شد.

دكتر محمدحسين فرهنگي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: در اين پاسخ موكدا اعلام كرده‌ايم كه ما به هيچ وجه تسليم تصميماتي كه ايران را از حقوق هسته‌يي و منافع ملي خود محروم كند، نخواهيم شد.

وي تصريح كرد: اگر بخواهيم به يك تعامل مطلوب برسيم، مسير آن محروميت ملت ايران از حقوق بين‌المللي خود و منافع ملي نيست.

وي با اشاره به اين‌كه حمايت از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي و منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي 2 پيام اصلي معاهده NPT است، گفت: اگر قرار باشد از بخش اول اين معاهده كه حق مسلم ماست، استفاده نكنيم، طبيعي است بودن يا نبودن در آن تفاوتي ندارد.

وي اضافه كرد: بنابراين در صورت جدي بودن اروپا و يا شوراي امنيت بر محروميت ايران از حقوق مربوط به فن‌آوري هسته‌يي و منافع ملي، بحثي كه مجلس شوراي اسلامي و شوراي امنيت ملي كشور را به طرف آن راغب خواهد كرد، بحث خروج از NPT است.

نايب رييس كميسيون حقوقي مجلس، انجام هر اقدامي قبل از تعيين تكليف از سوي شوراي امنيت سازمان ملل را منتفي دانست و در عين حال افزود: هر اقدامي منوط به موضع‌گيري و تصميم‌گيري آنان است.

وي با بيان اين كه در حال حاضر خروج از NPT در دستور كار نيست، به قطعنامه‌ي 1696 شوراي امنيت عليه ايران اشاره كرد و گفت:تهديدات احتمالي براي ايران تازگي ندارد. لذا به اروپاييان و شوراي امنيت توصيه مي‌كنم كه رفتارهاي تبعيض‌آميز بين‌المللي را كنار گذاشته و با منطق متفاوت و به صورت عادلانه با مناطق مختلف دنيا برخورد كنند.

وي، با اشاره به تصويب قطعنامه‌ي 1696 به عنوان يك تصميم‌گيري عجيب كه بي‌عدالتي اعضاي شوراي امنيت را نزد ناظران و كارشناسان منصف نشان داد، اظهار داشت: تصميمي كه در مورد ايران گرفته‌اند، در اولين مرحله، ايران را از تمام حقوق هسته‌يي خود محروم مي‌كند كه قطعا براي ملت، مسوولين و سياستمداران پذيرفته نيست.

اين نماينده‌ي مجلس در ادامه گفت: ما ادامه‌ي مذاكرات و به نتيجه رسيدن آن را در راستاي رفع نگراني‌هاي طرف مقابل و اين كه ايران نيز به مقاصد صلح‌آميز هسته‌يي خود دست يابد و به سهولت و بدون هيچ گونه مزاحمتي اعم از مشكل نظارت داخلي و يا فشارها و تحريم‌هاي خارجي به كار خود تداوم دهد، مطلوب مي‌دانيم و در عين حال معتقد نيستيم كه در روند پرونده‌ي هسته‌يي هزينه‌اي ايجاد كنيم، اما همه‌ي اينها خواست ماست و بايد ديد منطق آنان در برخورد با اين مساله چگونه است.

فرهنگي در پايان تاكيد كرد: بايد منتظر اتفاقات جديدي در حوزه‌ي بين‌المللي بود كه البته اين حوادث زمينه را براي تصميمات منطقي فراهم مي‌كند.

ايران در بحث هسته‌اي بايد افكار عمومي جهان را به سوي خود جلب كند

به اعتقاد نماينده‌ي مردم زابل در خانه‌ي ملت، آمريكا از توده مردم خود ترس دارد و ايران مي‌تواند با در دست گرفتن اين امتياز توده مردم آمريكا و حتي كشورهاي هم‌پيمانش را در جهت حقوق مسلم خود در داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي سوق دهد.

پيمان فروزش عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند با كشاندن افكار عمومي جهان به سمت خود، حق داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي را نه تنها براي كشور بلكه براي تمامي كشورهايي كه مي‌توانند در مقياس معين آزمايشاتي را داشته باشند، محفوظ بدارد.

به اعتقاد نماينده‌ي مردم زابل، كشور در شرايطي كه آمريكا و اروپا و هم‌پيمانانشان هيچ‌گونه امتيازي را برايمان قائل نيستند بايد توده مردم منتقد و معترض اين كشورها را در جهت عملكرد درست ايران در داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي سوق دهد.

فروزش با تأكيد بر جواب قطعي ايران مبني بر دست برنداشتن كشور از حقوق مسلم هسته‌اي، تصريح كرد: كشور بايد با ادامه مذاكرات و به كارگيري برنامه‌هاي كارشناسي‌شده منويات خود را به تمامي افكار عمومي دنيا منتقل كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha