• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8505-16379

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت: نفت خام بدون استفاده‌اي از ميدان‌هاي سروش و نوروز نداريم قيمت جهاني نفت در6ماهه دوم امسال افزايش مي‌يابد

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت: 
نفت خام بدون استفاده‌اي از ميدان‌هاي سروش و نوروز نداريم 
قيمت جهاني نفت در6ماهه دوم امسال افزايش مي‌يابد

هيچ‌گونه ذخيره‌سازي غير عملياتي بر روي مخازن شناور سروش و نوروز وجود ندارد.

حجت‌اله غنيمي‌فرد ـ مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي ايسنا با بيان اين مطلب گفت: تمام نفت خام توليدي از اين دو ميدان براساس قراردادهاي بلندمدت و به صورت تك محموله فروخته شده كه بخش كمي ‌نيز براي تصفيه در پالايشگاه بندرعباس در نظر گرفته شده است.

وي افزود: براساس يك برنامه بلندمدت قرار شده است روزانه در مجموع 100 هزار بشكه نفت خام ميادين سروش و نوروز به منظور پالايش با تركيب با ميعانات گازي به پالايشگاه بندرعباس ارسال شود.

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت همچنين در مورد دلايل كاهش قيمت نفت در هفته گذشته اظهار كرد: اعلام آتش‌بس بين رژيم اشتغالگر قدس و حزب‌اله لبنان بخشي از اضطراب بازار در مورد گسترش درگيري‌ها در منطقه خاورميانه را از بين برد. ضمن اين كه بازگرداندن 200 هزار بشكه نفت آلاسكا به مدار توليد عامل ديگر كاهش قيمت بوده است.

وي افزود: به همين دليل به دنبال قطع روزانه 400 هزار بشكه از نفت خام آلاسكا موسوم به نفت خام دامنه شمال آلاسكا (ANS) - كه ترش و نظير بيش‌تر نفت خام‌هاي خليج فارس است - نياز به واردات بيشتر آمريكا منتفي شد.

غنيمي فرد ادامه داد: همچنين روزانه حدود 180 هزار بشكه نفت خام سبك و شيرين كشور نيجريه به نام نفت خام سبك بني كه به علت خرابكاري در خط لوله قطع شده بود، به مدار توليد بازگشت و از آنجا كه اين نفت از لحاظ كيفيت مانند نفت خام برنت درياي شمال است، كاهش قيمت نفت خام برنت را به دنبال داشت.

به گفته او، قيمت فرآورده‌هاي نفتي مانند سوخت هواپيما، گازوئيل و بنزين در هفته گذشته عموما كاهش داشته است كه اين امر بيانگر فشار كمتر مصرف‌كنندگان به بازار براي خريد اين فرآورده‌هاي نفتي بوده است؛ در حاليكه در دوران بحران لبنان به دليل نگراني براي افزايش مصرف آنها، افزايش قيمت به وجود آمده بود.

وي يادآور شد: البته قيمت هر تن بنزين در خليج فارس هنوز در سطح بالا و حدود 720 دلار قرار دارد. همچنين تحولات قيمت گاز در بازار انرژي نشان داد كه اين بازار با كمبود عرضه مواجه است؛ به طوري كه براي نمونه قيمت گاز كه اوايل هفته گذشته در هر ميليون BTU كمتر از هفت دلار بود، دوباره در كانادا و جنوب آمريكا به بيش از هفت دلار رسيد.

غنيمي‌فرد با اشاره به خاموشي‌هاي ايالت نيويورك و مشكلات توزيع برق در فرانسه كه خاموشي‌هايي در پاريس را به دنبال داشته است (به ويژه به علت گرماي اخير در فرانسه) تصريح كرد: تامين سوخت براي نيروگاه‌ها كه بخش عمده آنها از گاز استفاده مي‌كنند، كافي نبوده است و در صورت ادامه يافتن اين مشكل روند افزايش قيمت گاز بر قيمت فرآورده‌هايي همچون گازوئيل و نفت كوره اثر گذاشته و به دنبال آنها قيمت نفت خام نيز افزايش خواهد يافت؛ هرچند كه در فرانسه بيش‌ترين مقدار برق از انرژي هسته‌يي تامين مي‌شود.

به گفته او براساس پيش‌بيني‌هاي كنوني حدود 1.5 ميليون بشكه در روز براي سه ماه تابستان (به تقويم بازار نفت تا 10 مهر) مازاد عرضه نفت خام در بازار وجود دارد، ولي با وجود اين در دو هفته گذشته نسبت به دوره مشابه در سال قبل قيمت نفت خام‌هاي سبك و شيرين حدود 12 دلار افزايش داشته كه در مورد نفت خام‌هاي ترش و سنگين در همين دوره اين افزايش نزديك به 12 دلار بوده است.

وي، عامل اصلي افزايش قيمت انواع نفت خام را كمبود ظرفيت پالايشي در جهان دانست و عنوان كرد: با توجه به نزديك شدن به دو فصل پرمصرف پاييز و زمستان، بازار با قيمت‌هاي بالاتري از وضعيت كنوني مواجه خواهد شد.

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت توضيح داد: مصرف در فصل پاييز روزانه حدود 1.6 ميليون بشكه بيشتر از تابستان است و همچنين براساس پيش‌بيني‌هاي كنوني مصرف نفت خام در زمستان روزانه 200 هزار بشكه بيشتر از پاييز است؛ بر اين اساس از آنجا كه ظرفيت پالايشگاه‌ها در شش ماهه آينده تغيير خاصي نخواهد يافت و از طرف ديگر مصرف فرآورده‌هاي نفتي و به ويژه سوخت‌هاي حرارتي مانند نفت سفيد، گازوئيل و برخي از انواع نفت كوره زياد مي‌شود، قيمت نيز افزايش خواهد يافت.

وي با بيان اين كه در عين حال ميزان ذخاير استراتژيك و بازرگاني در كشورهاي اصلي مصرف‌كننده افزايش مي‌يابد، خاطرنشان كرد: تعداد روزهاي آتي مصرف از اين ذخاير در حال حاضر 84 روز است كه به نظر مي‌رسد با پايان سال ميلادي جاري اين رقم به بيش از 85 روز برسد.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه غنيمي فرد اوايل ماه جاري - مرداد - به رويترز گفته بود: در حدود نيمي از نفت خام ذخيره شده در نفت‌كش‌ها به فروش رفته و انتظار مي‌رود كه باقي اين ميزان نيز تا پايان ماه اوت (اواسط شهريور) به فروش برسد.

همچنين محمود بهاروند - از مقامات شركت نفت ايران - نيز در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه 12 ميليون بشكه از نفت‌خام ميادين سروش و نوروز كه در هشت نفت كش ذخيره مي‌شده، طي دو ماه گذشته به بازار داخلي و خارجي عرضه شده است.

وي با بيان اين كه حجم نفت ذخيره شده‌ در نفت‌كش‌ها 15 ميليون بشكه بوده است، اعلام كرد كه 3 ميليون بشكه نفت باقي مانده با هدف استفاده اضطراري ذخيره شده است.

آژانس بين‌المللي انرژي چندي پيش ادعا كرده بود كه ايران در حدود 20 ميليون بشكه نفت مازاد خود را در نفت‌كش‌ها ذخيره‌سازي مي‌كند.

IEA در گزارش خود از وضعيت نفت جهان اعلام كرده بود: جديدترين نشانه‌ها حاكي از آن است كه بالغ بر 10 كشتي ايراني درحدود 20 ميليون بشكه نفت خام را كه عمدتا نفت خام سنگين و ترش ميادين نفتي سروش و نوروز بوده است و با بازار كمتري مواجه است را ذخيره مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، يكي از منابع نزديك به صنعت نفت ايران اعلام كرده بود كه وزارت نفت روزانه در حدود 4 ميليون دلار براي ذخيره‌سازي نفت در نفت‌كش‌ها هزينه پرداخت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha