• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8505-08189
  • خبرنگار : 71188

/فروش نفت ‌ذخيره شده ميدان‌هاي سروش و نوروز/ غنيمي‌فرد: نيمي از نفت‌خام ذخيره شده در نفت‌كش‌ها را به فروش رسانده‌ايم

/فروش نفت ‌ذخيره شده ميدان‌هاي سروش و نوروز/
غنيمي‌فرد: 
نيمي از نفت‌خام ذخيره شده در نفت‌كش‌ها را به فروش رسانده‌ايم

در حالي‌كه ايران اعلام كرده است كه ميليون‌ها بشكه از نفت ذخيره شده خود در نفت‌كش‌ها را به فروش رسانده است، گزارش‌هاي موجود حاكي از آن است كه هند و شركت رويال داچ شل خريداران بخش عمده اين نفت بوده‌اند.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در اين باره با اعلام اين كه مقامات ايران در گفت‌وگوهايي اعلام كرده‌اند كه ايران در دو ماه گذشته نفت خام سنگين و ترش ميادين سروش و نوروز را به فروش رسانده است، مي‌افزايد: اين در حالي است كه بنابر برآوردهاي برخي كارشناسان، ايران حدود 20 ميليون بشكه نفت خام خود را كه معادل يك چهارم از كل تقاضاي روزانه جهان است در نفت‌كش‌ها ذخيره سازي كرده بود.

بر اساس اين گزارش، در حالي كه شركت شل در اروپا از اظهارنظر در اين خصوص امتناع كرده است، امكان دسترسي به مقامات دفتر شل در تهران نيز براي اظهارنظر در اين خصوص امكان پذير نبوده است.

اين در حالي است كه شركت ريلاينس "اينداستريز"‌ نيز به عنوان عمده‌ترين خريدار نفت خام ايران در ميان پالايشگران هند بوده است.

حجت‌الله غنيمي فرد - مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت - در اين زمينه به رويترز گفت: در حدود نيمي از نفت خام ذخيره شده در نفت‌كش‌ها به فروش رفته و انتظار مي‌رود كه باقي اين ميزان نيز تا پايان ماه اوت به فروش برسد.

اين در حالي است كه محمود بهاروند - از مقامات شركت نفت ايران - پيش‌تر در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه 12 ميليون بشكه از نفت‌خام ميادين سروش و نوروز كه در هشت نفت كش ذخيره مي‌شده، طي دو ماه گذشته به بازار داخلي و خارجي عرضه شده است.

وي با بيان اين كه حجم نفت ذخيره شده‌ در نفت‌كش‌ها 15 ميليون بشكه بوده است، اعلام كرد كه 3 ميليون بشكه نفت باقي مانده با هدف استفاده اضطراري ذخيره شده است.

كارشناسان اعلام كرده‌اند كه در صورت ارتباط قيمت نفت ذخيره شده با بهاي نفت‌خام برنت، اكنون زمان مناسبي براي فروش محصول ارزيابي مي‌شود.

منوچهر تكين - كارشناس ارشد مركز مطالعات جهاني انرژي - در خصوص احتمال فروش نفت ذخيره شده با تخفيف مي‌گويد: ارايه تخفيف براي فروش اين نفت غير منطقي نيست، در اين صورت تمايل براي خريد نفت بيشتر شده است؛ چرا كه برخي پالايشگران به دنبال افزايش فعاليت و سودآوري بيشتر هستند.

به گزارش ايسنا، آژانس بين‌المللي انرژي چندي پيش ادعا كرده بود كه ايران در حدود 20 ميليون بشكه نفت مازاد خود را در نفت‌كش‌ها ذخيره‌سازي مي‌كند.

IEA در تازه‌ترين گزارش خود از وضعيت نفت جهان اعلام كرد: جديدترين نشانه‌ها حاكي از آن است كه بالغ بر 10 كشتي ايراني درحدود 20 ميليون بشكه نفت خام را كه عمدتا نفت خام سنگين و ترش ميادين نفتي سروش و نوروز بوده است و با بازار كمتري مواجه است را ذخيره مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، يكي از منابع نزديك به صنعت نفت ايران اعلام كرده است كه وزارت نفت روزانه در حدود 4 ميليون دلار براي ذخيره‌سازي نفت در نفت‌كش‌ها هزينه پرداخت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha