• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8505-06775
  • منبع : وزارت امور خارجه

معاون وزير امور خارجه در گفت‌وگو با لارپوبليكا: حمله‌ي صهيونيست‌ها به لبنان از پيش طراحي شده بود

معاون وزير امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان از پيش‌طراحي شده بوده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد جليلي گفت‌وگويي را با روزنامه‌ي ايتاليايي لارپوبليكا انجام داده و با اشاره به نامه‌ي دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور كشورمان به جورج بوش، رييس جمهور آمريكا كه 19 ارديبهشت‌ماه متن كامل آن منتشر شد، گفت: طبيعتا رييس جمهور پس از تشريح ديدگاه‌هاي خود در انتظار پاسخي از سوي رييس جمهور آمريكا بود.

آنچه در پي مي‌آيد متن اين گفت‌وگوست كه به صورت پرسش و پاسخ در پي مي‌آيد.

پرسش:
بحران لبنان رو به وخامت هرچه بيشتر گذاشته است. آيا جمهوري اسلامي قصد دارد به يافتن راه حلي براي اين بحران كمك كند؟

پاسخ:
افزايش حملات نيروهاي صهيونيست و كشتار شمار فراواني از غير نظاميان بي دفاع لبناني وضعيت را بسيار حساس كرده و موجي از نفرت نسبت به اسراييل را در لبنان و در ساير كشورهاي منطقه به وجود آورده است.

ايران از اهميت و نفوذ خود، آگاهي دارد و همواره به صورت عملي براي برقراري صلح و ثبات در منطقه عمل كرده و مصداق اين امر نقش ايران در ثبات افغانستان و عراق بوده است.

ما نسبت به وقايعي كه در لبنان روي مي‌دهد حساس هستيم و به نظر ما حمله اسراييل به لبنان و فلسطين از پيش تنظيم شده بود. تنها راه ممكن يك آتش بس فوري است.

پرسش:
در رابطه با مسا‌له‌ي هسته‌يي ايران صحبت كنيم. اگر قبول داريد كه بسته پيشنهادات مثبت است چرا از ارايه پاسخ در مدت زمان معقول خودداري كرده‌ايد؟

پاسخ:
جمهوري اسلامي ايران به صورت اصولي همواره از مذاكرات استقبال مي‌كند. اما يك توافق بايد بر تعادل بين حقوق و وظايف براساس پيمان‌هاي بين‌المللي استوار باشد. پيشنهاد 1+5 گام‌هايي به جلو برداشته است و براي مثال به يكي از آنها اشاره مي‌كنم كه عبارتست از انصراف از توسل به لحن تهديد آميز. نمي‌توان با يك كشور مستقل و برخوردار از حق حاكميت گفتاري تهديد آميز داشت.

پرسش:
شما يك پژوهشگر سياست خارجي پيامبر اسلام (ص) هستيد، آيا هنگامي كه به رييس جمهور احمدي نژاد پيشنهاد كرديد كه براي بوش نامه بنويسد از پيامبر اسلام (ص) الهام گرفته بوديد؟ آيا از عدم دريافت پاسخ مايوس شده‌ايد؟

پاسخ:
نامه‌ي ما يك نامه متمدنانه بود. رييس جمهور احمدي نژاد در نامه خود به بوش خواست بگويد كه مي‌توان از ديدگاه‌هاي مختلف به مسايل دنيا نگريست. همه موافق هستيم كه بشريت داراي ارزش‌هاي مشتركي است. پس چرا براي رسيدن به تفاهم از اين نقاط اشتراك حركت نكنيم؟ طبيعتا رييس جمهور احمدي نژاد پس از تشريح ديدگاه‌هاي خود در انتظار پاسخي از سوي رييس جمهور آمريكا بود.

پرسش:
آمريكا آمادگي خود را براي شركت در مذاكره با ايران اعلام كرده و از نظر ساير كشورهاي جهان، اين ابراز آمادگي تحول مهمي در سياست‌هاي آمريكا به شمار مي‌رود. اما شما از آن استقبال نكرديد.

پاسخ:
آمريكا از بيش از نيم قرن پيش تاكنون نسبت به ما خصمانه عمل مي‌كند. در سال 1953 دولت مصدق را سرنگون كرد. در 25 سال پس از آن واقعه ما را تحت قيد ديكتاتوري شاه نگاه داشت. در تمامي مواقعي كه مي‌توانست انعطاف پذيري به خرج دهد راه درشتي و سرسختي را در پيش گرفت.

امروز قانوني مربوط به يك بودجه 75 ميليون دلاري براي سرنگون كردن حكومت ايران را به تصويب رسانده است. روشن است كه تمامي اين اقدامات خصمانه را نمي‌توان با يك بيانيه محو كرد و ما در عمل هيچ تغييري مشاهده نكرده‌ايم.

پرسش:
آمريكايي‌ها نيز مي‌توانند به اشغال سفارت‌شان و يكسري اقداماتي كه از سوي ايران حمايت مالي يا طرح‌ريزي شده، اشاره كنند. آيا مي‌توان گفت‌وگويي بين اين دو طرف برقرار كرد؟

پاسخ:
اقدامات خصمانه آنها در قبال ما فرضيات ما نيستند. بلكه خودشان اعتراف و مدارك آن را منتشر كرده‌اند. در حالي كه اتهامات آنها در قبال ما هيچگاه سنديت نداشته است. آنها بايد نخستين گام را بردارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha