• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-06379
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*قطعنامه شوراي امنيت- واكنش نمايندگان* سـايه ترديـد بر بسته1+5 گفت‌وگوهاي ايسنا با جلالي، توكلي،اعلمي، حاجي‌بابايي، مظفر، طلايي‌نيك، جهانگيرزاده و فلاحت‌پيشه

*قطعنامه شوراي امنيت- واكنش نمايندگان*
سـايه ترديـد بر بسته1+5
گفت‌وگوهاي ايسنا با جلالي، توكلي،اعلمي، حاجي‌بابايي، مظفر،
طلايي‌نيك، جهانگيرزاده و فلاحت‌پيشه

مخبركميسيون امنيت ملي ‌و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به تصويب قطعنامه‌ي شوراي امنيت عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ايران اظهارداشت:« به نظر مي‌رسد كه آمريكايي‌ها تمام توان خود را به كار برده‌اند كه مسير پرونده‌ي ايران را از مسير گفت‌وگو و تفاهم دور كنند و به سمت نوعي بحران‌سازي به پيش ببرند.»

دكتر كاظم جلالي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت به هيچ وجه مبناي حقوقي نداشته و ندارد و از همان ابتدا يك خط انحرافي در اين پرونده با رفتن آن به شوراي امنيت در پيش گرفته شد، گفت:« بررسي اين پرونده فقط در صلاحيت ذاتي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و ما درچارچوب قوانين آژانس مي‌توانستيم و هنوز مي‌توانيم به يك تفاهم دست پيدا كنيم.»

وي با بيان اين‌كه شوراي امنيت وظايفش ايجاد صلح‌ و امنيت جهاني است، گفت:« پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران هيچ تهديدي براي صلح و امنيت جهاني نيست و اين اوج برخورد دوگانه با استانداردها است. درحالي كه رژيم صهيونيستي داراي كلاهك‌هاي هسته‌يي است و هيچ‌كدام از قوانين بين‌المللي را در اين ارتباط رعايت نمي‌كند و امضا نكرده است، مي خواهند كشوري مانند ايران را از اولين حقوق هسته‌يي خود محروم كنند؛ در حالي كه جمهوري اسلامي ايران عضو NPT است و قوانين آن را رعايت كرده و در چارچوب قوانين بين‌المللي حركت مي‌كند.»

وي با بيان اين‌كه آمريكا با آبروي سازمان‌هاي بين‌المللي در جهت رسيدن به مقاصد خود بازي مي‌كند و نبايد كشورهاي بزرگ دنيا چنين اجازه‌اي را به آمريكا مي‌دادند يا بيش از اين اجازه دهند كه اين كشور با آبروي سازمان ملل متحد و شوراي امنيت بازي كند، گفت:« قطعنامه‌ي شوراي امنيت مورد پذيرش ما نيست و اين قطعنامه فضا را به سمتي مي‌برد كه به نفع هيچ‌كس نخواهد بود. آمريكايي‌ها مطمئن باشند كه ايران بازي برد - باخت را نخواهد پذيرفت و اگر قرار باشد در اين بازي بازنده‌اي وجود داشته باشد، بازنده كساني هستند كه مسير پرونده‌ي ايران را از راه گفت و گو و حركت مصالحه‌جويانه خارج كرده باشند.»

هم‌چنين توكلي رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس در واكنش به قطعنامه‌ي شوراي امنيت عليه ايران، گفت: وقتي فضاي تهديد وجود داشته باشد، ديگر جاي مذاكره و گفت‌وگو نيست.

احمد توكلي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، افزود: بهترين راه در اين خصوص اصرار بر حفظ ملت ايران است و به هيچ وجه نبايد در برابر اين زورگويي غيرقانوني و غيرمنطبق به قواعد بين‌المللي آمريكا تن داد.

وي تصريح كرد: دنيا اين گونه نيست كه هر چه آمريكا بخواهد، شود و تحريم ما به آساني براي آنها قابل حصول نيست. در متن قطعنامه نيز از الفاظي استفاده شده كه نشان مي‌دهد كشور آمريكا نتوانسته بر اعضاي شوراي امنيت تمام و كمال موثر واقع شود.

به گفته‌ي توكلي، الفاظ به كار برده شده در اين قطعنامه از نظر حقوقي بسيار سست بوده و بيش از اين كه اقدام باشد، تهديد است. در واقع اگر از يك تهديد تو خالي عقب‌نشيني كنيم، يك منفعت بسيار بسيار بزرگ و بلندمدت ملي و فرصتي براي احياي فناوري‌هاي نوين در كشور از دست خواهيم داد، لذا وظيفه‌اي جزء مقاومت نداريم.

توكلي، در خصوص ضرورت پاسخ ايران به بسته 1 + 5 و ادامه‌ي مذاكرات، گفت: بنده از موضع‌گيري دولت كاملا دفاع مي‌كنم. مذاكره در زماني معنا داشت كه فضاي تهديد وجود نداشته باشد. به محض آن كه فضاي تهديد به ميان مي‌آيد ديگر جاي گفت‌وگو نخواهد بود.

هم‌چنين اعلمي يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به قطعنامه‌ي صادرشده عليه ايران در جلسه‌ي شب گذشته‌ي شوراي امنيت، اظهار داشت: استفاده تبعيض‌آميز از شوراي امنيت جهت تهديد و اجبار و مداخله در امور داخلي كشوري آزاد و مستقل مانند ايران، به منظور تحميل اراده كشورهاي قدرتمند هسته‌اي، مشروعيت و اقتدار اين نهاد را كاملا زير سوال برده است.

اكبر اعلمي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: سازمان ملل و نهادهاي وابسته به آن نظير شوراي امنيت با هدف به اجرا درآوردن اهداف منشور آتلانتيك مبني بر پاسداري از صلح و امنيت جهاني و گسترش روابط دوستانه ميان كشورها بر اساس برابري و احترام به حقوق ملت‌ها در تعيين سرنوشت خود و با اين اميد پايه‌گذاري شد كه اين سازمان اصول انساني، قواعد و هنجارهاي پذيرفته‌شده‌ي بين‌المللي و در نتيجه صلح عمومي را در جهان به ارمغان آورد.

نماينده تبريز در عين‌حال ابراز تأسف كرد كه عملكرد و كارنامه‌ي اين سازمان به ويژه شوراي امنيت حاكي از آن است كه اين نهاد اقتدار خود را بيش از آن‌كه بر حاكميت ملي مبتني كند بر ويرانه‌هاي حاكميت ملي استوار كرده است.

اعلمي افزود: فشار مستمر عليه ايران براي چشم‌پوشي از حقوق هسته‌اي خود به شرح مندرج در NPT و صدور قطعنامه‌ي تهديدآميز و تبعيض‌آميز عليه اين كشور كه همه‌ي تلاش خود را صرف اعمال حاكميت ملي و استيفاي حقوق حقه‌ي خود كرده نه تنها مغاير با قوانين و قواعد بين‌المللي است بلكه در تعارض آشكار با اهداف اوليه و فلسفه‌ي وجودي سازمان ملل است.

به گفته‌ي وي، پر واضح است كه نهادي كه در برابر تجاوزات آشكار و ظالمانه‌ي لكه‌ي ننگ خاورميانه عليه ملتي بي‌دفاع سكوت اختيار كرده و جنايت عليه بشريت را كه از سوي اين رژيم اعمال مي‌شود ناديده گرفته و حتي آن را توجيه مي‌كند، نمي‌تواند خواستار چشم‌پوشي كشوري نظير ايران از حقوق قانوني‌اش باشد.

نماينده‌ي مردم تبريز تصريح كرد: در شرايطي كه قطعنامه‌هاي سازمان ملل عليه تجاوزات ددمنشانه‌ي رژيم صهيونيستي مورد بي‌اعتنايي اين رژيم قانون‌شكن قرار گرفته و از ضمانت اجرايي لازم برخوردار نيستند، صدور قطعنامه‌هاي غيرقانوني عليه اقدامات قانوني ملتي صلح‌طلب نظير ملت ايران فاقد اعتبار و مشروعيت لازم تلقي مي‌شود.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: حقيقت آن است كه ملت ايران اكنون به شوراي امنيت به عنوان ابزاري جهت تحقق آمال و تمنيات و زورگويي‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي مي‌نگرد، لذا صدور قطعنامه‌ي اخير را نيز اقدامي در همين جهت به منظور جبران عجز و ناتواني خود در پيشگيري از ظلم آشكار رژيم صهيونيستي عليه ملت مظلوم لبنان ارزيابي مي‌كند.

به گفته‌ي وي، اين قطعنامه بيش از آن‌كه در مقام تأمين اهداف اوليه‌ي سازمان ملل باشد اقدامي جهت تحت‌الشعاع قرار دادن تجاوزات رژيم صهيونيستي به لبنان و جنايت‌هاي انجام‌شده عليه ملت مظلوم لبنان و محروم كردن ايران و ملت‌هاي مستقل از دستيابي به حقوق قانوني‌شان تلقي مي‌شود.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به فاقد وجاهت قانوني بودن اين قطعنامه، گفت: چنانچه زور و تهديد و تبعيض مبناي روابط بين‌الملل واقع شود از اين پس سازمان ملل نيز موضوعيت خود را از دست خواهد داد.

اعلمي افزود: شوراي امنيت سازمان ملل به بهانه‌ي اين‌كه ايران يك تهديد بالقوه محسوب مي‌شود عليه اين كشور قطعنامه صادر مي‌كند در حالي رژيم صهيونيستي نشان داده كه يك تهديد بالفعل است و اتفاقا همزمان با صدور قطعنامه عليه ايران به تهديدات خود عليه كشوري مستقل و عضو جامعه‌ي بين‌الملل فعليت بخشيده و همچنان به آن ادامه مي‌دهد.

به تصريح وي، زماني قطعنامه‌ي شوراي امنيت اعتبار و مشروعيت خواهد يافت كه به جاي واكنش نشان دادن به تهديدات موهوم و به زعم كشورهاي قدرتمند هسته‌اي بالقوه به رفع تهديدات بالفعل كه جهان و خاورميانه را تهديد مي‌كند كمر همت بندد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص واكنش مسوولان و مقامات ايراني در برابر اين قطعنامه كه فاقد وجاهت قانوني و حقوقي است، گفت: مقامات ايراني بايد از ابزارهاي نرم‌افزارانه‌ي ديپلماسي به نحو مطلوبي استفاده كنند و تا جايي كه مي‌توانند به مذاكره با كشورهاي مستقل و تأثيرگذار ادامه داده و به موازات آن به روشنگري و تنوير افكار عمومي اقدام كنند.

وي تأكيد كرد: اين حق حقي نيست كه دولت يا مذاكره‌كنندگان بتوانند از آن چشم‌پوشي كنند.

به گفته‌ي اين نماينده‌ي مجلس، ملت ايران خواهان آن است كه با روشي مسالمت‌آميز و در فضايي كاملا قانوني نسبت به استيفاي حقوق آنان اقدام لازم صورت گيرد.

اعلمي هم‌چنين با اشاره به تاريخ مشخص و اعلام‌شده از سوي ايران جهت پاسخ به بسته‌ي پيشنهادي 1+5، گفت: متأسفانه در شرايط فعلي قطعنامه‌ي تبعيض‌آميز و غيرقانوني شوراي امنيت اين پيشنهادات را تا حدودي تحت‌الشعاع خود قرار داده است و فضايي كه مي‌توانست به شكلي مسالمت‌آميز اداره شود را تا حدودي مكدر و تيره و تار كرده، اما در عين‌حال معتقدم ما نبايد تحت تأثير اين اقدامات و خواسته‌هاي نامشروع آمريكا قرار گيريم و نبايد اجازه دهيم كه آنها بتوانند از اين شرايط عليه امنيت و منافع ملي ايران استفاده كنند.

يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس نيز قطعنامه‌ صادره عليه ايران را فاقد استدلال و مبناي حقوقي و قانوني دانست و گفت: اين قطعنامه سياسي و بيشتر تحت فشارهاي آمريكا، انگلستان و رژيم صهيونيستي شكل گرفته است، لذا براي ما لازم‌الاجرا نيست.

حميدرضا حاجي‌بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه ما اعلام كرديم تنها راه رسيدن به توافق و برون رفت از بن‌بست، مذاكره است، خاطرنشان كرد: امروز نيز تنها راه حل را مذاكره مي‌دانيم وهرگونه قطعنامه و حركت تهديدآميز را راه‌حل اساسي نمي‌دانيم.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي يعني تعليق دوطلبانه كليه همكاري‌ها و انجام غني‌سازي خاطرنشان كرد: مجلس از مصوبه خود دفاع و قطعنامه شوراي امنيت را به دليل فقدان استدلال حقوقي و قانوني، محكوم خواهد كرد.

وي افزود: مجلس پشتيبان غني‌سازي اورانيوم است و از منافع ملي دفاع خواهد كرد.

عضو هيات رئيسه مجلس، پاسخ به بسته پيشنهادي اروپا را با توجه به قطعنامه صادره منتفي دانست، چرا كه صدور قطعنامه در شوراي امنيت به اين معناست كه اين بسته از حيز انتفاع افتاده است.

نماينده مردم همدان صدور قطعنامه را عدول اروپا از آن بسته پيشنهادي خود ذكر كرد وافزود: با توجه به اين قطعنامه، آن بسته باطل شده و نيازي نيست به آن پاسخ داده شود.

حاجي‌بابايي با بيان اين‌كه راه‌حل شوراي امنيت براي ما الزامي نيست، گفت: جمهوري اسلامي ايران در جهت منافع ملي، هم‌چنان بايد به غني‌سازي اورانيوم ادامه دهد.

وي ابراز اميدواري كرد شوراي امنيت قطعنامه‌ صادر كرده را اصلاح كند.

نماينده مردم همدان عنوان كرد: دنيا امروز به خشونت‌ها و كشتار مردم بي‌گناه در جنوب لبنان معترض است، ولي متاسفانه شوراي امنيت تا كنون نتوانسته قطعنامه صادر كند و در كنار كشتار دسته جمعي مردم، در خصوص فناوري هسته‌اي ايران كه نياز به قطعنامه ندارد، قطعنامه صادر مي‌كند.

عضو فراكسيون اصولگرايان منظور از مذاكره در شرايط فعلي را بي‌معنا و مفهوم بودن قطعنامه ذكر و خاطرنشان كرد: قطعنامه شوراي امنيت به اين معناست كه مذاكره‌اي نباشد و با زبان تهديد كار را جلو ببرند كه اين شدني نيست.

حاجي‌بابايي اظهار داشت: اگر آنها راه‌حل ما كه مذاكره است را نپذيرند، ما نيز راه‌حل آنها را نخواهيم نپذيرفت و اين يعني بن‌بست؛ و قطعنامه شوراي امنيت تكرار بن‌بست گذشته است و نمي‌تواند مشكل را حل كند، لذا بايد به مذاكرات برگشت و قطعنامه را منتفي كرد.

حسين مظفر نيز با اشاره به قطعنامه‌ي صادره عليه پرونده هسته‌اي كشورمان، صدور اين قطعنامه را تصميمي عجولانه خواند و آن را متأثر از شرايط بين‌المللي دانست و گفت: آنها چون احساس كردند كه ممكن است حوادث لبنان و وضعيت آن در تصميمات اثر گذارد، لذا خواستند پرونده ايران را به سرعت در شوراي امنيت مطرح كنند تا ايران را تحت فشار قرار دهند كه مجبور شود از دفاع از مظلومان لبنان، تبليغ عليه رژيم صهيونيستي و افشاگري تجاوزات آنها خودداري كند.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تأكيد كرد: همان‌طور كه بارها اعلام شده ايران به هيچ عنوان از حق قانوني و مشروع خود براي استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي نخواهد گذشت.

وي با بيان اين‌كه ايران به دانش هسته‌اي دست يافته است، افزود: هرگز قصد سوءاستفاده از اين دانش در دكترين ايران نبوده و نيست.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين نكته كه ايران به هيچ عنوان از حق مسلم خود در دستيابي به دانش هسته‌اي و استفاده صلح‌آميز از آن كوتاه نمي‌آيد، گفت: ايران با حفظ اين حق بارها آمادگي خود را براي هرگونه مذاكره جهت تعيين كميت و كيفيت فعاليت‌ها اعلام كرده است. اما اينها همه مشروط بر عدم تعليق و استفاده از حقوق طبيعي و مسلم است.

مظفر با اشاره به مشخص كردن ضرب‌الاجل زماني جهت تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در قطعنامه روز گذشته شوراي امنيت، اظهار داشت: ايران هرگز از رفتن پرونده به شوراي امنيت هراسي به خود راه نمي‌دهد چراكه تخلفي را مرتكب نشده كه از بابت آن نگران باشد.

به گفته‌ي وي، اگر هرگونه تصميم سياسي و غيرحقوقي در شوراي امنيت اتخاذ شود، ايران آن را نخواهد پذيرفت و هم‌چنان بر استفاده صلح‌اميز خود از دانش هسته‌اي تأكيد خواهد داشت.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، با بيان اين‌كه اين قطعنامه ضمانت اجرايي نخواهد داشت، آن را فاقد پيام روشن و اضح دانست و گفت: از اين رو معلوم مي‌شود كه آنها احساس كرده‌اند كه تصميمات‌شان مشكل حقوقي دارد و نمي‌توانند ايران را بي‌جا محكوم كنند.

به گفته‌ي وي اين بي‌جا محكوم كردن ايران، فاقد ضمانت اجرايي است.

وي افزود: اعضاي شوراي امنيت كه منافع‌شان در اثر فشارهاي آمريكا مورد تهديد قرار مي‌گيرد، حاضر نخواهند بود كه منافع خود را به نفع كفه‌ي آمريكايي‌ها از دست دهند؛ لذا در مواقعي كه بحث اجراي قطعنامه در ميان باشد آنها موضع‌گيري خواهند كرد.

به اعتقاد وي، قبل از آن‌كه شرايط و آثار هرگونه تصميم حاد عليه ايران اسلامي باشد، به ضرر خود تصميم‌سازان خواهد بود و آنها تحمل آثار و عواقب تصميمات نامناسب خود را نخواهند داشت و لذا به استمرار مذاكرات معتقد خواهند شد.

وي تأكيد كرد: در نهايت نظام بين‌المللي ناچار است كه بر حق قانوني و حقوقي ايران تمكين كند و استفاده ابزاري از شوراي امنيت را كنار گذارد.

مظفر با اشاره به زمان تعيين‌شده از سوي ايران در آخر مردادماه جهت اعلام پاسخ به بسته‌ي 1+5 گفت: با صدور قطعنامه عليه ايران مي‌توانيم جواب اين بسته را ندهيم.

وي صدور قطعنامه را تحت فشار آمريكا و با سوءاستفاده از شرايط موجود در نظام بين‌المللي دانست و افزود: ان‌شاءالله اين تصميم آنها وبال ديگري بر گردنشان خواهد شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح كرد: ايران مذاكره را براي توجيه حق خود و توجيه فشارهاي نابجاي آمريكايي‌ها مناسب مي‌داند لذا ما مذاكره و بازرسي‌ها را تعطيل نخواهيم كرد؛ چراكه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق خود مي‌دانيم و در عين‌حال مي‌دانيم كه در فعاليت‌هايمان انحرافي نيست.

به گفته‌ي وي، بر اين اساس ما ناچاريم براي اقناع نظام بين‌المللي مذاكرات را دنبال و در اين راستا از آن استقبال مي‌كنيم.

وي در پايان بر لزوم حفظ حقوق كشورمان در اين مذاكرات تأكيد كرد.

هم‌چنين رضا طلايي‌نيك با ظالمانه دانستن قطعنامه صادره عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل، گفت: تعلل و بي‌تفاوتي شوراي امنيت در جلوگيري از فجايع ضدانساني در جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان و برقراري آتش بس، توأم با صدور قطعنامه عليه ايران، تدريجا بي‌اعتباري اين نهاد را به دنبال خواهد آورد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران، قطعنامه‌ي صادره عليه ايران در جلسه‌ي اخير شوراي امنيت را داراي عوارض حقوقي و سياسي دانست و گفت: به لحاظ حقوقي اين قطعنامه، نقض‌كننده‌ي معاهده‌ي مهم بين‌المللي NPT و مخدوش‌كننده‌ي اعتبار و جايگاه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و برخي كنوانسيون‌هاي ديگر است.

وي با بيان اين‌كه هيچ منطق و مبناي حقوقي‌اي براي صدور چنين قطعنامه‌اي نسبت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران در شوراي امنيت وجود ندارد، گفت: گزارش‌هاي مستند و بازرسي‌هاي مستمر آژانس و فقدان هرگونه دليل و مدرك مستند و معتبر، مجوزي براي ورود شوراي امنيت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران ايجاد نمي‌كرد، لذا به لحاظ حقوقي اين قطعنامه در بين حقوقدانان و كارشناسان حقوقي، وجاهت حقوقي ندارد.

به گفته‌ي وي، اين قطعنامه به لحاظ سياسي در راستاي اهداف بلندمدت آمريكا در منطقه و ناشي از تباني پشت پرده بين قدرت‌هاي جهاني است.

طلايي‌نيك معتقد است كه روسيه، اروپا و آمريكا هر يك سهمي و نسبتي متفاوت از اهداف بلندمدت سياسي و اقتصادي خود را در پس پرده‌ي قطعنامه‌ي شوراي امنيت نسبت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران دنبال مي‌كنند.

طلايي‌نيك در توضيح در خصوص مواضع روسيه، گفت: روسيه علي‌رغم مواضع تاكتيكي و ظاهري، با توانمندي‌هاي هسته‌اي ايران مخالف است چراكه بر اساس تقسيم كار غيررسمي بين قدرت‌هاي هسته‌اي جهان، اين كشور از به‌وجود آمدن رقيب منطقه‌اي در بازار انرژي هسته‌اي دغدغه دارد و در بلوك‌بندي بازار انرژي هسته‌اي و به ويژه سوخت هسته‌اي در دنيا، با تقسيم كار انجام شده، مديريت بازار منطقه‌ي آسياي جنوب غربي را بر عهده دارد و لذا علي‌رغم مواضع ظاهري و متغير، با تبديل شدن ايران به توليدكننده‌ي سوخت هسته‌اي صلح‌آميز مخالف است.

به گفته‌ي وي، اروپا نيز متناسب با اهداف بلندمدت اقتصادي و در جهت انحصار بازار انرژي هسته‌اي با تبديل شدن ايران به قدرت هسته‌اي صلح‌آميز مخالفت دارد و آمريكا علاوه بر اهداف اقتصادي و انحصار بازار انرژي هسته‌اي، به دنبال محدود كردن ايران و مديريت تحولات و تغيير ساختار قدرت در خاورميانه و آسياي جنوب غربي است.

نماينده‌ي مردم بهار و كبودرآهنگ، با بيان اين‌كه تلاش ويژه و مستمر براي امنيتي كردن پرونده‌ي هسته‌اي ايران و قطعنامه اخير در شوراي امنيت، اهداف پيچيده و بلندمدت آمريكا را بار ديگر اثبات كرد، گفت: با صدور اين قطعنامه غيرمنطقي، كشورهاي مستقل و آزاد دنيا حساسيت بيشتري در تحولات سياسي نسبت به آمريكا و اروپاي غربي خواهند داشت.

وي با تأكيد بر اين‌كه اين قطعنامه غيرحقوقي و غيرمنطقي شوراي امنيت به مفهوم نقض جايگاه و اعتبار قانوني شوراي امنيت است، آن را همانند نقض حقوق بشر در جنايات اخير رژيم صهيونيستي به ويژه در فاجعه قانا دانست و افزود: شوراي امنيت با تن دادن به فشار ظالمانه‌ي آمريكا در صدور قطعنامه‌اي فاقد وجاهت منطقي و حقوقي، به خودكشي حقوقي در اين نهاد دست زد.

وي تصريح كرد: تعلل و بي‌تفاوتي شوراي امنيت در جلوگيري از جنايت و فجايع ضدانساني در جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان و برقراري آتش بس توأم با صدور قطعنامه غيرحقوقي عليه پرونده‌ي هسته‌اي ايران به طور تدريجي بي‌اعتباري و انحراف شوراي امنيت از فلسفه‌ي قانوني و تاريخي و وجودي اين نهاد را به دنبال دارد.

به گفته‌ي اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، آمريكا براي نيل به جايگاه سلطه‌جويانه خود در جهان به طور غيرمستقيم و با ترفندهاي پيچيده به مخدوش شدن اعتبار و افت جايگاه شوراي امنيت سازمان ملل مي‌انديشد و در واقع از يك سو به سوءاستفاده از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مانند پرونده‌ي هسته‌اي ايران و از سوي ديگر به كاهش حوزه‌ي اعتبار و نفوذ اين نهاد سازمان ملل در راستاي طرح بلندمدت خود براي سلطه بر جهان توجه دارد.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه ايران و اروپا با قطعنامه‌ي اخير شوراي امنيت به افت زمينه‌هاي مثبت و مساعد براي دستيابي به توافق در چارچوب بسته پيشنهادي اروپا نزديك مي‌شوند، گفت: اين قطعنامه، زمينه‌ي تير خلاص به بسته‌ي پيشنهادي اروپا را فراهم كرده است.

به تأكيد وي، اگرچه به لحاظ محتوايي، در قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران، بحث تحريم يا تهديد اقتصادي ايران مطرح نيست اما قرار گرفتن پرونده‌ي هسته‌اي كشورمان در مراحل زنجيره‌اي دستور كار شوراي امنيت، راهبردها و راهكارهاي ديگر مانند بسته‌ي پيشنهادي اروپا را در مسيرهاي فرعي قرار مي‌دهد.

اين نماينده‌ي مجلس تأكيد كرد: در صورت اصرار شوراي امنيت به ادامه‌ي نقض معاهده‌ي NPT، ايران در سياست‌ها و تصميمات خود نسبت به همكاري با آژانس انرژي اتمي تجديدنظر خواهد كرد.

به گفته‌ي وي، با توجه به اهداف انحرافي و سياسي قطعنامه‌ي شوراي امنيت و بهره‌برداري سلطه‌جويانه آمريكا از اين قطعنامه، زمينه‌هاي همكاري و توافق 1+5 با ايران مخدوش مي‌شود.

وي افزود: ايران با توجه به اين قطعنامه، امكان تجديدنظر در سياست‌ها و تصميمات خود نسبت به بسته‌ي پيشنهادي اروپا و همكاري با آژانس را خواهد داشت.

طلايي‌نيك با اشاره به اعلام زمان مشخص در آخر مردادماه جهت پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي 1+5 گفت: قطعنامه شوراي امنيت در راستاي تلاش ويژه آمريكا براي جلوگيري از توافق ايران و 1+5 و امكان بهر‌ه‌برداري مستمر آمريكا از بهانه‌ي هسته‌اي ايران در اهداف بلندمدت ارزيابي مي‌شود.

به اعتقاد وي، آمريكا عليرغم مواضع ظاهري از مختومه شدن و يا توافق ايران و اروپا در پرونده‌ي هسته‌اي با ترفندهاي پيچيده جلوگيري مي‌كرد و اين قطعنامه نيز نتيجه تلاش آمريكا براي كاهش زمينه‌هاي توافق با گروه 1+5 و جلوگيري از مختومه شدن پرونده هسته‌اي ايران است.

وي در بيان واكنش ايران به اين قطعنامه، گفت: ايران بايد با ارزيابي دقيق و عميق از احتمالات بعدي تحولات منطقه، بدون شتابزدگي، واكنش و تصميم واقع‌بينانه در چارچوب منافع ملي و حفظ حقوق هسته‌اي كشور اتخاذ كند.

طلايي‌نيك با تأكيد بر اين‌كه لزومي به شتابزدگي در اتخاذ واكنش و تصميم قطعي ايران نسبت به اين قطعنامه وجود ندارد، اظهار داشت: ايران بايد با لحاظ همه‌ي مؤلفه‌هاي حقوقي و سياسي و تحولات آينده منطقه، در فرصت مناسب نسبت به سياست‌ها و تصميمات خود در همكاري با آژانس و نيز آينده پرونده‌ي هسته‌اي ايران، تصميمات خود را بر مبناي دورانديشي اتخاذ كند.

جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس صدور چنين قطعنامه‌اي عليه ايران را لطمه زننده به روند مذاكرات دانست و گفت: اين قطعنامه هيچ توجيهي ندارد، چون يك زمان بسيار محدودي تا زمان پاسخ ايران به بسته پيشنهادي باقي بود.

جواد جهانگيرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص قطعنامه‌ي صادر شده عليه ايران، گفت: از ابتدا نيز اعلام شد كه بيان هر گونه پيش‌شرط در موضوع مذاكرات هسته‌يي از نظر ما امري نادرست است و طبيعي است كه آن را نپذيريم. چون تجربه‌ي مناسبي از تعليق داوطلبانه نداريم.

وي با بيان اين‌كه ما با دنيا سر نزاع و جنگ نداريم، افزود: ما براي دفاع از حقوق خودمان كوتاه نخواهيم آمد.

به گفته‌ي نماينده مردم اروميه رخ دادن اتفاقات در جهان امروز نشانگر اين است كه برخي اظهارنظرها، كه مبتني بر برخورد به ظاهر دموكرات‌مآبانه است، به هيچ وجه عملياتي و مثبت نبوده است و طبيعتا تجربيات نه چندان مناسب گذشته، باعث مي‌شود كه بر دفاع از حق خود پايداري كنيم.

عضو كميسيون امنيت ملي، اظهارنظر سخنگوي وزارت امور خارجه به عنوان اظهارنظر رسمي جمهوري اسلامي ايران را تا زماني كه خلاف آن چيزي بيان نشود را به عنوان سياست رسمي جمهوري اسلامي ايران به قوت خود باقي دانست، و آن را مي‌پذيريم.

جهانگيرزاده تصريح كرد: ما در مسير دفاع از حقوق ملت و كشور كوتاه نخواهيم آمد و در عين حالي كه يك سياست رسمي اعلام خواهيم كرد، سياست‌هاي متناقض را به هيچ وجه در شان و اندازه‌ي جمهوري اسلامي ايران نمي‌دانيم.

نماينده‌ي مردم اروميه، عنوان كرد: امروز در بخشي از جهان، حكومت جعلي، زورگو و مورد حمايت برخي از كشورهاي غربي از جمله آمريكا به جنگ، تجاوز و كشتار كودكان و زنان ادامه مي‌دهد، ولي شوراي امنيت در قبال آن با سكوت ننگ‌آور و خفت باري برخورد مي‌كند، كه اين سكوت براي مردم آزاده‌ي دنيا اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه آيا صدور قطعنامه در شرايطي كه كمتر از بيست روز به پاسخ ايران مانده، انحراف افكار عمومي جهان از موضوع لبنان نيست و آيا صدور قطعنامه به قصد فريب افكار عمومي جهان و ايجاد پروژه‌ي جديد نيست؟

جهانگيرزاده گفت: وقتي جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌ي رسمي خود مي‌گويد تا پايان مرداد به بسته‌ي پيشنهادي پاسخ خواهد داد، آيا صدور قطعنامه ايجاد فضاي سخت براي توقف گفت‌وگو نيست؟ آيا نشان از اراده‌ي آمريكايي‌ها براي توقف يا شكست مذاكرات نيست؟ تمام اين مسايل نشان مي‌دهد اراده‌اي كه در پي صدور چنين قطعنامه‌هايي است،‌ اراده‌ي مثبتي بر تخريب شرايط گفت‌وگو و جلوگيري از به ثمر رسيدن هر نوع گفت‌وگو و تفاهم است.

وي ادامه داد: ما به اين موضوع با ديد ترديد نگاه مي‌كنيم و معتقديم شرايطي كه آمريكايي‌ها دنبال آن هستند، شرايط ويژه خواهد بود كه نصيحت مشفقانه و ناصحان و پا در مياني ساير قدرت‌هاي منطقه‌اي يا بين‌المللي نيز تاثيري نخواهد داشت.

به اعتقاد عضو كميسيون امنيت ملي، شكست سختي كه حزب‌الله بر اسرائيل در جنوب لبنان وارد آورد نشان مي‌دهد امروزه زمان فشار همه جانبه بر ملت‌ها به ويژه ملت‌هاي آزاده به پايان رسيده و شكست اسرائيل در جنوب لبنان، افول ابرقدرتي قدرت‌هاست يعني هيمنه و شوكت دروغيني كه آنها براي خود قائل بودند، شكسته شده است.

وي ادامه داد: آزمون مجدد در مجدد جمهوري اسلامي ايران با اين رفتارهاي نپخته، از ماموريت‌هاي سازمان ملل خارج است، چون اقدامات سازمان ملل را كه بايد به صلح جهاني كمك كند، در مسير توسعه‌ي صلح جهاني نمي‌دانيم.

عضو كميسيون امنيت ملي، در ادامه در پاسخ به اين‌كه آيا بعد از اين توجيهي براي ادامه‌ي گفت‌وگوهاست، عنوان كرد: حداقل در لايه‌هاي داخل جامعه مردم نسبت به ادامه‌ي گفت‌وگوها بد گمان شده‌اند و مردم راضي نيستند، كه غربي‌ها پي در پي قطعنامه و بيانيه صادر كنند ولي ما به سمت مذاكرات جلو برويم.

به گفته‌ي جهانگيرزاده، مسير مذاكره سخت شده است و اين دشواري محصول بي‌تدبيري كساني است كه پيش‌نويس بيانيه‌ي اخير را تهيه كرده‌اند و متاسفانه به تصويب رسيد.

هم‌چنين فلاحت‌پيشه يكي ديگر از اعضاي کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با ناسالم دانستن قطعنامه شوراي امنيت بر عليه ايران گفت: شوراي امنيت امروز بخشي از واقعيت قدرت است و ما نمي‌توانيم از نهادي که خود بخشي از دستگاه فاسد دنيا است انتظار گرفتن تصميم سالم را داشته باشيم.

دکتر حشمت‌ا‌لله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه کرمانشاه، تصويب قطعنامه شوراي امنيت بر عليه فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ايران را اقدامي سياسي و موجب افزوده شدن دامنه ديگري به اين مساله دانست.

وي، با قابل پيش‌بيني دانستن اين اقدام اعضاي شوراي امنيت، سازمان ملل در مقطع فعلي را بازتابي از چينش قدرت در دنيا برشمرد و تصريح کرد: جمهوري اسلامي در قبال بسته پيشنهادي خواستار ارائه فرجه و مهلت زماني از سوي اروپائي‌ها بود، چرا که به اعتقاد ما نبايد به بسته پيشنهادي به عنوان يک ضرب العجل نگاه مي‌شد و لذا از سوي دولتمردان تاريخ 31 مرداد ماه جهت اعلام نظر در اين مورد اعلام شد که متاسفانه از طرف مقابل توجهي به اين مساله نشد و تصويب قطعنامه در شوراي امنيت را شاهد بوديم.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: اروپائي‌ها مي‌توانستند به اين درخواست ايران در مورد مهلت زماني توجه لازم را داشته باشند، ولي با تصويب قطعنامه مي‌تواند حاكي از اين باشد كه ديپلماسي در بحث هسته‌اي شکست خورده است.

اين عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه ادامه داد: به طور حتم به ميزاني که رفتار اين کشورها با ايران استراتژي شود، بار تعهدات

بين‌المللي که الان بر ما وارد شده کمتر خواهد شد که در اين صورت نيز بعيد است که غربي‌ها توان مديريت بحران در منطقه را داشته باشند، چرا که سابقه نشان مي‌دهد که آنها حتي در مديريت بحران تک کشورها نيز با مشکل اساسي مواجه بوده‌اند.

وي بيان داشت: هيچ جايي در دنيا وجود ندارد که بعد از ورود آمريکا آنجا روي آرامش را به خود ديده باشد و ورود اين کشور نه تنها نتيجه آرام کننده‌اي را به همراه نداشته، بلکه تشديد درگيري‌ها را نيز به دنبال داشته است.

فلاحت‌پيشه مهم‌ترين تلاش آمريکا را کشاندن ناامني‌هاي موجود در خاورميانه به کشور ايران دانست و خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر تنها کشور امن در هلال موجود از شبه قاره هند تا سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين است، که وجود اين امنيت با وجود عدم پذيرش راهبردهاي خارجي از سوي ايران، براي آمريکا غيرقابل پذيرش است و لذا به دنبال گسترش ناامني‌هاي منطقه به اين کشور است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: آمريکائي‌ها بايد به اين واقعيت توجه لازم را داشته باشند که ميزان کاربرد ابزارهاي آنها در ايجاد ناامني در قبال ايران ضعيف بوده و به حدي نيست که بتواند مانند ديگر کشورها تاثيري در اين کشور داشته باشد.

وي با اشاره به تحولات منطقه خاورميانه به خصوص جنگ رژيم صهيونيستي اسرائيل بر عليه مردم مظلوم لبنان، عملکرد مجامع بين‌المللي به خصوص سازمان ملل در اين مورد را مورد انتقاد شديد قرار داد و عنوان کرد: با وجود اعمال بدترين جنايات ممکن آن هم برعليه افراد غير نظامي در لبنان متاسفانه شوراي امنيت نتوانسته بيانيه‌اي عليه اسرائيل صادر کند و اين واقعيت امروز سازمان ملل در روزگار جاري است.

وي افزود: شوراي امنيت امروز بخشي از واقعيت قدرت است و ما نمي‌توانيم از نهادي که خود بخشي از دستگاه‌هاي فاسد دنيا است انتظار گرفتن تصميم سالم را داشته باشيم.

اين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس هفتم تاکيد آمريکا بر اجراي قطعنامه 1559 شوراي امنيت در مورد خلع سلاح حزب‌الله لبنان را در راستاي تضعيف عمق استراتژيک جمهوري اسلامي ايران از سوي آنها اعلام کرد.

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در خانه ملت، تصميم شوراي امنيت در قبال ايران را با توجه به وضعيت موجود تصميم سالمي ندانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران بارها بر لزوم به کارگيري ديپلماسي در حل بحث هسته‌اي تاکيد داشته و از شرايط فعلي به هيچ وجه استقبال نمي‌کند.

وي افزود: ما بايد در 31 مرداد ماه که زمان اعلام نظر رسمي در قبال بسته پيشنهادي اروپا اعلام شده بود، نظر منطقي خود را در اين زمينه عنوان کنيم که اين موضوع در جاي خود مي‌تواند شکاف در نوع واکنش کشورهاي عضو شوراي امنيت در جلسه نهم شهريور را نيز ايجاد کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha