• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-06215
  • خبرنگار : 71293

/قطنامه شوراي امنيت/ جهانگيرزاده: صدور قطعنامه عليه ايران لطمه اساسي به مذاكرات مي‌زند آيا صدور قطعنامه براي انحراف افكار عمومي جهان از موضوع لبنان نيست؟

/قطنامه شوراي امنيت/
جهانگيرزاده:
صدور قطعنامه عليه ايران لطمه اساسي به مذاكرات مي‌زند
آيا صدور قطعنامه براي انحراف افكار عمومي جهان از موضوع لبنان نيست؟

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس صدور چنين قطعنامه‌اي عليه ايران را لطمه زننده به روند مذاكرات دانست و گفت: اين قطعنامه هيچ توجيهي ندارد، چون يك زمان بسيار محدودي تا زمان پاسخ ايران به بسته پيشنهادي باقي بود.

جواد جهانگيرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص قطعنامه‌ي صادر شده عليه ايران، گفت: از ابتدا نيز اعلام شد كه بيان هر گونه پيش‌شرط در موضوع مذاكرات هسته‌يي از نظر ما امري نادرست است و طبيعي است كه آن را نپذيريم. چون تجربه‌ي مناسبي از تعليق داوطلبانه نداريم.

وي با بيان اين‌كه ما با دنيا سر نزاع و جنگ نداريم، افزود: ما براي دفاع از حقوق خودمان كوتاه نخواهيم آمد.

به گفته‌ي نماينده مردم اروميه رخ دادن اتفاقات در جهان امروز نشانگر اين است كه برخي اظهارنظرها، كه مبتني بر برخورد به ظاهر دموكرات‌مآبانه است، به هيچ وجه عملياتي و مثبت نبوده است و طبيعتا تجربيات نه چندان مناسب گذشته، باعث مي‌شود كه بر دفاع از حق خود پايداري كنيم.

عضو كميسيون امنيت ملي، اظهارنظر سخنگوي وزارت امور خارجه به عنوان اظهارنظر رسمي جمهوري اسلامي ايران را تا زماني كه خلاف آن چيزي بيان نشود را به عنوان سياست رسمي جمهوري اسلامي ايران به قوت خود باقي دانست، و آن را مي‌پذيريم.

جهانگيرزاده تصريح كرد: ما در مسير دفاع از حقوق ملت و كشور كوتاه نخواهيم آمد و در عين حالي كه يك سياست رسمي اعلام خواهيم كرد، سياست‌هاي متناقض را به هيچ وجه در شان و اندازه‌ي جمهوري اسلامي ايران نمي‌دانيم.

نماينده‌ي مردم اروميه، عنوان كرد: امروز در بخشي از جهان، حكومت جعلي، زورگو و مورد حمايت برخي از كشورهاي غربي از جمله آمريكا به جنگ، تجاوز و كشتار كودكان و زنان ادامه مي‌دهد، ولي شوراي امنيت در قبال آن با سكوت ننگ‌آور و خفت باري برخورد مي‌كند، كه اين سكوت براي مردم آزاده‌ي دنيا اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه آيا صدور قطعنامه در شرايطي كه كمتر از بيست روز به پاسخ ايران مانده، انحراف افكار عمومي جهان از موضوع لبنان نيست و آيا صدور قطعنامه به قصد فريب افكار عمومي جهان و ايجاد پروژه‌ي جديد نيست؟

جهانگيرزاده گفت: وقتي جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌ي رسمي خود مي‌گويد تا پايان مرداد به بسته‌ي پيشنهادي پاسخ خواهد داد، آيا صدور قطعنامه ايجاد فضاي سخت براي توقف گفت‌وگو نيست؟ آيا نشان از اراده‌ي آمريكايي‌ها براي توقف يا شكست مذاكرات نيست؟ تمام اين مسايل نشان مي‌دهد اراده‌اي كه در پي صدور چنين قطعنامه‌هايي است،‌ اراده‌ي مثبتي بر تخريب شرايط گفت‌وگو و جلوگيري از به ثمر رسيدن هر نوع گفت‌وگو و تفاهم است.

وي ادامه داد: ما به اين موضوع با ديد ترديد نگاه مي‌كنيم و معتقديم شرايطي كه آمريكايي‌ها دنبال آن هستند، شرايط ويژه خواهد بود كه نصيحت مشفقانه و ناصحان و پا در مياني ساير قدرت‌هاي منطقه‌اي يا بين‌المللي نيز تاثيري نخواهد داشت.

به اعتقاد عضو كميسيون امنيت ملي، شكست سختي كه حزب‌الله بر اسرائيل در جنوب لبنان وارد آورد نشان مي‌دهد امروزه زمان فشار همه جانبه بر ملت‌ها به ويژه ملت‌هاي آزاده به پايان رسيده و شكست اسرائيل در جنوب لبنان، افول ابرقدرتي قدرت‌هاست يعني هيمنه و شوكت دروغيني كه آنها براي خود قائل بودند، شكسته شده است.

وي ادامه داد: آزمون مجدد در مجدد جمهوري اسلامي ايران با اين رفتارهاي نپخته، از ماموريت‌هاي سازمان ملل خارج است، چون اقدامات سازمان ملل را كه بايد به صلح جهاني كمك كند، در مسير توسعه‌ي صلح جهاني نمي‌دانيم.

عضو كميسيون امنيت ملي، در ادامه در پاسخ به اين‌كه آيا بعد از اين توجيهي براي ادامه‌ي گفت‌وگوهاست، عنوان كرد: حداقل در لايه‌هاي داخل جامعه مردم نسبت به ادامه‌ي گفت‌وگوها بد گمان شده‌اند و مردم راضي نيستند، كه غربي‌ها پي در پي قطعنامه و بيانيه صادر كنند ولي ما به سمت مذاكرات جلو برويم.

به گفته‌ي جهانگيرزاده، مسير مذاكره سخت شده است و اين دشواري محصول بي‌تدبيري كساني است كه پيش‌نويس بيانيه‌ي اخير را تهيه كرده‌اند و متاسفانه به تصويب رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha