• شنبه / ۷ مرداد ۱۳۸۵ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8505-03675

پيش‌نويس قطعنامه‌ي1+5عليه مساله‌ي هسته‌يي ايران درشوراي امنيت توزيع شد نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل: ايران به اتخاذ اقدامات تنبيهي تهديد نشده است

پيش‌نويس قطعنامه‌ي1+5عليه مساله‌ي هسته‌يي ايران درشوراي امنيت توزيع شد
نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل: ايران به اتخاذ اقدامات تنبيهي تهديد نشده است

پنج عضو دايمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر سر پيش‌نويس قطعنامه‌اي به توافق رسيدند که به ايران مهلت مي‌دهد تا پايان ماه اوت (9 شهريورماه) به فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم پايان دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري بي.بي.سي، متن اين قطعنامه ميان 15 عضو شوراي امنيت توزيع شده و احتمالا روز دوشنبه درباره‌ي آن راي‌گيري مي‌شود.

جان بولتون، نماينده‌ي آمريکا در سازمان ملل متحد ادعا كرد که اگر دولت ايران تقاضاي سازمان ملل را انجام ندهد، شوراي امنيت راجع به تدابير تنبيهي گفت‌وگو خواهد کرد.

از سوي ديگر ويتالي چورکين، نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل نيز گفت که پيش‌نويس قطعنامه‌، ايران را تهديد به اقدامات تنبيهي نکرده، بلکه اين کشور را به برقراري گفت‌وگو تشويق مي‌کند.

بر اساس اين گزارش، پيش‌نويس قطعنامه‌ي شوراي امنيت با استناد به بند 40 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد ايران را موظف مي‌کند تا هر نوع فعاليت غني‌سازي اوارنيوم و توليد پلوتونيوم خود را حتي در سطح تحقيقاتي تا پايان ماه اوت يعني نهم شهريورماه متوقف کند.

اين سند همچنين از ساير کشورها مي‌خواهد که از انتقال مواد، کالاها و فن‌آوري‌هايي که مي‌تواند به توليد سوخت هسته‌يي در ايران و برنامه‌ي موشک‌هاي بالستيک اين کشور کمک کند، جلوگيري کنند.

اما قطعنامه پيشنهادي به درخواست چين و روسيه شامل تحريم‌هاي بين المللي که آمريکا به دنبال آن بود نمي‌شود.

به گفته نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل متحد، سند تدوين شده بر اساس بند 40 فصل هفتم منشور اين سازمان است که شامل تدابير تنبيهي نمي شود. او گفت: مکررا توضيح داده‌ايم که اين قطعنامه هيچ تحريم يا مجازاتي را براي ايران در نظر نمي‌گيرد. اين سند در واقع يک دعوت‌نامه براي گفت‌وگو با ايران است و اين کشور را به پذيرش مجموعه پيشنهادي گروه 1+5 و توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش تشويق مي‌کند.

اما جان بولتون، نماينده‌ي آمريکا در سازمان ملل متحد برخلاف همتاي روس خود توافق حاصله را دعوتنامه‌اي براي گفت‌وگو با ايران ندانست.

بولتون مدعي شد: اين سند در صورت تصويب يک دستور الزام‌آور خواهد بود و ايران را موظف خواهد کرد تا 31 ماه اوت تمام فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را متوقف کرده و از قطعنامه‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بي‌درنگ اطاعت کند. ايران در صورت ‌بي‌توجهي به اين خواسته با فشارهاي سياسي و اقتصادي بين‌المللي روبه‌رو خواهد شد.

از سوي ديگر، نماينده‌ي روسيه در شوراي امنيت هشدار داد احتمال اين كه ايران در آينده با تحريم‌هاي بين‌المللي روبرو شود، مي‌تواند وجود داشته باشد.

چوركين گفت: در صورت تحولات منفي از قبيل پاسخ منفي ايران يا شکست مذاکرات مطمئنا ما بند 41 مندرج در فصل هفتم منشور را که ناظر بر مجازات‌هاي بين‌المللي و تحريم‌هاست در نظر خواهيم گرفت. ولي اين امر تنها در مرحله بعدي انجام مي شود و با پاسخ مثبت ايران، اين مساله به طور کامل منتفي خواهد شد.

پيش نويس سند تدويني پنج عضو دايمي شوراي امنيت در اختيار 9 عضو ديگر اين شورا که از حق وتو برخوردار نيستند، قرار گرفته است.

بنا بر اظهارات ژان مارك دولا سابلير، نماينده‌ي فرانسه در سازمان ملل در صورتي که اعضاي غيردايم شوراي امنيت روز شنبه نظرات اصلاحي ديگري ارايه نکنند، اين شورا روز دوشنبه قطعنامه را به طور نهايي تصويب خواهد کرد.

همچنين بر اساس گزارش روزنامه‌ي نيويورك‌تايمز، امير جونز پري، نماينده‌ي انگليس در سازمان ملل نيز مدعي شد: آنچه شاهد آن نبوده‌ايم، تلاش جدي ايران براي تعامل بوده است. ايران فرصت‌هاي بسيار زيادي را داشته است و اكنون واقعا زمان صحيحي براي پاسخ دادن نمي‌باشد.

خبرگزاري رويتر نيز به نقل پري نوشت، اين قطعنامه به طور خودكار تحريمي را اعمال نمي‌كند و يا مجوز هر گونه اقدام تحميلي نظامي را صادر نمي‌كند. وي همچنين گفت: اميد ما اين است كه اين قطعنامه واقعا ذهن همه‌ي ما را بر آن متمركز كند كه ايران گزينه‌ي ديپلماتيك را انتخاب خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha