• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8501-11186

/گزارش خبري/ هم‌زمان با اجلاس 1+5 در مسكو شدت مي‌گيرد، تحركات ديپلماتيك، گمانه‌زني‌ها، بازيگري چين و روسيه

/گزارش خبري/
هم‌زمان با اجلاس 1+5 در مسكو شدت مي‌گيرد،
تحركات ديپلماتيك، گمانه‌زني‌ها، بازيگري چين و روسيه

حل ديپلماتيك موضوع هسته‌يي ايران موضوعي است كه تمام كشورها از جمله آمريكا بر آن تاكيد دارند، اما رسانه‌هاي غربي «گمانه‌زني‌هايي متهورانه» را در اين خصوص ارايه مي‌كنند كه بيشتر به جنجال‌سازي شبيه است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برايان ويتمن، سخنگوي پنتاگون اعلام كرد، رويكرد دولت آمريكا به ايران تلاش از طريق جامعه‌ي بين‌المللي و حل ديپلماتيك مساله‌ي هسته‌يي اين كشور است. وي با انعكاس واكنش رييس‌جمهور آمريكا به گزارش‌ها درباره‌ي احتمال حمله به ايران گفت: اخباري كه مي‌كوشند طراحي نظامي را در قبال ايران برجسته كنند را گمانه‌زني‌هاي متهورانه مي‌نامم.

بر اساس گزارش منابع خبري بين‌المللي، امشب قرار است در سطح مديران سياسي و يا نمايندگان وزيران امور خارجه‌ي آلمان فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آمريكا براي مذاكره درباره‌ي هماهنگ ساختن ديپلماسي در برابر برنامه‌ي هسته‌يي ايران نشستي پشت درهاي بسته در مسكو برگزار شود.

يك سخنگوي سفارت آمريكا گفته است كه مذاكرات اصلي اواخر روز سه‌شنبه در كنار ديگر مسايل به اعلاميه‌ي اخير ايران مبني بر تحقيق بر روي سانتريفوژهاي پي -2 در اين كشور نيز مي‌پردازد.

اين در حالي بود كه غلامرضا انصاري، سفير ايران در مسکو اعلام کرده که ايران انتظار دارد ديدار ديپلمات‌هاي عاليرتبه‌ي اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان موجب ازسرگيري همکاري تهران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شود. سفير ايران خاطرنشان کرد: يکي از راه هاي جلوگيري از عمليات نظامي در منطقه، آمادگي براي جنگ است. اما ما همه تلاش خود را به‌کار خواهيم بست تا هيچ جنگي در منطقه رخ ندهد و اميدواريم که ايران اين اوضاع را از راه مسالمت‌آميز حل کند.

در همين حال آندري دنيزوف، نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل نيز ابراز اميدواري كرد ايران تا تاريخ 28 آوريل (هشتم ارديبهشت) فعاليت غني‌سازي اورانيوم را به حال تعليق در آورد. وي در عين حال اعلام كرد: روسيه اميدوار است مساله هسته‌يي ايران از طريق مذاكرات و به شكلي رضايتبخش حل و فصل شود.

از سوي ديگر، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل نيز بر حل ديپلماتيك برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكيد كرد و با اظهار اين كه بايد شاهد راه‌حلي از طريق مذاكره براي برنامه‌ي هسته‌يي ايران باشيم تاكيد كرد: لازم است تلاش‌هاي ديپلماتيك را براي يافتن چنين راه‌حلي تشديد كنيم.

اين در حالي بود كه وزارت امور خارجه‌ي چين اعلام كرد: ‌نماينده‌ي پكن در سفر به تهران نگراني‌اش را از تحولات اخير در ايران ابراز داشت و اعلام كرد پكن اميدوار است تمامي طرف‌هاي مربوطه شرايطي مطلوب را براي حل مناسب مساله‌ي هسته‌يي ايران فراهم كنند.

همچنين اي احمد، وزير ايالتي امور خارجه‌ي هند تاكيد كرد، دهلي راه‌حل ديپلماتيك برنامه‌ي هسته‌يي ايران را خواستار است و افزود: موضع مستمر هند در قبال مساله‌ي هسته‌يي ايران حل دوستانه‌ي اين مساله از طريق مباحثه و مذاكره بوده است.

تسنيم اسلام، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي پاكستان نيز از جانب اسلام‌آباد تاكيد كرد كه مساله‌ي هسته‌يي ايران بايد به شكلي صلح‌آميز و از طريق گفت‌وگو حل‌وفصل شود.

اما كاخ سفيد از آنچه اخبار مربوط به انجام تحقيقات بر روي سانتريفوژهاي پي - 2 در ايران خواند، ابراز نگراني كرد و اسكات مك كللان سخنگويش در اين باره ادعا كرد: فعاليت اعلام نشده بر روي سانتريفوژهاي پي -2 يك نقض ديگر الزامات پادماني از جانب ايران علاوه بر نقض‌هايي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون تشخيص داده است.

اين در حالي بود كه خبرگزاري رويتر گزارش كرد، بازرسان عاليرتبه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است روز جمعه به ايران وارد شوند و موضوع غني‌سازي اورانيوم 5/3 درصدي ايران يكي از محورهاي اين مذاكرات است.

و اما دست آخر اين كه مقامات دولتي آمريكا گفتند رييس جمهور كشورشان همتاي چيني‌اش را در بازديد از واشنگتن به افزايش فشار بر ايران و كره شمالي براي كمك كردن به توقف بحران‌هاي هسته‌يي، تشويق خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha