• یکشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8501-10830.40161

با اتمام فاز دوم ميدان نفتي دارخوين؛ توليد اين ميدان در آذر امسال به 160هزار بشكه در روز مي‌رسد

با اتمام فاز دوم ميدان نفتي دارخوين؛
توليد اين ميدان در آذر امسال به 160هزار بشكه در روز مي‌رسد

فاز دوم ميدان نفتي دارخوين طبق برنامه و 33 ماه پس از اتمام فاز اول اين ميدان تا آذرماه 85 تكميل و ظرفيت توليد اين ميدان به 160 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار نفت و انرژي ايسنا، در فاز اول طرح توسعه ميدان نفتي دارخوين كه براي توليد 50 هزار بشكه نفت خام در روز بود و درمرداد ماه سال گذشته به بهره برداري رسيد سه حلقه چاه توصيفي، 5 حلقه چاه توسعه اي و يك حلقه چاه تزريق گاز حفاري شد. همچنين يك واحد بهره برداري با ظرفيت 55 هزار بشكه در روز به همراه كليه خطوط لوله انتقال ( لوله هاي جرياني) و تاسيسات سرچاهي در مدت 33 ماه به عنوان فاز دوم اين طرح در دست اقدام است كه طي آن برنامه افزايش توليد از 50 هزار بشكه به 160 هزار بشكه در روز پيش بيني شده است.

به گزارش ايسنا ، رئيس اداره كل عمليات خشكي شركت ملي حفاري ايران چندي پيش اعلام كرد كه تاكنون 19 حلقه چاه از كل چاه‌هاي پيش بيني شده توسط دستگاههاي حفاري اين شركت مستقر در ميدان نفتي دارخوين تكميل و تحويل داده شده است.

البته بر اساس گفته مدير پروژه حفاري دارخوين، شركت ملي حفاري ايران به موقع در چاه هاي اين ميدان حاضر شد تا عقب ماندگي عمليات حفاري شركت خارجي را جبران كند؛ چرا كه طبق برنامه ارائه شده از سوي كارفرما تا پيش از حضور شركت ملي حفاري ايران در ميدان دارخوين، حفاري دو حلقه چاه تحت مديريت يك شركت خارجي دو سال طول كشيده بود و به‌ عبارتي به طور متوسط هر سال يك حلقه چاه را تكميل و تحويل داده شده بود.

در حال حاضر عمليات حفاري چاه‌هاي ميدان دارخوين كه در سال 82 در قالب قراردادي با شركت (اني) اجرايي شد، به شركت ملي حفاري ايران واگذار شده و بايد حدود 30 حلقه چاه در ميدان نفتي دارخوين حفاري شود كه در چارچوب قرارداد فعلي تا پايان سال 2006 ميلادي (آذر ماه 85) كار عمليات حفاري در اين ميدان به پايان خواهد رسيد.

به گزارش ايسنا؛ اين ميدان در ادامه سياستهاي وزارت نفت براي توسعه حوزه‌هاي نفتي افزايش ظرفيت يافته كه توسعه آن به صورت بيع متقابل و با استفاده از منابع خارجي توسط شركت اني ايتاليا و شركت نيكو (نفت ايران) انجام ‌شده است.

لازم به ذكر است كه زمان بازگشت سرمايه توسط سرمايه‌گذار براي اصل سرمايه، 60 ماه از زمان توليد زودهنگام (تير83) براي پاداش و بهره و 72 ماه از زمان اولين توليد خواهد بود.

به گزارش ايسنا؛ درآمد تحقق يافته طرح تا زمان افتتاح فاز اول آن با احتساب ميزان توليد 23 ميليون بشكه و قيمت ميانگين هر بشكه 40 دلار به920 ميليون دلار بوده است.

همچنين بازپرداخت سرمايه‌گذاري انجام شده، يك ماه پس از توليد با ظرفيت 25 هزار بشكه در روز (توليد زودهنگام در تيرماه سال 83) آغاز شده است.

به گزارش ايسنا ، ميدان نفتي دارخوين در 40 كيلومتري شمال شرقي شهرستان آبادان و در ساحل غربي رودخانه كارون قرار دارد كه حفاري چاههاي اين ميدان در قالب پروژه‌هاي بين المللي با نظارت شركت آجيپ، توسط شركت ملي حفاري ايران انجام مي‌شود و براساس قرارداد مذكور بايد 27 حلقه چاه نفت در اين ميدان حفاري شود كه تا كنون 19 حلقه آن توسط 3 دستگاه حفاري تكميل و تحويل شده است.

لازم به ذكر است كه تاريخ تنفيذ قرارداد اين ميدان تير ماه 1380 بوده و زمان پايان فاز اول 47 ماه پس از زمان آغاز طرح و فاز دوم 65 ماه پس از آغاز طرح پيش بيني شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha