• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8501-10212

/گزارش/ در مذاكرات گسترده‌ي متكي با شركت‌كنندگان كنفرانس قدس تاكيد شد: * لزوم حفظ وحدت جهان اسلام * احقاق حقوق ملت فلسطين * حمايت از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران

/گزارش/ در مذاكرات گسترده‌ي متكي با شركت‌كنندگان كنفرانس قدس تاكيد شد:
* لزوم حفظ وحدت جهان اسلام * احقاق حقوق ملت فلسطين * حمايت از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران

سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين، شب گذشته (يكشنبه) با صدور بيانيه‌اي به كارش پايان داد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان پس از بازگشت از سفرش به آفريقا و حضور در دو روز آخر اين كنفرانس بين‌المللي به گفت‌وگو با مقامات كشورهاي مختلف كه در تهران حضور داشتند، پرداخت.

ملاقات‌هاي متكي كه اغلب در اتاق‌هاي پيراموني سالن اصلي اجلاس سران برگزار مي‌شد، شامل سه محور عمده‌ي لزوم حفظ وحدت در جهان اسلام، تاكيد بر احقاق حقوق ملت فلسطين و حمايت از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بود.

ديدار با رييس مجلس لبنان

ديگر ديدار وزير امورخارجه‌ي كشورمان در حاشيه‌ي سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين، ديدار با نبيه بري، رييس مجلس لبنان بود.

متكي در اين ديدار با بيان اين‌كه ملت‌هاي منطقه بايد براي سرنوشت خويش تصميم‌گيري نمايند و ديگر قدرت‌هاي بيگانه نمي‌توانند براي سرنوشت‌هاي اين ملت‌ها تصميم‌گيري كنند، اظهار داشت: با قطع كمك‌هاي مالي به جنبش حماس و دولت جديد فلسطين از سوي آمريكا و اروپا، آن‌ها نشان دادند كه به قواعد دموكراتيك انتخابات تمكين نمي‌كنند.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان با اشاره به روابط حسنه‌ي تهران - بيروت، بر تعميق بيش از پيش اين روابط تاكيد كرد.

نبيه بري نيز در اين ديدار ضمن تشكر از تلاش‌هاي كشورمان براي كمك به ملت فلسطين،‌ اظهار داشت: برگزاري اين كنفرانس بين‌المللي گامي مهم در حمايت از ملت مظلوم فلسطين بوده است.

رييس مجلس لبنان هم‌چنين با اشاره به پيوستن كشورمان به باشگاه هسته‌يي جهان و دستيابي به چرخه‌ي كامل سوخت هسته‌يي، اين دستاورد علمي را به تمام ايرانيان تبريك گفت.

ديدار با رييس دفتر سياسي حماس

منوچهر متكي، وزير امورخارجه هم‌چنين در ديدار خالد مشعل گفت: غربي‌ها مجبورند اراده‌ي مردم فلسطين و پيروزي حماس در انتخابات اين كشور را پذيرفته و انتخاب دموكراتيك مردم فلسطين را ارج نهند.

وي در ديدارش با رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) كه در حاشيه‌ي كنفرانس بين‌المللي قدس تصريح كرد: حمايت از حقوق مردم فلسين از اجزاي جدا نشدني ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران است.

وزير امور خارجه در ادامه تصريح كرد كه هدف آمريكا و اسراييل به شكست كشاندن دولت برخاسته از نظر مردم فلسطين است و اتحاد و همراهي كشورهاي مسلمان در حمايت مالي و سياسي از اين دولت، نقشه‌هاي دشمنان را نقش برآب خواهد كرد.

متكي در بخش ديگري از سخنانش با مشعل با بيان اين‌كه حمايت مالي ايران از دولت فلسطين بر اساس مقدوراتش خواهد بود، بر اهميت ويژه‌ي نيروهاي مقاومت فلسطين در نظر دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد.

خالد مشعل، نيز در اين ديدار موفقيت جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به دانش هسته‌يي و پيوستن ايران به جمع هشت كشور صاحب اين فن‌آوري هسته‌يي را تبريك گفت و حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت فلسطين را بسيار حايز اهميت دانست.

رييس دفتر سياسي حماس با بيان اين‌كه سومين كنفرانس قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين موفقيت‌آميز بوده است، گفت: كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از ملت فلسطين، ساير كشورهاي عربي و اسلامي را براي كمك به فلسطين تشويق خواهد كرد.

مشعل تلاش‌هاي زيادي كه براي ناكام كردن دولت جديد فلسطين از داخل و خارج اين كشوردر جريان است را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با همت و تلاش مسوولان و مقام‌هاي جنبش حماس، اين تلاش‌ها ناكام خواهند ماند.

ديدار رييس مجلس سناي مالزي

حميد باوانته، رييس مجلس سناي مالزي در حاشيه‌ي سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق فلسطين‌ با منوچهر متكي، وزير امورخارجه‌ي كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

محورهاي اصلي اين ديدار بررسي آخرين مسايل بين‌المللي و مهم‌ترين تحولات منطقه از جمله مساله‌ي هسته‌يي كشورمان بود.

ديدار با رييس مجلس ماداگاسكار

وزير امور خارجه هم‌چنين در ديدار با رييس مجلس ماداگاسكار گفت: جمهوري اسلامي ايران گسترش روابط با آفريقا را با اولويت پيگيري مي‌كند.

متكي كه در حاشيه‌ي اين كنفرانس در ديدار با رييس مجلس ماداگاسكار سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: ايران مايل است در بسياري پروژه‌ها با كشورهاي آفريقايي همكاري و مشاركت داشته باشد.

متكي با اشاره به علاقه‌مندي ايران به گسترش روابط با كشور ماداگاسكار گفت: روابط دوكشور در مسير خوبي در حال حركت است.

هم‌چنين لهي ني ريكوژان، رييس مجلس ماداگاسكار نيز در اين ديدار دستيابي ايران به فن‌آوري صلح آميز هسته‌يي را نه تنها يك پيروزي براي ايران كه پيروزي براي تمامي كشورهاي جهان سوم توصيف كرد.

رييس مجلس ماداگاسكار در بخش ديگري از اظهاراتش با تاكيد بر اين‌كه كشورهاي جهان سوم از دستاوردهاي ايران دراين زمينه حمايت و پشتيباني مي‌كنند، ابراز اميدواري كرد كه كشور ايران الگويي براي ساير كشورهاي جهان سوم در زمينه‌ي پيشرفت و توسعه باشد.

ديدار با دبيركل جبهه‌ي دموكراتيك براي آزادي فلسطين

وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين در حاشيه‌ي اين كنفرانس بين‌المللي در ديدار با دبيركل جبهه‌ي دموكراتيك براي آزادي فلسطين تصريح كرد كه حمايت از حقوق مردم فلسطين اولويت جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش ايسنا، متكي با تاكيد بر اين‌كه حمايت از مبارزان آرمان فلسطين نيز از اولويت‌هاي كشورمان است، گفت: وحدت و يكپارچگي در دستيابي به اهداف مردم فلسطين شرط اساسي مقاومت است.

نايف حواتمه، دبيركل جبهه‌ي دموكراتيك براي آزادي فلسطين نيز دراين ديدار ضمن ابراز خشنودي از سفرش به ايران و شركت در كنفرانس بين‌المللي قدس به تشريح فعاليت‌هاي جبهه‌ي دموكراتيك براي آزادي فلسطين و اوضاع فعلي اراضي اشغالي پرداخت.

وي ضمن قدرداني از حمايت‌هاي دايمي ايران از مردم فلسطين، لزوم مقاومت و وحدت گروه‌هاي فلسطيني در مبارزه با اشغال‌گران را مورد اشاره قرار داد و خواستار حمايت بيش از پيش ايران از گروه‌هاي فلسطين شد.

ديدار با رييس حزب اسلامي عراق

وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين در ديدار رييس حزب اسلامي عراق تاكيد كرد كه ملت‌هاي ايران و عراق نگراني‌ها و منافع مشترك بسياري دارند.

متكي در حاشيه‌ي اين كنفرانس ضمن ديدار با با محسن عبدالحميد، رييس حزب اسلامي عراق خاطرنشان كرد كه مواضع دو كشور ايران و عراق براي حل اين نگراني‌ها نيز مشترك است.

وي با اشاره به مسايل و بحران‌هاي كنوني عراق، افزود: اين كشور با دو مشكل ناامني و ادامه‌ي اشغال مواجه است.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان با اشاره به اين‌كه يكي از دردهاي مشترك امت اسلامي درد فلسطين است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس قدس تلاش كرده موضوع احقاق حقوق مردم فلسطين در كانون توجه جهانيان قرار گيرد.

متكي ادامه داد: ايران معتقد است كه امنيت در عراق بايد توسط خود عراقي‌ها تامين شود، چرا كه امنيت تنها در صورت بومي‌سازي شرايط امنيتي به دست مي‌آيد.

وي با تاكيد براين‌كه در چنين فضايي، تروريسم هم بهانه‌اي براي اظهار وجود، پيدا نخواهد كرد، تاكيد كرد كه لازم است برنامه‌زمان بندي شده‌اي براي خروج نيروهاي بيگانه از عراق تنظيم شود.

وزير امور خارجه در خصوص تشكيل دولت ملي عراق نيز گفت: براي تشكيل دولت ملي عراق بايد تمام گروه‌ها، اعم از كردها، اهل سنت و شيعيان با مشاركت در دولت آينده‌ي اين كشور، تحولات سياسي عراق را مديريت كنند.

متكي با بيان اين‌كه آمريكايي‌ها در عراق در پي فتنه و آشوب هستند، تصريح كرد: به همين سبب ، تشكيل هر چه زودتر دولت ملي عراق به نفع ملت و دولت عراق است و در اين مسير، ملت ايران مددكار ملت عراق خواهد بود.

محسن عبدالحميد، رييس حزب اسلامي عراق نيز در اين ديدار از جمهوري اسلامي ايران به جهت برگزاري كنفرانس بين‌المللي قدس تشكر كرد و با اشاره به دست‌يابي كشورمان به چرخه‌ي سوخت هسته‌يي، اين پيشرفت را به ملت ايران تبريك گفت.

وي ورود ايران به باشگاه كشورهاي هسته‌يي را موجب اقتدار ايران دانست و تاكيد كرد: قدرت ايران و هر كشور اسلامي ديگر، به معناي اقتدار كل جهان اسلام است.

رييس حزب اسلامي عراق با اشاره به نقش ايران در حل مشكلات عراق اظهار داشت: از جمهوري اسلامي ايران انتظار داريم كه حداكثر تلاش خود را براي ياري رساندن به ملت عراق، به عمل آورد.

عبدالحميد خاطرنشان كرد كه احزاب و گروه‌هاي عراق با درك شرايط خطير كنوني، تشكيل دولت ملي را در صدر اقدامات خويش قرار داده‌اند.

ديدار با رييس هيات پارلماني مصر

سعد جمال، رييس هيات پارلمان مصر نيز در حاشيه‌ي كنفرانس بين‌المللي قدس با منوچهرمتكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار دو طرف با اشاره به لزوم حفظ وحدت در جهان اسلام، مهم‌ترين مسايل جهان و منطقه‌ي خاورميانه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

هم‌چنين دو طرف ايراني و مصري بر لزوم احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين تاكيد كردند.

ديدار با رييس مجلس كوبا

متكي در ديدار ديگرش با رييس مجلس كوبا توسعه‌ي روابط دوجانبه را بسيار ارزشمند خواند و موضع كوبا در اجلاس اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را بسيار با اهميت دانست.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان تصريح كرد: توسعه‌ي روابط تهران - هاوانا در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي خواست جمهوري اسلامي ايران است.

آلاركن دكسادو، رييس مجلس كوبا با تبريك دستيابي كشورمان به چرخه‌ي كامل سوخت هسته‌يي، ‌حمايت كشورش از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي‌ ايران را اعلام كرد.

وي با تاكيد بر حمايت كشورش از مواضع بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران، ‌ابراز اميدواري كرد كه در ماه‌هاي آتي با تشكيل كميسيون مشترك، روابط اقتصادي دو كشور توسعه يابد.

ديدار با نمايندگان مجلس مكزيك

متكي هم‌چنين در ديدار ديگري در حاشيه‌ي سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين با تعدادي از نمايندگان و اعضاي كميسيون سياست خارجي مجلس مكزيك، اظهار داشت:‌ راه حل پرونده‌ي هسته‌يي ايران، ديپلماتيك است.

وي با اشاره به اين‌كه زبان تهديد، زبان مناسبي براي حل مسايل بين‌المللي نيست، افزود:‌ دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي حق ماست و ايرانيان اين حق را با تلاش خود به دست آورده‌اند.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به تعهداتش در قبال NPT پايبند بوده و لذا بايد متقابلا از حقوق تصريح شده‌اش در آن بهره‌مند گردد. اين در حالي است كه برخي كشورهايي كه داراي سلاح هسته‌يي هستند، دستيابي ما به اين فن‌آوري صلح‌آميز را نمي‌خواهند.

متكي با اشاره به روابط خوب و مناسب تهران - مكزيكوسيتي گسترش بيش از پيش و تعميق اين روابط را خواستار شد.

وي در ارتباط با مسايل فلسطين نيز اظهار داشت: اروپا و آمريكا با نپذيرفتن نتيجه‌ي انتخابات در فلسطين، خود را دچار يك پارادوكس سياسي كرده و نشان دادند كه از معيارهاي دوگانه پيروي مي‌كنند.

ديدار با معاون دبيركل حزب‌الله لبنان

وزير امورخارجه‌ هم‌چنين در حاشيه‌ي اين كنفرانس بين‌المللي با شيخ نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار مهم‌ترين مسايل جهان اسلام از جمله آخرين تحولات فلسطين اشغالي مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha