• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 8501-09823

/گزارش- ايسنا/ *معرفي‌ رسانه‌هاي خبري -24* يوميوري شيمبون

روزنامه‌ي يوميوري شيمبون روزنامه‌اي ژاپني است كه در توكيو، اوزاكا، فوكوكا و ديگر شهرهاي عمده و مهم ژاپن منتشر مي‌شود. اين روزنامه در سال 1874 بنيان نهاده شد و در حال حاضر با تيراژ 10 ميليون نسخه در روز پرتيراژترين روزنامه‌ي جهان مي‌باشد. اين روزنامه در دو نوبت صبح و عصر چاپ مي‌شود. تيراژ اين روزنامه در سراسر ژانويه‌ي 2002 به رقم بي سابقه‌ي 14 ميليون و 323 هزار و 781 نسخه رسيد. اين روزنامه ويرايش‌هاي محلي متعددي دارد و در ميان سه روزنامه‌ي بزرگ ژاپن داراي موضعي راستگرا- ملي گرا است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شركت يوميوري همچنين روزنامه‌ي ديلي يوميوري كه بزرگترين روزنامه‌ي انگليسي زبان ژاپن است را چاپ مي‌كند. همچنين به عنوان مكمل ديلي يوميوري، يوميوري هفتگي نيز به زبان انگليسي نشر مي‌يابد. شركت يوميوري علاوه بر اين روزنامه‌ها و هفته نامه، روزنامه‌ي هوشي شيمبون با موضوع ورزشي و هفته نامه‌ها، ماهنامه‌ها و كتب مختلفي نيز منتشر مي‌كند. يوميوري شيمبون كه يكي از قديمي‌ترين روزنامه‌هاي ژاپن و در حقيقت روزنامه‌ي ملي ژاپن است درست زماني كه امپراتوري ميجي در راستاي مدرن كردن جامعه‌ي ژاپن پنج روزنامه تاسيس كرد بنيان نهاده شد. يوميوري شيمبون به زبان ژاپني معني "روزنامه فروشي از طريق خواندن" را مي‌دهد و دليل نامگذاري آن اين است كه يوميوري شيمبون در حقيقت ادامه‌ي حيات جارچيان خبري بود كه در عصر توكوگاوا (1603 تا 1867) و رق‌هاي چاپ شده‌ي دستي خبر را به ازاي دريافت وجه با صداي بلند براي مردم مي‌خواندند. يوميوري شيمبون از همان ابتدا با پشتوانه‌ي دولتي آغاز به كار كرد و به همين دليل نيز همچنان پيرو نظرات دولت و حامي آن است. يوميوري شيمبون داراي ضمائم روزانه‌ي مختلفي است و در سبك نگارش به شيوه‌ي معمول در غرب عمل مي‌كند و در حقيقت متاثر از سبك ژورناليسم روزنامه‌هاي آمريكايي در اوايل قرن بيستم است و با تعصب اين سبك را در همه صفحاتش دنبال مي‌كند. اين روزنامه متعلق به قشر شاغل ژاپن است و در حقيقت اكثر مخاطبانش را نسل دوم ژاپن تشكيل مي‌دهند. يوميوري روزنامه‌ي بسيار حجيمي است كه مطالب گوناگوني از جمله خبر، ورزش، سياست، علم و تكنولوژي، هنر و سينما و جهان را پوشش مي‌دهد اما عمده موفقيت اين روزنامه را بايد مرهون توجه به مسايل شهري و توجه عميق به موضوعات روز مردم دانست. يوميوري شيمبون با توجه به قيمت روزنامه در ژاپن و تيراژ ميليوني و همچنين مساعدت‌هاي دولتي، موسسه‌ي بسيار پردرآمدي است و مجموعه‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي را زيرنظر دارد كه از اين ميان مي‌توان به تيم حرفه‌اي بيسبال "يوميوري جايانت" كه اولين تيم حرفه‌اي بيسبال در ژاپن است اشاره كرد. اين مجموعه‌ها علاوه بر اين كه درآمدزايي دارند بر محبوبيت روزنامه نيز مي‌افزايد كه در نهايت در جذب مخاطب بيشتر كمك مي‌كند. يوميوري شيمبون در قطع متوسط و به صورت تك رنگ منتشر مي‌شود. در نوامبر 1999 يوميوري شيمبون يك سي دي با عنوان "يوميوري شيمبون در عصر ميجي" كه آرشيو قابل جستجويي از مقالات خبري و تصاوير اين روزنامه در عصر ميجي است را روانه‌ي بازار كرد. اين اولين باري بود كه يك روزنامه قابليت جستجوي ديجيتالي تصاوير و مقالات خبري خود را آن گونه كه در نسخه‌هاي چاپي‌اش منتشر شده‌اند توليد كرد. پس از آن، اين روزنامه سي دي‌هاي مختلفي مربوط به دوره‌هاي مختلف انتشار خود توليد و روانه بازار كرد. سيستم ايندكس كردن هر مقاله و تصوير، جستجو در آرشيو مقالات و تصاوير روزنامه را ساده‌تر كرده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha