• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8501-04946

/آخرين تحولات هسته‌يي/ *سفر البرادعي به تهران *لابي آمريكا عليه تهران در خليج‌فارس *اتهامي به بازرسان آژانس در بازرسي از ايران

/آخرين تحولات هسته‌يي/
*سفر البرادعي به تهران
*لابي آمريكا عليه تهران در خليج‌فارس
*اتهامي به بازرسان آژانس در بازرسي از ايران

يك مقام مسوول در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا خبر سفر محمد البرادعي به ايران ظرف روزهاي آينده را تاييد كرد.

با اين حال اين مقام مسوول به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران نگفت كه برنامه‌ي سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سفر به تهران چه خواهد بود و قرار است كه وي با چه مقاماتي ديدار داشته باشد.

در همين حال، به گزارش ايسنا، خبرگزاري اتريش امروز (شنبه) به نقل از يك مقام نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش كرد كه هدف سفر محمد البرادعي به ايران كه روز سه‌شنبه يا چهارشنبه انجام خواهد گرفت، اين است كه به تهران يادآوري كند جامعه‌ي بين‌المللي اقدامات فعالانه‌ي بيشتري را از جانب ايران در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي‌اش انتظار دارد.

اين مقام گفت: البرادعي مي‌كوشد تا تفاهم دوجانبه را كه وي معتقد است براي شكستن بن‌بست هسته‌يي اهميت دارد، افزايش دهد.

خبرگزاري فرانسه نيز پيش از اين به نقل از يك ديپلمات مستقر در آژانس گزارش داده بود، محمد البرادعي ظرف روزهاي آينده به تهران سفر مي‌كند.

اين ديپلمات كه نامش فاش نشد، گفت: محمد البرادعي قصد دارد با سفر به تهران با مقامات ارشد ايراني براي بحث درباره‌ي موضوعات راستي‌آزمايي پادماني باقي‌مانده و ساير اقدامات اعتمادساز مورد درخواست شوراي حكام، گفت‌وگو كند.

اين گزارش خاطرنشان كرد: پنج تن از بازرسان آژانس روز جمعه براي بازرسي از تاسيسات هسته‌يي ايران به تهران وارد شده‌اند.

اين ديپلمات اعلام نكرد كه البرادعي چه روزي به ايران خواهد آمد، اما گفت: اين ديدار اين فرصت را براي ايران فراهم مي‌كند كه اطلاعات مورد درخواست آژانس را ارئه كند تا فواصل در تاريخ فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را بپوشاند.

اين ديپلمات افرود كه البرادعي قصد ندارد براي مذاكره درخصوص حل مناقشه به ايران سفر كند، بلكه اين سفر بخشي از روند جاري راستي‌آزمايي است كه به تماس رودررو نياز دارد.

اين ديپلمات اظهار داشت او قصد دارد اين سفر را انجام دهد تا به ايراني ها بفهماند چه چيزي براي پايبندي‌شان نياز است.

او هم‌چنين درخواست‌هاي شورا را درخصوص اقدامات اعتماد ساز و اينكه چرا آنها مهم هستند، به ايراني‌ها خاطرنشان خواهد كرد.

هم چنين خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل يك مقام ارشد آژانس اعلام كرد، البرادعي نتيجه‌ي مثبتي را از اين ديدار انتظار دارد.

رويتر به نقل از مقامات دولتي آمريكا نوشت كه معاون وزير امور خارجه‌ي اين كشور به منظور اعمال فشار جهت تقويت كنترل‌ها براي متوقف ساختن هرگونه نقل و انتقال تجهيزات مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌يي و ديگر همكاري‌هاي امنيتي به كشورهاي حاشيه خليج فارس سفر مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري انگليسي افزود: روبرت ژوزف، معاون وزير خارجه‌ي آمريكا در امور منع اشاعه پنجشنبه شب واشنگتن را به قصد كشورهاي حاشيه‌ي خليج ترك كرده و روز جمعه در امارات بوده است. وي هم‌چنين پيش از بازگشت به كشورش، در عربستان، عمان، بحرين و قطر توقف خواهد كرد.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي ادامه داد: سفر ژوزف پيش از انجام رزمايش دريايي ايران و آزمايش موشك‌هاي جديد و ديگر جنگ‌افزارهاي نظامي در اين كشور برنامه‌ريزي شده بود، اما انتظار مي‌رود اين تحولات بخشي از مذاكرات وي در سفرهايش را نيز تشكيل دهد.

رويتر به نقل از يك مقام آمريكايي كه به علت‌ مجاز نبودن به صحبت علني در اين باره، از افشاي نامش خودداري كرد، افزود: اين واقعيت كه ايراني‌ها چنين سلاح‌هايي را آزمايش مي‌كنند و اين مانورهاي بزرگ را اجرا مي‌كنند، تصادفي نيست. آنها به سختي تلاش مي‌كنند تا قابليت‌هايي را به نمايش گذارند كه ما را از دستيابي به تنگه‌ي هرمز محروم مي‌كند.

وي ادعا كرد: ايران تهديدي استراتژيك براي ماست و كشورهاي حاشيه خليج فارس نقشي حياتي را در استراتژي ما بازي مي‌كنند.

اين گزارش حاكي است: امارات يك مكان منطقه‌يي مهم نقل و انتقالاتي است و مقامات آمريكايي مي‌گويند به سختي بر روي اين دولت كار مي‌كنند تا تلاش‌هايي را براي اطمينان يافتن از منتقل نشدن تجهيزات مربوط به سلاح‌هاي هسته‌يي و ديگر سلاح‌هاي كشتار جمعي از طريق بنادر اين كشور انجام دهند.

مقامات آمريكايي گفتند، اين اقدامات شامل تقويت كنترل‌ها، نظارت بر مواردي كه وارد و خارج مي‌شود و بهبود ظرفيت ممنوعيت‌هاست.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي مدعي شد كه نگراني كشورهاي حاشيه خليج فارس از ايران فراتر از مساله‌ي هسته‌يي است و انتظار مي‌رود مذاكرات ژوزف مسايل كلي امنيتي را نيز در برابر بگيرد.

معاون وزير دفاع آذربايجان گزارش‌هايي كه در آن ادعا شده بود، اين كشور قصد دارد بخشي از ائتلافي بين‌المللي عليه ايران باشد را تكذيب كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسا ايرادا، عرض آزيموف، معاون وزير دفاع آذربايجان گفت: اين گزارش‌ها بي‌پايه و اساس است و چطور مي‌تواند چنين اتفاقي روي دهد در حالي كه يك چنين ائتلافي وجود ندارد.

وي ادامه داد كه كشورش حتي اگر چنين ائتلافي در آينده شكل گيرد نيز تمايلي به پيوستن به آن نخواهد داشت.

اين مقام آذري افزود: آذربايجان قصد ندارد به هيچ ائتلافي عليه هيچ كشوري بپيوندد. ما خواستار روابط همسايگي خوب با همه كشورهاي منطقه‌يي هستيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت كه هر كشوري از جمله ايران حق دارد از انرژي هسته‌يي به شرط منحصرا صلح آميز بودن اهدافش استفاده كند.

آزيموف هم چنين گفت كه موقعيت منطقه تحت تاثير تلاشهاي برخي از كشورهاي ساحلي خزر قرار گرفته است كه قصد دارند قدرت نظامي‌شان را افزايش دهند و نيز مرزهاي دريايي از سوي برخي كشورها رعايت نمي‌شود.

وي گفت: تمامي اين مسايل باعث تداوم افزايش نگراني‌هاي ماست كه آن را با كشورهاي شريك‌مان مطرح مي‌سازيم.

عضو اتحاديه‌ي سياسي حزب "يني" جمهوري آذربايجان اعلام كرد كه كشورش هرگز به ائتلافي ضد ايراني نخواهد پيوست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيدين ميرزازاده، عضو اتحاديه‌ي سياسي حزب يني آذربايجان به خبرگزاري ترند گفت: روابط ميان آذربايجان و ايران دچار هيچ مشكلي نيست. ما تاريخ، فرهنگ و دوستي مشتركي داريم.

وي افزود: به اين ترتيب آذربايجان مي‌كوشد از تمامي مناقشات ميان ايران و ديگر كشورها كناره‌گيري كند.

ميرزا زاده ادامه داد: آذربايجان براي احياي صلح در قفقاز جنوبي هر اقدام ممكني را انجام مي‌دهد و مي‌كوشد از هرگونه وخامت در روابط با ايران جلوگيري كند.

وي گفت: اين ممكن است كل منطقه را تحت تاثير قرار دهد.

پايگاه اينترنتي تكنولوژي نيوز نوشت:‌ روسيه تاكيد كرد كه همچنان تهران را با موشك‌هايي كه تاسيسات هسته‌يي اين كشور را ايمني مي‌بخشد، تجهيز خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پايگاه اينترنتي افزود: ميخاييل ديميتريوف، رييس آژانس همكاري نظامي - فني روسيه به خبرنگاران گفت: ما قراردادي را براي تامين سيستم‌هاي دفاع هوايي ايران منعقد كرده‌ايم و دليلي ندارد كه به آن پايبند نمانيم.

اين گزارش افزود: قرارداد فروش بيش از "30 موشك تورام - يك" زمين به هواي روسيه به ايران بزرگترين توافق ميان دو كشور از زماني است كه روسيه در سال 2000 از توافق با آمريكا كه تامين سخت افزارهاي نظامي ايران را محدود مي‌كرد، كناره گرفت.

ديميتريوف، گزارش‌هاي ادعايي مبني بر اين كه گفت‌وگوهايي براي تامين موشك‌هاي دفاعي سنگين‌تر "اس - 300" در حال انجام است، تكذيب كرد.

سرگئي ايوانف، وزير دفاع روسيه تاكيد كرده است كه موشك تور سيستمي دفاعي است و فروش آن الزامات بين‌المللي روسيه را نقض نمي‌كند.

اين سلاح دربرابر هواپيما، موشك‌هايي كروز و بمب‌هاي هدايت شده كارآمد است و انتظار مي‌رود در مركز تحقيقات هسته‌يي اصفهان و يا راكتور هسته‌يي بوشهر مستقر شوند. به تاريخ انتقال اين سيستم‌ها به ايران اشاره‌يي نشده است.

مدير انجمن هسته‌يي جهاني که در کنفرانس بين‌المللي «چرخه‌ي سوخت هسته‌يي 2006» شرکت كرده، معتقد است تجاوز نظامي احتمالي به ايران نمي‌تواند مساله‌ي هسته‌يي اين کشور را حل کند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جان ريچ در گفت‌وگويي با خبرگزاري نووستي تصريح كرد: اين موضوع فقط باعث دور شدن اين کشور از باقي جهان خواهد شد.

وي اعلام کرد: در حال حاضر تفکر خاصي نسبت به احتمال حمله از سوي آمريکا نمي‌رود و فقط مي‌توان گفت که اگر اوضاع تا آن اندازه خراب شود که اين راه مورد توجه و عمل قرار گيرد، اين فقط باعث افزايش دور شدن ايران مي‌شود.

ريچ تاکيد کرد: حمله‌ي نظامي پرده‌ي نهايي در حل مساله ايران نخواهد بود و برعکس اين جبهه‌گيري را به اندازه يک نسل ديگر تمديد خواهد کرد.

مدير انجمن هسته‌يي جهاني خاطرنشان کرد: ايران به بازي خودش ادامه مي‌دهد.

به عقيده‌ي اين کارشناس، مساله‌ي هسته‌يي ايران فقط در اثر مسايل جدي‌تر ديگري که ميان ايران و بقيه‌ي جهان وجود دارد، به وجود آمده است و تا زماني که اين مسايل و ارتباطات ميان ايران و جهان حل نشود، مساله‌ي هسته‌يي ايران نيز نمي‌تواند راه‌حل نهايي پيدا کند.

وي همچنين در خصوص واقعيت داشتن شايعاتي مبني بر توليد سلاح هسته‌يي در ايران، تصريح كرد که تهران از انجام اين خواسته فاصله‌ي بسياري دارد.

جان ريچ تاکيد کرد: هيچ کس باور نمي‌کند که ايراني‌ها هم اکنون در حال تهيه بمب اتمي هستند. ترس اصلي از آن است که در پشت پرده‌ي برنامه‌ي صلح‌آميز انرژي ايران اين کشور به تکنولوژي‌هايي دست يابد که به اين کشور اجازه غني‌سازي اورانيوم براي استفاده نظامي را بدهد.

وي معتقد است: امروز دليلي براي خوشبيني به روند مذاکرات درباره‌ي ايران وجود ندارد. اين مسير بايد حقيقتا عوض شود. ما بايد مرکز توجه را از مساله هسته‌يي به مساله‌اي وسيع‌تر يعني بهبود روابط بين‌المللي ايران بسط دهيم.

اين کارشناس در پايان ابراز عقيده كرد: ايران و آمريکا به بهبود روابط تمايل دارند. من اميدوارم که دو طرف درک کنند که رفع اين دشمني‌ها به نفع جامعه‌ي جهاني خواهد بود.

جان ريچ از کارشناسان برجسته در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي است. تا زمان ورود به انجمن هسته‌يي جهاني در سال 2001 وي هفت سال سفير آمريکا در سازمان‌هاي مختلف اروپايي از جمله آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است. ريچ در مذاکرات ميان آمريکا و کره‌ي شمالي در خصوص خلع سلاح هسته‌يي شبه جزيره کره و همچنين در کنفرانس‌هاي سازمان ملل متحد در سال 1995 و 2000 درباره‌ي بازنگري قرار داد منع گسترش سلاح هسته‌يي شرکت داشته است.

ريچ هم‌چنين به مدت بيش از 20 سال مشاور عالي کميته روابط بين‌الملل مجلس سناي آمريکا بود که فعاليت اين کميته در خصوص مسايل روابط ميان غرب و شرق و کنترل بر گسترش سلاح هسته‌يي پايه گذاري شده بود.

بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل گفت كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران، در يافته‌هايشان براي اهداف سياسي دست برده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي ييل ديلي، وابسته به دانشگاه ييل كه قديمي‌ترين روزنامه‌ي دانشگاهي آمريكا است از سال 1878 به طور مستقل كارش را آغاز كرده است نوشت اسكات ريتر، مسوول اطلاعاتي سابق نيروي دريايي آمريكا و بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل روز پنجشنبه در جمع بيش از 40 دانشجو در كالج مورس اظهاركرد كه ممكن است آمريكا در شرف انجام اشتباهي جدي نظير آن چه كه سال 2003 در عراق انجام داد باشد.

وي گفت كه بازرسان تسليحات هسته‌يي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اهداف سياسي دريافته‌هايشان دست برده‌اند و اين شبيه به موقعيتي است كه همتايانشان در سال 2002 انجام دادند.

ريتر گفت كه دولت كنوني آمريكا به شكلي غير مسوولانه هرگونه فقدان مدرك عليه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي را به عنوان توجيهي براي جنگ احتمالي به ويژه در بحران ديپلماتيك كنوني با ايران بر سر برنامه‌ي هسته‌يي‌اش، دانسته است.

بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل گفت: (بازرسان) تمامي اطلاعات لازم را مي‌يابند، اما قدرت هاي سياسي به خلع سلاح و منع اشاعه اهميتي نمي‌دهند؛ آن‌ها اهداف سياسي ديگري دارند؛ يعني تغيير رژيم.

ريتر افزود كه باور ندارد ايران تهديد هسته‌يي چشمگيري باشد؛ زيرا سنگ اورانيوم اين كشور به موليبدن آلوده است كه زدودن آن فوق‌العاده مشكل است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha