• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8501-04273
  • خبرنگار : 71291

*ادغام ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي* رييس كميته گردشگري مجلس: ادغام به كار كارشناسي بهتر نياز دارد

سيدحسن عباسي معتقد است ادغام ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي و تشكيل يك سازمان در اين رابطه نياز به كار كارشناسي بهتري دارد.

نماينده مردم دليجان در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي از ادغام 3 حوزه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به نام سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گفت: صنايع دستي نيز يكي از قسمت‌هايي است كه مي‌تواند در جذب توريست تاثير‌گذار باشد، ولي كوله باري را كه بر دوش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گذاشته‌ايم هنوز نتوانسته‌ايم بار مالي آن را تامين كنيم.

وي افزود: براي حفظ و حراست از ميراث فرهنگي چه كارهايي انجام داده‌ايم؟ به طور مثال آن اتفاق تلخ جيرفت را داشتيم كه علي‌رغم تلاش‌هاي پي در پي مسوولان ما در بحث نيروي انساني حفاظت كننده در حال حاضر هيچ چيزي نداريم، حتي براي مرمت آثار باستاني.

به گفته وي، چگونه ممكن است با اين مشكلات بتوانيم نيروهايي را مازاد با اين داشته باشيم تا صنايع دستي كه يكي از صنايعي است كه مي‌تواند در اقتصاد كشور تا اين اندازه تاثيرگذار باشد و براي هويت ملي اسلامي و معرفي فرهنگ و هنر و سنت و پيشينه تاثيرگذار باشد، در مجموعه‌اي ادغام شود كه نتواند آن چنان كه شايسته و بايسته است تاثيرگذار باشد.

عباسي بر اين اعتقاد است كه بايد كار كارشناسي بيشتري روي اين ادغام انجام دهيم، هرگونه ادغام در هر جايي به ويژه در اين مقوله نياز به تفكر و برنامه‌ريزي خاص خود دارد. بايد در اين راستا كميته‌اي مركب از اعضاي كميسيون فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي تشكيل شود و محاسن و معايب اين طرح مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

نماينده دليجان گفت: صنايع دستي از آن همه ايرانيان است و نمي‌توانيم عجولانه در اين مورد تصميم گيري كنيم، چون سلايق مختلفي وجود دارد كه ممكن است اين سليقه براي آينده كشور در بحث‌هاي رشد و توسعه همه جانبه در صنعت توريسم و صنايع دستي آن چنان كه بايد مطلوب نباشد. چرا كه حتي ممكن است كه نظر فردي ادغام اين مساله و نظر ديگري عدم ادغام آن باشد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد: بايد كار كارشناسي در اين رابطه داشته باشيم و با درايت عمل كنيم، در حال حاضر هم ضربه‌هاي زيادي در اين راستا ديده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه در اين ميان تنها مسوولان صنايع دستي نيستند، اظهار عقيده كرد: بايد ديد چه هماهنگي‌ها و چه ادبيات مشتركي در اين راستا بايد به وجود آيد تا بتوانيم اين سه حوزه را با هم پيوند دهيم كه صنايع دستي متضرر نشود.

نماينده مردم دليجان گفت: هدف غايي و نهايي ما اين است كه صنايع دستي ما، در هر زمينه‌اي اعم از ميراث فرهنگي يا خارج از آن، رشد كند.

به گفته وي، مهم رشد صنايع دستي است، اما سوال اين است آيا سازمان ميراث فرهنگي تاكنون توانسته آن چه بر دوش خود داشته را انجام دهد؟ آيا اين سازمان در رشد صنايع دستي با اين ادغام تاثيرگذار خواهد بود؟

به اعتقاد وي، بايد گذشته صنايع دستي را بررسي كنيم و ببينيم چه عاملي در افت صنايع دستي نقش داشته‌اند. فرش ما زماني در دنيا حرف اول را مي‌زد، امروز متاسفانه اين فرهنگ ديني ما را كشورهايي به سرقت برده‌اند. ولي با اين حساب نتوانسته‌ايم سهم بازار دنيا را به خود اختصاص دهيم لذا اين ادغام نياز به كار كارشناسي بيشتر و دقيق‌تري دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha