• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8501-03620
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/مذاكره احتمالي با آمريكا درباره‌ي عراق؟/ گفت‌وگو‌هاي ايسنا با كارشناسان و نمايندگان مجلس *دراز شدن‌ دست آمريكا به سوي ما، ‌قطعا خالي از دشمني نيست*

/مذاكره احتمالي با آمريكا درباره‌ي عراق؟/
گفت‌وگو‌هاي ايسنا با كارشناسان و نمايندگان مجلس
*دراز شدن‌ دست آمريكا به سوي ما، ‌قطعا خالي از دشمني نيست*

نمايندگان كشورمان درحالي احتمالا هفته‌ي آينده با سفير آمريكا در عراق درباره مسايل اين كشور به گفت‌وگو مي‌پردازند كه كارشناسان و صاحبنظران معتقدند كه انجام اين مذاكرات تنها درصورتي كه همراه با تدبير و در راستاي منافع ملي كشور و همچنين پذيرش واقعيت از سوي طرف مذاكره باشد، قابل بررسي است.

به گفته‌ي نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، جمهوري اسلامي ايران در مذاكره با آمريكا تنها به دنبال ايجاد فضايي باثبات و آرام در كشور عراق است تا اين كشور نيز هم‌چون فلسطين بتواند سرنوشت كشورش را به دست خود رقم بزند.

محمدنبي رودكي، نماينده‌ي مردم شيراز در خانه‌ي ملت، با بيان اينكه آمريكا مدت‌هاست كه به دنبال مذاكره با ايران است به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: آمريكا سعي دارد تا از نفوذ و ظرفيت‌هاي ايران در ايجاد ثبات در عراق استفاده كند و اين در حالي است كه ايران هم همواره خواهان امنيت در عراق بوده و اين سياست را دنبال مي‌كند.

به گفته‌ي وي جز بحث عراق اجازه‌ي بحث ديگري هم‌چون فلسطين، افغانستان و يا حتي انرژي هسته‌يي با آمريكا وجود ندارد.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به برگزاري مذاكرات ايران و آمريكا در هفته‌ي آينده، برگزاري مذاكرات را تنها به خواست آيت‌الله حكيم و مسوولان آمريكا دانست و تصريح كرد: آمريكا از راه‌هاي مختلف به دنبال مذاكره با ايران است و بارها تقاضاي مذاكره داده است، اما جمهوري اسلامي ايران به دليل زورگويي و استبداد و آمريكا هيچ‌گاه حاضر به مذاكره نبوده است و برگزاري مذاكرات را نياز نمي‌داند.

به اعتقاد رودكي مذاكره با ايران ممكن است، آمريكا را از انزوا در برخورد با ايران خارج كند، اما اين مذاكره تنها براي مصالح و امنيت مردم عراق خواهد بود.

نماينده‌ي مردم شيراز در خانه‌ي ملت، با اشاره به اينكه آمريكا براي انجام مذاكره با ايران به آيت‌الله حكيم متوسل شده است، افزود: آمريكا مذاكره با ايران را نوعي امتياز مي‌داند و اين در حالي است كه ايران هيچ نيازي به آمريكا ندارد.

وي دو جانبه بودن مذاكرات را به دليل مخالفت ايران با اشغالگري آمريكا در عراق دانست و تصريح كرد: ايران مخالف اشغال عراق توسط آمريكاست. پس بدون حضور مسوولان عالي‌رتبه‌ي عراق و تنها در حضور آيت‌الله حكيم به عنوان شخصيت مورد اعتماد مردم عراق با آمريكا مذاكره خواهد كرد.

رودكي به حضور معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در مذاكره با آمريكا نيز اشاره كرد و گفت: از آنجا كه شوراي امنيت ملي مسووليت هدايت سياست خارجي را علاوه بر وزارت خارجه و دستگاه اطلاعاتي كشور برعهده دارد، لذا مرجع موثري براي مذاكرات خواهد بود.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، تصريح كرد كه مذاكره و عدم مذاكره با آمريكا بايد از زاويه منافع ملي بررسي شود.

محمد سلامتي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: هر اقدامي كه منافع ملي و امنيت ملي كشور را تامين كند پسنديده است.

وي تاكيد كرد: به بحث مذاكره يا عدم مذاكره با آمريكا نبايد جنبه‌ي ايدئولوژيك بدهيم، بلكه بايد صرفا بر اساس منافع ملي آن را ارزيابي كنيم و در شرايط فعلي از آن‌جا كه آمريكا قدرت مهمي در كشورهاي همسايه‌ي ايران از جمله عراق، افغانستان به شمار مي‌آيد و در كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس نيز حضور نظامي دارد ما بايد در بحث و مذاكره با اين كشور به منافع ملي توجه داشته باشيم.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران افزود: گاهي مذاكره با آمريكا تاثير سرنوشت‌سازي بر كشورهاي همسايه ايران از جمله عراق و افغانستان دارد كه براي منافع و امنيت ملي ما نيز مهم است. بر اين اساس در شرايط فعلي مذاكره با آمريكا اشكالي ندارد، زيرا پي‌گيري منافع ملي ايران كه تحت تاثير حركت‌هاي ماجراجويانه آمريكا قرار گرفته در سايه‌ي عدم تعامل با امريكا موجب سواستفاده كشورهايي نظير انگلستان شده است.

وي هم‌چنين درباره‌ي امكان امتيازگيري ايران از آمريكا، گفت: مساله‌ي مذاكره بين دو كشور و دولت كه در موضوعي خاص ذينفع هستند به توان مذاكره كنندگان و برگ‌هاي برنده‌ي يك كشور بستگي دارد. در حال حاضر ايران برگ‌هاي برنده‌ي زيادي در اختيار دارد. لذا چنانچه مذاكره كنندگان بر اساس منافع ملي و برگ‌هاي برنده‌اي كه در اختيار دارند حركت كنند قطعا مذاكره‌ي روز شنبه به نفع ما تمام مي‌شود.

سلامتي در عين حال درباره‌ي غيبت ديگر گروه‌هاي ذينفع در مساله‌ي عراق در اين مذاكره نيز اظهار داشت: آن‌ها مي‌توانند به پيشنهاد ايران در اين مذاكره حضور داشته باشند و اين به تشخيص طرف‌هاي مذاكره مربوط مي‌شود.

به اعتقاد يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هدف آمريكا از مذاكره با ايران در مورد عراق، حل مشكلات عراق نيست بلكه حل مشكلات استراتژيك مدنظر خود است.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده‌ي مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت با اشاره به حضور وزراي امور خارجه‌ي آمريكا و انگليس در عراق، تحولات اخير عراق را نشانگر بحراني شدن وضعيت استراتژيكي آمريكا در عراق دانست به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: آمريكا بعد از انتخابات عراق سعي داشت تا دولتي روي كار آيد كه منافع كوتاه و بلندمدت آمريكا را تأمين كند، اما شرايط حاضر عراق تأمين‌كننده خواسته‌هاي مورد نظر آمريكا و انگليس نيست و موجب آوردن فشار بر روي چهره‌هاي سياسي عراق از جانب آمريكا و انگليس شده است.

به گفته‌ي وي مقامات آمريكايي و انگليسي سعي دارند تا ضمن حضور در عراق براي رفع حساسيتهاي پيشين، مذاكراتي را با مسئولان عراقي داشته باشند.

نماينده‌ي مردم اسلام‌آباد غرب در خانه‌ي ملت معتقد است كه مشهود شدن دخالت‌هاي آمريكا و انگليس در عراق باعث شده تا نگراني منحرف كردن نتيجه دموكراسي و انتخابات در مردم عراق ايجاد شود. بنابراين آمريكا و انگليس هم براي رسيدن به اهداف خود حاضر به گسترش ناآرامي در عراق هستند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به مذاكرات آتي ايران و آمريكا، خاطرنشان كرد: هدف آمريكا از مذاكرات نه حل مشكلات مردم عراق، بلكه حل مشكلات استراتژيك خود است، زيرا ناامني و بي‌ثباتي در عراق بر خلاف كنوانسيون ژنو و ايجاد فضايي آرام در كشور تحت اشتغال، نوك پيكان را متوجه آمريكا كرده است.

وي با بيان اينكه آمريكا و انگليس ايران را با نقشي ثبات‌ساز در عراق يافته‌اند، تصريح كرد: اگر دولت ايران به دعوت آيت‌الله حكيم براي مذاكره با آمريكا پاسخ مثبت داده، تنها براي حل مشكلات مردم عراق است.

به اعتقاد فلاحت‌پيشه ايران نيز در اين فرصت بايد تلاش كند كه آمريكا، ايران را به عنوان يك كشور امنيت‌ساز و با قدرت در منطقه بپذيرند تا برخي هجمه‌ها همچون بحث هسته‌اي را از كشور بكاهند. زيرا اگر قرار است كه تنها مشكلي از مشكلات آمريكا حل شود، پس بايد به ايران امتياز دهند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، صدور بيانيه شوراي امنيت را شروع تهديدهايي همانند تحريم اقتصادي و همچنين سنجش مقاومت و نوع واكنش ايران از طرف آمريكا و ديگر اعضاء شوراي امنيت دانست و تصريح كرد: ايران هيچ‌گاه از بحران استقبال نمي‌كند اما در عين‌حال در مقابل تهديد به بحران از حقوق خود نخواهد گذشت.

« چنان‌چه قبل از مذاكره با آمريكا موضوع و شرايط آن تعيين نشود، هر نوع مذاكره با اين كشور مي‌تواند تبعات سوئي را براي جمهوري اسلامي در پي داشته باشد.»

محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: اگر موضوع مذاكره، منافع ملت عراق باشد و در اين مذاكره همه‌ي اصول مورد اعتقاد نظام جمهوري اسلامي لحاظ شود، با توجه به شرايط حاكم بر عراق و تهديد منافع ملي اين كشور و از آن‌جا كه آمريكايي‌ها متقاضي مذاكره هستند، ما نيز مخالف مذاكره نيستيم.

وي ادامه داد: البته در اين شرايط بعيد نيست آمريكا در تبليغات خود عدول ايران از بحث مذاكره با اين كشور را نقطه‌ضعف ايران بداند؛ بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه اين مذاكره به تقاضاي آمريكايي‌ها انجام مي‌شود و در اين تقاضا موضوع مهمي مستتر است و آن اين‌كه بدون رعايت نظرات ايران ممكن است مذاكرات و اقدامات آمريكا چندان مثمر ثمر واقع نشود.

وي اضافه كرد: بر اين اساس از آن‌جا كه آمريكايي‌ها متقاضي مذاكره با ايران هستند، جمهوري اسلامي ايران از نظرات گذشته‌اش عدول نداشته و اين اقتدار ايران است كه كشوري نظير آمريكا در موضوع عراق ناچار به مذاكره با ايران شده است.

دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي در عين حال يادآور شد: در موضوع سرنوشت عراق به عقيده‌ي من مسوولان تصميم‌گير اين كشور بايد دخالت كامل داشته باشند.

يك عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مذاكره با آمريكا درباره‌ي موضوع عراق بايد شفاف باشد و تيم مذاكره‌كننده به گونه‌اي رفتار كنند كه تلقي نشود محدود به گروه خاصي در داخل كشور هستند.

محمدعلي نمازي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر اين‌كه دنياي امروز محل تعامل است و هر كشور بايد در تعامل با ساير كشورها فعال‌تر عمل كند و از مواهب ديپلماسي فعال برخوردار باشد، اظهار داشت: با اين ديدگاه مذاكره ايران و آمريكا درباره موضوع عراق مثبت و مناسب است و اگر در مذاكرات موضوع، اهداف و روش‌ها درست تعريف شود به نفع منافع ملي نيز خواهد بود.

وي تاكيد كرد: بايد در مواردي كه لازم است با شخصيت‌هاي داخلي موثر در سياست خارجي كشور مشورت شود براي مثال آقاي خاتمي رييس‌جمهور سابق هم‌چنان مورد توجه حكومت‌ها و شخصيت‌هاي بين‌المللي است و تيم مذاكره‌كننده و مسوولان سياست خارجي بايد به گونه‌اي رفتار كنند كه حاكي از حمايت همه‌ي جناح‌ها و گروه‌هاي داخلي باشد و به گونه‌اي تلقي نشود كه ديگران را كنار گذاشته‌اند.

اين نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مذاكرات بايد به صورت شفاف پيش رود و مسيرهاي اشتباه بايد اصلاح اشود.

وي درباره‌ي نتيجه مذاكره با توجه به مواضع دو كشور ايران و آمريكا تصريح كرد: مذاكره زماني است كه زواياي پنهاني وجود دارد اما زماني كه ما آمريكا را اشغالگر مي‌دانيم و حرف اصلي ما خروج نيروهاي اشغالگر از عراق و آمريكا نيز مدعي دخالت ايران در امور داخلي عراق است، در اين فضا و در صورت اصرار بر مواضع از سوي دو طرف، اميدي براي رسيدن به توافق نيست.

اين عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر قرار باشد با آمريكا مذاكره كنيم موضوعات ديگري نيز وجود دارد.

اين نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين تصريح كرد: روند پرونده‌ي هسته‌يي ايران و چالش‌هاي موجود نبايد باب مذاكره را براي ايران با كشورهايي كه به رسميت مي‌شناسند، ببندد.

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي، مذاكره با آمريكا درباره عراق را جدا از بحث سازش با استكبار عنوان كرد و افزود: اين قضيه به معناي دست كشيدن ما از اصول و آرمان‌هايمان نيست.

وي افزود: اگر بتوانيم با قدرت‌هاي موجود جهان وارد بحث و گفت‌وگو شويم و حق مسلم خود را براي دنيا تشريح كنيم، به گونه‌اي كه ملت‌ها و دولت‌ها درباره تبليغات سوء عليه ما توجيه شوند، بسيار مفيد است و مشخص مي‌شود ما درصدد تجاوز به كشورها نيستيم و تنها مي‌خواهيم از حق مسلم خود دفاع كنيم.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اصل پذيرفتن مذاكره با آمريكا را كه به گفته‌ي وي به غلط ،ادعاي رهبري جهان را دارد، بلااشكال دانست و گفت: قبول مذاكره با اين كشور براي جمهوري اسلامي بسيار مفيد است و اين‌كه تا اين حد به ايران نيازمند شده‌اند كه حاضرند طرف مذاكره قرار گيرد و نظرش را اعلام كند، جاي خشنودي بسيار دارد.

وي با بيان اين‌كه اين قضيه به اين معناست كه تا از نفوذ ايران استفاده نشود، عراق نمي‌تواند به موقعيت مناسب برسد، گفت: البته در اين مذاكرات بايد مطالبي مطرح شود كه هم به نفع كشور و ملت مسلمان عراق باشد و هم به سود منافع ما. مسوولان كشور و هيات مذاكره‌كننده بايد بر روي استقلال كامل عراق و خروج نيروهاي بيگانه از اين كشور، هم‌چنين عدم دخالت آمريكا و ساير قدرت‌ها در اين كشور تاكيد كنند.

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اين‌كه البته بايد بر عدم دخالت ايران در مسائل عراق تاكيد شود، اظهار داشت: به دليل هم‌فكر و هم‌سلك و هم‌مذهب بودن ملت ايران با عراق و هم‌چنين اعتقاد عراقي‌ها به حضرت امام (ره) و ايران، ايران به عنوان طرف مذاكره با آمريكا در مورد مسائل داخلي عراق قرار گرفته است؛ از اين ور اين قضيه نيز مي‌تواند عاملي باشد براي اين‌كه منافع جمهوري اسلامي نيز در اين مذاكرات لحاظ شود.

منتجب‌نيا درباره‌ي افزايش طرفين مذاكرات، با اعتقاد به اين‌كه قطعا آمريكا با ساير طرفين و حتي گروه‌هاي عراقي مذاكره كرده و مي‌كند، ادامه داد: قطعا آمريكا ديدگاههاي ديگران را به دست آورده است، اما آن‌چه مهم است ديدگاه جمهوري اسلامي نسبت به اداره‌ي كشور عراق است كه البته ارتباط تنگاتنگ با منافع ملي كشور ما نيز دارد.

اين فعال سياسي با اعتقاد به اين‌كه اين‌جا ديگر تنها بحث مسائل داخلي عراق مطرح نيست، افزود: در اين‌جا ايران به عنوان يك كشور قدرتمند و همسايه‌ي عراق و با توجه به اين‌كه بسياري از عراقي‌ها هوادار جمهوري اسلامي هستند، در صحنه حاضر مي‌شود و تنها قرار است ديدگاه مسوولان نظام جمهوري اسلامي در اين قضيه روشن شود.

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اين‌كه نبايد به شعارهايي كه پشتوانه‌ي اجرايي ندارد، تكيه كرد، در عين حال اين گفته‌ي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي را كه «رابطه با آمريكا را نمي‌خواهيم اما اگر آمريكا آدم شود با او هم رابطه برقرار مي‌كنيم» مورد اشاره قرار داد و در پايان اين گفت‌وگو افزود: مذاكره غير از رابطه است. ممكن است مذاكره‌اي به قطع رابطه و يا رابطه منتهي شود، اما در كل بحث مذاكره هيچ مشكلي ندارد.

يك كارشناس مسايل جهان اسلام در مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها با اشاره به اين‌كه مذاكره‌ي‌ صرف راجع به عراق، بيشتر به سود واشنگتن خواهد بود، تصريح كرد: با توجه به مسايل اساسي كه امروزه ايران به آن‌ها مشغول شده و دنيا نيز به آن چشم دوخته است، ما بايد اين مذاكرات را به سويي كه در راستاي منافع‌مان باشد سوق بدهيم.

سيد محمد صادق حسيني،‌ كارشناس مسايل جهان اسلام در مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره مذاكرات ايران و آمريكا بر سر مساله‌ي عراق كه قرار است طي هفته‌ي آينده در بغداد برگزار گردد، اظهار داشت: در خصوص اين مذاكرات لازم است كه در ابتدا چندين ملاحظه صورت گيرد.

وي افزود: نخستين ملاحظه‌اي كه براي اين مذاكرات به ذهن متبادر مي‌شود، اين است كه انجام مذاكرات با اصلي‌ترين دشمن منطقه‌ي خاورميانه و ملت‌هاي آن بايد مدت‌ها پيش از اين انجام مي‌پذيرفت و انجام اين مذاكرات در شرايط فعلي خيلي دير شده است.

اين كارشناس مسايل جهان اسلام ادامه داد: چنان‌چه اين مذاكرات در حدود 5 يا 6 ماه قبل كه اوضاع آمريكا در عراق بسيار وخيم‌تر از اكنون بود صورت مي‌گرفت، شرايط مذاكراتي ما نيز براي كسب امتيازات بيشتر، مهياتر مي‌نمود، ضمن آن‌كه در آن شرايط نيز تقاضاي مذاكره با ايران از سوي آمريكا مطرح شده بود.

حسيني هم‌چنين گفت: مساله‌ي ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه آمريكايي‌ها در شرايط دشوار كنوني‌شان سعي دارند تا برخي كشورهاي منطقه را در مشكلات‌شان در عراق شريك كرده و آن‌ها را نيز با اين مشكلات درگير نمايند كه ايران بايد بسيار هوشيارانه از اين قبيل دام‌ها احتراز كند.

وي در ادامه با تصريح بر اين كه دراز شدن دست آمريكايي‌ها به سوي ايران براي انجام مذاكرات ‌قطعا خالي از دشمني نيست، اظهار داشت: نكته‌ي ديگري كه براي اين مذاكرات بايد مدنظر قرار گيرد، آن است كه طرف ايراني بايد با هوشياري، تدبير و عقلانيت به اين مذاكرات وارد شود تا از تبديل آن به يك فرصت طلايي براي واشنگتن جلوگيري كند.

اين كارشناس مسايل جهان اسلام افزود: نبايد فراموش كنيم كه انجام مذاكرات با آمريكا صرفا درباره‌ي عراق بيشتر به سود واشنگتن است و كم‌تر سودي را عايد تهران خواهد كرد و لذا جمهوري اسلامي ايران بايد با عنايت به مهم‌ترين مسايلي كه امروزه گريبان‌گيرش شده (مانند بحث فعاليت‌هاي هسته‌يي) اين مذاكرات را به سوي منافع خويش سوق دهد.

حسيني با تاكيد بر اين‌كه آمريكا مساله‌ي مذاكره با ايران را با حسن نيت مطرح نكرده است، خاطرنشان كرد: با توجه به مسايل اساسي كه امروزه ايران به آن‌ها مشغول است و دنيا نيز به نتايج آن چشم دوخته، ما بايد اين مذاكرات را به سويي كه در راستاي منافع‌مان باشد بكشانيم و در آن صورت مي‌توان اين مذاكرات را براي ايران نيز مفيد دانست و در غير اين صورت اين مذاكرات تنها به استراحتگاهي مطمئن براي آمريكايي‌ها بدل خواهد شد.

وي مذاكرات پيش روي تهران و واشنگتن را مذاكراتي شكننده خواند و ادامه داد: با توجه به شدت شكننده بودن اين مذاكرات به هيچ وجه نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه نهايتا اين مذاكرات به نفع كدام طرف خواهد بود.

اين كارشناس مسايل جهان اسلام هم‌چنين گفت: وضعيت آمريكا در عراق بسيار شكننده است و آن‌ها نياز مبرمي به ايران داشته و دارند و در حقيقت واشنگتن در صدد است تا در راستاي استراتژي خروج مطمئن از عراق، مشكلاتش در اين كشور را با كشورهاي منطقه تقسيم نمايد.

حسيني در پايان اظهار داشت:‌ جمهوري اسلامي ايران بايد از شكنندگي اين مذاكرات با حكمت و تدبير استفاده كرده و به جاي تبديل اين مذاكرات به تهديد آن را به فرصتي مناسب براي آينده‌ي كشور بدل كند.

بيژن شهبازخاني، معتقد است كه مذاكرات ايران و آمريكا درخصوص عراق، در يك چشم‌انداز درازمدت، مي‌تواند موجب شكل‌گيري يك همسايه‌ي امن در جوار ايران شود و در عين حال مي‌تواند به محكي براي سنجش ادعاهاي آمريكا در سطح بين‌الملل تبديل شود.

نماينده‌ي مردم ملاير در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص اين مذاكرات گفت: اين يك فرصتي است كه هم آمريكا حسن نيت خود را نسبت به ادعاهايش نشان دهد و هم جمهوري اسلامي ايران از جايگاه خود دفاع كرده و در ايجاد امنيت كشور همسايه مشاركت كند.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس، با بيان اين‌كه آمريكا نتوانسته ادعاي خود را در عراق، مبني بر ايجاد امنيت و آرامش در اين كشور به اثبات رساند، افزود: جمهوري اسلامي مي‌تواند از اين فرصت براي گرفتن امتياز از آمريكا استفاده كند.

به گفته‌ي وي در جريان اين مذاكره، آمريكا يك محك تاريخي مي‌خورد؛ مبني بر اين‌كه آيا اهل منطق هست و بر اساس احترام متقابل و منافع دو كشور عمل مي‌كند و يا از موضع تحكم با جمهوري اسلامي برخورد مي‌كند.

وي معتقد است كه اگر اين مذاكرات از جانب ايران مثبت ارزيابي شود، مي‌توانيم از آن به عنوان زمينه‌اي براي بحث هسته‌يي در آينده استفاده كنيم.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس،‌ تقاضاي مذاكره از سوي سفير آمريكا در عراق را نشان‌دهنده‌ي جايگاه برجسته و قابل احترام جمهوري اسلامي، علي‌رغم تبليغات منفي خود آمريكا عليه ايران دانست و افزود: ما مي‌توانيم از اين فرصت براي ايجاد ثبات در عراق، به عنوان كشور همسايه و مسلمان، بهره جسته و نيز مي‌توانيم امتيازاتي از آمريكا بگيريم.

به گفته‌ي وي، جا دارد كه ما از اين فرصت استفاده كرده و در چارچوب عقلانيت و دفاع از منافع ملي، هم به عراق كمك كرده و هم مسايل بين‌المللي خود را حل كنيم.

يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي اظهار داشت: وقتي كه آمريكا را در عراق اشغالگر مي‌دانيم چطور مي‌خواهيم با آمريكا درباره عراق پاي ميز مذاكره بنشينيم؟

رجبعلي مزروعي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: متاسفانه در چرخه‌هاي سياست اوضاع سياسي به گونه‌اي پيش رفته است كه در بدترين وضعيت اين گونه بحث‌ها را مطرح كنيم.

وي تاكيد كرد: اگر قرار است با آمريكا مذاكره كنيم بايد درباره موضوع ديگري مذاكره كنيم نه درباره مسايل عراق، چون موضع ما درباره آمريكا اين است كه آن اشغالگر مي‌دانيم و آيا مي‌خواهيم با اشغالگر مذاكره كنيم؟

مسوول واحد سياسي حزب مؤتلفه اسلامي تصريح كرد: در مذاكره روز جمعه با طرف‌هاي آمريكايي، مذاكره‌كنندگان به هيچ‌وجه مجاز نيستند از موضوع مذاكره كه صرفا به بحث عراق اختصاص يافته،‌ عدول كنند.

حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب، اهميت اوضاع عراق را به عنوان كشوري كه دولت سابقش هشت سال جنگ تحميلي را به ايران تحميل كرد، يادآور شد و گفت: عراق در اين جنگ بيش از 1000 ميليارد دلار خسارت مالي به ايران وارد كرد و بيش از 150 هزار نفر از مردم ايران شهيد شدند. بر اين اساس به صورت طبيعي آينده عراق براي ايران مهم است و اين اهميت مي‌طلبد كه براي تأمين امنيت مرزهاي غربي كشور، از هيچ كوششي دريغ نكنيم.

وي اضافه كرد: علاوه بر اين موقعيت سوق‌الجيشي كشورهاي عراق، سوريه و ايران در منطقه خاورميانه بسيار سرنوشت‌ساز است و هم‌گرايي بين شرايط آينده عراق و منطقه خاورميانه براي موقعيت ما در خاورميانه نيز بسيار نافع خواهد بود.

مسوول واحد سياسي حزب مؤتلفه اسلامي در ادامه با يادآوري اين‌كه ايران در اين مذاكره به درخواست مقامات عراقي از جمله عبدالعزيز حكيم شركت مي‌كند، اظهار داشت: به خاطر نقش مؤثر ايران در عراق نسبت به ساير كشورها و قرار گرفتن آمريكا در رديف مهم‌ترين اشغال‌گر، مذاكره بين ايران و آمريكا انجام مي‌شود؛ از اين رو مي‌توانيم در اين مذاكره ديدگاههاي خود را درباره عراق مطرح و آمريكايي‌ها را وادار به تخليه عراق كنيم تا زمينه براي فعاليت دولتي مستقل در اين كشور فراهم شود.

يك تحليلگر مسايل استراتژيك گفت: از منظر افكار عمومي داخلي مذاكرات ايران و آمريكا برجستگي‌هاي منفي قابل توجهي دارد.

دكتر جهانبخش ايزدي، كارشناس مسايل استراتژيك در گفتگو با خبرنگار سياسي‌- خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به مذاكرات ايران و آمريكا بر سر مساله عراق گفت: اين مذاكرات بر سر موضوع واحد عراق مي‌تواند پيامد‌هاي مثبت و منفي داشته باشد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: مذاكرات مستقيم ايران و آمريكا مدتهاست كه به شكل يك تابو در آمده است. مذاكرات آينده مي‌تواند اين نگرش را در مسير درست قرار دهد.

ايزدي از منظر داخلي نگاه افكار عمومي به اين مذاكرات را سوال برانگيز دانست و افزود: اين سوال مطرح است كه چرا در موضوع عراق مي‌توان مذاكره كرد، اما در موضوعات مورد اختلاف خود با آمريكا كه به منافع ملي‌مان گره خورده است نه.

وي با اشاره به اينكه مقامات ايران اعلام كرده‌اند كه مذاكره‌اي با آمريكا بر سر موارد مورد اختلاف داخلي صورت نمي‌گيرد ابراز داشت: در اين كه مذاكرات آتي ايران با آمريكا بر سر مساله‌ي عراق است شكي نيست، اما نمي‌توان منكر تاثيرگذاري اين موضوع بر مساله هسته‌يي كشورمان در شوراي امنيت سازمان ملل شد.

اين استاد دانشگاه در تحليل‌اش از برخورد مسوولان ايران با اين مساله گفت: نفس مذاكره براي مذاكره براي هيچ كس حاصلي ندارد. اگر تصور كنيم كه اين مذاكرات براي بهره‌برداري سياسي است، مذاكره به حال ايران مفيد نخواهد بود.

ايزدي با بيان اينكه در فرايند مذاكره طرفين با يكديگر داد و ستد مي‌كنند، ادامه داد: عقلاني است كه مذاكره براي دست يافتن به منافع ملي‌مان انجام شود.

اين تحليلگر مسايل استراتژيك در اين باره كه مذاكرات ايران و آمريكا نهايتا به نفع كدام طرف خواهد بود، اظهار داشت: به هر حال بعيد نيست كه آمريكا با هوشمندي اهداف و بهره‌مندي‌هاي صرف خود را در اين مذاكرات دنبال كند.

وي خاطر نشان كرد: در چند سالي كه مقوله‌ي عراق در همسايگي ايران به وجود آمده است، ناامني‌هاي زيادي را براي ما و منطقه در برداشته است. ايران نيازمند همسايگاني باثبات است، هر گونه ناامني مستعد حضور نيروهاي بيگانه و فرامنطقه‌يي است.

ايزدي افزود: ايران در كنار رويكرد بشري‌اش به مساله‌ي عراق به آرامش در اين كشور ديدگاهي شفقت آميز دارد.

اين استاد دانشگاه در عين حال تاكيد كرد كه براي آمريكا بسيار مهم است كه با آبرو و سربلندي از عراق خارج شود.

حكيمي‌پور گفت: نبايد انتظار داشت مذاكره با آمريكا تاثيرات آني به ويژه در خصوص موضوعاتي مثل پرونده هسته‌يي كشورمان داشته باشد، ولي مي‌تواند به حل مناقشاتي كه ايران دارد كمك كرده و از اختلافات و لايي‌هايي كه به ضرر ايران است بكاهد.

حكيمي‌پور، دبيركل حزب اراده ملت ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) موضوع مذاكره با آمريكا درباره عراق را مثبت ارزيابي كرد و گفت: باب مذاكره بايد همواره باز باشد.

حكيمي‌پور گفت:‌ گفته مي‌شود كه اين مذاكرات تنها در موضوع عراق خواهد بود و موضوعات مورد اختلاف مورد مذاكره نيست؛ ولي به نظر من نفس نشستن دور يك ميز مي‌تواند شروع خوبي باشد.

وي ادامه داد: اصل گفت‌وگو اين است كه طرفين حق يكديگر را به رسميت بشناسند و مذاكرات به نتيجه برسد، اگر اين احساس ايجاد نشود مذاكره معني نخواهد داشت.

دبيركل حزب اراده ملت گفت: طبيعي است قبل از هر مذاكره فضاسازي مي‌شود و هر يك از طرفين سعي دارد موضع‌گيري خاص خود را داشته باشد ولي بايد ديد بازخورد اين اظهارات در سطح بين‌الملل به چه صورت خواهد بود.

وي با اشاره به اين كه گفته مي‌شود عراق آرام به نفع آمريكاست گفت: از آنجايي كه هم ايران و هم ظاهرا آمريكا منافعشان دراين است كه ثبات و آرامش در عراق برقرار شود، لذا به نظر مي‌رسد ايران كمتر از آمريكا سود نخواهد برد.

ده‌نمكي گفت: آمريكا با دادن طرح مذاكره توپ را در زمين ما انداخت و اكنون ديپلماسي بايد از موضع اقتدار و قدرت از اين فرصت استفاده كند.

مسعود ده‌نمكي، مدير مسوول نشريه صبح دوكوهه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص مذاكرات با آمريكا كه در خصوص عراق انجام خواهد شد، گفت: اساسا آمريكايي‌ها قايل به مذاكره به مفهوم واقعي آن نيستند و نيت اصلي آن‌ها از طرح مذاكره شكستن قبح آن و ابهت سازش ناپذيري نظام ماست.

وي با اشاره به مذاكرات با آمريكا درباره افغانستان در گذشته گفت: مذاكره درباره افغانستان چيزي عايد منافع ملي كشور نكرد، اين بار نيز به اسم منافع مردم عراق مي‌خواهند امتياز بگيرند.

اين فعال سياسي ادامه داد: نوع ادبيات سياسي مسوولان آمريكايي در طرح مذاكره مبني بر احضار مسوولان سياسي ايران، اخطار و همچنين روشن كردن ديدگاه‌هاي آمريكا بيانگر اين است كه آن‌ها به آن نقطه نرسيده‌اند كه بتوانند با مذاكره مشكلات و موضوعات را حل كنند.

وي با بيان اين كه آمريكايي‌ها اراده‌اي براي حل اختلافات ندارند و بايد ديد قصد و نيت آن‌ها چيست، اظهار داشت: آن‌ها با دادن طرح مذاكره توپ را به زمين ما انداختند و اكنون مسوولان ديپلماسي كشور بايد از موضع اقتدار و قدرت از اين فرصت استفاده كنند.

وي ابراز عقيده كرد: شيفتگي برخي مسوولان ما در پذيرش مذاكره با آمريكا از نگاه ديپلماتيك از نقطه ضعف آن‌ها ناشي بوده است.

ده‌نمكي تصريح كرد: پل ارتباطي ما با اشغالگران با توجه به اين كه كشور ما از دولت موجود در عراق حمايت مي‌كند و انتخابات را فرآيند آراي مردم مي‌داند، بايد خود دولت عراق باشد و اين دولت به اندازه كافي صلاحيت اظهارنظر را دارد.

وي با بيان اين كه گفته مي‌شود مذاكره تنها در رابطه با موضوع عراق باشد، گفت: اگر اين مذاكرات در حل مسايل ديگري مثل مسئله‌ي هسته‌يي كشورمان موثر باشد بيانگر اين خواهد بود كه بحث عراق تنها بهانه بوده است.

ده‌نمكي اين تحليل را كه اين مذاكرات در جهت برقراري آرامش و امنيت در عراق به نفع آمريكا خواهد بود را رد كرد و افزود: از آنجايي كه تاكنون پيروزي ائتلاف يكپارچه در عراق و يا پيروزي حماس در لبنان برخلاف اراده آمريكا بوده است مي‌توان نتيجه گرفت فاز دوم تلاش آمريكايي‌ها در عراق و همچنين فلسطين به نوعي ناكارآمد نشان دادن اين نيروها بوده است.

وي ادامه داد: اكنون آمريكا سعي در مانع‌تراشي دارد و تمام تلاش خود را براي عدم تشكيل دولت يا تاخير در تشكيل آن در عراق به كار مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha