• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-01975

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي: كسي كه به دين حداقلي و منشأ مشروعيت مردمي ولايت اعتقاد دارد، به درد نمايندگي مجلس، خبرگان و يا رياست‌جمهوري نمي‌خورد

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي:
كسي كه به دين حداقلي و منشأ مشروعيت مردمي ولايت اعتقاد دارد، به درد نمايندگي مجلس، خبرگان و يا رياست‌جمهوري نمي‌خورد

حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي گفت: نخستين چالش داخلي نظام، چالش فكري‌اي است كه در تداخل انديشه‌ي ليبراليستي با انديشه‌ي توحيدي به وجود آمده است.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه كه در مراسم توديع و معارفه‌ي مسوولان نمايندگي ولي فقيه در نيروي مقاومت بسيج سخن مي‌گفت، با بيان اين‌كه برخي چالش‌هايي كه نظام با آن روبه‌رو است، ماهيت داخلي دارند درباره‌ي چالش‌هاي داخلي گفت: نخستين چالش داخلي، چالش فكري است؛ يعني تداخل دو انديشه‌ي ليبراليستي با توحيدي در عرصه‌ي حاكميت.

وي اختلافات سياسي را ناشي از اين دوگانگي در انديشه دانست و افزود: اگر دولت‌ها را در اين مدت دو دهه و نيم، مرور كنيم دست به دست شدن دولت‌ها بر مبناي همين تفكر است.

سعيدي به دولت‌هاي بازرگان، بني‌صدر و بخشي از بدنه كارگزاران ( كه داراي انديشه ليبراليستي از نوع تكنوكراتي بودند) اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه در دوران اصلاحات نيز هم در مجلس و هم در دولت اين انديشه به پشتوانه روزنامه‌هايي كه داشتند، در حال تئوريزه شدن بود.

وي مشكل اساسي را نقاط اشتراك و افتراق اين دو تفكر دانست و تاكيد كرد: آن‌چه كه بر عهده‌ي حوزه‌هاي علميه و پاسداران مرزهاست، اين است كه قلمروي اين دو انديشه را از هم جدا كنند.

نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه پاسداران در ادامه به نقاط افتراق اين دو تفكر اشاره كرد و به تشريح آنها پرداخت.

وي گفت: انديشه‌ي ليبراليستي منشأ مشروعيت قانون و ولايت و مديريت را مردم مي‌داند، در حالي كه انديشه‌ي توحيدي ناب، منشأ مشروعيت را الهي مي‌داند.

حجت‌الاسلام سعيدي دومين اختلاف را در مبحث آزادي دانست و يادآور شد: بايد مشخص شود آيا آزادي كمال وسيله‌اي يا كمال هدفي است؟

وي آزادي را كمال وسيله‌اي دانست و بيان كرد: تصور ما اين بود كه نمي‌شود كه يك روحاني سكولار يا ليبرال باشد و آزادي را كمال هدفي بداند، ولي در دوره‌ي اخير فهميديم هر امري قابل تصور و شهود است.

سعيدي سپس به دين حداكثري و دين حداقلي اشاره كرد و گفت: دين بر همه‌ي مسائل زندگي احاطه دارد و توحيدگرايان واقعي و اصول‌گرايان به دين حداكثري قائل هستند.

سعيدي ادامه داد: در آينده ما با انتخابات خبرگان و انتخابات ديگري روبه‌رو هستيم. فردي كه مي‌خواهد راي دهد بايد بداند كسي كه همه شاخصه‌هاي ظاهري را دارد، آن شاخصه اصلي را دارد. كسي كه به دين حداقلي و يا به منشأ مشروعيت مردمي ولايت و قانون اعتقاد دارد و آزادي را كمال هدفي و خارج از حوزه دين مي‌داند، به درد مجلس شوراي اسلامي، خبرگان و رياست جمهوري نمي‌خورد.

وي در ادامه به چالش‌هاي ساختاري و اجتماعي اشاره و آنها را تشريح كرد.

نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه، بحث جهاني شدن را چالش اصلي بين‌المللي نظام دانست و اظهار داشت: جهاني شدن در چهار جهت يعني قانون عام، بازار مشترك جهاني، فرهنگ‌هاي مشابه و الگوهاي مشترك دنبال مي‌شود و ما چه بخواهيم و چه نخواهيم اين حركت در حال گسترش است؛ پس بايد با فرهنگ غني اسلامي خود مسير درستي را در اين عرصه انتخاب كنيم.

سعيدي در پايان رسالت سپاه را پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي آن عنوان كرد و افزود: رسالت رهبري نيز همين است و سپاه يكي از مجراهاي اجراي اين وظيفه‌ي رهبري است و بايد ارتباط تنگاتنگي با رهبري داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha