• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۳۸۴ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8410-13798

پس از سفري 3 ميليون مايلي در فضا كپسول حاوي ذرات دنباله‌دار در صحراي«يوتا» فرود آمد دانشمندان ناسا در جست‌وجوي كپسول «استارداست»

پس از سفري 3 ميليون مايلي در فضا
كپسول حاوي ذرات دنباله‌دار در صحراي«يوتا» فرود آمد
دانشمندان ناسا در جست‌وجوي كپسول «استارداست»

لحظاتي پس از فرود موفقيت آميز كپسول «استارداست» در صحراي يوتاي آمريكا بالگردي حامل گروهي از دانشمندان راهي اين نقطه شده است تا به انتقال آن به آزمايشگاه درنظر گرفته شده ناسا بپردازد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كپسول استارداست، حدود يك ساعت پيش (13 و 40 دقيقه به وقت ايران) در صحراي يوتا واقع در غرب آمريكا بر زمين نشست.

طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، اين كپسول پس از پيدا شدن در يكي از اتاق‌هاي ويژه ناسا نگهداري شده و اواخر هفته جاري به مركز فضايي «جانسون» در هوستون آمريكا منتقل خواهد شد و در اين مكان دانشمندان ناسا، قفل‌هاي اين كپسول را بازكرده و ذرات ارزشمند آن را خارج خواهند كرد.

در همين حال كالتون آلن از دانشمندان ناسا در مركز فضايي جانسون ضمن اشاره به اين فرود موفقيت آميز گفت: اين يك پايان رويايي براي يك ماموريت تاريخي بود.

همچنين يكي از دانشمندان آزمايشگاه JPL ناسا اعلام كرد: پايان اين ماموريت موجب شور و شعف دانشمندان ناسا شده است.

اين در حالي است كه پايان ماموريت هفت ساله استارداست در نيمه شب - به وقت محلي - صورت گرفت و از آن زمان به بعد ماموريت جديد دانشمندان ناسا در مورد بررسي دقيق ذرات كپسول آغاز شده است.

به گزارش ايسنا، دانشمندان ناسا اعلام كردند كه اين كپسول 45 كيلوگرمي كه علاوه بر تجهيزات خود حاوي اطلاعات و ذرات بسيار ارزشمندي از دنباله دار Wild-2 است، با سرعتي بالغ بر 8/12 كيلومتر برثانيه كه سريعترين سرعت ثبت شده در تاريخ ورود تجهيزات و فضاپيماها مي‌باشد وارد جو زمين شد.

اين كپسول ارزشمند در فاصله حدود 69 هزار مايلي (110 هزار كيلومتري) زمين از فضاپيماي مادر جدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha