• یکشنبه / ۴ دی ۱۳۸۴ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8410-00783
  • خبرنگار : 71291

مخبر كميسيون فرهنگي مجلس: از 12هزار و 500 اثر تاريخي اصفهان تنها600 اثر ثبت شده است قوانين گردشگري و ميراث فرهنگي براي سرمايه‌گذار دست و پا گير است

مخبر كميسيون فرهنگي مجلس:
از 12هزار و 500 اثر تاريخي اصفهان تنها600 اثر ثبت شده است
قوانين گردشگري و ميراث فرهنگي براي سرمايه‌گذار دست و پا گير است

حجت‌الاسلام سيدمحمود حسيني دولت‌آبادي معتقد است: بايد در عين نظارت، دست سرمايه‌گذاران را در بخش گردشگري و ميراث فرهنگي باز گذاريم تا آنها به سرمايه‌گذاري و فعاليت در اين بخش‌ها رغبت پيدا كنند.

نماينده‌ي مردم برخوار و ميمه در مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دست و پا گير بودن قوانين گردشگري و ميراث فرهنگي را يكي از عوامل و معضلات سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي را در اين بخش دانست و افزود: بايد قوانين اين بخش اصلاح شود تا بتوانيم آن را به عنوان يك معضل براي سرمايه‌گذار تعريف كنيم.

وي با بيان اين‌كه بايد قوانين ما در جهت حمايت از سرمايه‌گذار باشد، تصريح كرد: بايد بخش‌هايي از ميراث فرهنگي ما احياء شود و جاهايي كه داراي جاذبه‌ي گردشگري است بخش خصوصي در آن سرمايه‌گذاري و جاذبه‌هايي در آن ايجاد كند.

به اعتقاد مخبر كميسيون فرهنگي مجلس، آن چه به عنوان مانع براي بخش گردشگري وجود دارد بايد برطرف كنيم و از سوي ديگر جاذبه‌ها را نيز براي بخش‌هاي گردشگري ايجاد كنيم. در بحث سرمايه‌گذاري اين بخش احساس مي‌شود كه مشكلاتي در بحث مالكيت وجود دارد يعني وقتي بخش خصوصي بخواهد سرمايه‌گذاري كند مشخص نيست آيا بخش خصوصي مالك است؟ و چه مقدار حق تصرف در اين ملك را دارد، و آيا مي‌تواند آن را به ديگري واگذار كند؟

وي ادامه داد: در اين قسمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد جنبه‌ي نظارتي خود را تقويت كند، اما كاملا از آن طرف بايد سرمايه‌گذار آزاد باشد. بايد از موانعي كه باعث تغيير ميراث فرهنگي يا از بين رفتن آن باشد، جلوگيري شود؛ لذا براي توسعه‌ي اين صنعت، بايد دست سرمايه‌گذار را باز بگذاريم تا ميل و رغبت براي سرمايه‌گذاري در اين قسمت را شاهد باشيم.

نماينده‌ برخوار و ميمه عدم سرمايه‌گذاري مناسب در بخش گردشگري و زيرساختاري توريستي استان اصفهان را مورد تاكيد قرار داد و افزود: اكثر بخش‌هاي ميراث فرهنگي ما در استان اصفهان در حال از بين رفتن است. در اين راستا براي حل اين مشكلات با كميسيون فرهنگي نيز بحث‌ها و بازديدهايي از بخش‌هاي تاريخي و فرهنگي استان اصفهان داشته‌ايم ولي متاسفانه هر جا قدم مي‌گذاريم نياز به حمايت و سرمايه‌گذاري را در آن جا احساس مي‌كنيم.

وي ادامه داد: البته نياز است كه بخش خصوصي را نيز مورد حمايت قرار دهيم تا بيايد در آن قسمت‌ها سرمايه‌گذاري كند، اما تاكنون اين اقدامات بدرستي انجام نشده است.

حسيني دولت‌آبادي به اقدامات مجلس در جهت حل مشكلات بخش گردشگري و جذب سرمايه‌گذار اشاره و تصريح كرد: در بودجه‌ي سال 84 اعتباراتي را براي ميراث فرهنگي و گردشگري در نظر گرفتيم ولي اين مقدار نيز كافي نيست. به طور مثال در استان اصفهان تاكنون 12 هزار و 500 اثر شناخته شده و پيش‌بيني مي‌شود كه بالاي 15 هزار اثر را در استان داريم، اما آن چه ثبت شده تنها 600 اثر است.

وي در پايان گفت: شناخت بقيه‌ي اثرها نياز به كار و سرمايه‌گذاري دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha