• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8409-11486

معاون اول رييس جمهور: حاصل تحقيق بايد در دامن طبقات محروم جامعه به بار بنشيند توجه به مسائل علمي يكي از دغدغه‌هاي دولت نهم است

معاون اول رييس جمهور: 
حاصل تحقيق بايد در دامن طبقات محروم جامعه به بار بنشيند
توجه به مسائل علمي يكي از دغدغه‌هاي دولت نهم است

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اين كه توجه به مسائل علمي از دغدغه‌هاي دولت نهم است، اظهار داشت: حاصل تحقيق مي‌بايستي در دامن طبقات محروم به بار بنشيند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر پرويز داوودي كه در مراسم چهارمين جشنواره تجليل از ممتازين، مبتكران و مخترعان دانشجوي بسيجي، شاهد و ايثارگر سخن مي‌گفت، اظهار كرد: هفته پژوهش، فرصتي براي ارتباط بهتر ميان انديشمندان كشور براي بحث در خصوص مسائل اساسي است و در اين جشنواره فاكتورهاي مهمي چون ممتاز و مبتكر، جوان، دانشجو، بسيجي در كنار هم جمع شده‌اند كه مسئوليت عظيمي را بر دوش‌ ما مي‌گذارد تا از اين چهار نعمت در كنار هم استفاده شود.

وي با بيان اينكه پژوهش سازنده سرمايه انساني است، اظهار كرد: بر خلاف دهه‌هاي گذشته كه سرمايه مهم‌ترين عامل رشد بود، در سال‌هاي اخير پژوهش به عنوان مهم ترين فاكتور رشد و توسعه در ميان كشورها مطرح است و در مثمرثمر بودن پژوهش عوامل مختلفي نظير سياست‌هاي كلان جامعه، روابط حقوقي و قانوني حاكم و نظام آموزشي و پژوهشي موجود در جامعه دخيل هستند اما بحث پژوهش، خود به تنهايي يكي از عوامل تعيين كننده در تحقق اين امر است.

وي تصميم گيري‌هاي مديريتي و اقتصادي را يكي از مسائل مهم مورد توجه در دولت نهم خواند و گفت: يكي از دغدغه‌هاي دولت نهم توجه به مباحث فني در زمينه‌هاي علوم مختلف شامل مباحث شيمي، فيزيك، سلول‌هاي بنيادي و نرم افزار است و در اين بخش شاهد بروز تحولات چشم‌گيري روي پديده‌هاي گوناگون هستيم.

دكتر داوودي افزود: در گذشته با تابوهاي مختلفي در علوم روبرو بوديم كه منجر به الگو برداري از جهان غرب شده بود اما با تلاش انديشمندان و پژوهشگران كشور و درك خودباوري، اين تابو از علومي نظير شيمي و فيزيك برداشته شده و در اكثر موارد جزو چند كشور برتر دنيا هستيم، به طوري كه به ساخت كيت‌هاي داروهاي پزشكي و انجام پژوهش‌هاي گوناگون روي سلولهاي بنيادي قادر شده و به مرز خودكفايي نزديك شده‌ايم.

معاون اول رييس جمهور در عين حال با ابراز تاسف از عدم خودباوري در ميان برخي دانشمندان حوزه علوم انساني اظهار كرد: در حوزه علوم انساني هنوز تابوها در ذهن ما وجود دارد كه آثار اين باور در مديريت‌هاي كلان كشور كه مبتني بر نتايج علوم انساني هستند ديده مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به وجود مشكلات بسيار در سياست‌هاي اقتصادي كشور خاطر نشان كرد: رفع مشكلات موجود در مديريت اقتصادي نياز به تحول عظيم در جهت توليد فكر، توليد علم و خودباوري دارد كه يكي از ابزار آن پژوهش است. با وجود ارايه پژوهش‌هاي عميق و گسترده در حوزه علوم فيزيكي كه حاصل آن توليد علم است بايد به طور اعم در علوم انساني و به ويژه علوم مديريتي و اقتصادي، تابوها را كنار زده و وارد حوزه پژوهش شويم.

به گزارش ايسنا، دكتر داوودي در معرفي فرايند پژوهش اظهار كرد: در امر پژوهش ابتدا بايد به شناخت پديده پرداخت كه به دليل عدم سادگي اين امر در علوم انساني با عوامل كيفي بي‌شمار و پويايي روبرو هستيم. در اينجا پديده به عنوان برآيند رفتارهاي اداري و انتخابي انسان‌ها مطرح بوده كه با استفاده از روش‌هاي مختلف به تبيين و توضيح پديده، پيش بيني و در نهايت مدل سازي و ارائه الگو پرداخته مي‌شود.

وي افزود: بدين ترتيب با يافته شدن ارزش به سياستگذاري و كنترل مي‌پردازيم و در چنين پژوهشي پژوهشگر با صداقت و انصاف، استقلال فكري و خودباوري نقش اساسي دارد.

دكتر داوودي با اشاره به سيستم‌هاي ناعادلانه كشورهاي غربي اظهار كرد: سيستم‌هاي ناعادلانه در اروپا، آمريكا و حتي كشورهاي آفريقايي و نيز در برخي از كشورهاي همسايه بدهي‌هاي بسيار بالايي را همراه داشته كه از نمود حركتهاي علمي و استقلال فكري انديشمندان جلوگيري كرده است. به طوري كه در قرن نوزدهم با بروز نظام اقتصادي سرمايه داري غرب تمامي امتيازات علمي مقالات در همان سطح حركت كرد. اما در كشور، شما دانشجويان به عنوان آزادمرداني در صحنه علوم هستيد كه با اتكا به تفكر والاي خود افتخار آفريني مي‌كنيد.

دكتر داوودي تصريح كرد: پژوهشي به درد جامعه ما مي‌خورد كه متعهد بوده و منطبق با نياز جامعه طرح ريزي شود و دغدغه آن حركت رو به جلو و پيگيري باشد.

وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه در اين جشنواره دانشجوياني حضور دارند كه با تركيبي از علم و بسيج به دنبال پژوهش‌هايي هستند كه به لحاظ تئوريك، سياستگذاري و اجرايي شده تا اثر خود را بر خوان محروم جامعه بگذارد.

تحقيق مي‌بايستي در دامن طبقات همنوع و محروم حاصل خود را به بار نشاند و خوشبختانه دولت نهم حاصل و برايند چنين تفكراتي است.

وي با اشاره به اينكه دولت نهم از جمعي از افراد گمنام و در سطح عموم مردم جامعه تشكيل شد، اظهار داشت: اين انتخاب به تفكر بسيجي و ذهنيتي كه خود را از تمام تعلقات رهانيده و آماده فدا شدن براي رفاه حال محرومان، حفظ دين و حفظ ميهن است باز مي‌گردد و با حضور در جمع محرومان انگيزه به اجرا درآمده و اين هدف والاي دولت نهم است.

معاون اول رييس‌جمهور در پايان خاطر نشان كرد: وقتي پژوهشگراني در جامعه نظير شما بسيجيان حضور دارند خيال مسئولان امر راحت است ولي نگهداري و حفظ اين نعمت والا مشكل است كه اميدواريم با هماهنگي تمامي افراد جامعه اين امر تحقق يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha