• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۸۴ / ۲۱:۰۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8409-08669
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

گزارشي از حادثه دلخراش سقوط هواپيماي نظامي C-130 حامل خبرنگاران و عكاسان رسانه‌ها كار انتقال اجساد به پزشكي قانوني با 116 كشته به پايان رسيد

گزارشي از حادثه دلخراش سقوط هواپيماي نظامي C-130 حامل خبرنگاران و عكاسان رسانه‌ها
كار انتقال اجساد به پزشكي قانوني با 116 كشته به پايان رسيد

يك فروند هواپيماي نظامي C130 با 94 سرنشين و خدمه كه عمده آنها را خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي تشكيل داده و از تهران براي پوشش خبري رزمايش نظامي عازم منطقه چابهار بود، پس از نقص فني، هنگام بازگشت به فرودگاه مهر‌آباد و فرود اضطراري در ساعت 13:45 در شهرك مسكوني «توحيد» واقع در حوالي سه راه آذري، دچار سانحه شد و سقوط كرد.

به گزارش خبرنگار حوادث ايسنا اين سقوط در حالي رخ داد كه خلبان هواپيما هنگام كنترل توانسته بود از برخورد آن با بلوك مسكوني شماره 52 شهرك توحيد جلوگيري كند اما يكي از بالهاي هواپيما هنگام سقوط با ساختمان مذكور برخورد كرد و دچار آتش‌سوزي شد.

به گفته شاهدان عيني بلافاصله پس از سقوط هواپيما به زمين، صداي مهيب انفجار به گوش رسيد و آتشي وسيع محل حادثه را فرا گرفت؛ به شكلي كه به دنبال آن شيشه‌هاي تعدادي از بلوكهاي اطراف شكسته و ديوار طبقه اول بلوك 52 شهرك توحيد بر اثر برخورد هواپيما تخريب شد و آتش از طبقات زيرين ساختمان مسكوني مذكوربه طبقات فوقاني سرايت كرد و شعله‌هاي حريق و دود از طبقات مختلف مشاهده شد.

اين وضعيت در شرايطي ادامه يافت كه مهار آتش ساعتها به طول انجاميد.

بر اساس آخرين گزارشهاي واصله بر اثر اين حادثه تمامي سرنشينان هواپيما كه عمدتا خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي بودند و نيز شماري از ساكنان بلوك مسكوني حادثه ديده جان باختند.

اين حادثه بر اساس آخرين آمار، حدود 116 كشته و 50 مصدوم با 28 بستري بر جاي گذاشت كه حال تعدادي از آنها وخيم گزارش شده است.

همچنين شماري از مجروحان تحت درمان سرپايي قرار گرفتند.

به دنبال اين حادثه در حاليكه شمار زيادي از شهروندان به محل سانحه مراجعه كرده و ازدحام جمعيت در منطقه حادثه كار امدادرساني را با مشكل مواجه كرده بود، عمليات امداد و نجات با حضور ماموران آتش‌نشاني، هلال احمر، اورژانس، انتظامي و ... با اعزام 60 دستگاه آمبولانس هلال احمر و 30 دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه آغاز شد و تعدادي از مجروحان به بيمارستانهاي شريعت رضوي، سوانح سوختگي شهيد مطهري، لقمان، 7 تير، حضرت رسول (ص) يافت‌آباد، ميلاد و فياض بخش انتقال يافت.

به دنبال آن كار بيرون كشيدن اجساد از محل سقوط هواپيما آغاز شد و تعدادي از بالگردهاي هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشاني و ارتش نيز با استقرار در محل اقدام به انتقال اجساد و مجروحان حادثه كردند.

گفتني است در اين حادثه حدود 10 خودرو نيز در آتش سوختتند.

درحاليكه پس از وقوع حادثه، برق و گاز منطقه براي جلوگيري قطع شده بود،عمليات امدادرساني به سانحه‌ديدگان و كار انتقال اجساد ساعاتي پس از حادثه ادامه يافت و با تاريك شدن هوا نيروهاي امدادرسان ضمن روشن كردن تعدادي پروژكتور عمليات خاكبرداري از محل سقوط هواپيما را پيش بردند.

از سوي ديگر جمعي از پرسنل نيروي هوايي با كمك نيروهاي انتظامي با استقرار در محل و تشكيل حلقه انساني سعي در جلوگيري از ازدحام شهروندان مي‌كردند.

گزارش خبرنگار ايسنا تا ساعت 21 سه‌شنبه از انتقال اجساد جانباختگان حادثه سقوط هواپيماي نظامي حاكيست 116 جسد از كشته‌شدگان حادثه به پزشكي قانوني كهريزك انتقال يافتند و بدين ترتيب كار انتقال به پايان رسيد. 

پزشكان تالار تشريح پزشكي قانوني كهريزك تا اين زمان توانستند مشغول كدگذاري اجساد و تهيه عكس از آنها و جمع‌آوري وسايل شخصي متوفيان شوند و كار شناسايي اجساد به دليل سوختگي شديد آنها دشوار اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا حاضر در پزشكي قانوني كهريزك تا ساعت ياد شده11 جسد تكه‌تكه شده و  105 جسد به شكل كامل به سالن تشريح انتقال يافتند.

در اين ميان 94 جسد مربوط به سرنشينان هواپيما و 22 جسد نيز مربوط به ساير قربانيان حادثه است.

سازمان پزشكي قانوني كشور اعلام كرد: بستگان جانباختگان حادثه بايد از صبح چهارشنبه با مراجعه به مركز تحقيقات پزشكي قانوني كهريزك واقع در ابتداي كهريزك‏، از طريق شناسايي اجساد يا نشاني وسايل جانباختگان اقدام به شناسايي آنها كنند.

اين مركز شماره تماس 9 - 2524800 - 0229 را جهت پيگيري خانواده‌ متوفيان اعلام كرد.

اين در حاليست كه تاكنون هيچ جسدي به دليل شدت سوختگي آنها شناسايي نشده است.

دكتر شهرام علمداري، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوادث ايسنا پس از پايان عمليات جست‌و‌جوي حادثه‌ديدگان گفت: 36 تخته چادر امدادي در محل حادثه براي ساكنان آسيب‌ديده مستقر شد.

وي تعداد خانوارهاي آسيب‌ديده را 36 خانوار اعلام كرد و از مردم آسيب‌ديده خواست تا با رفتن به مساجد، مدارس و مهمانسراها محل حادثه را ترك كنند.

به گفته وي كليه اجساد توسط 60 دستگاه آمبولانس سازمان امداد و نجات به بيمارستان‌ها منتقل شدند.

به گزارش ايسنا در پي حادثه تاسف بار سقوط يك فروند هواپيماي C130 ستاد حوادث غيرمترقبه كشور نيز ضمن تسليت اين حادثه به مقام معظم رهبري و بازماندگان سانحه هوايي طي اطلاعيه‌اي ساعت وقوع حادثه را 13:24 و شماره پرواز هواپيماي حادثه ديده را 514 با 94 نفر سرنشين نظامي و غيرنظامي عنوان و اعلام كرد: اين هواپيما جهت انجام ماموريتي عازم شهرستان بندرعباس بود كه پس از پرواز از باند فرودگاه مهرآباد تهران و قريب 8 دقيقه طي مسير در ادامه پرواز دچار نقص فني در سيستم موتور شده و خلبان به قصد فرود اضطراري در مسير باند فرودگاه مهرآباد ارتفاع خود را كم كرده كه در همين زمان به بلوك شماره 52 ساختمان ده طبقه واقع در شهرك توحيد (حومه غربي تهران) اصابت و متاسفانه سقوط كرد.

بر اساس اين گزارش در اين حادثه تاسف بار، كليه سرنشينان هواپيما ( شامل خلبان، گروه پرواز، خبرنگاران نظامي و غير نظامي ، افسران و درجه‌داران ) كشته و حداقل 10 تن از هموطنان عزيزي كه در محل سقوط هواپيما ساكن يا حضور داشته‌اند نيز كشته شده‌اند.

همچنين در اين حادثه تعداد 50 نفر از هموطنان مصدوم و 28 نفر آنان در بيمارستان‌هاي تهران بستري و بقيه به طور سرپايي درمان و مرخص شدند.

به گزارش ايسنا در پي اين حادثه جمع زيادي از مسوولان نيز طي بيانيه‌اي اين ضايعه دلخراش را تسليت گفتند.

انجمن صنفي روزنامه نگاران نيز طي بيانيه‌اي اين حادثه تاسف‌بار و شهادت تعداد زيادي خبرنگار، عكاس و گزارشگر را تسليت گفت و آن را يكي از رويداد‌هاي بي نظير در سوانح هوايي و حوزه فعاليت جامعه خبري ايران توصيف كرد.

اين انجمن ضمن ابرازهمدردي با خانواده‌هاي داغديده، از مسوولان ذي‌ربط كشوري خواست با تشكيل يك كميته مستقل تحقيق و رسيدگي فوري به علت تجمع اين تعداد از خبرنگاران و عكاسان در يك پرواز هوايي و سقوط هواپيما با حضور نمايندگان انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در اين كميته تحقيق موافقت كنند تا در آينده از تكرار فاجعه‌اي از اين دست جلوگيري شود.

گفتني است در اين حادثه دلخراش محمدحسن قريب (عكاس) و اسماعيل عمراني(خبرنگار) ايسنا نيز در كنار ساير خبرنگاران و عكاسان رسانه‌هاي جمعي، به شهادت رسيدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha