عضو دفتر تحكيم(طيف علامه) در ميزگرد ايسنا/2/ عدالت بدون آزادي راه به جايي نميبرد وظيفهي جنبش دانشجويي نقد حاكميت است مردم ميخواهند صداهاي مختلف را بشنوند
«سيدحسين علوي» عضو شوراي مركزي جامعهي اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي در ادامهي ميزگرد ايسنا، اولين شرط حضور يك تشكل در دانشگاه را شناسنامهدار بدون دانست و ابراز عقيده كرد: انجمنهاي اسلامي دانشجويان در بسياري از دانشگاهها از جمله دانشگاه شهيد بهشتي، مجوز قانوني براي فعاليت ندارند، در حالي كه در صورت ثبت بودن آن ميتوان مطابق شناسنامه از آنها مطالبه كرد. به طور مثال دفتر تحكيم اساسنامهي متقن و مشخصي دارد اما بسياري از اعضا آن را قبول ندارند و آن را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ثبت نكردهاند.
وي با طرح اين پرسش كه «آيا فعاليت مساوي غوغاسالاري است؟»، گفت: متأسفانه دانشجوها پس از دوم خرداد به واسطهي ورود احزاب به دانشگاه به سمت غوغاسالاري رفتند كه نمود آن 18 تير و نيز پس از حكم آقاجري بود، من اين فعاليت را سياسي نميدانم، كار سياسي امري قدسي است، تمام اديان الهي براي اقامهي قسط و عدل آمدند و اين بدون كار سياسي ممكن نيست. اما اگر اين امر قدسي را به فاز نامشروع ببريم كار سياسي نيست بلكه سياسي كاري است. اگر مبناي فعاليت سياسي در كشور عدالت باشد هيچگونه هزينهاي ندارد.
«مهدي واحدي» عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران نيز گفت: يكي از خطوط قرمز فعاليت سياسي دانشجو، قانونهاي نانوشته و كليت منافع داخلي و خارجي نظام است. ما به عنوان بازوان فكري جامعه بايد نسبت به نوع فكر مردم بر روي منافع داخلي و خارجي كار كنيم. متأسفم از اينكه گوشهاي از جنبش دانشجويي كه مدعي است اصليترين و پرطرفدارترين مجموعه براي جنبش دانشجويي است از بسياري منافع و مصالح ملي غفلت كرده است. همه ميدانند كه ما در عرصهي بينالمللي چه چالشي داريم اما آنها خود را به فراموشي زدهاند.
اين عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاههاي استان تهران افزود: حركتهاي دانشجويي الزامات مخالفت نيست، جنبش دانشجويي بايد تبديل به بيداري دانشجويي شود. جنبش كلمهاي است كه همراه خود تحرك و شور همراه با اعتراض دارد و به همين دليل زمينه و بستر سوءاستفاده از آن فراهم است، اما بيداري دانشجويي حركت انتقادي و آگاهانه نسبت به زمان و مكان است و زمينهي سوءاستفاده را ميگيرد.
واحدي با بيان اينكه «ايدئولوژي پذيرفته شده از ديگر خط قرمزهاي ماست» گفت: برخي ايدئولوژيها مطرود حاكميت، نظام و مردم است، اما ميبينيم مجموعهاي از دانشجويان مأمني براي تربيت كساني شدند كه بعدها تبديل به اپوزيسونهاي داخلي و خارجي براي نظام ميشوند. اما آيا به بهانهي آزاد بودن بايد هركس را با هر ايدئولوژي در تشكلها پذيرفت؟ حتي اگر مخالف كليت نظام و حاكميت باشد، رعايت نكردن اين خط قرمز ايدئولوژيك باعث مخالف پروري ميشود.
وي همچنين با تأكيد بر لزوم توجه به مرامنامه و اساسنامه به عنوان خط قرمز هر تشكل گفت: مفتخريم كه مرامنامهي ما در دوم آذر توسط امام(ره) نوشته شده است و تمام سعي خود را ميكنيم تا از آن عدول نكنيم. اما بعضا تشكل دانشجويي با مرامنامهي خاصي وجود دارد كه هركس ميداند خط و خطوط آن چيست اما وقتي آن را با كاركرد آن تشكل مقايسه ميكند هيچ نسبتي ميان آن درنميبيند. اين عدم پايبنديها به اختلافات تشكيلاتي دامن ميزند.
«علي نيكونسبتي» عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) نيز در ادامهي ميزگرد خبرگزاري دانشجويان ايران با تأكيد بر آرمانخواهي جنبش دانشجويي، پيگيري دو آرمان آزادي و عدالت را از وظايف جنبش دانشجويي خواند و افزود: جنبش دانشجويي در رژيم گذشته وظيفهي خود ميدانست كه به نقد قوانين ظالمانه بپردازد و همواره چنين مشياي را دنبال خواهد كرد، كوتاه آمدن از اين موضوع خود نوعي دور شدن از اين خط قرمز است. در زمان حال هم اگر دانشجويان قوانيني را ظالمانه ببينند بايد به نقد مدني و به دور از خشونت آنها دست بزند.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) اظهار كرد: اوايل انقلاب شهيد مطهري ميگفتند كه كمونيستها هم بايد در دانشگاه كرسي داشته باشند، اكنون از نظر ما نه تنها اين وجود ندارد كه كساني كه مسلمان هستند اما قرائت ديگري از اسلام دارند، اجازهي فعاليت در دانشگاه را ندارند؛ در چنين شرايطي وظيفهي ماست كه به نقد قوانين و روشها بپردازيم. مردم ميخواهند كه صداهاي مختلفي بشنوند، بايد قائل به اين باشيم كه مردم بتوانند بين دو برداشت مختلف از اسلام، خود انتخاب كنند.
علوي در ادامه دربارهي نحوهي تعامل دانشجويان با مسوولان گفت: تشكل ما نه تنها اكنون كه رييس جمهور تغيير كرده است، كه از ابتدا نظام جمهوري اسلامي ايران را چون پدر معنوي خود ميدانست و تعامل مثبتي با آن داشت. چراكه معتقديم تعامل دانشجويان با نظام از اوجب واجبات براي حفظ نظام است. البته شرط اوليهي تعامل با دولت صداقت طرفين است؛ اگر اصل نظام را قبول داريم به آن التزام كنيم و مطابق اصول پذيرفته شدهي آن فعاليت كنيم، دولت هم بايد حقوق دانشجو را رعايت كند.
اين عضو جامعهي اسلامي دانشجويان خاطرنشان كرد: جامعهي اسلامي بر طبق اساسنامه، خود را موظف به همكاري با هر دولتي ميداند كه در قالب نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت ميكند.
وي همچنين گفت: در رژيم گذشته جنبش دانشجويي نداشتيم و دانشجويان نقشي در انقلاب نداشتند، اگر دانشجويي بوده در خيابان و كنار مردم بوده است. جرياني مثل مرحوم دكتر شريعتي هم بيرون از دانشگاه فعاليت ميكردند. آزادي كه دانشجويان امروز دارند، در هيچ دوراني نبوده است، هرچند اكنون هم در ايدهآل آزادي نيستيم.
علويي همچنين در واكنش به بخشي از گفتههاي نيكونسبتي دربارهي وجود كرسي كمونيستها در دانشگاه، مدعي شد: 95 درصد اساتيد ما حزباللهي نيستند، بسياري از آنها هم نگاه ليبرالي محض دارند و قائل به دينداري در شيوهي علوي و نبوي نيستند.
وي افزود: در هيچ كجاي دنيا سابقه نداشته كه نظامي نوع حكومتش را به رفراندوم بگذارد اما ما گذاشتيم، حالا برخي متوقع زيادي شدند، اين حق مردم نيست كه در مورد دو نوع گرايش علمي اظهارنظر كنند، همهي آنها كه اسلامشناس نيستند، مطالبهي امروز مردم ما مطالبهي اجتماعي است و خواست آنان در انتخابات امروز و دوم خرداد متجلي شد. خواست مردم از ابتداي انقلاب تا امروز نيل به عدالت اجتماعي بوده و لا غير؛ مردم آرمان خود را در عدالت علوي جستجو ميكنند.
سيدحسين علوي افزود: نقد حاكميت اشكالي ندارد اما در چارچوب قانون؛ شعار خاتمي در دوم خرداد قانونمداري بود اما بسياري آن را ناديده گرفتند. اگر معتقديم قانوني نبايد وجود داشته باشد ميتوانيم آن را به صورت مسالمتآميز نقد كنيم نه اينكه به آن فحاشي كنيم. متأسفانه در سالهاي گذشته جنبش دانشجويي به جاي نقد دائما فحاشي ميكرد.
ادامه دارد ...
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات