• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8409-00803

ساختمانهايي كه بدون لرزش كج مي‌شوند روزانه 100 ساختمان به تهران اضافه مي‌شود پس از گذشت 8 ماه از سال حتي يك شناسنامه فني براي ساختمانهاي پايتخت صادر نشد

ساختمانهايي كه بدون لرزش كج مي‌شوند
روزانه 100 ساختمان به تهران اضافه مي‌شود
پس از گذشت 8 ماه از سال حتي يك شناسنامه فني براي ساختمانهاي پايتخت صادر نشد

روزانه 100 تا 120 ساختمان جديد به شهر تهران افزوده مي‌شود، اما مشخص نيست كه چه تعداد از اين ساختمان‌ها به دليل عدم كنترل و نظارت‌هاي دقيق، مقاومت لازم را در برابر زلزله دارا هستند، چنانچه سال گذشته در شهرداري منطقه 11 ساختماني كه جديد احداث شده بود، بدون هيچ لرزشي كج شد.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنا به گفته كارشناسان علي‌رغم صرف بودجه‌هاي زياد در شهر براي ساخت‌وسازهاي جديد و مقاوم، با توجه به نبود كنترل و نظارت لازم، اين ساختمان‌ها به جز ظاهر آراسته هيچ تفاوتي با ساختمانهاي فرسوده ندارند، بعلاوه اين كه مصالح ساختماني نيز غيراستاندارد بوده و افرادي كه در ساخت و سازها فعاليت مي‌كنند، فاقد مهارت‌هاي لازم هستند.

براي جلوگيري از اين روند، صدور شناسنامه فني ساختمان كه شامل اطلاعات دقيقي از كليه مراحل ساخت و وضعيت ساختمان است، سال گذشته به تصويب شوراي شهر تهران رسيد و از ابتداي سال جاري توسط وزارت مسكن و شهرسازي به كليه شهرداريها ابلاغ شد، اين درحاليست كه دكتر حمزه شكيب، رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا اعلام كرد:عليرغم ابلاغ صدور شناسنامه فني ساختمان‌ها از ابتداي سال جاري و با گذشت 8 ماه از سال، حتي يك شناسنامه هم صادر نشده است.

شكيب با اشاره به اين كه طرح صدور شناسنامه فني ساختمان، آذر ماه سال گذشته به تصويب شوراي شهر رسيد، افزود: اين شناسنامه اواخر سال گذشته به وزارت مسكن و شهرسازي ارايه شد كه اين وزارتخانه نيز در همان زمان، طرح صدور شناسنامه فني را براي كليه ساختمانهاي كشور تصويب كرد.

وي افزود: همچنين عمليات اجرايي و صدور شناسنامه فني توسط وزارت مسكن و شهرسازي از ابتداي سال جاري ابلاغ شده است.

رييس كميته ايمني شوراي شهر با ابراز تاسف از اين كه تاكنون اين مصوبه عملياتي نشده است، يكي از دلايل عدم اجراي اين مصوبه و صدور شناسنامه فني را نبود هماهنگي بين دستگاه‌ها دانست و تصريح كرد: بر اساس اين مصوبه مقرر شده بود دفاتري در شهرداريها تشكيل و در اختيار سازمان نظام مهندسي قرار گيرد تا از اين طريق بدون خروج اسناد از شهرداريها، سازمان نظام مهندسي با همكاري شهرداري اقدامات لازم را براي صدور شناسنامه فني انجام دهد.

وي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: متاسفانه هنوز اين دفاتر تشكيل نشده و وزارت مسكن و شهرسازي بايد مجددا از سازمان نظام مهندسي و شهرداريها بخواهد تا با تشكيل اين دفتر موانع صدور شناسنامه فني رفع شود.

شكيب با اشاره به اين كه هيچ نظارت مناسبي بر روي ساخت و سازهاي جديد صورت نمي‌گيرد، افزود: احتمال آسيب‌پذيري ساختمان‌هاي جديد در برابر زلزله زياد است و معلوم نيست كه آيا ضوابط فني در ساخت و سازهاي جديد رعايت مي‌شود يا خير.

وي تصريح كرد: به علاوه اغلب مصالح ساختماني نيز فاقد استانداردهاي لازم هستند و اين امر نيز در آسيب‌پذيري ساختمانهاي جديد، بسيار مؤثر است.

رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران صدور شناسنامه فني ساختمان را يكي از بهترين راهكارهاي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرايمن دانست و افزود: نكات فني اين شناسنامه دو بخش است كه ابتدا نقشه‌هاي معماري، سازه‌اي و تاسيسات تهيه و كنترل شده، سپس در مرحله احداث ساختمان، محل، نوع خاك، فونداسيون، لرزه‌خيزي، سيستم سازه‌اي، نما و كليه تاسيسات كنترل شده و به تاييد سازمان نظام مهندسي مي‌رسد.

وي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: با صدور شناسنامه فني ساختمان خريداران ملك، به خوبي از وضعيت ساختمان آگاه شده و علاوه بر آن كيفيت ساخت و سازها افزايش يافته و در زمان وقوع زلزله با در اختيار داشتن آمار مشخص از وضعيت ساختمان‌ها امدادرساني سريع‌تر انجام مي‌شود.

شكيب با تاكيد بر اين كه بر اساس اين طرح صدور پايان كار ساختمان‌ منوط به تهيه شناسنامه فني است، افزود: تهيه شناسنامه فني ساختمان بر عهده سازمان نظام مهندسي گذاشته شده و صدور پايان‌كار نيز توسط شهرداري انجام مي‌شود، لذا براي همكاري اين دو سازمان بايد دفاتري در شهرداريها تشكيل شود كه متاسفانه اين امر تحقق نيافته است.

وي علاوه بر شناسنامه فني، بيمه ساختمانها را از ابزارهاي مهم ارتقاي كيفيت ساخت و سازها بيان و تصريح كرد: بيمه ساختمانها هم اكنون از مكانيزم صحيحي برخودار نيست و موضوع آسيب‌پذيري ساختمانها در آن لحاظ نمي‌شود در حالي كه شركت‌هاي بيمه بايد با مطالعه و وضعيت آسيب‌پذيري، ساختمان‌ها را بيمه كنند.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران با بيان اين كه براي بيمه اصولي ساختمانها با خلاء قانوني مواجهيم، افزود: مطالعاتي در كميسيون شهرسازي و ايمني شوراي شهر در حال انجام است كه نتايج اين مطالعات در اختيار دستگاههاي متولي قرار مي‌گيرد تا آنها با پيگيري و تدوين قانون بتوانند بيمه ساختمان را عملياتي كنند.

وي افزود: صدور شناسنامه فني و بيمه ساختمان‌ها براي ارتقاي كيفيت ساخت و ساز منوط به عزم مسؤولان و هماهنگي بين دستگاههاست، در غير اين صورت همچنان شاهد ساخت ساختمان‌هايي خواهيم بود كه از ايمني آنها مطمئن نيستيم.

به گزارش ايسنا، مهندس اكبرزاده، معاون نظام مهندسي وزارت مسكن و شهرسازي نيز سال گذشته در يكصد و شانزدهمين جلسه علني با بيان اين كه براساس آيين‌نامه دولت 5 هزار شناسنامه فني براي ساختمانها به صورت آزمايشي صادر شده است، گفته بود: طرح صدور اين شناسنامه به صورت علمي با اصلاح و پيشنهادات شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفته و وزارت مسكن نيز همچون شوراي اجراي آزمايشي اين طرح را پذيرفته است.

وي تاكيد كرده بود كه اجراي صدور شناسنامه فني ساختمان براي كليه ساختمانهاي كشور براساس برنامه‌ريزيهاي انجام شده از سال 84 به كليه استانهاي كشور ابلاغ مي‌شود.

بدين ترتيب با توجه به هشدار كارشناسان مبني بر اين كه در صورت وقوع زلزله 7 ريشتري در تهران 640 هزار واحد مسكوني به عبارتي نيمي از تمامي ساختمان‌هاي موجود تخريب و 5/1 ميليون نفر جان خود را از دست داده و 3/4 ميليون نفر نيز مجروح خواهند شد، اين سؤال باقي مي‌ماند كه مردم زير كدام سقف مي‌توانند از زلزله تهران در امان بمانند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha