• سه‌شنبه / ۱ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8409-00203
  • خبرنگار : 71150

سخنگوي قوه قضاييه: حكم پرونده‌ آزمون دستياري صادرشد پرونده‌ كانادا در بحث حقوق بشر تاريك است شركت‌هاي هرمي علاوه بر فساد اقتصادي به دنبال فساد اخلاقي هستند

سخنگوي قوه قضاييه:
حكم پرونده‌ آزمون دستياري صادرشد 
پرونده‌ كانادا در بحث حقوق بشر تاريك است 
شركت‌هاي هرمي علاوه بر فساد اقتصادي به دنبال فساد اخلاقي هستند

سخنگوي قوه‌ي قضاييه و وزير دادگستري با اشاره به اقدامات دولت كانادا عليه ايران دربحث حقوق بشر، گفت: اين كشورها براي كشوري كه تمام امورش متكي به راي مردم و براي حفظ انسان‌ها شكل گرفته است، پرونده‌ طرح كنند. ما اين حركت غير قانوني و غير حقوقي را محكوم مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) جمال كريمي‌راد در نشست مطبوعاتي اين هفته‌ي خود با خبرنگاران بسيج را نهادي مردمي دانست و گفت: بسيج مهم‌ترين يادگار امام خميني (ره) است. در ايران نهادهاي ماندگاري بعد از انقلاب به وجود آمدند، اما بسيج با همه‌ي آنها متفاوت است.

وي درباره‌ي حكم صادره براي پرونده‌ي آزمون دستياري اظهار داشت: راي پرونده‌ي آزمون دستياري صادر شده و متهمان پرونده محكوم شده‌اند. اين پرونده شش متهم دارد كه بعضي از متهمان آن به انفصال از خدمات دولتي و برخي به حبس يا جزاي نقدي محكوم شده‌اند و پرونده‌ي تعدادي از اين افراد هم در حال رسيدگي است.

كريمي‌راد درباره‌ي راي پرونده‌ي تخلفات كنكور كه در شعبه‌ي 1008 دادگاه تهران مطرح بود، تصريح كرد: شانزده متهم اين پرونده با كيفرخواست در دادگاه حضور يافته‌اند و 9 نفر محكوم و 7 نفر تبرئه شدند. اين پرونده تعداد ديگري متهم دارد كه در دادسرا در حال رسيدگي است.

وي درباره‌ي پرونده‌ي زهرا كاظمي، گفت: حكم اين پرونده ابلاغ شده است. شخصي كه به عنوان متهم تحت پيگرد بوده در دادگاه بدوي تبرئه شده كه در دادگاه تجديدنظر هم اين حكم مورد تاييد قرار گرفته و بحث ديه هم چون از سوي اولياي دم درخواست نشده پرداخت نشده است.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه اظهار داشت: متاسفانه دوباره شاهد اقدامات دولت كانادا عليه ايران در كميته‌ي سوم سازمان ملل بوديم كه مجددا بحث حقوق بشر را در آستانه‌ي رسيدگي به پرونده‌ي هسته‌اي ايران و شوراي امنيت مطرح كرده است. اين امر دور از انتظار نبود كه يكسري اتهامات كذب و قالب‌بندي شده هر از چندگاهي عليه دولتي به كار رود.

وزير دادگستري يادآور شد: براي كشوري كه تمام امورش متكي به راي مردم است و نظامي است كه براي حفظ انسان‌ها شكل گرفته، پرونده‌اي طرح كنند. ما اين حركت غير قانوني و غير حقوقي و هم‌چنين برخورد با نظم عمومي را محكوم مي‌كنيم. البته تاكنون هيچ‌گونه دستاوردي نداشته‌اند و پرونده‌ي حقوق بشر دولت كانادا و همراهان اين كشور واقعا تاريك است زيرا كه ما نحوه‌ي برخورد دادگاه و نحوه‌ي رسيدگي به پرونده‌هايي چون كيوان تابش را مشاهده كرده‌ايم كه رسيدگي به آن حقوقي نبوده است.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، درباره‌ي عملكرد رسانه‌ها در اين گونه مسايل، گفت: رسانه‌هاي داخلي بايد بسيار دقت كنند و اطلاع‌رساني دقيق داشته باشند. متاسفانه در اين امر شاهد عملكرد ضعيفي بوده‌ايم. اطلاع‌رساني دقيق و مناسب چه در داخل كشور، چه در خارج از كشور براي آگاهي مردم از واقعيت، بسيار موثر است. به عنوان شهروند ايراني از رسانه‌ها و مطبوعات توقع دارم از ظلمي كه به كشور ايران از سوي كشورهايي كه مدافع دروغين حقوق بشر هستند دفاع كنند.

وي درباره‌ي بحث فيلترينگ، گفت: اين بحث در تمام دنيا وجود دارد. مراكزي كه در بحث سرويس‌دهي اينترنت هستند وظيفه دارند طبق مقررات خدمات درست و پاك ارايه دهند كه اين خدمات خلاف و اخلاق نباشد. چه مسوولان قضايي و ديگر مسوولان كه نظارت بر اين سايت‌ها دارند بايد اقدامات‌شان با اصول قانوني باشد. اگر زياده‌روي‌هايي در بحث فيلترينگ شده است اين امر قابل بررسي است و مسوولان بايد پاسخگو باشند و احتمال تفريط نيز در اين امر وجود دارد كه قابل بررسي است.

كريمي‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي جمع‌آوري ماهواره‌ها، تصريح كرد: در مورد جمع‌آوري ماهواره از منازل مردم به صورت تك تك حكم كلي لازم است و بايد مقامات قضايي در اين امر دستور صادر كرده باشند و اگر جمع‌آوري صورت مي‌گيرد بايد با اجازه‌ي مقامات قضايي باشد.

وي درباره‌ي طرح مبارزه با شركت‌هاي هرمي، اظهار داشت: شوراي نگهبان در اظهارنظر در اين مورد در مواردي طرح اشكال ‌كرده و ابهاماتي را بيان مي‌كند كه مجلس بايد رفع ابهام كنند.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، افزود: اين امر در سير قانونگذاري است و اقدامات شركت‌هاي هرمي از ابتدا خلاف قانون بوده و اصلا بحثي به عنوان ماليات گرفتن دولت از اين شركت‌ها وجود ندارد. ورود بعضي از سرشاخه‌هاي آنها براي مذاكره هم كذب است. متاسفانه در رابطه با پرونده‌هاي مبارزه با شركت‌هاي هرمي با مفاسد اخلاقي روبرو شده‌ايم. بنده در اين مورد اعلام خطر مي‌كنم كه اين شركت‌ها علاوه بر دنبال كردن مفاسد اقتصادي خود اكنون به دنبال مفاسد اخلاقي هستند و اكنون در دادسراي تهران قريب به 10 پرونده در رابطه با شكايت دختران در زمينه‌ي اخلاقي مطرح شده است.

ادامه دارد....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha