عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم(علامه): نشريات دانشجويي به ديدهباني جامعهي مدني كمك كنند
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) گفت: نشريات دانشجويي بايد به دفتر تحكيم وحدت و نقش ديدهباني جامعهي مدني آنها كمك كنند و مسايل را به صورت شفاف بيان كنند تا ما بتوانيم ديدهباني جنبش دانشجويي را پيش ببريم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) «فريد مدرسي» كه در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد تهران جنوب سخن ميگفت، با اشاره به تفاوتهاي جنبش دانشجويي در دورههاي مختلف اظهار داشت: در مقطع كنوني براي اينكه مورد سوءاستفادهي گروههاي سياسي قرار نگيريم، تنها راه ما برقراري ارتباط تشكيلاتي با بدنهي دانشجويي و بعد از آن احتياج به برادرخواندهي ما يعني رسانههاست.
وي افزود: ما احتياج به نشريه و رسانهاي داريم كه حداقل مطالب خود را بين بدنهي خود در دانشگاهها منتشر كنيم. نشريات دانشجويي نيز بايد نيازسنجي كنند و نظرات ما را نيز انعكاس دهند.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه «مراد از نشريات دانشجويي، نشرياتي است كه توسط دانشجويان اداره ميشود»، گفت: نشريات ميتوانند به عنوان روابط عمومي جنبش دانشجويي عمل كنند كه هم آن را نقد كنند و هم مواضع آن را بيان كنند.
اين فعال دانشجويي در ادامه دربارهي ويژگيهاي نشريات دانشجويي گفت: نشريات نه تنها بايد اخبار دانشگاه خود را انعكاس دهند بلكه بايد اخبار دانشگاههاي ديگر را نيز منعكس كنند و در اين اخبار تنها دانشجويي بودن ملاك باشد. نشريات بايد انعكاسدهندهي مواضع هر تشكل دموكراتيك در دانشگاه باشند و با نگرش دانشجويي آنها را ببينند.
مدرسي با بيان اينكه «توجه به مسايل صنفي باعث نزديكي ما به بدنهي دانشجويي ميشود»، اضافه كرد: مسايل صنفي بايد براي نشريات دانشجويي مهم باشد و نبايد فكر كنيم كه توجه به امور صنفي دانشگاه كار غيرحرفهيي است. همچنين نشريات دانشجويي بايد علاوه بر مطالبات دانشجويان، مطالبات اساتيد را نيز انعكاس دهند.
اين عضو شوراي مركزي طيف علامهي دفتر تحكيم وحدت در ادامه گفت: همانطور كه جنبش دانشجويي در عرصهي تشكيلاتي به دنبال ارتباط با نيروهاست تا موثرتر جلوه كند، نشريات نيز اين وظيفه را دارند كه آموزش تشكيلاتي ببينند. يكي از آفتهايي كه در تشكلهاي جامعه ديده ميشود همين بياخلاقي تشكيلاتي است. اين آموزشها ميتواند كار جمعي را به ما ياد دهد.
مدرسي گفت: نشريات دانشجويي بايد تكثرگرا باشند و ايدئولوژيك نباشند؛ چرا كه اين باعث فاصله گرفتن آنها از دانشجويان ميشود و باعث ميشود كه نتوانند نظرات همهي دانشجويان را انعكاس دهند. همچنين با اين كار استقلال نشريات زير پا گذاشته ميشود و ارتباط آنها با بدنهي دانشجويي كاسته ميشود.
وي با تاكيد بر اينكه «بيان تفكرات مختلف به معناي پوپوليستي بودن نيست»، اظهار داشت: تفكرات داراي عقبهي فكري هستند؛ در صورتي كه نگاه تودهوار هيچگونه عقبهي فكري ندارد. نشريات دانشجويي بايد منبع خبر دانشجوها و دانشگاهها باشند. البته از طرفي اين مساله نبايد باعث شود كه با مسايل حرفهيي و روزنامهنگاري آشنايي نداشته باشند بلكه بايد با تكنيكهاي جديد روزنامهنگاري نيز آشنا باشند تا در مقايسه با نشريات خارج از دانشگاه خوب جلوه كنند.
مدرسي در ادامه گفت: بنا بر نظامهاي مختلف در مطبوعات، بهترين نظامي كه با نشريات دانشجويي مطابقت دارد مسووليت اجتماعي است كه باعث ميشود اين نشريات تعهد خود را به جامعه و دانشگاه از دست ندهند و به مسايلي كه مطالبات دانشگاه و جامعه است بپردازند. در صورتي كه اگر اين نشريات فقط آزاديگرا باشند ممكن است مطالبات دانشجويان در آن نشان داده نشود.
عضو شوراي مركزي طيف علامهي دفتر تحكيم وحدت گفت: نشريات دانشجويي براي داشتن عقبه، بايد حلقهي واسطي با دانشجويان داشته و تعدادي از آنها را به عنوان هيات تحريريه در كنار خود داشته باشند.
وي افزود: نشريات دانشجويي بايد زمان و مكانشناس باشند و دال و مدلول مطالب عرضه شده در اين نشريات مشخص باشد تا مخاطب مطلب را به صورت شفاف درك كند و به سردرگمي دچار نشود.
مدرسي اظهار داشت: يكي از ويژگيهاي نشريات دانشجويي آگاهيبخشي است كه بايد منجر به شكلگيري آگاهي شود كه براي آن بايد ارتباط تشكيلاتي عميقي با بدنه ايجاد شود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات