• جمعه / ۱۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8408-05554

/مروري بر اخبار روز چهارشنبه/ * مواضع ضدايراني ايتاليا * رضايت البرادعي از بازرسي‌ها از ايران * رد تهديد نظامي عليه ايران از سوي انگليس

روز چهارشنبه اخبار مربوط به جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌ي بين‌المللي شاهد تحولاتي بود كه خلاصه‌اي از آن به شرح زير براي علاقه‌مندان به پيگيري اين اخبار در پي مي‌آيد.

رضايت البرادعي از بازرسي‌ها از ايران

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن تاكيد بر اين كه تحقيقات درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران پيشرفت حاصل مي‌كند، از جامعه‌ي بين‌المللي خواست تا پيش از هرگونه اقدامي صبر پيشه كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران خواست براي اطمينان دادن به ديگر كشورها مبني بر اين كه برنامه‌ي هسته‌يي‌اش صلح‌آميز بوده و داراي اهداف تسليحاتي نيست، شفاف باشد.

البرادعي در دانشگاه هاروارد اظهار داشت: مادامي كه در حال حصول پيشرفت هستيم و خطري روشن و مطرح را نمي‌بينيم، اجازه دهيد پيش از اتخاذ هرگونه اقدام تنش‌زا به اين روند ادامه دهيم.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت كه بازرسان آژانس به تاسيسات نظامي ايران دسترسي پيدا كرده‌اند و از جامعه‌ي بين‌المللي خواست تمامي راه‌هاي ديپلماتيك را با دقت بررسي كند.

وي با اشاره به تحولات اخير اظهار داشت: با وجود لفاظي‌هاي تاسف‌بار آنها هم‌چنان به همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهند.

بلر تهديد نظامي عليه ايران را رد كرد

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، نخست‌وزير انگليس اين مطلب را تكذيب كرد كه ايران را به انجام اقدام نظامي تهديد كرده باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد، اما توني بلر، نخست‌وزير انگليس در عين حال گفت كه جامعه‌ي جهاني نبايد با آنچه وي آن را حمايت ايران از تروريست‌ها و برنامه‌ي نامحدود هسته‌يي اين كشور خواند، مدارا كند.

وي در برابر مجلس عوام انگليس مجبور به پاسخگويي درباره‌ي منظورش از اظهارات هفته‌ي گذشته‌ي خود در نشست شوراي رهبران اتحاديه‌ي اروپا عليه رييس جمهور ايران شد.

وي گفت: من به صورت صريح يا غيرمستقيم از تهديد نظامي عليه ايران سخن نگفتم، اما چيزي كه گفتم اين بود كه ايران بايد بفهمد كه جامعه‌ي بين‌المللي نمي‌تواند با تداوم رفتاري كه در حمايت از تروريسم در سراسر جهان است و در نقض مسووليت‌هاي تسليحات هسته‌يي و الزاماتش است، مدارا كند.

وي تصريح كرد: هيچ كس درباره‌ي تهديد يا تهاجم نظامي عليه ايران حرف نمي‌زند.

نخست‌وزير انگليس افزود: دولت ايران بايد بفهمد كه جامعه‌ي بين‌المللي به سادگي در قبال تداوم نقض استانداردهاي شايسته و عادي رفتاري كه ما از يك عضو سازمان ملل انتظار داريم، صبر به خرج نمي‌دهد.

ادعاي وزير دفاع انگليس عليه ايران

وزير دفاع انگليس در اظهاراتي بي پايه و اساس ايران را به توليد سلاح هسته‌يي متهم كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه افزود، جان ريد، وزير دفاع انگليس كه در برابر كميته‌ي دفاعي مجلس عوام انگليس صحبت مي‌كرد با متهم كردن ايران به فريب دادن جهان و عدم پايبندي به تعهدات هسته‌يي‌اش مدعي شد، كه برخي كشورها به عنوان مثال ايران تلاش كردند سلاح هسته‌يي توليد كنند.

وي اين مساله را كه تروريسم سلاح‌هاي هسته‌يي انگليس را اضافه بر سازمان كرده است رد كرد و گفت كه انگليس به قابليت‌هاي مختلفي براي پاسخگويي به طيفي از تهديدهاي بالقوه نياز دارد.

اين گزارش حاكي است، دولت انگليس قرار است تا پيش از سال 2010 ميلادي درباره‌ي اين مساله كه آيا سيستم‌هاي هسته‌يي تريدنت را جايگزين كند يا خير تصميم‌گيري كند.

وزير دفاع انگليس گفت: درست است كه نمي‌توانيد از نيروهاي ويژه براي بازدارندگي يك حمله‌ي هسته‌يي استفاده كنيد اما اين به معناي آن نيست كه بگوييم نيروهاي ويژه اضافه بر سازمان هستند.

ريد ادامه داد: ما در حال حاضر با طيفي از تهديدها روبرو هستيم؛ از اقدامات فردي تروريستي گرفته تا تهديدهاي هسته‌يي.

وزير دفاع انگليس افزود: ما به طيفي از پاسخ‌ها كه شامل نيروهاي ويژه تا تهديدهاي (سلاح‌هاي) هسته‌يي است، نياز داريم.

وي گفت: كه بازنگري بازدارنده‌ي هسته‌يي از آن موضع آغاز خواهد شد كه تا زماني كه احتمال وجود كشور دشمن دارنده‌ي صلاح هسته‌يي مطرح است، انگليس بايد يك قابليت هسته‌يي را حفظ كند.

ريد افزود: انگليس تعداد سلاح‌هاي هسته‌يي‌اش كاهش داده است؛ در حاليكه هند و پاكستان آنها را به دست آورده‌اند.

تكرار تهديد عليه ايران از سوي فرانسه

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه،‌ پاريس روز چهارشنبه تهديدش عليه تهران مبني بر آن كه مساله‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل خواهد كشاند، تكرار كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد، فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه‌ي فرانسه به پارلمان اين كشور گفت كه اگر ايران به مذاكرات با سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه بر سر مساله‌ي هسته‌يي‌اش بازنگردد، "آنگاه با قاطعيت مواجه خواهد شد و بازگشتي به سوي گزارش محمد البرادعي براي ارايه به شوراي امنيت صورت خواهد پذيرفت".

هشدار هلند و روسيه به جامعه‌ي جهاني

وزيران امور خارجه‌ي هلند و روسيه روز چهارشنبه با اشاره به جنجال‌سازي‌ها عليه اظهارات اخير رييس جمهور كشورمان، در خصوص به انزوا كشاندن ايران به صورت كامل هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، بن بات، وزير امور خارجه‌ي هلند كه پس از ديدار با سرگئي لاوروف، همتاي روسي‌اش سخن مي‌گفت، اظهار داشت كه كشورهاي اروپايي به اعمال مجازات‌هاي سخت ديپلماتيك عليه ايران گرايش ندارند.

وزير امور خارجه‌ي هلند گفت: كشورهاي اتحاديه‌ي اروپا به ايده‌ي انزواي كامل رييس جمهور ايران، به تعليق در آوردن عضويت ايران در سازمان ملل و يا فراخواندن سفيران از تهران علاقه‌مند نيستند.

با اين حال، وي مدعي شد آنچه كه "مجازات‌هاي مالي موقت" خواند، براي ارسال پيامي جدي به مقامات ايران كافي خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه‌ي روسيه نيز گفت كه جامعه‌ي بين‌المللي بايد مراقب باشد آنچه را وي "كره‌ي شمالي دوم" خواند، در خصوص ايران ايجاد نكند.

اين گزارش حاكي است، وزيران امور خارجه‌ي دو كشور در حاشيه‌ي اولين سفر ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه به هلند با يكديگر ديدار كرده‌اند.

نگاه سفير ايران در ارمنستان به تهديدها عليه ايران

سفير کشورمان در ايروان در مصاحبه با شبكه تلويزيوني "يرگير مديا" ارمنستان بر فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آسياي ميانه، عليرضا حقيقيان با اشاره به روند روبه‌رشد مناسبات ايران و ارمنستان وجود عواملي همچون سوابق و اشتراكات تاريخي و فرهنگي، اراده جدي مسوولين دو كشور و ظرفيت‌هاي موجود و سياست‌هاي منطقه‌يي ايران در راستاي تثبيت صلح و ثبات و امنيت در منطقه را در توسعه همكاريهاي دو كشور حائز اهميت خواند.

حقيقيان با اشاره به وجود انگيزه‌هاي سياسي در قطعنامه اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره به تعهدات خود در عرصه بين المللي عمل كرده و به معاهدات خلع سلاح به ويژه پيمان ان.پي.تي پايبند بوده است.

سفير ايران با اشاره به عدم پذيرش تحميل شرايط غيرحقوقي و زورمدارانه تنظيم کنندگان قطعنامه مذكور ازسوي تاكيد كرد: ايران اصل برخورداري از چرخه كامل سوخت هسته‌يي را از حقوق مسلم خود مي‌داند و ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت،كمكي به حل و فصل موضوع نمي‌كند.

حقيقيان در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه تلويزيوني يرگير در مورد اظهارات اخير رييس جمهوري اسلامي ايران در رابطه با رژيم اسراييل تصريح كرد: ايران هيچگاه عليه كشور ديگري تهديد و يا اقدام به استفاده از زور نكرده است در حالي كه رژيم صهيونيستي و برخي از اعضاء دائم شوراي امنيت، ايران را به استفاده از زور تهديد كرده‌اند. وي در اين ارتباط به تشريح مواضع رييس جمهوري اسلامي ايران در جريان اجلاس اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد پرداخت.

سفير ايران با اشاره به مواضع روشن و مبتني بر رويكرد همكاري، تعادل و تفاهم جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات منطقه‌اي، حل مسالمت آميز بحران قره‌باغ و استمرار مذاكرات دوجانبه مقامات جمهوري ارمنستان و جمهوري آذربايجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ايران همواره آمادگي خود را براي هرگونه مساعدت به حل اين بحران اعلام كرده است.

حقيقيان با اشاره به حضور گسترده مردم ايران در انتخابات اخير رياست جمهوري، پيگيري سياست خارجي در چارچوب اصول عزت، حكمت، مصلحت و تنش زدايي و ايجاد جو تفاهم در منطقه و گسترش همكاري با همسايگان و ساير كشورها و همكاري گسترده با مجامع بين‌المللي و منطقه‌اي را يادآور شد و اظهارات اخير رئيس جمهوري کشورمان را در سازمان ملل با عنوان جهان پر از صلح بر پايه عدالت را تاكيد مجددي بر استمرار سياست‌هاي ايران خواند.

تاكيد معاون وزير خارجه‌ي ايران بر صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌يي ايران

سعيد جليلي، فرستاده ويژه رييس جمهور و معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه كشورمان كه در راس هياتي سياسي در كوبا به سر مي‌برد روز چهارشنبه با فيليپ پرز روكه، وزير امور خارجه كوبا ديدار و گفت‌وگو نمود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ديدار جليلي با اشاره به سياست كشورمان در همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تلاش ايران براي دفاع از حقوق خود را مقابله با بدعت غرب براي محروم ساختن كشورهاي در حال توسعه از حقوق خود توصيف و بر عزم ملي كشورمان براي دستيابي به فناوري صلح آميز انرژي هسته‌يي تاكيد نمود.

وي همچنين بر فعال‌تر نمودن جنبش عدم تعهد در جهت توسعه و گسترش همكاري‌هاي جنوب - جنوب تاكيد كرد.

وزير امور خارجه كوبا نيز با اظهار خرسندي از روند رو به رشد گسترش روابط دو كشور در تمامي زمينه‌ها از جمله پيشرفت در مجتمع ساخت واكسن در ايران، حق مسلم ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز انرژي هسته‌يي را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت كه ايران با دفاع از حقوق خود در كسب اين فناوري نه فقط از حقوق مسلم خود بلكه از حقوق تمام كشورهاي در حال توسعه دفاع مي‌كند.

جليلي همچنين روز سه‌شنبه با ماركوس رودريگز كوستا، معاون آسيا و آفريقاي وزارت امور خارجه و اسكار مارتينس، سرپرست روابط بين‌الملل حزب كمونيست كوبا ديدار و پيرامون موضوعات مورد علاقه طرفين و گسترش مناسبات دو جانبه دو كشور با آنان گفت‌وگو كرد.

دو طرف در اين ديدارها با اشاره به ديدگاه‌ها و نقطه نظرات مشترك دو كشور در عرصه بين‌المللي، بر ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي موجود به منظور ارتقا سطح همكاريهاي دوجانبه و چند جانبه ميان ايران و كوبا و ديگر كشورهاي در حال توسعه تاكيد كردند.

دو طرف همچنين با اشاره به رياست كوبا بر اجلاس غير متعهدها، اجلاس آتي اين جنبش در كوبا را فرصتي مناسب براي تجديد حيات اين جنبش قلمداد كردند.

گفت‌وگوي متكي با دبيركل اتحاديه‌ي عرب

دبيركل اتحاديه‌ي عرب در تماسي تلفني با وزير امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي مسايل عراق و منطقه‌ي خاورميانه بحث و تبادل نظر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب با اشاره به اهميت رايزني با جمهوري اسلامي ايران درباره‌ي تحولات عراق اظهار داشت: اتحاديه‌ي عرب مايل است با رايزني‌هاي خود با جمهوري اسلامي ايران، درباره‌ي فرآيند مشاركت كليه‌ي گروه‌ها و طيف‌هاي قومي و مذهبي عراق و روند مصالحه‌ي ملي، تبادل‌نظر كند.

وي نقش ايران در تحولات عراق را بسيار مهم و سازنده قلمداد كرد و خواستار رايزني مستمر با جمهوري اسلامي ايران به منظور تحقق وحدت، صلح و مصالحه ملي عراق شد.

منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان نيز دراين گفت‌وگو با استقبال از رايزني‌هاي ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه‌ي عرب كه شروع آن در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك بود، اظهار داشت: رايزني‌هاي كشورهاي همسايه عراق مي‌تواند در چارچوب فرآيند و شكل ‌گيري سرنوشت سياسي مردم عراق موثر باشد.

متكي با اشاره به نتايج رايزني‌هاي خود در سفر اخيرش با مقامات عاليرتبه‌ي پنج كشور عرب خليج فارس، تصريح كرد: كشورهاي همسايه‌ي عراق بايد در مشاركت و شكل‌گيري فرآيند سياسي مردم عراق و تشكيل حاكميت مبني بر موسسات قانوني همكاري و همدلي كنند.

در پايان اين گفت‌وگو، طرفين توافق كردند رايزني در خصوص روابط دو كشور را در سفر آتي دبيركل اتحاديه‌ي عرب به تهران ادامه دهند.

موضع‌گيري وزير خارجه‌ي ايتاليا در اراضي اشغالي عليه ايران

وزير امور خارجه‌ي ايتاليا ابراز عقيده كرد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد برنامه‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري آنسا افزود، جيان فرانكو فيني، وزير امور خارجه‌ ايتاليا پس از ديدار با سيلوان شالوم، وزير امور خارجه‌ي رژيم صهيونيستي در بيت‌المقدس، اظهارات اخير محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران را يك تهديد خواند.

وي با اشاره به برنامه هسته‌يي ايران گفت: فكر مي‌كنم تمامي جامعه جهاني بايد مراقبت‌اش را در ادامه دهد تا اطمينان يابد كه ايران كلاهك‌هاي هسته‌يي توليد نمي‌كند؛ زيرا اين سناريويي بسيار خطرناك براي جامعه بشري خواهد بود.

وزير امور خارجه‌ي ايتاليا افزود: اميدواريم با توجه به اظهارت رييس جمهور ايران عليه اسراييل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست ماه نوامبر تصميم بگيرد، ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از فيني گزارش داد، ايران هسته‌يي نه تنها براي اسراييل بلكه براي جامعه جهاني خطري جدي است و بر اساس اين موضع ما آن است كه شوراي امنيت بايد هر چه سريعتر با اين مساله رويارو شود.

بر اساس اين گزارش، شالوم نيز با اشاره به اظهارات احمدي نژاد مدعي شد: اظهارات وي تهديد كننده بود، اما تعجب برانگيز نبود.

وي افزود: ما مي‌دانيم كه ايران تمايل دارد اسراييل را نابود كند.

وي با ادعاي اينكه ايران ديگر فقط تهديدي براي اسراييل نيست افزود: اميدواريم اين مساله به زودي در شوراي امنيت مطرح شود.

وزير امور خارجه‌ي رژيم صهيونيستي مدعي شد: ايران فقط تلاش مي‌كند براي توليد سلاح‌هاي هسته‌يي زمان بخرد.

پايگاه اينترنتي روزنامه يديعوت آحارانوت با اشاره به اينكه سياستمداران ايتاليايي قصد دارند روز پنجشنبه در مقابل سفارت ايران در رم تجمع كنند به نقل از فيني نوشت كه در اين تجمع شركت خواهند كرد.

اين گزارش به نقل از شالوم در جوسازي عليه ايران گفت كه رم در تيررس موشك‌هاي ايران قرار دارد.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص امكان اقدام نظامي عليه ايران گفت كه تل‌آويو براي متوقف ساختن برنامه هسته‌يي ايران هر كاري را كه بتواند انجام خواهد داد، اما فقط از طريق ديپلماتيك.

وي افزود كه تل‌آويو بخشي از جامعه‌ي جهاني است و جهان امروز بيش از هميشه در متوقف ساختن افراطيون قاطع است.

تشديد تخاصم عليه ايران از سوي ايتاليا

سخنگوي مجلس سناي ايتاليا ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پير فردنياندو كاسيني، سخنگوي مجلس سناي ايتاليا در گفت‌وگو با روزنامه "كورير دلاسرا" مدعي شد: تنها راه حل ممكن براي مساله هسته‌يي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل قرار دارد.

وي در بخش ديگري از سخنانش درباره موقعيت عراق گفت: موقعيت عراق خوشبينانه نيست؛ اما ما نتايج مثبتي نظير همه پرسي قانون اساسي را شاهد بوده‌ايم.

سخنگوي مجلس سفلي ايتاليا ادامه داد: تمايل رو به رشدي براي دموكراسي در عراق وجود دارد كه باعث مي‌شود فكر كنم حضور كشورهايي كه در حمله به عراق حضور نداشته‌اند مانند ايتاليا نيز مي‌توانند در اين كشور مفيد باشد.

وي همچنين گفت: حضور ما در عراق نمي‌تواند دائمي باشد، ماندن در اين كشور براي مدتي طولاني ممكن است تصميم گيري‌هاي سياسي ضروري را به تاخير اندازد.

آصفي مواضع ايتاليا را متاثر از صهيونيست‌ها دانست

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادعاهاي مطرح شده از سوي وزير امور خارجه‌ي ايتاليا در اراضي اشغالي را تبليغاتي و متاثر از عمليات رواني صهيونيست‌ها دانست.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: بيان اين‌گونه اظهارات خارج از نزاكت ديپلماتيك در سرزمين‌هاي اشغالي، بي‌تفاوتي به قتل و كشتار مردم و شهروندان عادي فلسطين و تروريسم دولتي اسراييل است.

وي با اشاره به اقدامات تروريستي و ضد بشري رژيم صهيونيستي در بمباران مناطق مسكوني، ترور رهبران و فعالان احزاب فلسطين و همچنين تبعيد اجباري خانواده‌هاي فلسطيني به نقاط مختلف جهان كه نقض آشكار حقوق بشر است، از دولت‌هاي غربي خواست كه از خود استقلال راي نشان دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين گفت: براي افكار عمومي اين پرسش جدي مطرح است كه چگونه دولت‌هاي غربي از اتخاذ موضعي جدي در محكوميت رژيم صهيونيستي به عنوان نماد تروريسم دولتي و برخوردار از بزرگ‌ترين زرادخانه تسليحات اتمي و تهديدكننده صلح و امنيت جهاني و ناقض همه مقررات آژانس انرژي اتمي عاجزند.

آصفي با تبيين موضع اصولي ايران در خصوص فلسطين، تصريح كرد: همانگونه كه رييس جمهوري در اظهارات اخير خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به آن تاكيد كردند، جمهوري اسلامي ايران طراح اصلي خلع سلاح هسته‌يي جهان و خاورميانه است، حل و فصل عادلانه و ريشه‌اي فلسطين را در برگزاري رفراندومي مردم سالارانه با مشاركت صاحبان اصلي سرزمين فلسطين اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي مي‌داند و به حق مسلم ملت فلسطين در برخورداري از دولتي مردم سالار با پايتخت قدس شريف و حق بازگشت ميليون‌ها آواره فلسطيني به خاك كشورشان تاكيد مي‌نمايد.

وي خاطرنشان كرد: صهيونيست‌ها با فرافكني و سوءاستفاده از شرايط حساس منطقه و خدعه و نيرنگ در صددند تا با تحريف واقعيت‌ها كشورهاي مختلف جهان را از جنايات روزمره خود در فلسطين گمراه نمايند.

آصفي همچنين به ضرورت هوشياري كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي اسلامي نسبت به نيرنگ رژيم صهيونيستي براي سوء‌استفاده از اين موضوع تاكيد كرد.

تاكيد افغانستان بر استقلال سياست خارجي ايران

سخنگوي دولت افغانستان با اشاره به اظهارات اخير محمود احمدي‌نژاد گفت: كه ايران دولت و سياست خارجي مستقلي دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه خبري افغان افزود، محمد كريم رحيمي، سخنگوي حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان روزسه‌شنبه طي نشستي خبري در كابل گفت: اظهارات رييس جمهور ايران بيانگر سياست اين كشور درباره فلسطين است و افغانستان در اين باره نظري ندارد.

وي گفت كه امروز هر كشوري سياست خارجي خاص خود را دنبال مي‌كند و مقامات افغان به دولت مستقل ايران احترام مي‌گذارند.

رحيمي گفت كه افغانستان معتقد است كشورهاي جهان بايد در صلح زندگي كنند و فلسطيني‌ها مستحق استقلال هستند.

سخنگوي دولت افغانستان ادامه داد: افغانستان هرگز تا زماني كه اسراييل حق مشروع تشكيل كشور مستقل فلسطين را به رسميت نشناسد، با آن رابطه نخواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha