• دوشنبه / ۹ آبان ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-03975
  • خبرنگار : 71274

/نقش‌آفريني جنبش دانشجويي - ديروز فتح لانه‌ي جاسوسي ، امروز؟/ *دانشجو پادوي گروههاي سياسي نيست گفت‌وگو با تاجرنيا، سپهر، سعيدي، آرين‌منش، گرامي‌مقدم و مظفر

/نقش‌آفريني جنبش دانشجويي - ديروز فتح لانه‌ي جاسوسي ، امروز؟/
*دانشجو پادوي گروههاي سياسي نيست
گفت‌وگو با تاجرنيا، سپهر، سعيدي، آرين‌منش، گرامي‌مقدم و مظفر

در روزهاي نزديك به 13 آبان، آن چه به نظر مي‌رسد كم‌رنگ شدن حضور دانشجويان و جريان‌هاي دانشجويي در عرصه‌هاي سياسي باشد، مقطعي را به ياد مي‌آ‌ورد كه در آن، جريان دانشجويي به اقداماتي از جمله فتح لانه‌ي دانشجويي پرداخته و ثاثيرگذاري شگرفتي را در آينده‌ي سياسي كشور به جاي گذاشتند و اين سوال به ذهن متبادر مي‌شود كه در آن مقطع تاريخي چه عواملي موجب چنين حركت‌هايي مي‌شده است؟ اين سوال و هم‌چنين سوالاتي درباره‌ي عوامل كم‌رنگ شدن حضور دانشجويان در شرايط فعلي در عرصه‌هاي سياسي و پيامد‌هاي اين عدم حضور را برخي فعالان سياسي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پاسخ گفته‌اند.

علي تاجرنيا:

احساس تاثير گذاري جريان دانشجويي، مانند مقطع فتح لانه جاسوسي ضرورتي مهم است

يك عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي جامعه‌ي پزشكي ايران با اشاره به اينكه دانشجويان در فتح لانه جاسوسي احساس تاثير گذاري كردند؛ وجود اين احساس را در جريان دانشجويي يك ضرورت و مهم‌تر از تاثير گذاري عنوان كرد.

علي تاجرنيا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در تشريح عوامل كمرنگ شدن حضور دانشجويان در عرصه سياسي با بيان اين كه فضاي جريانات دانشجويي از فضاي عمومي جامعه متاثر است، اظهار داشت: يكي از عوامل وجود نوعي سردرگمي درباره‌ي موضع دولت جديد است و جامعه نسبت به نوع تعاملش با دولت دچار نوعي سردرگمي مي‌ياشد.

وي گفت: جنبش دانشجويي زماني مي‌تواند اظهار وجود كند كه مستقل، از بطن جامعه‌ي دانشجويي برآمده باشد. رفتارهايي كه طي ساليان گذشته با جريان مستقل دانشجويي شد؛ شكل دادن تشكل‌هاي وابسته و مطلع به نام تشكل دانشجويي و سركوب كردن تشكل‌هاي مستقل، عملا رمق جنبش دانشجويي را به عنوان يك جريان عدالتخواه آزاد‌انديش گرفته است.

وي افزود: آن‌چه امروز به عنوان فضاي جنبش دانشجويي مطرح مي‌شود، چيزي جز همراهي و همگامي با مجموعه بخش‌هاي حاكميت نيست. بخش منتقد يا بدليل هزينه‌هايي كه بر آن‌ها بار شده و يا به دليل سانسور شديدي كه در حوزه مطبوعات مستقل و رسانه‌هاي ارتباطات جمعي به وجود آمده، عملا انعكاس ندارد و اين رفتارها و مواضع عملا باعث شده كه جنبش دانشجويي منفعل و غيرفعال داشته باشيم.

تاجرنيا درباره‌ي اثرات و تبعات كمرنگ شدن حضور دانشجويان در عرصه‌ي سياسي تصريح كرد: جامعه براي هر حركتي كه مي‌خواهد انجام دهد برخي گروه‌هاي مرجع را دارد كه يكي از مهمترين اين گروه‌ها جريان‌هاي دانشجويي هستند كه در مقاطع مختلف بعداز پيروزي انقلاب و قبل از آن هم منشا اثر بوده‌اند. وقتي كه اين مجموعه دچار انفعال و سردگمي شود، جامعه مجموعه‌اي را كه مي‌تواند به آن تاسي كند از دست مي‌دهد و همين موضوع به فضاي عمومي جامعه كشيده مي‌شود و در مقاطعي كه نيازمند مراجع و مجموعه‌هايي هستيم كه بتوانند در مردم حركت ايجاد كنند، خلا جريان‌هاي دانشجويي باعث مشكلات جبران‌ناپذير خواهد شد.

وي با اشاره به تاثير گذاري دانشجويان در فتح لانه‌ي جاسوسي، در عين حال كه آن را مربوط به فضاي خاص انقلابي آن زمان دانست و شرايط امروز را متفاوت ارزيابي كرد، گفت: مهم اين است كه جريان دانشجويي در آن مقطع احساس تاثير گذاري مي‌كرد و اين نكته مهمي در حركت‌هاست.

وي تاكيد كرد: احساس اثر گذاري در يك مجموعه مهمتر از اثرگذاري است؛ اين احساس حركت ايجاد مي‌كند. ولي امروز اين احساس وجود ندارد و جنبش دانشجويي احساس نمي‌كند كه اگر حركت كند تاثيراتي را بروند جريانات مديريت كشور در حوزه سياست داخلي و خارجي داشته باشد.

وي افزود: جنبش دانشجويي احساس مي‌كند كه اگر به اقدامات اين چنيني روي آورد، هم هزينه و هم حوزه نفوذش كم خواهد بود، بنابراين تن به چنين حركتي نمي‌دهد.

اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي جامعه پزشكي با بيان اين كه اگر جنبش دانشجويي با سليقه خاص و در يك حوزه نگرش خاص ‌با سيستمي متمركز و فردگرايانه ديده شود، زمينه براي پذيرش خواست‌هاي جنبش دانشجويي كم و از سوي ديگر هزينه رفتارهايي كه ممكن است مخالفت با اين ديدگاه تلقي شود زياد خواهد شد، خاطرنشان كرد كه اين امر در نهايت براي فعاليت‌هاي دانشجويي نقش كاهنده‌اي را ايفا مي‌كند. مگر اينكه شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه عدم تحمل مديريت جديد بر بدنه مردم در نهايت به پذيرش جمعي در افكار عمومي براي فعاليت‌هاي منتقدانه جنبش دانشجويي منجر شود.

مسعود سپهر:

دور كردن تشكل‌هاي دانشجويي از فعاليت‌هاي حزبي يك فريب بزرگ است

يك عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي يادآور شد: حركت‌ دانشجويي عمدتا به شكل دفتر تحكيم وحدت در شرايطي به وجود آمد كه در كشور يك نوع همدلي و وحدت وجود داشت، اما الان فضاي دانشجويي به سوي تكثر رفته و تشكل‌هاي موجود هم امكان نمايندگي حركت دانشجويي به صورت كامل را ندارد.

مسعود سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اعتقاد بر اين كه در سيستم دانشجويي بايد تجديد ساختار اساسي ايجاد شود، در اين باره گفت: اگر تشكل‌هاي دانشجويي فقط خصلت صنفي بيابد و اصولا از قالب يك حزب سياسي درآمده و مسايل رفاهي و فعاليت‌هاي علمي خود را دنبال كند، نتايج مطلوب خود را خواهد داشت. اما از آنجايي كه دانشجويان به شدت سياسي هستند، اين بخش را شاخه‌هاي دانشجويي احزاب بايد به عهده بگيرند. اين كه دانشجويان نبايد به طرف حزب بيايند يك فريب بزرگ است و باعث مي‌شود دانشجو به شدت غيرسياسي شود.

وي خاطرنشان كرد: حزب بايد در كشور در همه‌ي سطوح از جمله دانشجويان گسترش بيابد و فعاليت دانشجويان هم در عرصه‌ي سياسي شفاف و سازمان يافته در قالب احزاب باشد. اما چون احزاب به نوعي تحت فشار هستند و امكانات براي فعاليت مناسب را ندارند به تبع آن دانشجويان بايد با گروه‌هاي صنفي خود نقش احزاب را به عهده بگيرند و فشار مضاعفي را هم تحمل كنند و در نتيجه امكان تكثر لازم در محيط دانشجويي به وجود نمي‌آيد.

وي تصريح كرد: تنها مفري كه وجود دارد اين است كه فضاي سياسي كشور باز شود، جامعه‌ي مدني گسترش يابد، دانشجويان يك سري تشكل‌هاي صنفي داشته باشند و بر اساس علائق دانشجويي خود به عنوان دانشجو علائق سياسي‌شان را در قالب سازمان‌هاي جوانان و سازمان‌هاي دانشجويي احزاب را دنبال كنند.

سپهر گفت: امروز مشكل ترسي است كه از احزاب در ذهن دانشجويان به وجود آورده‌اند و به بدي شايعه شده است كه كه دانشجويان بايد از احزاب دور باشند. به نظر من دليل منطقي در جامعه‌ي دموكراتيك براي اين حرف وجود ندارد. از سوي ديگر دانشجويان قادر به حمل بار سياسي نيستند و طبيعي است كه زمين بخورند. فضاي كلي جامعه براي توسعه‌ي جامعه‌ي مدني مناسب نيست. جامعه‌ي‌ مدني تحت فشار است و طبعا جنبش دانشجويي هم از اين مساله مبرا نخواهد بود.

وي با اعتقاد به وجود شرايط براي تشكل‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌ها، اين امر را باعث انفعال در ميان دانشجويان دانست و خاطرنشان كرد: در نهايت نتيجه‌ي اين امر، حركت انفجاري و غيرقابل كنترل خواهد بود كه دودش به چشم مردم خواهد رفت.

وي گفت: اين درست نيست كه اگر احزابي فعال، شفاف و قانوني - كه نماينده افكار و سلايق گوناگون هستند- در جامعه وجود دارند، دانشجويان نتوانند به اين احزاب بپيوندند يا در چارچوب حزب به فعاليت خود ادامه دهند. اين معناي سواستفاده را ندارد بلكه تربيت و آماده شدن دانشجو براي زندگي سياسي و انعكاس تنوع و تكثري است كه به طور طبيعي در جامعه وجود دارد. هر اقدامي كه بخواهد دانشجويان را زير يك چتر قرار دهد اقدامي پوپوليستي و سواستفاده از دانشجو است.

علي سعيدي:

جريان دانشجويي كه منجر به تسخير لانه‌ جاسوسي شد از انقلابي بودن فضا متاثر بود

يك عضو جامعه‌ي روحانيت مبارز آسيب‌شناسي جريان‌هاي دانشجويي از سوي دولت جهت ترسيم برنامه‌اي جديد با هدف بهينه‌سازي فعاليت دانشگاه‌ها را از ضرورت‌هاي خروج دانشگاهيان از حالت ركود فعلي برشمرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين علي سعيدي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه واخوردگي‌هايي به نسبت گذشته در فعاليت دانشجويان مشاهده مي‌شود، گفت: اين مساله معلول برخوردهاي ابزاري و سياسي با محافل دانشجويي در دوران اصلاح‌طلبان است.

وي با بيان اين‌كه قشر دانشجو حساسيت‌ها و جوشش‌هايي دارد كه در صورت هدايت مناسب مي‌تواند به بالندگي فضاي دانشگاه و بيرون از آن منجر شود، اظهار داشت: برخورد ابزاري با دانشجويان نيز مي‌تواند آن‌ها را به افراط و تفريط بكشاند و اين وضعيتي است كه در دوران اصلاحات بواسطه‌ي ورود جريان‌هاي ليبرال و وابسته به غرب به دانشگاه‌ها وجود داشت و به همين دليل امروز آن‌ها به سمت ركود رفته‌اند.

سعيدي با تاكيد به لزوم بازنگري و ساماندهي وضعيت جنبش‌هاي دانشجويي و دانشگاهيان تصريح كرد: دولت جديد نيز بايد در هدايت و نظارت به كارها كمك كند تا محافل دانشجويي به صورت طبيعي و دموكراتيك نقششان را ايفا كنند و سعي نشود از محافل دانشجويي برخورد ابزاري شود.

اين عضو جامعه‌ي روحانيت مبارز همچنين نقش اساتيد و افراد باسابقه در فعاليت‌هاي دانشجويي را جهت خروج اين بخش از ركود حاكم بر آن مورد تاكيد قرار داد و با يادآوري سير سعود و نزول فعاليت‌هاي جنبش دانشجويي، گفت: هر زمان كه جريان‌هاي دانشجويي تحت تاثير جريان‌هاي بيروني قرار گرفته و به پايگاه يك جريان تبديل شدند، دچار بيماري‌هايي شدند كه علاج آن به سادگي ميسر نبوده است.

وي با يادآوري جريان نفوذ منافقان به دانشگاها در ابتداي پيروزي انقلاب كه به تعطيلي دانشگاه‌ها انجاميد، ابراز عقيده كرد كه نفوذ جريان‌هاي ملي‌گرا به دانشگاه‌ها در مقطعي با حمايت اصلاح‌طلبان همراه شد و گفت: اين امر نيز به نوبه خود دانشگاههاي كشور را با فراز و نشيب‌هايي مواجه كرد كه اوج آن جريان حمله به كوي و سوءاستفاده از احساسات دانشگاهيان بود.

وي اضافه كرد: احزاب و گروههاي سياسي بايد اجازه دهند دانشگاهيان به صورت طبيعي مسير حركت خودشان را پيدا كنند زيرا به صورت طبيعي دانشگاهها بخش‌هايي هستند كه در سامان‌دهي افكار بخشي از جامعه نقش موثري را ايفا مي‌كنند.

سعيدي همچنين با اشاره به جريان دانشجويي كه منجر به تسخير لانه‌ي جاسوسي شد از انقلابي بودن فضا به عنوان مهمترين عامل شكل‌گيري اين رخداد نام برد و گفت: مواضع صريح و روشن امام(ره) در قبال مسائل بين‌المللي و شرايطي كه آمريكايي‌ها در آن زمان داشتند و نوع تركيب نيروهاي انقلاب در دانشگاهها فضا را به سمتي برد كه دانشجويان بتوانند با تسخير لانه جاسوسي آن تاثير فوق‌العاده را به جاي بگذارند.

جواد آرين‌منش:

بي‌تفاوتي دانشجو نسبت به مسائل سياسي، انحراف جنبش دانشجويي را ممكن مي‌سازد

جواد آرين‌منش معتقد است كه گاه به اين عنوان كه دانشجو بايد درس بخواند او را از عرصه‌هاي سياسي جدا مي‌كنند، لذا اين نگراني همواره وجود دارد و نبايد اجازه دهيم كه اين اتفاق رخ دهد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به نقش بي‌بديل و پيشتاز جنبش دانشجويي در عرصه‌ي سياست به ويژه در پيروزي انقلاب و نيز در برهه‌هاي خاص پس از انقلاب، و با بيان اين‌كه نقش دانشجويان كمرنگ نشده است، گفت: فراگير شدن نقش دانشجويان در بين توده مردم و همگاني شدن حركت‌هاي ضداستكباري باعث شده نمود جنبش دانشجويي كمتر باشد و اين به معناي فروكش كردن يا ركود جنبش دانشجويي نيست.

وي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت حضور دانشجو در عرصه‌هاي سياسي، گفت: اگر دانشجو نسبت به مسائل سياسي بي‌تفاوت باشد امكان ايجاد انحراف در جنبش دانشجويي به وجود مي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه فضاي دانشگاه‌ها بايد فضايي سياسي باشد، وجود اين فضا را امري غير از سياسي كاري خواند و افزود: فضاي دانشگاه بايد فضاي سياسي باشد، به اين معنا كه دانشجو بايد به مسائل سياسي، آگاهي داشته و نيز قدرت تجزيه و تحليل مسائل را دارا باشد.

به اعتقاد اين عضو فراكسيون اكثريت، وزارت علوم بايد زمينه‌ي فعاليت‌هاي سالم دانشجويي را مهيا كرده و فرصت و آزادي لازم را به تشكل‌هاي دانشجويي بدهد كه آنها بتوانند عملكرد دولت و مسؤولان را نقد كنند.

وي در اين راستا بر لزوم عدم تبعيض بين تشكل‌هاي دانشجويي تأكيد و خاطرنشان كرد: ايجاد امنيت لازم و آزادي مناسبي براي بيان نقطه نظرات مختلف در محيط دانشگاه از سوي دولت ضروري است.

عضو فراكسيون اصولگرايان با بيان اين‌كه دانشجو براي نسل جوان نقش مرجع دارد،‌ افزود: هرگاه دانشجو حضوري پررنگ‌تر در عرصه داشته بهتر توانسته پيشگام بودن و الگو بودن خود را به جامعه نشان دهد.

وي با بيان اين‌كه روز 13 آبان بيانگر مبارزات ضدامپرياليستي و ضداستكباري دانش‌آموزان و دانشجويان است، آن را نوعي عصيانگري عليه استكبار آمريكايي دانست و از لانه جاسوسي آمريكا به عنوان نمادي از تجاوز به حقوق كشورها ياد كرد و گفت: اين واقعه ويژگي استكبارستيزي را در دانشجويان و دانش‌آموزان نشان مي‌دهد.

به گفته‌ي وي، بايد همچنان ضمن گراميداشت روز 13 آبان، بر نقش دانشجويان و دانش‌آموزان تأكيد ورزيد، چراكه دخالت‌ها و تجاوزها همچنان ادامه خواهد داشت.

آرين‌منش به عنوان مثال به القائات و دخالت‌هاي آمريكا و نيز غرب در بحث هسته‌اي ايران اشاره و خاطرنشان كرد: نيازمند اين هستيم كه دانشجويان و دانش‌آموزان و جنبش دانشجويي، همواره و تا رسيدن به اهداف متعالي انقلاب اسلامي پيش رود.

اسماعيل گرامي‌مقدم:

نوع برخورد احزاب با دانشجويان در كناره‌گيري آنها از عرصه‌ سياسي موثر بود

برخي انحرافات ايجاد شده در مسايل سياسي منجر به عكس‌العمل از سوي دانشجويان و برخورد برخي نيروها با آنها شد و اين امر موجب بي‌انگيزه شدن دانشجويان شد.

اسماعيل گرامي‌مقدم عضو فراكسيون اقليت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان مطلب بالا افزود: كمرنگ شدن حضور دانشجويان در عرصه‌ي سياسي مربوط به چند سال اخير نيست، بلكه اين مساله طي 20 سال صورت گرفته است.

نماينده مردم بجنورد در خانه ملت با بيان اين‌كه ما پس از پيروزي انقلاب حضور فعال و پررنگي از دانشجويان داشته‌ايم، افزود: با توجه به اين‌كه دانشگاه محل فراگيري دانش است و دانشجويان فرصت كافي دارند تا از بيرون نظام اداري كشور به كل دستگاه اجرايي نظارت داشته باشند مي‌توانند با بررسي پاك به تمامي نقاط ضعف و قدرت دستگاه اجرايي پي ببرند و بر اساس همان، عكس‌العمل‌هاي مناسب نشان دهند.

وي با بيان اين‌كه به دليل برخي برخوردهاي تحقيرآميز، اين روند دانشجويان به تحليل رفته است، افزود: اين برخوردها موجب شد تا دانشجويان نتوانند در چند سال اخير حضور قوي از خود نشان دهند. هم‌چنين در انتخابات اخير با اين‌كه چند كانديداي دانشگاهي حضور داشتند، اما دانشجويان كاملا ساكت عمل كردند.

گرامي‌مقدم تصريح كرد: تا زماني كه حضور دانشگاه در حاكميت به رسميت شناخته نشود و دوباره به عنوان ارزش درنيايد، اين روند ادامه خواهد داشت.

عضو كميسيون صنايع و معادن نوع برخورد احزاب با دانشجويان را تا حدودي در كناره‌گيري آنها از عرصه‌ي سياست موثر دانست و گفت: البته احزاب نيز هنوز در كشور نهادينه نشده‌اند و حزب به نگاه يك تشكيلاتي كه مي‌تواند در حكومت موثر باشند شناخته نمي‌شوند.

وي ابراز داشت: در دهه اول انقلاب به دليل نگاه راس حاكميت، يعني امام خميني(ره) به جريانات دانشگاهي و دانشجو و حضور آنان در متن جامعه و حمايت از آنها، موجب شده بود تا فعاليت بيشتري داشته باشند.

وي ادامه داد: اين مساله منجر به تسخير لانه جاسوسي از سوي دانشجويان شد. بنابراين در مقايسه علل حضور كمرنگ دانشجويان بايد علت‌هاي زيادي مورد بررسي قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه ادامه‌ي حضور كم دانشجويان در عرصه‌ي سياست منجر به قطع كانال ارتباطي نخبگان با حاكميت خواهد شد، افزود: دانشجويان كه از عامه‌ي مردم هستند اگر اعتمادشان نسبت به حاكميت كم شود در واقع ارتباط بين حاكميت با مردم نيز قطع خواهد شد.

وي درباره‌ي سياست دولت در قبال دانشجويان گفت: در حال حاضر از دولت جديد براي حضور و فعاليت سياسي دانشجويان در عرصه كاري نديده‌ايم.

حسين مظفر:

دانشجو پادوي گروه‌هاي سياسي نيست

سياست‌زدگي جامعه، حقانيت را به قربانگاه حزب‌گرايي مي‌برد

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اين كه فضاي انزواي سياسي را در دانشگاه‌ها شاهد هستيم، در بيان علل وجود اين فضا گفت: دانشجويان به عنوان اقشار فرهيخته نبايد پادوي گروه‌هاي سياسي باشند، چرا كه يكي از عواملي كه باعث لطمه خوردن اين فضاي سياسي مي‌شود آن است كه جنبش دانشجويي و حركت‌هاي سياسي دانشجويي به جاي آن كه به عنوان گروه مرجع تاثيرگذار و مستقل عمل كند به صورت پادو عمل كرده و ابزاري در دست گروه‌هاي سياسي شود و حيثيت خود را با حيثيت ديگر گروه‌هاي جامعه گره زده است.

حسين مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه جنبش دانشجويي بايد از استقلال و عقلانيت سياست آگاهي شعور و بلوغ سياسي برخوردار باشد، با تاكيد بر اين كه فضاي سياسي در دانشگاه‌ها و نشاط سياسي دانشجويان كاهش يافته گفت: اين وضعيت كاملا مشهود است و اصلا وضع مطلوبي نيست.

به گفته وي، اين كه قشر فرهيخته جوان و دانشجوي كشور كه بايد به عنوان گروه مرجع هميشه پيشتاز تحولات جامعه باشند حالت انزوا به خود گرفته و گرفتار ياس و نااميدي شود وضع مطلوب و افتخار آميزي براي كشور ما نيست، و بايد هر چه سريع‌تر اين وضع اصلاح شود.

وي اين فضا و نيز سياست‌گريزي دانشجويان را معلول چند عامل از جمله وجود فضاي سياست‌زدگي در جامعه ما در زمان توسعه سياسي عنوان كرد و در واقع همه چيز را از پشت عينك سياست ديدن و همه امور را سياسي تفسير كردن را موجب عارض شدن فضاي سياست گريز به جامعه دانست و افزود: در آن دوره مي‌بايست ضوابط، قواعد و لوازم مربوط به توسعه سياسي مشخص و حد و مرز آن تعيين مي‌شد و مي‌بايست فضاي توسعه سياسي از افراط گري و هيجان گرايي و غوغا سالاري جدا مي‌شد، چرا كه وقتي جامعه‌اي گرفتار سياست زدگي مي‌شود، شايسته سالاري و حقانيت در آن به قربانگاه حزب گرايي مي‌رود و در نتيجه خستگي، كسالت و انزواي سياسي حاصل مي‌شود.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اين امر را آفتي بزرگ خواند و به يكي ديگر از عوامل و ريشه‌هاي سياست گريزي اشاره كرد و گفت: احساس بي‌تاثيري حضور در عرصه حيات سياسي - اجتماعي از ديگر عوامل انزواي سياسي است.

به اعتقاد وي، در اين راستا نظام ما بايد فضاي فرهنگي تبليغي را مبني بر ضرورت حضور عموم مردم به ويژه قشر دانشجو در عرصه تعيين سرنوشت ايجاد كند.

مظفر از فراهم كردن اين فضا به عنوان يك ضرورت و حتي يك تكليف شرعي ياد كرد و ادامه داد: نظام بايد عواقب عدم حضور در عرصه حيات سياسي اجتماعي را براي عموم مشخص كند، بدين معنا كه اگر كساني در عرصه سياسي حضور نيابند در واقع ميدان را براي رقبا باز كرده‌اند.

وي تبديل فضاي سياسي به فضاي عقلانيت با قاعده‌مند و ضابطه‌مند كردن اين فضا را از ديگر راهكارهاي پيش روي نظام و دولت جهت اجتناب از فضاي سياسي‌گريزي عنوان و خاطرنشان كرد: در دانشگاه‌ها نبايد فضاي هيجان‌گرايي و عوام‌گرايي حاكم باشد، چرا كه هيجان‌گرايي نشانه جهالت و احساس‌گرايي است كه از عرصه محيط‌هاي فرهيخته‌اي مانند دانشگاه بدور است.

به گفته وي، فضاي فعاليت دانشجويان در دانشگاه بايد عقلاني، عادلانه، مشاركت جويانه و منصفانه باشد تا دانشگاهيان و دانشجويان به عنوان گروه مرجع در جامعه حركت كنند.

مظفر تصريح كرد: نقدها و موضع‌گيري‌هاي دانشجويان بايد از موضع‌گيري‌هاي عوام و افراط گرايان متفاوت باشد. يعني دانشجويان بايد مرز فعاليت سياسي خود را از افراط گرايان و غوغاسالاران جدا كنند.

وي در پايان ادامه داد: دانشجويان بايد فضاي سياسي حضور خود در عرصه حيات سياسي- اجتماعي به فضاي عاقلانه، حكيمانه و حضوري تاثيرگذار تبديل كنند، چرا كه اين امر از مسايل ضروري حياتي جامعه امروز ماست.

رييس شوراي نظارت بر صدا و سيما در خصوص تشكيل جلسات اين شورا گفت: فعلا منتظر معرفي نمايندگان جديد قوه مجريه در شورا هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha