• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-11548
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش كامل حضور رييس‌جمهور در دانشگاه الزهرا(س)/ اظهارات رييس‌جمهور، وزير علوم، دكتر رهنورد و حواشي مراسم

/گزارش كامل حضور رييس‌جمهور در دانشگاه الزهرا(س)/
اظهارات رييس‌جمهور، وزير علوم، دكتر رهنورد و حواشي مراسم

رييس‌جمهور در مراسم چهلمين سالگرد تاسيس دانشگاه الزهرا(س) و در جمع استادان، اعضاي هيات علمي و دانشجويان اين دانشگاه حضور يافت.

به گزارش ايسنا دكتر احمدي‌نژاد طي سخناني به بازديد و ديدار سال گذشته‌اش از دانشگاه الزهرا(س) اشاره كرد و گفت: سال گذشته ضمن ديدار با هيات‌رييسه و اعضاي هيات علمي بازديدي هم از محوطه، ساختمان‌ها و محيط پيراموني داشتيم. همان موقع هم گفتم كه مقداري غصه‌ام شد؛ زيرا ما در سراسر كشور صدها دانشگاه داريم ولي يك دانشگاه مختص دخترها و خانم‌هاي عزيزمان و يك دانشگاه به نام نامي حضرت زهراي اطهر (س) است.

وي افزود: امام عزيزمان فرمودند پيروزي در مرحله اول انقلاب اسلامي، آزادي و استقلال و جمهوري اسلامي را مرهون خانم‌ها بوديم. در طول نهضت همواره خانم‌ها پيشقدم بودند. امروز هم در بسياري از عرصه‌ها خانم‌ها فضا را مساعد مي‌كنند، راه را باز مي‌كنند، حاضر مي‌شوند و كمك مي‌كنند كه راه پيش پاي ملت ايران باز شود و جلو برود.

رييس‌جمهور ادامه داد: اگر نبود نقش يگانه دختران و بانوان ما حقيقتاً امروز ما استقلال و تماميت ارضي نداشتيم. اين روحيه بلند و آن نگاه عميق و ايمان بانوان ما استخوان‌بندي جامعه را مستحكم نگه داشته است. خانم‌ها در همه عرصه‌ها حاضرند و فعاليت مي‌كنند؛ به ويژه در خانه، فرزندان ملت و نسل‌هاي آينده را شجاع، مومن و پاك تربيت مي‌كنند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه شايسته است كه دانشگاه الزهرا(س) از بهترين امكانات، تجهيزات و نيروي انساني برخوردار باشد، تصريح كرد: ما در حد توانمان اقداماتي انجام خواهيم داد. هر مقدار كه ظرفيت بودجه امسال امكان دهد همين امسال هم در محيط دانشگاه و هم توسعه ساختمان‌ها و تجهيزات آموزشي تسهيل و كمك خواهيم كرد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه قبلاً هم مديريت محترم دانشگاه گزارشي از وضعيت خوابگاه‌ها و دانشگاه داده بودند گفت: به دانشجويان هم قول دادم كه بعد از ماه مبارك رمضان نيم روزي را به بازديد از خوابگاه‌ها، دانشكده‌ها و محيط دانشگاه الزهرا اختصاص دهم. من خود دانشگاهي هستم و مسائل دانشگاه را مي‌شناسم. ان‌شاءالله اهتمام ويژه‌اي به دانشگاه‌ها خواهيم داشت. الان دولت در دوران استقرار و تسلط بر كارهاست اما بعد از استقرار و به دست گرفتن كارها ان‌شاالله خودم وقت ويژه‌اي براي دانشگاه‌ها خواهم گذاشت.

وي هم‌چنين گفت: در بودجه سال آينده اين دانشگاه را به طور ويژه خواهيم ديد.

رييس‌جمهور هم‌چنين با اشاره به حضورش در جمع دانشجويان قبل از سخنراني گفت: طبيعي بود كه در ابتداي ورود به تجمع به احساسات پاك بهترين جوانانمان كه دانشجويان عزيزهستند پاسخ دهم.

احمدي‌نژاد به گفت‌وگوي خود با دانشجويان اشاره كرد و گفت: البته فضا مناسب نبود؛ اما بچه‌ها حرف‌هاي زيادي داشتند كه بگويند و گفت‌وگو كنند، گرچه فرصت نبود اما بعضي از حرفها گفته شد و ان‌شاءالله من هم پيگيري خواهم كرد.

رييس‌جمهور پيش از اين در جمع دانشجويان دانشگاه حاضر شده بود و با آنها نيز گفت‌وگو و به برخي پرسش‌هاي آنها پاسخ داده بود.

احمدي‌نژاد همچنين پس از اقامه نماز و صرف افطاري از خوابگاه‌هاي دانشجويان دانشگاه الزهرا بازديد كرد.

** بر اساس اين گزارش رييس‌جمهور پيش از حضور در مراسم چهلمين سالگرد تاسيس دانشگاه الزهرا (س) در جمع دانشجويان اين دانشگاه كه در مقابل در ورودي دانشگاه تجمع كرده بودند، حاضر شد و ضمن دعوت آنها براي حضور در دانشگاه و مراسم، مسيري را با آنان طي كرد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور سپس در محوطه دانشگاه و در جمع اين دانشجويان كه در ارتباط با نحوه حضور در مراسم معترض بودند، حاضر شد و گفت: خيلي خوشحالم و خدا را سپاسگزارم. براي خود توفيق مي‌دانم كه امشب در جمع شما حاضر شدم. در جمع جوانان پاك، شاداب، با انگيزه، زبده و نخبه ميهن عزيز اسلامي. اگر مطلع بودم كه بناست با شما ديداري باشم حتما برنامه‌هاي قبلي‌ام را به گونه‌اي تنظيم مي‌كردم كه در يك فضاي مناسب و راحت با اين ديدار انجام شود.

وي با بيان اين‌كه از مشكلاتي كه در دانشگاه وجود دارد مطلع است، گفت: دو بار قبلاً آمده‌ام و بازديدي از محوطه دانشگاه داشته‌ام.

رييس‌جمهور در پاسخ به درخواستهاي دانشجويان مبني بر بازديد از خوابگاهها به آنها در اين زمينه قول مساعد داد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه در كل كشور يك دانشگاه مختص خانم‌ها است، گفت: اين يك دانشگاه از جهات مختلف براي ما خيلي عزيز است. اول اينكه دخترها و خانم‌هاي ما در اينجا تحصيل مي‌كنند. در فرهنگ ما مسلمان‌ها، شيعيان و ايراني‌ها جايگاه دختر خانواده بسيار ممتاز است. نقشي كه دختر در خانه و محيط اجتماعي ايفا مي‌كند، منحصر به فرد است. دانشگاه الزهرا تنها دانشگاهي است كه كادر و پرسنلش با خانم‌ها اداره مي‌شود و سوم اينكه دانشگاه شما به نام بانويي مزين است كه همه تاريخ مانند او را نديده است.

وي هم‌چنين با اظهار تاسف از كمبود فضاي دانشگاهها گفت: هرچه دانشگاه‌ها توسعه يابند در واقع سرمايه‌گذاري براي آينده كشور انجام شده است.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: اما به عنوان مقايسه مي‌گويم در طرح توسعه دانشگاه تهران قصد داريم سه چهارم زمين‌ها را خريداري و به يك سومي كه الان در اختيار دانشگاه است بيفزاييم. اگر من تصميم‌گير بودم حتما اولويت را به دانشگاه الزهرا مي‌دادم. اما مطمئن باشيد همين امسال هر مقدار كه بتوانيم براي توسعه دانشگاه و ساختمان‌ها اختصاص مي‌دهيم و براي سال آينده هم يك رقم قابل ملاحظه‌ كه شايسته شما عزيزان باشد در بودجه سال آينده خواهيم ديد. دانشگاه الزهرا جهش قابل ملاحظه‌اي را بايد انجام دهد.

احمدي نژاد در ادامه مشكلات دانشجويان را از زبان تعدادي از آنها در رشته‌هاي مختلف شنيد و قول رسيدگي به آنها را داد. دانشجويان نيز به طرح مشكلات خود از جمله خوابگاه‌ها، مشكلات آموزشي و پژوهشي پرداختند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال دانشجويي در خصوص ميزان شهريه دانشجويان شبانه و نيمه حضوري گفت: به وزارت علوم ماموريت داده‌ايم تا در ميزان شهريه دانشجويان شبانه، نيمه حضوري تجديد نظر جدي كند.

**وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر لزوم بين‌المللي شدن دانشگاه ‌الزهرا(س)، گفت: بايد تجديدنظرهايي صورت گيرد تا اين دانشگاه الگوي مناسبي براي جهان اسلام شود وهر ساله با پذيرش دانشجو از نقاط مختلف جهان و به ويژه جهان اسلام، آنها با فرهنگ شيعي آشنا كند.

به گزارش ايسنا دكتر محمد مهدي زاهدي نيز پيش از سخنان رييس‌جمهور با اشاره به اينكه وزارت علوم با تمام توان آمادگي كمك به دانشگاه الزهرا(س) را دارد، تصريح كرد: كمك به اين دانشگاه نه يك وظيفه‌ ستادي، بلكه رسالت بين‌المللي است.

وي تاكيد كرد: دانشگاه الزهرا(س) بايد از حال و هواي پذيرش دانشجوي داخلي بيرون آيد و جايگاه رفيعي در جهان به ويژه جهان اسلام كسب كند.

وزير علوم با بيان اينكه اميدوارم در طرح توسعه‌ دانشگاه بحث بين‌المللي شدن آن نيز لحاظ شود، گفت: هيأت دولت بر لزوم بين‌المللي شدن اين دانشگاه صحه مي‌گذارد.

وزير علوم در بخش ديگري از اظهارات خود، اظهار كرد: در دنياي غرب از زن به عنوان ابزاراستفاده مي‌شود، برخلاف آنچه در اسلام به زن ارزش و معنويت خاصي داده است بنابراين بايستي مبارزه‌ي جدي با فرهنگ و نگرش غرب نسبت به زن را آغاز كنيم اما اين مبارزه نبايد تبليغي باشد بلكه در عمل ثابت شود و مهمترين جايگاه آن دانشگاه الزهرا(س) است.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه بايد قدر فرصتها را دانست، تاكيد كرد: بايد الگوي شايسته‌اي از طريق ايجاد شبكه‌ها و سايتهاي ويژه زنان، تبليغات لازم را در بحث فرهنگي مربوط به زنان راه اندازي شود و ما نيز در حد توان آماده سرمايه گذاري و كمك به دانشگاه الزهرا(س) هستيم.

وزير علوم در ادامه به ملاقات خود با وزراي علوم و آموزش و پرورش كشورهاي يمن،‌ افغانستان و آفريقاي جنوبي اشاره كرد و گفت: به اعتقاد آنها ايران سرمايه گذاري خوبي براي كسب مدارج بالاي زنان انجام مي‌دهد و آنها از ما خواستار پذيرش دانشجويان دخترشان در دانشگاه‌هايمان بودند. بنابراين ما نيز به تدريج و بدون از دست دادن فرصت بايد به اين سمت و سو حركت كنيم، تا جايگاه رفيع تشيع را گسترش داده و اين دانشجويان دختر كشورهاي ديگر مبلغان خوبي براي ما شوند.

دكتر زاهدي در پايان تصريح كرد: دولت بايد سرمايه گذاري بيشتري براي دانشگاه الزهرا(س) بكند و با پيشنهاد طرح توسعه دانشگاه به دولت اعلام مي‌شود كه من از بودجه گسترش اين دانشگاه و رسيدن آن به بعد بين المللي دفاع خواهم كرد.

** رييس دانشگاه الزهرا(س) كمبود بودجه و كمبود فضاي دانشگاه را از مهمترين مشكلات اين دانشگاه در مقطع كنوني عنوان كرد.

به گزارش ايسنا دكتر زهرا رهنورد در اين مراسم اظهار كرد: دانشگاه الزهرا(س) با 90 دانشجو در سال 1343 تاسيس شد و امروز با 9هزار و 370 دانشجو و 320 عضو هيات علمي و 320 مدعو به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه در سه مقطع كارشناسي، ‌كارشناسي ارشد و دكترا دانشجو پذيرش مي‌كند، گفت: تا هفت سال پيش تنها يك دانشجوي دكتراي تاريخ در دانشگاه حضور داشت؛ اما اكنون در دو گرايش فيزيك، شيمي، علوم تجربي،‌ روانشناسي،‌ اقتصاد، هنر، ‌تاريخ اسلام و ايران دانشجوي دكترا در دانشگاه پذيرش مي‌شود.

رييس دانشگاه الزهرا(س) تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه الزهرا(س) را 1700 نفر عنوان كرد و افزود: 75 دانشجوي دكترا نيز در اين دانشگاه تحصيل مي‌كنند.

دكتر رهنورد در ادامه از افزوده شدن پنج هكتار به مساحت دانشگاه خبر داد و گفت: در زمان عادي تصور مي‌شود كه در دانشگاه تظاهرات شده است و حتي كوچه پس كوچه‌هاي دانشگاه گنجايش اين جمعيت دانشجويي را ندارد و بايد فكري براي آن كرد.

رييس دانشگاه الزهرا(س) در ادامه گفت: يكي از دانشمندان بين المللي جهان رييس دانشگاه الزهرا بوده است و همچنين يكي از 10 دانشمند بين المللي جهان نيز در اين دانشگاه حضور داشته است.

دكتر رهنورد با بيان اينكه مقالات فيزيك، شيمي و رياضي دانشگاه در مجلات ISI مقام دوم را دارد، ادامه داد: در بخش علوم انساني مجلات ISI كمتر مقاله مي‌پذيرند، اما اين بخش در سطح علمي و پژوهشي رشد و تعالي بالايي يافته است.

رييس دانشگاه الزهرا در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: به دانشگاه زنان در جهان از بعد طرفدارانه نگريسته مي‌شود، اما در ايران نگاه لازم به اين دانشگاه وجود ندارد و حتي برخي معتقدند كه اين دانشگاه از مختلط شدن مي‌ترسد در حالي كه هدف ما اين است كه زنان براي دستاوردهاي علمي خود فرصت كافي داشته باشند.

وي بر لزوم تغيير نگاه به دانشگاه الزهرا(س) تاكيد كرد و گفت: دانشگاه زنان وظيفه پيشوايي زنان را بر عهده دارد و اين تغيير نگاه بايد حرف اول را بزند.

رهنورد با اشاره به اينكه بودجه دانشگاه بسيار كم است، گفت: هر سال درصد يكساني به بودجه دانشگاه‌ها اضافه مي‌شود اما كفاف نمي‌دهد و بسيار ناچيز است.

وي كمبود فضاي دانشگاهي را مشكلي ديگر عنوان كرد و گفت: 14 هكتار فضا براي 9 هزار دانشجو با هيچ استانداردي حتي در كشورهايي كه قابل مقايسه با ايران نيستند تطابق ندارد و دانشجويان از نظر فضاي خوابگاهي، آموزشي و كمك آموزشي در فشار هستند.

رييس دانشگاه الزهرا ادامه داد:‌ دانشگاه فاقد مسجد و كتابخانه مركزي است و آشپزخانه و كتابخانه دانشگاه نيز در كنار هم هستند و مشخص نيست جنگ كبريت و كتاب چه زماني آغاز مي‌شود.

رهنورد در پايان كمبود فضا، بودجه و نبود بودجه كافي براي پروژه‌هاي فرهنگي، تحقيقاتي و آموزشي دانشگاه را مهمترين مشكلات دانشگاه عنوان كرد.

**در حاشيه:

// رييس‌جمهور در ابتداي حضور در دانشگاه الزهرا به جمع دانشجويان معترض رفت.

تعدادي از دانشجويان از ساعاتي پيش در مقابل درب دانشگاه تجمع كرده و نسبت به جلوگيري از حضورشان در ساعات اوليه صبح معترض بودند.

دكتر رهنورد در همين ارتباط در جمع خبرنگاران گفت: حضور دانشجويان در دانشگاه با توجه به محدوديت‌ها و برخي مقررات از ساعت دوازده به بعد مهيا شد. اما دانشجويان از حضور در دانشگاه و مراسم خودداري مي‌كنند.

//رييس‌جمهور كه پيش از شركت در مراسم در جمع اين دانشجويان حاضر شده بود به احساسات آنها پاسخ داد و از جلو در دانشگاه تا محل برگزاري مراسم با آنها همراهي و آنها را به آرامش و شركت در مراسم و نيز گفت‌وگو دعوت كرد.

در بين راه دانشجويان معترض شعار مي‌دادند‌:

احمدي ، احمدي عدالت ، عدالت ،

رييس‌جمهور محبوب، حمايت ، حمايت

مساله اساسي، تعويض رهنورد است

بودجه علمي ما، صرف چه چيز مي‌شود؟

رييس‌جمهور در بين اين دانشجويان به سخنان تعدادي از آنها گوش داد و دانشجويان نيز از وضعيت شهريه‌ها‏، آموزش‏، فضا، محيط دانشگاه و همچنين فضاي ورزشي انتقادات و شكوه‌هايي داشتند.

احمدي‌نژاد نيز با بيان اين‌كه به مسائل دانشگاه‌ها آشنا است، قول پيگيري و اهتمام جدي دولت درباره رفع مشكلات را داد.

// رييس‌جمهور به دليل تاخير حضور در برنامه، ضيق وقت و موكول‌شدن مراسم به پس از اذان، سخنان خود را كوتاه كرده و گفت: مي‌خواستم در مورد مسائل داخلي كشور و نيز مسائل بين‌المللي سخناني بيان كنم كه آن را به وقت ديگر موكول مي‌كنم.

//رييس جمهور به همراه هيات علمي و استادان دانشگاه افطار را صرف كرد.

//دكتر احمدي‌نژاد همچنين از خوابگاه‌هاي اين دانشگاه بازديد كرد.

//هنگام ورود احمدي نژاد به سالن مراسم تعدادي از حاضران شعار صلي علي محمد ياور رهبر آمد، صلي علي محمد بوي رجايي آمد سردادند و برخي نيز صلوات فرستادند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha