• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-05083

عضو انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها: ـ نقد خودي‌ها فرصـت را از اپـوزسيون مي‌گيرد ـ نـقـد با هدف اصلاح باشد نه توجيه يا تخريب

عضو انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها:
ـ نقد خودي‌ها فرصـت را از اپـوزسيون مي‌گيرد
ـ نـقـد با هدف اصلاح باشد نه توجيه يا تخريب
عضو شوراي مركزي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها، با اشاره به منشا رويكرد انتقادي اتخاذ شده توسط گروه‌هاي مختلف دانشجويي، گفت: گاه رويكرد انتقادي به عنوان استراتژي يك گروهي در نظر گرفته مي‌شود و گاه هم رويكرد انتقادي به عنوان پرستيژي براي بعضي از گروه‌ها مطرح شده است. «ناصر حائري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: طبيعتا هيچ‌كس از اينكه مورد نقد واقع شود رضايت ندارد، مگر اينكه واقعا به اين مساله پي برده باشد كه بهترين راه براي اصلاح عملكردش نقد سازنده است. به طور خاص در مورد دولت جديد، با توجه به صحبت‌هايي كه آقاي احمدي‌نژاد داشته‌اند و سابقه‌ي دانشجويي و ارتباط خوبي كه با تشكل‌ها داشتند احساس مي‌كنيم كه زمينه براي نقد دولت ايشان نسبت به دولت‌هاي قبل فراهم‌تر باشد. هر چند افرادي كه در كابينه‌ي دولت ايشان هستند را بايد مورد آزمايش قرار داد كه آيا آنها هم اين ويژگي رييس جمهور را دارا هستند يا نه؟ اين فعال دانشجويي اظهار داشت: چون از ابتداي كار در دولت آقاي احمدي‌نژاد و حتي قبل از آن هم در پيش گرفتن رويكرد انتقادي از جانب گروه‌ها، احزاب و تشكل‌ها مطرح شده بود، طبيعتا باعث مي‌شود كه زمينه براي نقد و نقدپذيري مسوولان آماده‌تر باشد. چرا كه آنها با زمينه‌ي اين ذهنيت آمدند كه پا در جايگاهي مي‌گذارند كه قرار است نقد شوند و نيروهايي كه وجود دارند آمادگي‌شان براي نقد خيلي بيشتر است و بالطبع زمينه‌ي براي پذيرش آن هم بيشتر است. حائري تصريح كرد: ارتباطات وسيع با گروه‌هاي اجتماعي اعم از مطبوعات، احزاب، تشكل‌ها نشان مي‌دهد كه مسوولان آمادگي بيشتري براي نقدپذيري دارند و حاضرند صحبت‌هاي مخالف را بشنوند. هم‌چنين واكنش مثبت به نقدهاي صورت گرفته، ترتيب اثر دادن و پيگيري آنها و درخواست از افراد براي انتقاد از عملكردها مي‌تواند نشان دهنده‌ي رويكرد مثبت مسوولان در پذيرش نقد باشد. عضو شوراي مركزي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها، ابراز عقيده كرد: جنبش دانشجويي قبل از اينكه به اين رويكرد فعلي نقادي دست يابد يك دوره رويكرد توجيهي داشت كه به دليل عدم تفكيك نظري بين دو مفهوم حكومت و حاكميت و اينكه اعتقاد داشتند به اصل حاكميت حتي عملكرد منفي حاكمان را به دليل اينكه احساس مي‌كردند اگر نقد شود اين نقد به كل حكومت وارد مي‌شود و كل حكومت ضربه مي‌خورد نقدي را شاهد نبوديم و به ويژه در اوايل انقلاب اسلامي گفتمان توجيهي گفتمان غالب بود. بعد از آن مدتي گفتمان غالب گفتمان تخريب بود، گفتماني كه ساختارشكن بود. باز هم به دليل عدم تفكيك نظري ميان حاكمان و حاكميت به دليل اينكه نقدهايي به عملكرد حاكمان داشتند و نمي‌توانستند عملكرد حاكمان را با كل حاكميت تفكيك كنند اين نقد را به كل حكومت مطرح كردند و نقدهاي ساختارشكنانه نقدهاي غالب در اين دوره بود. حائري افزود: پس از طي اين دو دوره امروز تلازمي براي نقد عملكرد حاكمان نيست در عين اينكه از حاكميت دفاع مي‌كنيم. وي گفت: اگر نقد با هدف تكميل و اصلاح در بين تشكل‌هاي دانشجويي حاكم شود نه با هدف توجيه يا تخريب مي‌تواند سودمند باشد و اولين فايده‌اي كه در دانشگاه دارد اين است كه خلا حاكم شده در مورد عملكرد مسوولان را پر مي‌كند. وقتي احساس مي‌شود با ادبيات نيروهاي خودي و انقلابي نقدي صورت مي‌گيرد اين ظرفيت كه اپوزيسيون بخواهد از اين جايگاه سوء استفاده كند از آنها گرفته مي‌شود. عضو اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها، افزود: اگر در زمينه‌ي نقدهاي صورت پذيرفته صراحت و شفافيت وجود داشته باشد در عين اينكه با هدف اصلاح و تكميل صورت مي‌گيرد مي‌تواند سازنده باشد. حائري تاكيد كرد: در حيطه‌ي نقد در عين صراحت و شفافيت نبايد نكات مثبت ناديده انگاشته شود و نبايد يك نوع بي‌انصافي و ساديسم نقد ايجاد شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha