• دوشنبه / ۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8407-02125
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*واكنش نمايندگان به قطعنامه‌ي شوراي حكام ادامه دارد* نمايندگان در گفت‌وگو باايسنا تاكيد كردند: ديپلماسي فعال و مبتكرانه نياز فرداي ماست

*واكنش نمايندگان به قطعنامه‌ي شوراي حكام ادامه دارد*
نمايندگان در گفت‌وگو باايسنا تاكيد كردند:
ديپلماسي فعال و مبتكرانه نياز فرداي ماست

تصويب قطعنامه غير حقوقي و سياسي شوراي حكام عليه كشورمان و نقش و راي برخي كشورها در اين خصوص، واكنش‌هاي تند و صريح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را در پي داشته است كه اكنون هم ادامه دارد، و پس از نظر تعداد كثيري از نمايندگان مبني بر ارايه طرح تعليق اجراي پروتكل الحاقي، اين طرح با امضاي بيش از 170 نماينده به هيات رييسه مجلس تقديم شد و كميسيون انيت ملي وسياست خارجي نيز اعلام كرد در جلسه‌ آتي خود آن را بررسي خواهد كرد.

مجلس شوراي اسلامي همچنين روز سه‌شنبه براي بررسي موضوع پرونده هسته‌يي با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي جلسه‌ي غيرعلني تشكيل مي‌دهد.

تعدادي از نمايندگان مجلس در گفت‌گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ديدگاه و نظر خود را در اين خصوص بيان داشتند.

 

رييس كميسيون عمران گفت: در مذاكرات هسته‌يي مي‌توانستيم بهتر از اين عمل كنيم و يك ديپلماسي قوي و جدي مي‌طلبيد كه ما از آن محروم مانديم.

علي‌اكبر آقايي مغانجويي رييس كميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان مطلب بالا ابراز داشت: علي‌رغم اقداماتي كه از طرف ديپلماسي ايران در سازمان ملل انجام شد و هم‌چنين سخنراني كه رييس‌جمهور داشتند، نتوانستيم نتيجه‌ي خوبي بگيريم.

وي با بيان اين‌كه ما نبايد تنها با مصرف نفت به عنوان انرژي، نسل‌هاي آينده را از اين انرژي محروم كنيم، گفت: اين‌كه گفته مي‌شود چون ما نفت داريم نبايد انرژي هسته‌يي داشته باشيم درست نيست و ما بايد در مذاكرات‌مان اين مساله را براي كشورهاي ديگر جا مي‌انداختيم.

وي گفت: اقدامات ما در جهت اتحاد كشورهاي مختلف شد و بايد ديد چه‌طور نتوانستيم با مذاكراتي كه داشتيم كشورهاي بيشتري را با خود همراه كنيم.

وي ادامه داد: در مصاحبه‌هايي كه انجام مي‌شد همه به صراحت پيش‌گويي مي‌كردند كه پرونده‌ي ايران به هيچ وجه به شوراي امنيت ارجاع نخواهد شد و مشخص بود كه اين موارد نمي‌تواند صحيح باشد.

وي ابراز اميدواري كرد كه بتوانيم نقاط ضعف را در ديپلماسي بين‌المللي جبران كنيم تا در مراحل بعدي بتوانيم نويدهاي بهتري را به مردم در مورد ديپلماسي قوي‌مان بدهيم.

وي تصريح كرد كه ما بايد در مذاكراتمان اعتماد ديگر كشورها را جلب كنيم. در عين حالي كه به حقوق حقه‌ي خود پافشاري مي‌كنيم؛ زيرا همه‌ي كشورها كه دشمن ما نيستند اما ممكن است رفتارهاي نسنجيده‌ي ما همه را دشمن متحد كند. بنابراين با توجه به بيانيه‌اي كه مجلس ديروز صادر كرد، در نهايت دولت را در اقدامات قانوني‌اش حمايت خواهد كرد.

آقايي درباره‌ي تعامل ما با كشورهاي ترغيب‌كننده‌ي آژانس براي تصويب قطعنامه عليه ايران گفت: اروپا هيچ‌گاه به دليل منافعش نمي‌تواند همسو با آمريكا نباشد و اين ساده‌لوحي است كه ما بدون رايزني در انتظار حمايت كشورهاي ژاپن، چين يا سه كشور انتخابي اروپايي باشيم.

رييس كميسيون عمران مجلس، تصويب بدون اجماع قطعنامه را پيروزي براي كشور ندانست و گفت: ما بايد براي تعامل و ديپلماسي با كشورهاي مختلف بيشتر تلاش كنيم و در دنيا خط‌كشي خود را مشخص كنيم تا بدانيم دوست و دشمن‌مان كيست و طبق آن مواضع يكپارچه‌ي كشور را اتخاذ كنيم.

وي ادامه داد: وقتي فرانسه با ما دشمني دارد چرا اقتصادش را با ماشين پژو و غيره تقويت مي‌كنيم؟ اگر انگيس و آلمان با ما دشمني دارند چه دليلي دارد كه واردات‌مان در تقويت اقتصاد آنها باشد؟ بنابراين دولت بايد بر روي روابط خود با اين كشورها ارزيابي بيشتري داشته باشد.

 

نماينده مردم تفت و ميبد در خانه ملت معتقد است كه آژانس، اروپا و آمريكا منتظر رسيدن چنين روزي بودند تا به شكلي پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستند.

حجت‌الاسلام سيدجلال يحيي‌زاده تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران را موجب به تأخير افتادن اين مقصود اروپا و آمريكا دانست و افزود: آنچه به عنوان تصميم در آژانس اتخاذ شود،‌ به لحاظ شكلي و محتوايي، هيچ شباهتي به تصميم اين سازمان در موارد مشابه طي سال‌هاي گذشته ندارد.

وي قطعنامه صادره عليه ايران را باج‌خواهي مسلم دانست و با بيان اين‌كه اين قطعنامه به هيچ‌وجه با مواد NPT مطابقت ندارد، تصريح كرد: ما تا به حال يك سويه و به چيزي بيش از آنچه در تعهدات مقرر شده عمل كرده‌ايم.

يحيي‌زاده معتقد است كه اروپايي‌ها از ابتدا به دنبال فريب ما بوده‌اند.

عضو كميسيون فرهنگي گفت: ما بايد مقداري در ارتباطات خود با اروپايي‌ها به ويژه سه كشور اروپايي تجديدنظر كنيم و نيز بايد از NPT خارج شويم.

به گفته‌ي وي، اگر ما باز هم به آنها امتياز دهيم آنها به همين حد اكتفا نخواهند كرد و پس از آن به شدت به دنبال امتيازگيري‌هاي بعدي خواهند بود.

نماينده‌ي مردم تفت و ميبد افزود: دنيا نيز به دليل مقابله با هجمه احتمالي در آينده عليه دانش هسته‌اي و ديگر دانش‌هاي خود، با ما همراهي مي‌كند.

وي خروج از NPT، برخورد قاطع در مسائل و روابط اقتصادي با سه كشور اروپايي را از اولين اقدامات لازم ايران در واكنش به اين قطعنامه دانست.

 

يك عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، با غيرقانوني و غيرحقوقي خواندن قطع‌نامه‌ي اخير شوراي حكام، اظهار داشت: از آنجا كه اين قطع‌نامه خارج از چارچوب NPT و تحت فشار تنظيم شده است براي ما قابل پذيرش نيست.

پيمان فروزش، عضو هيات رييسه‌ي كميسيون اقتصادي مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار با ايسنا اظهار اميدواري كرد تا با حاكميت عدالت و قانون در سراسر دنيا، تمامي كشورها حقوق يكديگر را در معاهدات و پيمان‌هاي بين‌المللي رعايت كنند.

وي با بيان اين‌كه عدم اين‌گونه تعاملات و احقاق حق‌ها، خطرات و تهديدات امنيت بسياري در فضاي بين‌المللي مي‌آفريند، نسبت به نقض اين تعهدات هشدار داد.

نماينده مردم زاهدان پيشنهاد رييس جمهور مبني بر دعوت ديگر كشورها براي مشاركت در فعاليت هسته‌اي ايران به عنوان بخش خصوصي را نهايت شفاف‌سازي دانست.

 

به اعتقاد يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، مخالفت اتحاديه‌ي اروپا با برخورداري ايران از چرخه‌ي سوخت كه در متن قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام به آن تصريح شده است، چيز جديدي نبوده است.

رشيد جلالي‌جعفري نماينده‌ي مردم كرج در خانه ملت با اعتقاد به اين‌كه ديپلماسي ايران در قابل مسايل هسته‌يي در شرايط فعلي بيش از هر زمان ديگر از شفافيت برخوردار است، طرح ابتكاري رييس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل را دليل اين مدعا دانست و به ايسنا گفت: دعوت براي مشاركت ديگر كشورها به عنوان بخش خصوصي در فعاليت هسته‌يي ايران چيز فراتر از تصور دنيا بود و نهايت شفاف‌سازي ايران را نشان مي‌داد. ولي در مقابل كشورهايي كه تا كنون مدعي نگراني از فعاليت غيرصلح‌آميز هسته‌يي ايران بودند، با پذيرفتن حق برخورداري از چرخه‌ي سوخت براي ايران، جهانيان و افكار عمومي را از نيت پليد خود آگاه ساختند.

وي برخورداري از دانش هسته‌يي و چرخه‌ي سوخت را خط قرمز منافع ملي ايران دانست و با تاكيد بر اين‌كه به هيچ وجه از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي نمي‌گذريم، از تبعات و هزينه‌هاي خاص آن سخن گفت و افزود: با انسجام ملي‌اي كه ميان مردم و مسوولين در اين حق ايران شكل گرفته است، چنين تبعات و هزينه‌هايي اهميت چنداني ندارد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعتقاد به اين‌كه‌ اروپا نهايتا اين موضع خود را حتي پس از 10 سال مي‌نماياند، ادامه داد: راه مذاكره در آينده مسدود نيست. البته مشروط بر اين‌كه طرف‌هاي مذاكره حقوق اوليه‌ي ما را بپذيرند و پيش‌شرطي براي تداوم مذاكره قائل نشوند.

وي از آمادگي ايران براي پاسخگويي ايران به روش حقوقي و فني ياد كرد و متذكر شد: آن‌چه در قعطنامه‌ي شوراي حكام آمده است، فراتر از NPT است. از اين رو بايد درخصوص ادامه‌ي عضويت در پروتكل الحاقي و NPT، تصميمات اساسي گرفته شود.

جلالي‌جعفري افزود: هيچ معلوم نيست كه در صورت يك گام عقب‌نشيني ما، طرف مقابل‌مان هم از حرف ناحق خود عقب‌نشيني كند؛ بلكه دقيقا برعكس است و با هر گام عقب‌نشيني ما آنها 10 گام به جلو خواهند آ‌مد. بنابراين ما نه تنها نبايد عقب‌نشيني كنيم بلكه بايد براي دستاوردها و گام‌هاي جديد علمي بعدي هم خيز برداريم.

وي در خصوص چگونگي تعامل جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورهاي عضو آژانس بين‌المللي هسته‌يي با بيان اين‌كه ما تعامل‌مان را با آنها ضعيف نخواهيم كرد، ادامه داد: البته بايد روابط‌مان را با كشورهايي كه مبناي شكل‌گيري اين قطعنامه بوده‌اند را مورد بررسي و تجديدنظر قرار دهيم. در اين راستا چنان‌چه چين و روسيه هم در ساخت نيروگاه‌هاي اتمي ايران بخواهند هم‌چنان با ما همكاري داشته باشند ما مي‌پذيريم، ولي آنها نبايد با حقوق ملت ما برخورد دوگانه داشته باشند.

به گفته‌ي وي، انتظاري خارج از اين‌كه چين و روسيه به عنوان ممتنع در جلسه‌ي شوراي حكام حضور خواهند يافت خارج از تصور نبوده است. در عين حال غيرمتعهدها نيز در پي تامين منافع خود هستند. در شرايطي كه اروپا و آمريكا مي‌خواهند با فروش اين تكنولوژي سلطه‌شان را بر جهان حفظ كنند، طبيعي است كه غيرمتعهدها نيز به دنبال حفظ منافع خود باشند و آن را بر منافع ما ترجيح دهند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در تشريح اين‌كه ديپلماسي ما در آينده چگونه بايد باشد بر تشديد روابط با كشورهاي عضو NPT و جنبش عدم تعهد و كشورهاي اسلامي تاكيد كرد و گفت: نبايد ذره‌اي از مواضع گذشته خود كوتاه آمده و هم‌چنان بايد بر آنها پافشاري كنيم

 

نماينده شوش در مجلس معتقد است كه اگرچه رأي ممتنع چين و روسيه مايه‌ي تعجب بود، اما ما بايد روابط دوستانه و ديپلماتيك خود را با اين كشورها ادامه دهيم؛ زيرا در صورت ارجاع احتمالي پرونده به شوراي امنيت ما به موضع حمايتي و مثبت اين دو كشور احتياج داريم.

سيدجاسم ساعدي در گفت‌وگو با ايسنا، تصويب بدون اجماع قطعنامه عليه ايران را يك قدم موفقيت براي ديپلماسي ايران دانست و اظهار داشت: اين نشان مي‌دهد كه تعداد قابل توجهي از كشورها حقانيت ما را پذيرفته‌اند و عليرغم فشارهاي آمريكا و كشورهاي اروپايي اين خطر را براي خود پذيرفته‌اند و در صدور اجماعي قطعنامه عليه ايران ايستادگي كرده‌اند.

وي با بيان اين‌كه ما باب مذاكره را باز گذاشته‌ايم، گفت: راه مذاكره را باز گذاشته‌ايم، اما عقب‌نشيني نخواهيم كرد؛ در عين‌حال تضمين مي‌كنيم كه به همين حداقل تأمين سوخت قناعت مي‌كنيم.

به گفته‌ي وي، نكته‌ي مهمي كه ما در سياست خارجي خود، تاكنون به آن توجه نكرده‌ايم اين است كه اگر كشوري به هر ترتيب عليه منافع ما اقدام كند بايد در روابط مختلف از جمله روابط اقتصادي با اين كشورها تجديدنظر كنيم.

ساعدي افزود: ما نبايد به آنها امتياز دهيم به ويژه آن‌كه كشورهاي صنعتي به نفت و پتروشيمي و مواد اوليه‌ي صادره از كشور ما احتياج دارند، لذا ما حتما بايد در اين رابطه تجديدنظر كنيم و از اين طريق آنها را تحت فشار قرار دهيم.

وي معتقد است كه مفاد قطعنامه صادرشده عليه ما بي‌سابقه بود و در اين قطعنامه اگرچه اجماع اتفاق نيفتاد و با رأي اكثريت به تصويب رسيد ولي يك اتفاق منحصر به فرد بود.

وي با اشاره به جلسه‌ي غيرعلني فردا نمايندگان مجلس با دبير شوراي عالي امنيت ملي، تأكيد كرد: ما بايد از حقوق مردم و تلاش متخصصان خود دفاع كنيم.

 

نايب رييس كميسيون صنايع، ديپلماسي ايران را به علت ممانعت از اجماع در شوراي حكام و عدم ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را خوب ارزيابي كرد و از نياز آينده كشور به ديپلماسي خلاق، غيرانفعالي و توأم با ابتكار عمل سخن گفت.

رمضانعلي صادق‌زاده عضو فراكسيون اقليت با اشاره به اصرار كشورهاي اروپايي براي ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت بر لزوم برخورداري از ديپلماسي‌اي قوي، غيرانفعالي، به دور از شعارهاي قشري و سطحي و توأم با ابتكار عمل به ويژه در تقويت موضع ايران در فضاي بين‌الملل تأكيد كرد.

وي با بيان اين‌كه كشورهايي چون برزيل كه زماني جهان سوم بوده‌اند و امروز با برخورداري از 3 نيروگاه هسته‌اي به كشوري در حال توسعه بدل شده‌اند، برخورداري از چرخه‌ي سوخت و فعاليت هسته‌اي را حق جمهوري اسلامي ايران خواند و گفت: در دنياي امروز ديگر انرژي‌هاي نفت، گاز، خورشيد و باد پاسخگوي نيازهاي كشورها نيست و هر كارشناسي نيز مؤيد اين موضوع است. از اين رو اين جمهوري اسلامي ايران است كه بايد بر اين خواست خود پافشاري كند.

نايب رييس كميسيون صنايع و معادن از اعتماد زياد ايران به هند به عنوان پيشتاز كشورهاي غيرمتعهد ياد كرد و افزود: موضع هند در شوراي حكام نشانگر ضعف ديپلماسي ما با اين كشور بوده است كه سبب شده زماني كه ما خواهان كمك آنها بوده‌ايم، آنها به ما كمك نكنند.

نماينده‌ي مردم رشت ادامه داد: انتظار ما از هند بيش از اين بود. البته ما نبايد با اتكا به يك كشور خاص و از يك كانال ارتباطي پيش رويم و لازم است كه حجم ديپلماسي و روابطمان را گسترش داده و از كارشناسان كار كشته‌ي خود استفاده كنيم.

وي با تأكيد بر پرهيز از شعارهاي سطحي، خاطرنشان كرد: چنين شعارهايي حقوق تمامي ملت را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

صادق‌زاده در واكنش به نظر برخي مسؤولان مبني بر كاهش روابط با كشورهاي عامل در تصويب قطعنامه اخير شوراي حكام، اظهار داشت: تصميم‌گيري در خصوص سطح روابط، حربه‌اي است كه مي‌تواند مواضع ما را تقويت كند، ولي اين يك فاكتور در مراحل اول نيست و از آنجا كه به صلاح ديپلماسي ما نيست بايد در آخرين مراحل به كار گرفته شود.

وي در مجموع قطعنامه اخير شوراي حكام را به نفع جمهوري اسلامي ايران ندانست، چراكه در قبال انجام تكاليف ايران، حقوق ما ناديده گرفته مي‌شود؛ كما اين‌كه تاكنون نيز اين‌گونه بوده است.

اين نماينده‌ي مجلس، موضع قوه‌ي مقننه را در راستاي استيفاي حقوق ملت ارزيابي كرد و گفت: پروتكل الحاقي طبق قانون بايد به تصويب مجلس برسد، ولي زماني كه نسبت به مقدمات آن بي‌مهري مي‌شود و حقوق ملت ناديده انگاشته مي‌شود، مطمئنا نمايندگان در قبال آن موضع خواهند گرفت. كما اين‌كه طوماري در اين خصوص امضاء شد و همين چراغ قرمزي براي دنيا است تا نسبت به رعايت حقوق ملت ايران مراقب باشند.

صادق‌زاده در پاسخ به اين‌كه در صورت رويارويي نهايي جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه اروپا و آمريكا، چه واكنشي را بايد در پيش بگيريم، گفت: اين رويارويي در قبال دفاع از حقوق، پشت ميز مذاكره هم مي‌تواند باشد و در قالب اشكالي چون عدم پذيرش پروتكل الحاقي، عدم رابطه و . . . نيز در مراحل بعدي مي‌تواند نمود يابد. به عبارت ديگر بايد در فضاي گفت‌وگو و تعامل، سوء تفاهم‌ها را حل كرد.

به گفته‌ي وي، جمهوري اسلامي ايران هم‌چنان خواهان تداوم فعاليت هسته‌اي تحت نظارت آژانس است و پيشنهاد رييس جمهور در دعوت از مشاركت ديگر كشورها در فعاليت هسته‌اي نيز در همين راستا بوده است.

اين عضو فراكسيون اقليت با بيان اين‌كه ما تاكنون گفت‌وگو در تمامي سطوح را پيشنهاد كرده‌ايم و هم‌چنان نيز خواهان رفع موانع در چارچوب سازمان ملل و قوانين شوراي حكام هستيم، متذكر شد: در فضاي متأثر از اعمال فشارهاي سياسي و اعمال قدرت آمريكا نبايد تصميمي غيرعقلاني اتخاذ شود.

صادق‌زاده در خصوص ادامه‌ي روند مذاكرات ايران گفت: در صورتي كه جو تهديد و پيش شرط براي مذاكره هم‌چنان حاكم باشد و طرف مقابل مدام از ما طلب امتياز كند، مذاكره مفهومي نخواهد داشت؛ ولي در فضايي تعاملي با كشورهاي اروپايي و ديگر كشورهاي عضو آژانس كه حقوق ما را محترم مي‌شمرند، مذاكره يك فن كارشناسانه‌ي مورد قبول است.

 

نماينده‌ي مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي، گفت: بايد در خصوص تعامل با كشورهايي كه شوراي حكام را در صدور قطعنامه عليه ايران تعقيب مي‌كردند تجديدنظر صورت گيرد.

حسن زماني، نايب رييس كميسيون عمران مجلس با بيان اين‌كه شوراي حكام در صدور قطعنامه‌ي اخير مقداري بي‌سياستي كرده است، به ايسنا گفت: شوراي حكام خيلي بهتر از اين مي‌توانست عمل كند. ايران نشان داد در حرف و عمل همراه آنهاست، اما شوراي حكام كاري مي‌كند كه ايران در وسط راه اين همراهي را قطع كند كه اين به ضرر خود آنهاست. چرا كه ما به هيچ‌وجه از حقي كه در خصوص انرژي هسته‌يي داريم گذشت نمي‌كنيم. حال اينها (شوراي حكام) بيايند هر ديكته‌اي را كه خودشان مي‌خواهند بر ما تحميل كنند به هيچ وجه براي ما و ملت ما قابل قبول نيست.

وي با بيان اين‌كه اروپا تاكنون برخورد صادقانه‌اي با ما نداشته است، ادامه داد: بايد در مذاكرات‌مان روي اين عدم اعتماد نسبت به اروپا مقداري بيشتر تاكيد كنيم كه حداقل صداقت آنها در يك جا به ما ثابت شود، اما متاسفانه ديديم اروپا علي‌رغم مذاكراتي كه با ما داشتند در عمل چيز ديگري را پياده كردند.

زماني افزود: مذاكره زماني سودمند است كه نخواهند نتايج مذاكره را از قبل به ما ديكته كنند. بايد مذاكره‌اي را بپذيريم كه طرفين در يك حالت عادلانه بخواهند صحبت كنند و بر اساس صحبت‌ها تصميم بگيريم.

وي در خصوص تعامل ايران با چين و روسيه، با بيان اين‌كه مي‌توانيم با اين دو كشور مذاكرات‌مان را ادامه دهيم، گفت: اينها مي‌توانند در شوراي امنيت دوستان خوبي براي ما باشند و در راستاي بقيه‌ي كارهاي ما حاميان خوبي باشند.

زماني تصويب بدون اجماع قطعنامه‌ي شوراي حكام را يك قدم به جلو از سوي ايران دانست و گفت: اين به اين معني است كه توانسته‌ايم ديدگاه خيلي از افراد را در اين راستا به نفع خودمان تغيير دهيم.

نماينده‌ي مردم ملاير خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس نامه‌اي را به نشانه‌ي اعتراض به قطعنامه امضا كرده‌اند و اين قطعنامه قطعا در آينده و در زمان تصويب پروتكل روي راي نمايندگان تاثير خواهد داشت.

 

زنگنه گفت: به هيچ عنوان از آرمان‌هاي خودمان كه همان رسيدن بلا شرط به چرخه‌ي سوخت و استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي است كوتاه نخواهيم آمد.

محمد زنگنه، نماينده‌ي مردم زاهدان در مجلس گفت: قطعنامه‌اي كه توسط دولت‌هاي اروپايي به خصوص انگليس پيشنهاد شد و با راي‌گيري به تصويب رسيد قطعا در راستاي تحت‌الشعاع قرار دادن حق مسلم ايران است.

وي تاكيد كرد: ما چنين قطعنامه‌اي را به كلي نمي‌پذيريم و ضمن محكوم كردن اقدامات دولت‌هاي اروپايي به خصوص انگليس و آمريكا، از حق مسلم خودمان كه رسيدن به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي است دفاع مي‌كنيم و كليت نظام هم بر اين نظر متحد است و به هيچ عنواني از آرمان‌هاي خودمان كه همان رسيدن بلاشرط چرخه‌ي سوخت و استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي است كوتاه نخواهيم آمد.

نماينده‌ زاهدان گفت: براي احقاق حقوق مسلم خودمان قطعا هم مجلس، هم دولت و هم سران نظام بايد راهكار اساسي مدنظر بگيرند. بايد ما در مقابل زورگويي‌ها و ياوه‌گويي‌هاي كشورهايي مثل آمريكا و انگليس و متحدانش بايستيم و با قاطعيت از حق خودمان دفاع كنيم؛ اما احساسي هم عمل نكنيم و سعي كنيم كارشناسي و با استفاده از همه‌ي ابزارهاي بين‌المللي در رسيدن به حق قانوني خودمان اقدام كنيم.

عضو كميسيون عمران در خصوص ادامه‌ي مذاكره با اروپا، گفت: مذاكره را بايد قدري مشخص‌تر كنيم، اين‌كه فقط اروپا به دنبال اين باشد كه نظرات خود را تحت عنوان مذاكره به ما تحميل كند و هر جايي كه ما پاره‌اي از نظرات ايشان را نپذيرفتيم بلافاصله بخواهد موضع بگيرد و نظر خودش را عوض كند و در دنيا با استفاده از ابزارهايي كه دارد به ما فشار بياورد مذاكره ديگر معنايي ندارد و قطعا بايد از طريق مراجع بين‌المللي دنبال اين باشيم كه به نظرات خودمان برسيم.

وي در خصوص تعامل با كشورهايي كه شوراي حكام را براي تصويب قطعنامه عليه ايران تعقيب كرده‌اند، گفت: در وهله‌ي اول بايد سعي كنيم بر اساس نظرات خودمان مذاكره و روشنگري كنيم و به تفاهم برسيم؛ اگر به تفاهم نرسيديم همان‌گونه كه آنها مصالح ما را در نظر نمي‌گيرند نبايد با آنها مماشات كنيم و بايد سعي كنيم يك موضع قاطع در قبال مواضعي كه آنها عليه ما مي‌گيرند داشته باشيم.

نماينده‌ زاهدان در خصوص تعامل ايران، چين و روسيه گفت: بايد تعامل سازنده‌اي با اين دو كشور داشته باشيم. آنها در اين قطعنامه به گونه‌اي رفتار كردند كه توانستند تا حدودي نظرات ايران را به رسميت بشناسند.

وي افزود: اگر بتوانيم با مذاكره و تفاهم به ديدگاه‌هاي اين دو كشور نزديك شويم در مقابل اروپا و آمريكا مي‌توانيم متحدين خوبي براي خودمان داشته باشيم. روسيه و چين هم از اين‌كه بخواهند به عنوان همراه با ما در عرصه‌ي جهاني حضوري فعال داشته باشند ابايي نخواهند داشت.

زنگنه تصويب قطعنامه‌ي اخير بدون اجماع را نشانگر موفقيت ديپلمات‌ها در رايزني‌هاي خودشان دانست و گفت: همين كه اين قضيه از اجماع به راي‌گيري رسيد يك پيروز‌ي ديپلماتيك براي ايران است و نشان مي‌دهد كه ما با مذاكره و تعامل با كشورهاي ديگر مي‌توانيم نقش آمريكا و اروپا را در تصميم‌گيري‌هاي جهاني كمرنگ كنيم.

وي تصريح كرد: مجلس هر راهكار و هر گونه حمايتي را در جهت حفظ منافع قانوني ملت انجام مي‌دهد، اما احساس مي‌كنيم دوستان و عزيزاني كه در مجلس گاهي اوقات احساسي برخورد مي‌كنند بايد در نظر داشته باشند كه با يك برخورد منطقي و كارشناسي با دنيا و استفاده از ابزار قانوني قطعا موفق‌تر خواهيم بود و ان‌شاء‌اله همين ديد در مجلس حاكم خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha