• سه‌شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-13087
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

رويكرد وزارت علوم به فعاليت سياسي دانشجويان «بايد فضاي بانشاط سياسي به وجود بياوريم» گفت‌وگو با وزير، دو معاون و مديركل حراست وزارت علوم

رويكرد وزارت علوم به فعاليت سياسي دانشجويان
«بايد فضاي بانشاط سياسي به وجود بياوريم»

گفت‌وگو با وزير، دو معاون و مديركل حراست وزارت علوم

نظر وزير جديد علوم و همراهانش درباره‌ي نحوه‌ي فعاليت سياسي در دانشگاه چيست؟‌ پاسخ اين پرسش براي فعالان دانشجويي بسيار مهم است و در آستانه‌ي تغيير دولت به كرات مورد پرسش قرار گرفت. خبرنگاران ايسنا با وزير، دو معاون و مديركل حراست وزارت علوم گفت‌وگوهاي كوتاهي كرده‌اند كه حاصل آن در پي مي‌آيد.

وزير علوم:

برايم تحكيم و غيرتحكيم فرقي ندارد

وزير جديد علوم گفت: دانشگاه‌ها در چهارچوب قانون موظفند كه حداكثر كمك را به تشكل‌هاي دانشجويي بكنند.

دكتر «زاهدي» در پاسخ به خبرنگار ايسنا مبني بر صدور مجوز برگزاري نشست دفتر تحكيم وحدت در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در چهارچوب قانون تحكيم يا غير تحكيم فرقي براي من ندارند.

معاون دانشجويي:

نبايد اجازه دهيم كه دانشگاه بميرد

دكتر «ظريفيان»، معاون دانشجويي وزير علوم كه - شنيده شده است احتمالا به زودي تغيير خواهد كرد - نيز به ايسنا گفت: اصل بر فعاليت دانشجوست، بنابراين بايد فضاي فعاليت را براي همه‌ي دانشجويان آماده كنيم.

وي با بيان اينكه «عرصه براي فعاليت در دانشگاه‌ها وجود دارد»، خاطر نشان كرد: در چهارچوب قانون هيچ مشكلي براي فعاليت دانشجويان نداريم و وزارت علوم معتقد است كه عرصه‌ي فعاليت براي همه‌ي سليقه‌ها در چهارچوب قانون فراهم شود.

ظريفيان نسبت به «دانشگاه مرده» هشدار داد و افزود: دانشگاه مرده بيانگر جامعه‌ي مرده است و دود آن به چشم همه مي‌رود، بنابراين نبايد اجازه دهيم چنين اتفاقي رخ دهد.

معاون دانشجويي وزير علوم درباره‌ي نشست دفتر تحكيم اظهار داشت: وزير علوم قول داده كه با يك نگاه به همه‌ي تشكل‌ها در چهارچوب قانون نگاه شود و طبيعتا معتقدم وزير علوم اين مساله را پيگيري مي‌كند.

معاون حقوقي وزير علوم:

بايد فضاي بانشاط سياسي به وجود بياوريم

معاون حقوقي و پارلماني جديد وزير علوم، تفاوت وزارت علوم را با گذشته، آنچه «نبود تعامل سازنده و مثبت بين برخي دستگاه‌هاي اجرايي، قوه‌ي قضاييه و نيروي انتظامي در گذشته خواند»، دانست.

«سيدمحمد حسيني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: ما همه‌ي دستگاه‌ها را دستگاه‌هاي نظام مي‌دانيم و رابطه‌ي بسيار خوبي با آنها داريم و مي‌توانيم بسياري مسائل و راهكارها را با گفت‌وگو با اين نهادها و وزارت كشور حل كنيم. البته اين معضل را بغرنج تلقي نمي‌كنيم، در گذشته نيز برخي اصلا بناي بر سازگاري نداشتند لذا مسأله‌آفرين مي‌شد.

وي افزود: بايد فضاي بانشاط سياسي و فعاليت سالمي را در دانشگاه به وجود بياوريم كه نيازي به طرح مسأله‌ي تخلفات نباشد، چراكه اين تخلفات زماني مطرح مي‌شود كه در دانشگاه تنش به وجود مي‌آيد.

دكتر حسيني، شرايط فعلي را متفاوت از گذشته ارزيابي و تصريح كرد: قاعدتا بايد مشكلات در اين فضا كمتر شود، البته مشروط به اينكه كمبودهاي دانشگاهيان برطرف شود. اگر بتوانيم اين مسائل را برطرف كنيم قطعا دانشجويان هم با محيط خوبي به كار اصلي خود ادامه مي‌دهند و به فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي مي‌پردازند.

وي همچنين راهكار ايجاد فضاي بانشاط سياسي در دانشگاه را فعال كردن معاونت فرهنگي دانست و افزود: ما آنچه به مصلحت كشور و دانشگاه است مدنظر قرار مي‌دهيم.

مديركل ‌حراست وزارت علوم:

نبايد خطاي جوانان را بزرگ كرد

مديركل جديد حراست وزارت علوم با تاكيد بر اينكه «سعي مي‌شود تخلفات دانشجويي در محيط دانشگاه و با مشاركت دانشگاهيان حل و فصل شود»، گفت: از انتقال مسايل به خارج از دانشگاه تا جايي كه بتوانيم، جلوگيري مي‌كنيم.

دكتر «اصغر زارعي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اينكه «بايد اميدوار بود كه در محيط‌هاي دانشگاهي شاهد موردي به نام برخورد نباشيم»، ابراز اميدواري كرد تا جامعه‌ي دانشگاهي به عنوان جامعه‌اي فرهيخته و مهمترين سرمايه‌ي كشور با تامين شرايط بهينه به لحاظ رفاهي، آموزشي و پژوهشي دچار مشكلي نشود تا حد ممكن از بروز برخورد جلوگيري شود.

وي با اشاره به فعاليت كميته‌هاي انضباطي در دانشگاه‌ها براي رسيدگي به تخلفات دانشجويي، تصريح كرد: اگر دانشجويان در داخل دانشگاه به نزاع بپردازند، سعي مي‌شود تا مشكل از طريق كدخدامنشي و واسطه‌گري حل شود و مساله به بيرون از دانشگاه كشيده نشود، چرا كه حل مشكلات در دانشگاه‌ها به نفع محيط دانشگاهي و دانشجويي است.

زارع در عين حال تصريح كرد: اگر موضوعي در داخل دانشگاه به سادگي حل نشود با هماهنگي نهادهاي مربوطه در دانشگاه و نيروهاي انتظامي و قضايي عمل خواهد شد، اما سعي در حداقل دخالت عوامل غيردانشگاهي است.

مدير كل حراست وزارت علوم ادامه داد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري اگر خطايي از يك جوان يا نوجوان سر زد، نبايد آن را بزرگ كرد و تعميم داد، چرا كه روحيه‌ي نشاط و شادابي كه در جوانان وجود دارد ممكن است منجر به خطا و لغزش‌هاي كوچك شود، بنابراين مي‌توان با برخورد سالم و مثبت در درون دانشگاه اين مشكلات را حل و فصل كرد.

مدير كل ‌حراست وزارت علوم درباره‌ي صدور حكم غيابي براي دانشجويان از سوي كميته‌هاي انضباطي، اظهار كرد: منطق درستي بر صدور احكام غيابي حاكم نيست و بايد سعي شود طبق مقررات و مفادي كه در تشكيل ‌كميته‌هاي انضباطي حاكم است، هرگونه رسيدگي به تخلفات و لغزش‌هاي موجود از طريق حضور دانشجو در هيات رسيدگي كننده به تخلفات رسيدگي و حكم با اطلاع دانشجو صادر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha