• یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-12150
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*ضرورت سياليت در جنبش دانشجويي* /گفت‌وگو با تعدادي از فعالان دانشجويي/ ـ بقاي جنبش دانشجويي به سياليت آن است ـ جريان دانشجويي با سياليت سالم مي ماند

*ضرورت سياليت در جنبش دانشجويي*
/گفت‌وگو با تعدادي از فعالان دانشجويي/
ـ بقاي جنبش دانشجويي به سياليت آن است
ـ جريان دانشجويي با سياليت سالم مي ماند

نوشدن و پويايي را شايد بتوان يكي از مهم‌ترين و ذاتي‌ترين ويژگي‌هاي قطار جنبش دانشجويي دانست؛ هم از آن رو كه مسافران اين قطار جوانانند و لاجرم متمايل به نوشدن مداوم و هم از آن جهت كه هر كدام بالاخره بايد در ايستگاهي پياده شوند و جاي خود را به مسافران ديگري بدهند.

«سياليت جريان دانشجويي» موضوعي است كه خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، درباره آن با تعدادي از فعالان دانشجويي به گفت‌وگو نشسته است.

عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران:
سياليت باعث به روز شدن انديشه‌ي تشكل‌ها مي‌شود

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي با بيان اينكه «سياليت ويژگي بارز انجمن‌هاي اسلامي است»، گفت: تشكلي مثل انجمن اسلامي 60 سال است كه توانسته با خواسته‌هاي جامعه، مردم و قشر دانشجو هماهنگ شود.

«علي مسيحي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: ويژگي اصلي تشكلهاي دانشجويي، سياليت است، به ويژه در انجمن‌هاي اسلامي با وجود اين سيستم رأي‌گيري اين ويژگي پديد مي‌آيد. دو نوع رأي‌گيري باز و بسته در اين تشكل وجود دارد كه در هر دو نوع هيچ تفكر و جرياني نمي‌تواند بر تشكل حاكم شود. اين امر باعث مي‌شود فكر و انديشه‌ي آن تشكل به روز شود. مثلا ممكن است ورودي‌هاي جديد تفكراتي متفاوت از من داشته باشند كه چهار سال پيش وارد شده‌ام.

وي درباره‌ي تبعات عدم سياليت در تشكل‌هاي دانشجويي افزود: در برخي تشكل‌ها كه ساختار آن از بالا به پايين است، باعث مي‌شود تفكر آن تشكل به تفكر دانشجو نباشد چراكه فكر از بالا به آن ديكته و تزريق مي‌شود. در تشكل‌هايي هم كه به صورت باز عمل مي‌كنند به دلايل مختلف و به دليل جايگاه آن تشكل ممكن است عده‌اي بخواهند جاي پاي خود را در آنجا سفت كنند.

اين فعال دانشجويي در ادامه اظهار داشت: بيشتر مشكلات فعلي جنبش دانشجويي همين است كه انرژي فعالان دانشجويي صرف اين مي‌شود كه تفكر خود را حاكم كنند، مثلا فردي كه شايد سايرين تفكر او را قبول ندارند، به دليل سيستم رد صلاحيت و به هر قيمتي شده خود را در تشكل ماندگار مي‌كند و باعث مي‌شود انجمن يا هر تشكل ديگري پويايي خود را از دست بدهد.

وي در پايان اضافه كرد: مشكلات ديگر عدم سياليت يكي اين است كه فكر جديدي نمي‌تواند وارد شود و ديگر اينكه بخش عمده‌اي از انرژي فعالان سياسي صرف اين مي‌شود كه حرفشان را بزنند.

دبير كل جديد جامعه‌ي اسلامي دانشجويان:
عدم سياليت باعث فاصله از خواست دانشجويان مي‌شود

دبير كل جديد جامعه‌ي اسلامي دانشجويان، اظهار داشت: سياليت در تشكل‌هاي دانشجويي، باعث پويايي و ارتباط آن با بدنه‌ي دانشجويي جديد مي‌شود. اين امر از دوري از قشر دانشجو و فضاي حاكم بر دانشگاه جلوگيري مي‌كند.

«عبدالرسول حيدري»، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: هر مجموعه، سازمان و تشكلي با توجه به بدنه و ساختار تشكيل دهنده شكل مي‌گيرد. تشكل‌هاي دانشجويي نيز به دليل ساختار و بدنه‌ي دانشجويي و به دليل عمر كوتاه دانشجويي (حدود چهار سال) بايد اين زمان را در نظر بگيرد و در هر دوره به ويژه در شوراي مركزي تغيير و تحولاتي كند.

اين فعال دانشجويي افزود: عدم جابجايي اعضاي تشكل‌ها و ثابت ماندن اعضاي قديم در يك تشكل دانشجويي باعث مي‌شود تشكل‌ها در فضايي غير واقعي از فضاي دانشجويي حركت كند. اين تفاوت نسل‌ها در بدنه‌ي دانشجو كه اعضا از نسل‌هاي قديم و بدنه از نسل جديد شكل بگيرد باعث مي‌شود عملكرد تشكل‌ها مطابق خواست دانشجويان نباشد.

دبيرسياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران:
جريان دانشجويـي با سيـاليـت، سالم مي‌ماند

دبير سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران گفت: اعضاي قديمي با گذشت زمان به دنبال توهمات شخصي خود مي‌روند تا بحث‌هايي كه در دانشگاه براي دانشجو مهم است و به تدريج پايگاه دانشجويي خود را از دست مي‌دهند.

«ابراهيم زرگر» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: هر تشكل دانشجويي براي اين‌كه بتواند از نيروهاي جديد و توانايي‌هاي بالقوه‌ي دانشجويان تازه‌وارد استفاده كند سيستمي دارد كه اگر اين سيستم در تشكل‌هاي دانشجويي تضعيف و يا كمرنگ شود، فضاي ذهني افراد قديمي‌تر با فضاي ذهني روند دانشگاه فاصله مي‌گيرد. مثلا سال آتي در بسيج دانشگاه تهران، كساني عضو اصلي مي‌شوند كه ورودي 81 و 82 هستند و همه درك مي‌كنند كه ذهن‌هاي تازه و كساني كه به طور واقعي با محيط دانشگاه درگير باشند بسيار مفيدتر هستند.

اين فعال دانشجويي افزود: در دو حالت تشكل‌ها سياليت خود را از دست مي‌دهند؛ يكي اين است كه افراد آن‌چنان قدرتمند و قوي كار كنند كه به نظر بسياري از اعضا اگر آنها عوض شوند اتفاقات بدي مي‌افتد و نوعي حس محافظه‌كاري در اعضاي تشكل به صورت واقعي ايجاد مي‌شود و جلوي رشد آنها را مي‌گيرد. ديگر اين‌كه از بيرون تشكل با حمايت‌هاي مختلفي كه ممكن است بشود، تعدادي از اعضا به طور نسبتا تحميلي باقي مي‌مانند. به ويژه در فرآيند دوم وقتي سن اين افراد از سن دانشجويي بالاتر مي‌رود و از سيستم فاصله مي‌گيرند، ملزومات و علايق آنها با نظرات و عملكردشان خلط مي‌شود و عجيب نيست كه افرادي هم سعي كنند به خاطر منافع اقتصادي و يا سياسي تشكل خود را بازيچه قرار دهند تا آينده‌ي سياسي و اقتصادي خود را تامين كنند، به اين اميد كه از پتانسيل دانشجوها براي يك جناح استفاده كنند تا در مجلس بعدي نامزدي در ليست آن جناح داشته باشند. كما اين‌كه اين اتفاق در انتخابات شوراي شهر و مجلس ششم افتاد و برخي سعي كردند سهم‌خواهي كنند.

وي در ادامه اظهار داشت: با ورود بدنه‌اي كه واقعا دانشجوي حقيقي هستند و دائما در محيط دانشگاه به سر مي‌برند، ممكن است تشكل افت و خيزهايي داشته باشد ولي اصل حركتشان سالم مي‌ماند و احتمال بسيار كمتر و ضعيف‌تري وجود دارد كه تشكل به دامان احزاب سياسي و افرادي بيفتد كه علاقه‌مند به سوءاستفاده از آنها هستند.

عضو اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل:
سياليت ويژگي ذاتي يك تشكل دانشجويي است

عضو شوراي مركزي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها گفت: سياليت ويژگي ذاتي يك تشكل دانشجويي است. لذا به طور طبيعي دانشجويان مي‌توانند در مدت محدودي فعاليت خود را در قالب تشكل‌هاي دانشجويي انجام دهند و اين دوره يك دوره‌ي گذر است.

«حبيب‌الله خانلو» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: حركت رو به جلو در مجموعه‌ي دانشجويي نيازمند داشتن برنامه‌هاي درازمدت است و اين برنامه‌ها از طرفي با حضور محدود دانشجويان در دوره‌ي تحصيل و امكان حضورشان در مجموعه‌هاي دانشجوي منافات دارد. البته اين به آن معنا نيست كه اين منافات قابل حل نيست، در عين حالي كه مجموعه داراي برنامه‌هاي درازمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت است، به نظر مي‌آيد هرچه ميزان عقلانيت در حركت‌هاي دانشجويي بالاتر رفته، ثبات در مشي مجموعه‌ها بيشتر به چشم خورده است. البته اين ثبات به معني ايستايي نيست بلكه به آن معني است كه جهت درستي كه روز اول مجموعه‌هاي دانشجويي بر اساس آرمان‌ها، ايده‌ها و نگرش‌هاي درست انتخاب كرده، آن را در فراز و نشيب‌هاي سال‌هاي بعدي فعاليت از دست نداده و از مسير صحيح درستي كه در ابتدا مدعي شده و با عقلانيت آن را انتخاب كرده دور نشود.

وي با بيان اين‌كه «سياست چالشي براي پويايي است»، افزود: در هر دوره‌ي فعاليت مجموعه‌هاي دانشجويي اگر افراد جديدي به دليل ويژگي ذاتي سيال بودن وارد شوند و كارها را از نقطه‌ي صفر شروع كنند نه تنها اسم آن پويايي نيست بلكه درجا زدن در يك نقطه است. حتي نمي‌توان اسم آن را ثبات گذاشت بلكه پسرفت نهادينه شده در يك مجموعه است اما با شعار اين‌كه مجموعه‌هاي جديد بايد تصميم‌گيري جديد داشته باشد نبايد مترادف با بازگشت به نقطه‌ي صفر باشد.

خانلو، نو به نو شدن مجموعه‌ها را چالشي براي ارتباط با بدنه خواند و تصريح كرد: وقتي در يك دوره‌اي تشكل جديدي از دانشجويان ما با راي دانشجويان روي كار مي‌آيند، فرصت آن‌چناني ندارند تا با بدنه‌ي مجموعه‌ي دانشجويي ارتباط گسترده‌اي پيدا كنند.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه دو نوع سياليت را مي‌توان در نظر گرفت افزود: دو نوع سياليت داريم؛ صوري و يا واقعي. سياليت واقعي يعني در مجموعه‌اي كه دانشجويان فعاليت مي‌كنند خودشان تصميم مي‌گيرند. سياليت صوري يعني اين‌كه از به اصطلاح خارج خط مي‌گيرند و وامدار هستند، با رانت‌هاي مديريتي در تشكل‌ها راي آوردند و اين موضوع به تجربه در برخي مجموعه‌ها ثابت شده و اين مشكل در آن مشهود است و هنوز از آن رنج مي‌برند.

خانلو، جوانگرايي، استقلال در راي، استقلال در تصميم‌گيري را از ويژگي‌هاي يك مجموعه‌ي دانشجويي دانست و تاكيد كرد: ريسك‌پذيري و تغيير وضع موجود به معناي حركت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب نيز يكي از ويژگي‌هاي مهم تشكل است.

وي هم‌چنين سياليت صوري را برابر با عدم سياليت خواند و واپس‌گرايي و تحجر را از تبعات عدم سياليت دانست و گفت: در هر مجموعه‌اي كه واپس‌گرايي اتفاق بيفتد باعث تعارضات خواهد شد.

يك عضو انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان:
ـ بقاي جنبش دانشجويي به سياليت آن است
ـ هويت انجمن‌هاي اسلامي بايد باز تعريف شود

عضو انجمن اسلامي دانشگاه شيراز و علوم پزشكي تاكيد كرد: بقاي جنبش دانشجويي به سياليت و جايگزيني نمايندگان جديد براي دانشجويان است.

« امير اميدي »، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: از جمله تشكل‌هاي مستقل و آزاد دانشجويي، انجمن‌هاي اسلامي هستند و قرار نيست در انجمن‌ها و جنبش‌هاي دانشجويي، افراد ثباتي براي ماندن وجود داشته باشد.

عضو انجمن اسلامي دانشگاه شيراز و علوم پزشكي شيراز، گفت: از معايبي كه مي‌توان براي عدم سياليت به آن اشاره كرد گره خوردن مسائل و افكار شخصي اين اشخاص با جنبش‌هاي دانشجويي است.

وي در ادامه گفت: در مقاطعي كه انجمن‌ها توانسته‌اند انتخابات خود را محكم و قاطع برگزار كنند، مايه و پايه‌ي محكم‌تري داشته‌اند و اين چيزي است كه ما به طور عيني شاهد آن بوده‌ايم، ولي زماني كه به هر دليلي براي مدتي انتخاباتي برگزار نشده ضربه‌اي به انجمن‌ها خورده است.

عضو انجمن اسلامي دانشگاه شيراز و علوم پزشكي شيراز، هم‌چنين گفت: جنبش دانشجويي بايد هويت خود را بازيابي كند، چرا كه مشكل جنبش دانشجويي عدم تعريف موقعيت جغرافياي سياسي آنهاست و اگر هويت انجمن‌هاي اسلامي و جنبش‌هاي دانشجويي باز تعريف شود مي‌توان گفت مهم‌ترين عامل زنده بودن آنها سيال بودن است.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه تبريز:
ـ تشكل‌هاي دانشجويي بدون سياليت دچار روزمرگي مي‌شوند
ـ ركورد سكوي پرتاب و دورخيزي براي پرش‌هاي بلند است

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه تبريز و علوم پزشكي گفت: دانشگاه يك آرمان‌شهر است و ذات آن براي تربيت نيرو در جامعه است، اگر سياليت در تشكل‌هاي دانشجويي نباشد، مجموعه دچار نوعي سستي و روزمرگي مي‌شود.

«ايراني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: با توجه به ذات دانشگاه‌ها، تشكل‌ها نيز تابع آن هستند و اگر سياست وجود نداشته باشد از ايده‌هاي نو بي‌بهره مي‌ماند و طبيعتا قطع رابطه‌اي بين مسايل روز جامعه و اين مجموعه‌ها پديد مي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه «سياليت تشكل‌هاي دانشجويي، زمينه‌ي كاري را براي اعضاي آن سخت‌تر مي‌كند»، افزود: كساني كه در اين مجموعه‌ها مسووليت مي‌گيرند بايد با زمان محدود برنامه‌ها را اجرا كنند كه البته اين كار باعث پختگي بيشتر و موفقيت آنها در مسووليت‌هاي ديگر مي‌شود. به اعتقاد من كار كردن در مجموعه‌هاي دانشجويي بسيار سخت‌تر از جاهاي ديگر است.

اين فعال دانشجويي گفت: اين‌طور نيست كه اعضاي قديمي ايده‌هاي افراد جديد را نداشته باشند، اما ورودي‌هاي جديد به خودي خود نيازهايشان را به تشكل‌ها تحميل مي‌كنند و البته زماني يك تشكل دانشجويي مي‌تواند موفق عمل كند كه تجربه‌ي نيروهاي قديمي خود را در كنار پتانسيل نيروهاي جوان ببيند.

وي در ادامه افزود: سياليت و ورود ايده‌هاي نو و تلفيق آن با تجربه‌هاي قديمي باعث پويايي و حركت رو به جلوي مجموعه‌ها مي‌شود.

ايراني در پايان خاطرنشان كرد: ورود ايده‌هاي نو حتي به قيمت ركود مقطعي تشكل ضروري است؛ چرا كه هر تشكلي به بازسازي تشكيلات نيازمند است و ركورد سكوي پرتاب و دورخيزي براي پرش‌هاي بلند است. سياليت هم به دليل تغيير و تحول جامعه براي اين مجموعه‌ها ضروري است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha