• جمعه / ۲۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8406-11245
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارشي از سخنراني وديدارهاي احمدي‌نژاددرنيويورك/ -انتقاد ازساختارسازمان ملل -ديدارباعنان و نمايندگان اتحاديه‌ي اروپا -آمادگي براي كمك هسته‌يي به جهان اسلام

/گزارشي از سخنراني وديدارهاي احمدي‌نژاددرنيويورك/
-انتقاد ازساختارسازمان ملل
-ديدارباعنان و نمايندگان اتحاديه‌ي اروپا
-آمادگي براي كمك هسته‌يي به جهان اسلام

رييس جمهور كشورمان روز سه‌شنبه تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد تا با حضور در جمع ساير سران كشورهاي عضو سازمان ملل، پيام ايران را در خصوص اصلاح ساختار سازمان ملل و رويكرد و پيشنهاد جديد هسته‌يي كشورمان به جهانيان برساند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد چهارشنبه شب در اولين بخش سخنراني‌اش در سازمان ملل كه بر روي مساله‌ي اصلاح ساختار اين نهاد بين‌المللي متمركز بود، نگاه ايران را به اين مساله ابراز داشت.

وي هم‌چنين در حاشيه‌ي اين مراسم با سران، اعضاي بلندپايه‌ي هيات‌هاي كشورهاي حاضر در اين نشست و نيز شخص كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد به گفت‌وگو و رايزني در خصوص مسايل مهم منطقه‌يي و هم‌چنين مساله‌ي هسته‌يي كشورمان پرداخت. آنچه در پي مي‌آيد گزارشي از سخنراني وي و هم‌چنين ملاقات‌هاي او با اين مقامات است.

* اولين سخنراني رييس جمهور
دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور كشورمان چهارشنبه شب و در حدود ساعت 24 به وقت محلي تهران در مجمع عمومي سازمان ملل متحد نخستين سخنراني‌اش را ايراد نمود.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل نخستين اظهارات رييس جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه پنج دقيقه به طول انجاميد، به شرح زير است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه

به نام خداوندي كه عدالت را مبناي آفرينش آسمانها و زمين و موجب قوام و صلاح امور انسانها قرار داد و آنها را به همكاري جهت خوبي‌ها و اجتناب از بدانديشي، بدخواهي و دشمني فراخواند.

خداوندي كه پيامبران بزرگ خود همچون موسي، عيسي و محمدبن عبدالله كه درود خداوند بر او باد و همه‌ي مصلحان خداجو و خيرانديش جهان را به قيام در راه برپايي عدالت و تعالي انسانها رهنمون ساخت.

آقاي رييس، عاليجنابان، خانم‌ها و آقايان

ابتدا مراتب تشكر خود را از دبيركل محترم و خرسندي خود را از حضور در جمع همكاران، روساي محترم كشورها و هيات‌هاي نمايندگي اعلام مي‌دارم و تاسف خود را نسبت به حوادث غم‌بار كاظمين و توفان كاترينا ابراز داشته و با آسيب ديدگان و بازماندگان همدردي مي‌نمايم.

سازمان ملل بايد نقطه‌ي اتكا و اميد و مشاركت دولت‌ها و ملت‌ها و بستري جهت گفت‌وگو، تفاهم و همكاري در جهت تحقق صلح و آرامش جهاني باشد.

اين رويكرد مستلزم آن است كه:

1- عدالت در سازمان حاكم و بر مبناي منشور آن همه‌ي اعضا از حقوق مساوي برخوردار باشند. قدرت يا ثروت بيشتر حق بيشتري براي هيچ عضوي ايجاد نكند.

2- اصول دموكراسي و اخلاق در همه‌ي سطوح و اركان سازمان حاكم و سازمان خود الگوي كاملي از حاكميت اين دو باشد.

3- سازمان ملل به وظيفه‌ي خود در قبال بسط و تعميق عدالت در سطح بين‌المللي عمل نمايد.

4- كشور ميزبان حق بيشتري نسبت به ساير اعضا نداشته باشد و دسترسي به سازمان براي همه به آساني صورت گيرد.

اگر اصول فوق به رسميت شناخته شود آن گاه:

1- مهمترين چالش عصر ما فرسايش روحي انسانها به دليل دوري نظام‌ها از حيات معنوي و يكتاپرستي است. سازمان ملل بايد دولت‌ها را به گسترش معنويت و عشق به انسانيت رهنمون سازد. در اين حالت تحقق اتحاد ملل را پايه گذاري كرده است.

2- پذيرش تئوري يك‌جانبه گرايي مساوي با نابودي كل ساختار سازمان ملل خواهد بود. لذا تمامي ساختار سازمان بايد با حساسيت ويژه با ويروس مخرب يكجانبه‌گرايي مقابله نمايد.

3- امروز امنيت رواني و زيستي ملت‌ها بيش از گذشته به مخاطره افتاده است. يكجانبه‌گرايي، توليد و به كارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي، فشارهاي روحي، تهديدات و تحميل جنگ به ملت‌ها به بهانه‌ي ايجاد امنيت و رفاه براي برخي قدرت‌ها، عملا مسووليت سازمان ملل را براي استقرار شجاعانه‌ي عدالت در همه‌ي عرصه‌هاي جهاني و به نفع آرامش انسان‌ها دوچندان كرده است. به گمان ما نمي‌توان آسايش، صلح، امنيت و رفاه را در بخشي از جهان، به بهانه‌ي جنگ، ناامني، لشگركشي، تبعيض و فقر در نقاط ديگر تامين كرد.

4- فلسفه‌ي وجودي سازمان ملل بسط صلح و آرامش در جهان است، بنابراين تجويز اقدام پيشدستانه مبتني بر ارزيابي نيت‌ها و نه واقعيت‌ها و رويكردي جنگ طلبانه به شكل مدرن، خلاف روح سازمان ملل و منشور آن است.

5- تركيب شوراي امنيت بايد از توازن منطقي و دموكراتيك برخوردار شود و در صورت پذيرش اصل عضويت دايم تعدادي از كشورها، تركيب قابل قبولي از نمايندگان همه‌ي قاره‌ها و تمدن‌هاي عمده‌ي جهان به عنوان نمايندگان دايم شركت كنند. اين جانب مراتب تاسف خود را از اين كه بيش از 50 كشور اسلامي با جمعيتي بيش از يك ميليارد و 200 ميليون نفر و قاره‌ي پراستعداد آفريقا هيچ نماينده‌اي در شوراي امنيت ندارند و قاره‌ي پهناور آسيا با تمدن‌هاي كهن تنها يك نماينده دارد، اعلام مي‌دارم.

6- سازمان بايد در موقعيتي باشد كه فارغ از اعمال نظرهاي گزينشي ميزبان، همه‌ي دولت‌ها، گروه‌ها و تشكل‌هاي مردمي از سراسر جهان بتوانند آزادانه به آنجا سفر كنند و بدون واهمه به گفت‌وگو بنشينند.

آقاي رييس، عاليجنابان، خانم‌ها، آقايان

به نظر ما تمام ملاحظات فوق آن گاه محقق خواهد شد كه گفتمان حاكم بر مناسبات برخي از قدرت‌ها از گفتمان خشونت، تبعيض و سلطه به گفتمان صلح و آرامش جهاني بر مبناي عدالت و معنويت از طريق گفت‌وگو، مهرورزي و احترام به انسانها تغيير يابد.

پيامبر عظيم‌الشان اسلام مي‌فرمايد: والاترين مرتبه‌ي خردمندي، پس از ايمان به خدا، جلب دوستي مردم و نيكي كردن در حق همگان است. اين نگرش حكيمانه به ما مي‌آموزد كه جهان يك پيكره‌ي واحد است كه بيماري و جراحت هر عضو آن اسايش ساير اعضا را مختل مي‌كند و به قول شاعر بزرگ ايراني:

"بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند

چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار"

متشكرم

موفق و سربلند باشيد»

*همكاري هسته‌يي ايران با جهان اسلام
احمدي‌نژاد در ديدار با اردوغان از آمادگي كشورمان براي در اختيار قرار دادن تجربيات هسته‌يي‌ به كشورهاي اسلامي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خبرگزاري روسي نووستي با مخابره اين خبر افزود، دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور كشورمان در حاشيه‌ي شصتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک و در ديدار با رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه اعلام كرد که ايران آماده‌ است تا تجارب خود در زمينه‌ي استفاده‌ي صلح آميز از فن‌آوري‌هاي هسته‌يي را در اختيار کشورهاي اسلامي قرار دهد.

وي طي اين ديدار در چهارچوب فعاليت مجمع عمومي سازمان ملل متحد، اظهار داشت: با احتساب نياز کشورهاي اسلامي به استفاده‌ي صلح آميز از انرژي اتمي، ما آماده‌ي در اختيار گذاشتن تجارب و اطلاعات خود در اين زمينه هستيم.

احمدي نژاد با اشاره به پايان پذير بودن نفت و ساير منابع انرژي‌زاي طبيعي و نيز مصرف و نياز روز افزون بشر به انرژي، تاکيد كرد: دانشمندان ايراني به علم چرخه‌ي کامل سوخت هسته‌يي دست يافته‌اند و جمهوري اسلامي ايران قصد دارد از اين فن‌آوري در اهداف صلح آميز و در چهارچوب همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و براساس مفاد قرارداد عدم گسترش تسليحات هسته‌يي و ساير توافق نامه‌هاي بين‌المللي، استفاده نمايد.

هم‌چنين خبرگزاري رسمي كرواسي (هينا) گزارش داد كه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش، قصد صدور اين فن‌آوري به كشورهاي اسلامي را دارد.

اين خبرگزاري با اشاره به ديدار رييس جمهور كشورمان با نخست وزير تركيه افزود: به گفته‌ي رييس جمهور جديد ايران،‌ اين كشور قصد انتقال فن‌آوري هسته‌يي‌اش به كشورهاي اسلامي را دارد.

اين خبرگزاري كروات هم‌چنين خاطرنشان مي‌كند: رييس جمهور ايران تاكيد دارد كه فن‌آوري هسته‌يي را براي مصارف صلح‌آميز مي‌خواهد، و در همين چارچوب قصد صدور آن به كشورهاي اسلامي را نيز دارد.

* ديدار با نمايندگان اتحاديه‌ي اروپا
وزراي امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس با محمود احمدي نژاد و منوچهر متكي ديدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه با مخابره اين خبر افزود، جك استرا، فيليپ دوست بلازي و يوشكا فيشر، وزراي امور خارجه‌ي انگليس، فرانسه و آلمان و نيز خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته (پنجشنبه) با منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي ايران ديدار كردند و سپس به واسطه‌ي تلاش ديپلماتيك كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل با محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران ديدار و گفت‌وگو كردند.

استرا پس از ديداري 80 دقيقه‌اي با متكي گفت: تبادل نظر تمام و كمالي در خصوص مواضع مختلف سه كشور اتحاديه اروپا و دولت جديد ايران داشتيم.

دوست بلازي نيز گفت كه وزراي اين سه كشور در اولين گفت‌وگو ميان ايران و اروپا پس از نشست 25 مي در ژنو، «مذاكرات بسيار صادقانه‌اي» داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش استرا، پس از ديدار با احمدي نژاد كه قرار است روز شنبه طي سخنراني در سازمان ملل پيشنهادات جديد هسته‌يي ايران را مطرح سازد گفت: اكنون چشم به اين سخنراني داريم. ما قصد داريم به دقت آنچه را كه رييس جمهور ايران مي‌خواهد بگويد گوش كنيم.

بر اساس اين گزارش سولانا و فيشر نيز كه در نشست با احمدي نژاد حضور داشتند تاكيد كردند كه مذاكراتي حقيقي انجام نگرفته است.

سولانا گفت: ما فقط زمينه را آماده كرديم.

وي افزود: اينكه ممكن است ادامه يابد، هنوز مشخص نيست. بايد تا زمان سخنراني منتظر بمانيم.

دوست بلازي نيز تاكيد كرد: استراتژي سه كشور اتحاديه اروپا همواره ممانعت از درگيري با شوراي امنيت بوده است.

وي افزود كه گام بعدي به چگونگي پاسخگويي سخنراني احمدي نژاد به نگراني‌هاي اروپا بستگي دارد.

دوست بلازي گفت: اگر حركتي يا تغيري ايجاد نشود، ارجاع به شوراي امنيت به هيچ وجه غير ممكن نخواهد بود.

شبكه خبري بي.بي.سي نيز در گزارشي با اشاره به نشست وزراي خارجه‌ي اين سه كشور با احمدي نژاد گزارش داد: حاضران در اين نشست جزييات اندكي را در خصوص گفت‌وگوهاي انجام گرفته مطرح كردند. استرا گفت كه آنها مي‌خواهد از ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل جلوگيري كنند.

وي افزود: هدف ما در تمام راه‌ از زمانيكه اين مذاكرات را آغاز كرديم، دور نگه داشتن اين موضوع از شوراي امنيت بوده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي به نقل از استرا پس از ديدار 80 دقيقه‌اي‌اش نوشت: ما پيشنهادات‌مان را مطرح كرديم و اين پيشنهادات هنوز بر روي ميز قرار دارد.

وي گفت: اين پيشنهادات بايد از سوي طرف مقابل به شكلي صحيح بررسي شود.

وزير امور خارجه‌ي انگليس گفت كه رييس جمهور ايران پيشنهادات كشورش را طي سخنراني‌اش در مجمع عمومي مطرح خواهد كرد.

وي افزود كه احمدي نژاد در نشست به وزراي خارجه‌ي سه كشور اروپايي به اينكه آيا ايران غني سازي اورانيوم را متوقف مي‌كند يا خير اشاره‌اي نكرده است.

بر اساس اين گزارش فيشر گفت آنها در خصوص اين موقعيت با احمدي نژاد و گروه همراهش به طور مفصل مذاكره كرده‌اند و موضع اروپا را تكرار كرده‌اند.

اين گزارش با ذكر اينكه اتحاديه اروپا اكنون منتظر سخنراني رييس جمهور ايران است افزود: خوشبختانه ما جهتي صحيح خواهيم داشت اما نمي‌توان آن را پيشگويي كنم.

وزير امور خارجه‌ي آلمان همچنين پس از ديدار با وزير امور خارجه‌ي ايران گفت: سه كشور اروپايي تاكيد كرده‌ايم كه موضع‌مان هم چنان بر روي ميز قرار دارد و تغيير نكرده است.

خبرگزاري رويتر نيز به نقل از استرا كه در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد افزود: آنچه انجام مي‌دهيم گفتگوست و گفت‌وگو كردن هميشه بهتر از گفت‌وگو نكردن است.

خبرگزاري آلمان نيز در اين باره نوشت، اتحاديه‌ي اروپا روز پنجشنبه با رييس جمهور ايران ديدار غيرمنتظره‌يي را درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور برگزار كرد كه سه وزير امور خارجه‌ي آلمان، انگليس و فرانسه در آن حضور داشتند.

اين خبرگزاري آلماني به نقل از وزير امور خارجه‌ي آلمان نوشت: ما منتظر پيشنهادهاي جديد هستيم. ما آماده‌ايم گفت‌وگوها را به پيش ببريم.

فيشر و دوست بلازي كه براي اولين بار با منوچهر متكي ديدار كرده‌اند، اين مذاكرات را "بسيار صريح" توصيف كردند.

بر اساس اين گزارش، اتحاديه‌ي اروپا از ايران خواسته است تا برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را در ازاي مشوق‌هاي سياسي و اقتصادي كنار بگذارد.

دوست بلازي با ابراز اين كه "آن يك شروع خوب بود" ابراز اميدواري كرد كه بتوان از بروز بحران اجتناب نمود.

اين گزارش ادامه داد، دومينيك دوويپلن، نخست‌وزير فرانسه پيش از اين در نيويورك تصريح كرد كه چنانچه مذاكرات به نتيجه نرسد، موضوع ايران بايست به شوراي امنيت برود.

* دبيركل سازمان ملل و احمدي‌نژاد
طرح‌هاي هسته‌يي ايران و وضعيت عراق در راس موضوعات مورد مذاكره ميان محمود احمدي نژاد و كوفي عنان در نيويورك قرار داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه اينترنتي سازمان ملل افزود، يك سخنگوي سازمان ملل در بيانيه‌اي كه پس از ديدار كوفي عنان، دبيركل اين سازمان و محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران در حاشيه‌ي اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك منتشر شد اعلام كرد: عنان از وزراي امور خارجه‌ي آلمان، فرانسه و انگليس و نيز خاوير سولانا، نماينده‌ي عالي اتحاديه اروپا خواست براي مذاكرات بيشتر در خصوص مساله هسته‌يي به آنها بپيوندند.

اين سخنگو با ذكر اينكه اين مذاكرات صميمانه بوده است گفت كه طرفها درباره لزوم يافتن راه‌حل دو جانبه‌ي مورد توافق برسر مساله‌ي هسته‌يي توافق كردند.

بر اساس اين گزارش احمدي نژاد نيز بر تعهدش براي طرح پيشنهادات جديد طي سخنراني روز شنبه در سازمان ملل تاكيد كرد.

* مرور مسايل با روسيه
ولاديمير پوتين در ديدار با محمود احمدي نژاد تاكيد كرد كه روسيه و ايران داراي منافع دوجانبه‌ي بسياري از جمله در منطقه خزر هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري روسي ايتارتاس افزود، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه روز گذشته (پنجشنبه) در ديدار با محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران، در حاشيه‌ي نشست سالانه‌ي مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك خاطر نشان كرد: روسيه و ايران روابطي سنتي و دوستانه با يكديگر دارند.

رييس جمهور روسيه ادامه داد: بايد گفت سال گذشته حجم معاملات تجاري دو كشور تا 43 درصد افزايش يافته است.

وي افزود: مسكو و تهران منافع منطقه‌اي بسياري از جمله در منطقه‌ي درياي خزر دارا هستند.

پوتين گفت: اميدوارم اين ديناميك مثبت پس از انتخاب رياست جمهوري ايران ادامه يابد.

وي همچنين به احمدي نژاد گفت: به علاوه شما به عنوان شهردار تهران روابط بسيار خوبي با شهرهاي مهم سن‌پترزبورگ و مسكو برقرار كرديد.

بر اساس اين گزارش، رييس جمهور روسيه اظهار داشت كه رييس جمهور ايران تجربه‌ي مثبتي از همكاري با روسيه دارد.

ايتارتاس افزود: احمدي نژاد نيز در اين ديدار اظهار داشت كه روسيه بهترين دوست ايران است.

وي تاكيد كرد: روسيه‌ي قدرتمند بهترين دوست ماست. ما خرسنديم كه شما در سال‌هاي اخير در حل بسياري از مشكلات در روسيه موفق بوده‌ايد و پرستيژ كشورتان را تقويت كرده‌ايد.

رييس جمهور ايران اظهار داشت: روسيه‌ي قدرتمند بهترين دوست ايران است و ايران قدرتمند يكي از بهترين دوستان روسيه است.

وي تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم نقش روسيه در جهان تقويت شود.

اين گزارش به نقل از احمدي نژاد افزود كه ايران آماده است همكاري با روسيه را در آينده توسعه دهد.

وي تاكيد كرد: دولت ما مي‌خواهد روابط با روسيه را در بلندمدت توسعه دهد.

احمدي نژاد نيز موافق بود كه ايران و روسيه منافع نزديك بسياري از جمله در خزر دارا هستند.

رييس جمهور ايران با تشكر از پوتين به جهت ارسال پيام تبريك به وي به مناسبت انتخاب به عنوان رييس جمهور گفت: اين كار بسيار دوستانه و خالصانه‌ بود و روابط عميق و دوجانبه‌ي ما را اثبات كرد.

احمدي نژاد گفت: منافع ما در سطح دو جانبه و حوزه‌ي منطقه‌اي بسيار نزديك است.

وي همچنين گفت كه خاطرات خوشايندي از سفر به مسكو پيش از انتخابات و ديدارش با يوري لوژكوف، شهردار اين شهر دارد.

* نگاه روسيه به مذاكره‌ي احمدي‌نژاد و پوتين
نووستي گزارش كرد، روساي جمهور ايران و روسيه درباره‌ي مشاركت طرف روسي در ساخت يك سري از موضوعات انرژي در ايران بحث و تبادل‌نظر كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري روسي با اعلام اين مطلب به نقل از سرگئي پريخودكو، مشاور رييس جمهور روسيه پس از ديدار ميان ولاديمير پوتين و محمود احمدي‌نژاد، روساي جمهور روسيه و ايران كه در برابر خبرنگاران سخن مي‌گفت، ادامه داد: روساي جمهور درباره‌ي مسايل همكاري تجاري و اقتصادي و احتمال توسعه‌ي پروژه‌هاي مشترك در بخش انرژي تبادل نظر كردند كه طي آن دورنماي مشاركت سازمان‌هاي روسي براي ايجاد يك سري از موضوعات انرژي در ايران مورد بحث قرار گرفت.

وي ادامه داد، موضوعات مختلفي از جمله همكاري در بخش ساخت هواپيما هم‌چنين موضوع درياي خزر نيز مورد بحث قرار گرفت.

* گفت‌وگو با رييس جمهور شيلي
رييس جمهور كشورمان در ادامه‌ي ديدارهايش با سران كشورهاي مختلف جهان روز چهارشنبه با رييس جمهوري شيلي ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور كشورمان در اين ديدار كه وزيران امور خارجه‌ي دو كشور نيز حضور داشتند، همتاي شيليايي خود را در جريان تحولات منطقه‌ي خاورميانه قرار داد و منشاء اين تحولات را به تلاش برخي از قدرت‌ها براي حاكم كردن منطق سلطه‌گري بر منطقه، مربوط دانست.

وي به ادعاي اشغالگران خاك عراق براي استقرار ثبات و امنيت در اين كشور اشاره كرد و گفت كه آمريكايي‌ها، امروز حضور خود را با ناامن كردن عراق و تنگ كردن عرصه زندگي بر مردم مظلوم و بي‌گناه اين كشور توجيه مي‌كنند و به طور مستقيم يا غيرمستقيم، از تروريست‌ها، عوامل ارتكاب قتل‌ها و ناامني، حمايت به عمل مي‌آورند. دكتراحمدي نژاد تاكيد كرد كه برخي از قدرت‌ها در جهان با تحميل فقر و جنگ عليه ديگران مي‌كوشند رفاه و پيشرفت را به انحصار خود در آورند و بر ملت‌ها مسلط شوند. اين جهت‌گيري از نظر ملت ايران، نظام سلطه ناميده مي شود.

ريكاردو لاگوس، رييس جمهوري شيلي نيز در اين ديدار از آشنايي با ديدگاه‌هاي دكتر احمدي نژاد ابراز خوشحالي كرد و تمايل كشورش را به افزايش رايزني با ايران درباره مسايل دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي مورد تاكيد قرار داد.

لاگوس همچنين سخنان دكتر احمدي نژاد در اجلاس سران سازمان ملل را بسيار روشنگرانه خواند و وي را در جريان تركيب جمعيتي كشورش از جمله حضور جمع زيادي از اتباع سوري‌الاصل در شيلي قرار داد.

* ملاقات با پادشاه اردن
رييس جمهوري اسلامي ايران و پادشاه اردن روز چهارشنبه در حاشيه‌ي اجلاس سران سازمان ملل با يكديگر ديدار و درباره مسايل دوجانبه، همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، دو طرف در اين ديدار بر ضرورت افزايش رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي بيشتر براي كمك به امنيت مردم عراق تاكيد كردند.

محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران، در اين ديدار به مشتركات دو كشور اشاره كرد و افزود: شرايط جديد منطقه، ضرورت ارتباط نزديك‌تر و همكاري بيشتر تهران و امان را براي پيشگيري از تحميل خسارات بيشتر بر ملت مظلوم عراق ايجاب كرده است و بايد به اين نكته توجه شود كه ناامني در عراق، امنيت كل منطقه را تحت تاثير قرار خواهد داد.

احمدي نژاد، ايجاد ثبات در عراق را به نفع كل منطقه دانست و تاكيد كرد كه ناامني در عراق، امروز به بهانه‌اي براي حضور بيگانگان تبديل شده است.

وي افزود: دشمنان اسلام از هرگونه تشتت در كشورهاي اسلامي استقبال مي‌كنند، بنابر اين حفظ منافع ملت‌هاي مسلمان در گرو آن است كه كشورهاي اسلامي با يكديكر همكاري نزديك و صميمانه‌اي داشته باشند.

رييس جمهور اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده است تا نقش موثري را براي رفع سوء تفاهم بين برخي از كشورهاي منطقه و شروع همكاري‌هاي جدي و سازنده بين آنها ايفا كند.

ملك عبدالله، پادشاه اردن نيز در اين ديدار خواستار شروع فصل جديدي در روابط دوجانبه شد و افزود: مشتركات فراوان بين دو كشور از جمله ارادتمندي دو ملت به اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، زمينه مناسبي را براي همكاري‌هاي نزديك تر و موثرتر ايجاد مي‌كند.

وي به مساله‌ي فلسطين اشاره كرد و گفت: شكست فلسطين شكستي براي همه مسلمانان است و دو كشور بايد از نفوذ خود براي جلوگيري از بروز هرگونه بحران جديدي در منطقه استفاده كنند.

پادشاه اردن ظهور نسل جديدي از سران جوان در كشورهاي سوريه، اردن و ايران را سرفصل مناسبي براي شروع همكاري‌هاي فعال‌تر و با نشاط‌تر در منطقه دانست.

وي همچنين از دكتر احمدي نژاد براي انجام ديدار رسمي از كشورش دعوت به عمل آورد.

*ديدار با رييس جمهور لبنان
اميل لحود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با محمود احمدي نژاد ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي الانوار، چاپ لبنان با انتشار اين خبر افزود: اميل لحود، رييس جمهور لبنان در يكي از سالن‌هاي سازمان ملل در حضور دو تن از وزرايش با محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران ديدار و گفت‌وگو كرد.

براساس اين گزارش در آغاز اين ديدار احمدي نژاد با ابراز خوشبختي از ديدارش با لحود بر عمق روابطي كه دو كشور را به يكديگر پيوند مي‌زند تاكيد كرد و گفت كه خواهان گسترش سطح روابط دو كشور است.

به نوشته الانوار، احمدي‌نژاد با اشاره به مناسبات مشترك دو كشور بر ضرورت ادامه آن تاكيد و از مردم لبنان به دليل دستاورد تاريخي كه با آزادي بخشهاي جنوبي از دست اشغالگران اسراييلي به دست آورده بودند تقدير و تشكر كرد.

وي افزود كه لبنان بايد سرزمين همزيستي مسالمت آميز بين طوايف مختلف لبناني باشد؛ ويژگي كه آن را از ساير كشورها متمايز مي‌كند.

احمدي نژاد همچنين بر تمايل كشورش به همكاري با لبنان در زمينه‌هاي مختلف به ويژه مسايل اقتصادي و توسعه تاكيد كرد و گفت كه وزير انرژي ايران را موظف كرده است تا درباره نياز لبنان به مشتقات نفتي با همتاي لبناني‌اش به گفت‌وگو بپردازد.

رييس جمهور ايران همچنين تاكيد كرد: مردم ايران در شرايط سختي كه لبنان در آن قرار دارد همراه آن هستند وي ابراز اميدواري كرد كه هر چه سريعتر اعمال فشارها عليه لبنان از بين برود تا اين كشور بتواند روند شكوفايي و رشد اقتصادي‌اش را طي كند.

براساس اين گزارش احمدي نژاد در اين ديدار از اميل لحود براي سفر به ايران و تكميل بخشهاي حائز اهميت دو كشور دعوت كرد. لحود نيز با استقبال از احمدي نژاد نخست وزيري‌اش را به او تبريك گفت و براي او آرزوي توفيق كرد.

وي در ادامه از حمايت‌هاي كه جمهوري اسلامي ايران در حق لبناني‌ها انجام داده است تشكر كرد و او را در جريان اوضاع كشورش قرارداد.

لحود همچنين بر حمايت لبنان از كار كميته بين‌المللي تحقيق در خصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان تاكيد كرد و گفت كه دولت اين كشور تعهد و پايبندي كاملش را در مجازات افرادي كه كميته تحقيقات معرفي كند اعلام مي‌دارد.

وي تاكيد كرد كه لبناني‌ها مصمم هستند تا ويژگي همزيستي مسالمت آميزي كه آنها را از ساير كشورها متمايز مي‌كند حفظ كنند يكپارچگي لبناني‌ها همبستگي آنها و حمايتي كه دوستان آن از جمله ايران در قبال آنها انجام مي‌دهد عواملي در راستاي ثبات اين كشور به شمار مي‌آيند.

رييس جمهور لبنان در ادامه از اقدام احمدي نژاد در تعيين كميته‌اي به رياست وزير انرژي ايران براي بحث در خصوص نيازهاي لبنان به مشتقات نفتي استقبال كرد و آن را گامي در راستاي عمق بخشيدن به روابط دو كشور و ملتهاي آنها دانست.

وي در ادامه بر اهميت همكاري بيروت و تهران در تمامي زمينه‌ها تاكيد كرد و اظهار داشت كه آن چه تا به امروز در زمينه‌هاي مختلف تحقق يافته نيازمند پيگيري‌هاي مستمر است.

لحود در پايان ثبات و امنيت ر ابراي دولت و ملت ايران آرزو كرد و آن را عاملي اساسي براي پيشرفت كشورها و ملت‌هاي مختلف جهان دانست.

* ديدار با نخست‌وزير كويت
احمدي نژاد در ديدار با شيخ صباح الاحمد، نخست وزير كويت اظهار داشت كه ايران و كويت دو دولت دوست هستند كه مسايل متعددي موجب ارتباط آنها به يكديگر مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه كويتي الوطن افزود: در اين ديدار شيخ صباح الاحمد به ضرورت ثبات و ايجاد امنيت در عراق در اسرع وقت تاكيد كرد و گفت كه ايران و كويت موضع گيري واحدي در قبال عراق و ثبات آن دارند.

احمدي نژاد نيز در اين ديدار در پاسخ به دعوت شيخ الاحمد براي سفر به كويت اظهار داشت كه كويت يكي از كشورهاي همجوار است وي در انتظار انجام اين سفر را دارد.

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha