• شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8406-11200

/ميزگردشوراي‌امنيت؛ تهديد تا واقعيت/ زنگنه: آمريكا مي‌داند‌ بازي شوراي‌امنيت يك‌تنه عملي نمي‌شود راه‌ورود ساير بازيگران به عرصه‌ي مذاكرات بايد هموار شود

/ميزگردشوراي‌امنيت؛ تهديد تا واقعيت/
زنگنه:
آمريكا مي‌داند‌ بازي شوراي‌امنيت يك‌تنه عملي نمي‌شود
راه‌ورود ساير بازيگران به عرصه‌ي مذاكرات بايد هموار شود

صباح زنگنه با بيان اين‌كه آمريكا مي‌داند‌كه بازي شوراي‌امنيت يك‌تنه عملي نمي‌شود، گفت: در چنين شرايطي ايران بايد راه ‌ورود ساير بازيگران به عرصه‌ي مذاكرات را هموار نمايد.

دكتر صباح زنگنه، مشاور وزير امور خارجه‌ي سابق كشورمان و تحليل‌گر مسائل سياست خارجي، ضمن حضور در ميزگرد "شوراي امنيت – تهديد تا واقعيت" خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با حضور دكتر پيروز مجتهد زاده، تاكيد كرد: ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد يا به مفهوم ديگر انقتال اين پرونده از آژانس به شوراي امنيت، به معناي شليك تير خلاصي به توان آژانس، NPT و پادمان‌هاي آن خواهد بود.

وي افزود: با توجه به آن‌چه كه ذكر شد، آمريكا تنها تا جايي مي‌تواند فشارها و تبليغاتش را ادامه دهد كه تير مذكور در نشده و ماشه‌اي كه به سوي اعتبار شوراي حكام نشانه رفته، حركت نكند. در اين‌جا آمريكا با "نوعي پارادوكس" مواجه است كه البته آمريكايي‌ها پيش از او تجربه‌اش كرده‌اند. در شرايط فعلي فشار آمريكا بايد تا حدي باشد كه بنا بر مقاصد آن‌ها نتيجه دهد و اگر فشار از حد معمول‌اش بگذرد، نتيجه‌ي آن عملا عكس خواسته‌ي آنان و به ضررشان تمام خواهد شد.

مشاور وزير سابق امور خارجه‌ي كشورمان خاطر نشان كرد: توجه داشته باشيد كه آمريكا و اروپا براي شكل دادن به نظم مورد نظرشان ناگزير‌اند كه مساله‌ي ايران را در چارچوب شوراي حكام و آژانس حل كنند، چرا كه در غير اين صورت ساختار رفيع مقررات بين المللي بر سر خودشان خراب خواهد شد، ساختاري كه پس از تخريب، بازسازي آن به راحتي ميسر نخواهد بود.

زنگنه ادامه داد: هرچند كه ممكن است جناحي در آمريكا خواهان ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت باشند، ولي اين قضيه تنها با خواست يك جناح ميسر نمي‌شود و به عوامل بسياري از جمله هم پيمان مشخص و يا فضاي مطلوب احتياج دارد كه هيچ يك از آن‌ها به صورت پايدار براي آمريكا فراهم نيستند؛ يعني عقل سليم چنين حكم مي‌كند كه آمريكا به تنهايي قادر به انجام چنين كاري نيست و نمي‌تواند به تنهايي وارد آن شود.

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي تصريح كرد: آمريكا خود مي‌داند كه اين يك بازي يك نفره نيست كه بتواند به تنهايي در آن پيروز شود. در حال حاضر نه تنها آمريكا ياري را براي همراهي نمي‌يابد كه فضا اصلا برايش مساعد نيست، آن‌ها پس از جريانات عراق و افغانستان احساس مي‌كنند كه ديگر توان‌شان محدود است و ديگر نمي‌توانند هرچه را كه خواستند، انجام دهند.

وي هم‌چنين در خصوص مواضع ساير كشورها درباره‌ي مساله‌ي ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت، گفت: در اين خصوص ساير كشورها به تحركات ما از سويي و آمريكا و اروپا از سوي ديگر نگاه مي‌كنند و مواضعي را اتخاذ مي‌نمايند. پس از روي كار آمدن دكتر احمدي نژاد و ايجاد فضاي جديد، اذهان براي ايجاد برخي تغييرات در جريان پرونده‌ي هسته‌يي ايران كاملا آماده شده‌اند.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: ما بايد دقت داشته باشيم كه اين كشورها مصالح و منافعي دارند كه قطعا حضورشان يا موضع‌شان در ارتباط با مذاكرات ما و اروپا، در آن چارچوب‌ها خلاصه مي‌شود، حال مهم اين است كه مصالح يا منافع آن‌ها را نيز تشخيص دهيم. در اين‌جا اگر ما بتوانيم نوعي تعادل را بين منافع واقعي اين كشورها، منافع جمعي جهان كه ممكن است توسط آمريكا يا اروپا به خطر افتد با منافع خودمان ايجاد كنيم مي‌توانيم نتيجه‌اي مثبت را حاصل نماييم.

مشاور وزير سابق امور خارجه‌ي كشورمان افزود: به عنوان مثال براي چين بسيار مهم است كه آيا يك‌جانبه گرايي آمريكا تداوم مي‌يابد يا خير؟ مساله‌ي انرژي در آينده‌ي‌ جهان از اهميت به سزايي برخورداراست. در كل حدود 8 تا 10 كشور در جهان هستند كه جايگاه‌شان در آينده‌ي جهان با اهميت است. اگر بتوانيم اين‌گونه براي اين‌ها جا بيندازيم كه ايفاي نقش در مذاكرات هسته‌يي ايران مي‌تواند در آينده‌شان موثر باشد، قطعا در آينده گامي موثر را شاهد خواهيم بود.

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي تاكيد كرد: ما بايد ضمن تحكيم مواضع و تقويت لابي‌هاي‌مان با اين كشورها از پيشنهادات آن‌ها استقبال كنيم، ضمن آن‌كه آن‌ها نيز بدانند كه قرار نيست قول و قراري به آن‌ها بدهيم، ولي در كل مي‌توان بر ميزان ظرفيت چنين كشورهايي هم براي تصميم گيري‌ها حساب باز كرد.

زنگنه خاطرنشان كرد: البته ما در هيچ شرايطي نبايد آژانس را فراموش كنيم. هر چند كه خود آژانس و يا مدير كل آن تنها كارمند برخي كشورها هستند، ولي تحرك و توان مدير كل در كادرهاي زير مجموعه‌اش، در جهت‌دهي به مسائل، مي‌تواند بسيار موثر باشد.

وي با اشاره به اين‌كه هر نوع مذاكرات ما در آينده با مسائل سياسي بي ارتباط نخواهد بود، افزود: هرچند كه ما بايد بر مباحت حقوقي در آژانس تاكيد بيشتري داشته باشيم، ولي توجه داشته باشيد كه ساير اعضاي آژانس نيز علاوه بر مسائل قانوني و در كنار آن، منافع‌شان را دنبال مي‌كنند و بر اساس آن منافع، مواضعي را اتخاذ مي‌كنند.

زنگنه خاطر نشان كرد:‌ ما همواره اشتباهي را در طول مذاكرات‌مان مرتكب مي‌شده‌ايم كه ابتدا مذاكرات را انجام مي‌داده و سپس قطعنامه‌يي صادر مي‌شده است، در حالي كه قضيه در اصل عكس اين جريان است، يعني ابتدا قطعنامه‌يي صادر و پس از آن و بر مبناي آن مذاكراتي صورت مي‌گيرد، اين در حالي بود كه ما چنين روندي را شاهد نبوده‌ايم.

مشاور وزير سابق امور خارجه‌ي كشورمان در ارتباط با آينده‌ي مذاكرات هسته‌يي ايران با اروپا، گفت‌: ما بايد با در نظر گرفتن چند اصل مهم در اين مذاكرات پيش رويم: نخست آن‌كه تحولات و تغييرات عرصه‌ي بين‌الملل تاثيري بر تمام كشورها در بر خواهد داشت و بي ثباتي، امنيت همگان را تهديد خواهد كرد و منافع دراز مدت و كوتاه مدت شان را بر هم خواهد زد.

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي ادامه داد: بايد بر اصل برقراري عدالت در منطقه و جهان و هم‌چنين نقش تمام كشورها در آن تاكيد كنيم و با توجه به اين اصل از پيشنهادات كشورهاي ديگر نيز استقبال نماييم و راه ورود آن‌ها را در اين بازي هموار كنيم. ضمن آن‌كه توجه داشته باشيم كه مذاكرات در آژانس براي تعيين چارچوب‌هاي جديد مذاكرات بر مبناي قطعنامه‌يي كه بايد صادر شود، انجام خواهد شد.

وي در پايان اظهار داشت: در نهايت بايد ضمن برگزيدن الگوهاي مفيد و علمي در دو جهت سياسي و حقوقي، فضاي ارتباطات و روابط بين‌المللي را مهيا كرده و پس از ارائه‌ي طرح جديد ايران، مذاكراتي همه جانبه را براي احقاق حقوق‌مان پيگير شويم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha