• شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8406-11119

/ميزگرد شوراي‌امنيت؛ تهديد تا واقعيت/ مجتهدزاده: بايد تاكيد شود كه يا توازن، يا خلع سلاح رامي‌پذيريم اروپا خود را با چهره‌اي غير واقعي به ايران تحميل كرد

/ميزگرد شوراي‌امنيت؛ تهديد تا واقعيت/
مجتهدزاده:
بايد تاكيد شود كه يا توازن، يا خلع سلاح رامي‌پذيريم
اروپا خود را با چهره‌اي غير واقعي به ايران تحميل كرد

دكتر مجتهدزاده با تاكيد بر لزوم شكستن ساختار تحميلي فاز نخست مذاكرات با اروپا، گفت: عصاره‌ي اصلي اين پرونده در اصل به سود ايران است، ضمن آن‌كه اروپا طي مذاكرات با ايران و علي‌رغم پيوستگي شديد با آمريكا خود را با چهره‌اي غير واقعي به ايران تحميل كرد.

دكتر پيروز مجتهدزاده، رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن و استاد دانشگاه ضمن شركت در ميزگرد "شوراي امنيت، تهديد تا واقعيت" خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با حضور دكتر صباح زنگنه، اظهار داشت: فكر مي‌كنم بحث كشاندن پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، تهديدي بوده كه از روز اول هم‌چون يك چماق در پي تاثيرگذاري بر مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي مدنظر قرار داشته است.

وي ضمن تقسيم مذاكرات كشورمان با سه كشور اروپايي به دو فاز اول و دوم، افزود: متاسفانه فاز اول مذاكرات با اروپا، فاز تهديد، تهمت و اهانت بود و البته ما خودمان مقصر اصلي آن بوديم؛ چرا كه اجازه داديم طرف‌هاي اروپايي‌مان تمام شرايط و ضوابط مذاكرات اين فاز را تعيين كنند، به هر حال فاز نخست به سر آمده و اميدواريم ديگر آن را تجربه نكنيم.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم اين مذاكرات در حال آغاز است كه اميدواريم در آن به درستي عمل شود و اين مساله قطعا مستلزم آن است كه دو طرف تعهدات‌شان را به صورت دوجانبه عملي كنند و اين مساله تنها از سوي ما نباشد، به هر صورت تاكيد بر انجام اقدامات متقابل از مسايل بسيار مهمي است كه در فاز نخست توجه چنداني به آن نشد.

دكتر مجتهدزاده هم‌چنين گفت: طرف متقابل ما به گونه‌اي ما را مورد خطاب قرار مي‌دهد كه گويا پرونده‌اي مملو از گناه و سرشار از خطا را در مقابل دارد، در حالي كه پرونده‌ي ما كاملا روشن است و مي‌توان چنين گفت كه عصاره‌ي اصلي اين پرونده در اصل به سود ايران است تا به زيانش؛ البته همواره در اطراف اين پرونده لفاظي‌هايي وجود داشته كه براي غيرمتخصصان ابهاماتي را پديد مي‌آورده است.

وي هم‌چنين گفت: به عنوان مثال آخرين اظهارات مديركل آژانس نوعي لفاظي آشكار بود كه كاملا مي‌تواند در راستاي ابهام‌زايي مورد بهره‌برداري قرار گيرد، البته جنجال‌هاي فراواني در اطراف پرونده‌ي ايران وجود داشته كه امروز در حال فروكش كردن است و جالب اين‌كه جنجال سازي‌هاي خود آن‌ها در مرحله‌ي نخست سبب جلب توجه همگان به اين پرونده و در مرحله‌ي ديگر موجبات اثبات بي گناهي ايران براي همگان را فراهم آورد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين مساله كه اروپا از ابتدا با نيت "محكوم كردن ايران" وارد اين مذاكرات شده بود، افزود: اين‌جا مساله‌ي تحميل بيش از هر امر ديگري به چشم مي‌آيد، در همين چارچوب مساله‌ي شوراي امنيت هم تنها يك چماق يا به عبارتي يك تهديد است كه جنبه‌ي عملي شدن آن بسيار ضعيف است، چرا كه بسياري از كشورها دريافته‌اند كه آن‌چه بر سر ايران خواهد آمد من بعد به شكل يك عرف بر سر آن‌ها هم خواهد آمد.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن ادامه داد: از اين جهت شايد بتوان چنين گفت كه نوعي هوشياري بين‌المللي به وجود آمده و همه به واسطه‌ي آن به زبان آمده‌اند، چراكه دريافته‌اند كه اگر چماق مذكور بر سر ايران فرود آيد، پس از ايران نوبت آن‌ها نيز فراخواهد رسيد.

دكتر مجتهدزاده با اشاره به اين‌كه براي بررسي دقيق‌تر مسايل بايد كمي به گذشته بازگرديم، اظهار داشت: فراموش نكنيم كه اروپا طي دو سال و خرده‌يي مذاكره كه با ايران داشت، بيشترين خطاها را مرتكب شد، هر چند كه نيروي اصلي و موجب مستقيم اين قضيه آمريكا بوده، ولي همه به ياد دارند كه اروپا در آغاز مذاكرات با شعار برخورد ملايم و مذاكرات معتدل وارد اين جريان شد.

وي در ادامه گفت: در آن زمان و در مقابل تهديدات آمريكا، اروپا با شعار تعامل ديپلماتيك وارد اين جريان شد، ولي امروز و در نهايت شاهديم كه اروپا با كنار زدن تمامي لايه‌هاي سياسي، چهره‌ي واقعي‌اش كه كاملا مطابق با مقصود و اهداف آمريكاست را نمايان ساخته؛ اين‌جا مقصر اصلي اروپاست كه علي رغم هم‌سويي با آمريكا، خود را با چهره‌اي ديگر به ايران تحميل كرد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه تجربه‌ي مذاكراتي شبيه مذاكرات ايران و اروپا در جهان بي سابقه است، افزود: برخي چنين وانمود مي‌كنند كه ما بايد با اروپايي‌ها تا ابد مذاكره كنيم! اين در حالي است كه هيچ قانوني مبني بر انجام مذاكرات با كشورهايي از يك اتحاديه، به نيابت از منبعي بين‌المللي با كشوري ديگر وجود نداشته و ندارد و خطري كه جهان در اين مرحله با آن مواجه است ايجاد بدعتي تازه در مقررات بين‌المللي است.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن تاكيد كرد: توجه كنيد كه اين شكل مذاكرات از ريشه و شديدا ناعادلانه بوده است، ولي در حال حاضر در حال انجام است، امروز ما شاهديم كه سه كشور قدرتمند اروپايي با پشتيباني مستقيم آمريكا در يك سو و كشوري در حال توسعه در سويي ديگر قرار مي‌گيرد و سه كشور اروپايي هيچ حقي را براي اين كشور آسيايي قائل نمي‌شوند و شرايطي را فراهم مي‌آورند كه در صورت به سرانجام رسيدن، عواقبي خطرناك را براي همگان در پي خواهد داشت.

مجتهدزاده ادامه داد:‌ برخورد آتي ما بايد از اين قرار باشد كه با رد پيشنهاد سه كشور اروپايي در فاز 1، نقطه‌ي انتهايي فاز نخست را تصور مي‌كنيم و اگر هم قرار باشد به مذاكرات باز گرديم، اين بازگشت در چارچوب افز اول نخواهد بود، در فاز دوم نخستين كاري كه بايد صورت گيرد، مذاكره‌ي مستقيم ما با آژانس و تعيين دستوري معين براي مذاكرات فاز 2 است.

وي با اشاره به طرح گسترش طرف‌هاي مذاكره افزود: در مرحله‌ي دوم از فاز 2 بايد تاكيد كنيم كه مذاكره‌ي ما با سه كشور اروپايي هيچ گونه موازيني نداشته و اگر ما حق حيات داريم، خواهان گسترش طرف‌هاي مذاكرات‌مان هستيم. در مرحله‌ي بعدي بايد بر لزوم اجراي تعهدات متقابل از سويي و اقدام و حفظ ادب متقابل از ديگر سو تاكيد نماييم.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر لزوم شكستن ساختار تحميلي فاز نخست مذاكرات با اروپا، ادامه داد: بايد به آژانس تصريح كنيم كه آن‌چه كه تاكنون طي اين مذاكرات صورت گرفته، بدعتي بوده كه در نهايت به زيان‌ همه‌ي طرف‌هاي عضو در اينمرجع خواهد بود و لذا بقيه‌ي كشورها نيز بايد در اين مذاكرات شريك گردند و در نهايت با شكست ساختار تحميلي فاز اول مذاكرات در فاز دوم با آژانس به عنوان طرف اصلي‌مان به تفاهمي دست يابيم كه برپايه‌هاي فني و حقوقي و نه سياسي استوار باشد.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن هم‌چنين گفت: ما در فاز اول مذاكرات تا جايي به اروپايي ها روداديم كه حتي از تجاوز به تماميت ارضي ما به عنوان اهرم فشار در مذاكرات استفاده كردند؛ اين مساله به وضوح در جريان سه جزيره‌ي ايراني در خليج فارس مشخص بود كه با حمايت مستقيم اروپا انجام مي‌شد و متاسفانه ما به آن بي توجه بوديم، به نظر مي رسد همان گونه كه رييس جمهور جديد كشورمان تاكيد دارند، ابتدا بايد از موضع اقتدار با اين مساله روبرو شويم.

دكتر مجتهدزاده در ادامه اظهار داشت: در نهايت ما بايد از موضع كشور صاحب حقي كه حقوقش مورد تجاوز واقع شده، رفتار كنيم و سعي كنيم در فاز دوم مذاكرات، همان‌گونه كه ذكر آن رفت در پي تدوين دستور عملي براي مذاكرات برآييم، از سوي ديگر بايد ضمن تاكيد بر بين‌المللي كردن مذاكرات با تكيه بر قواعدي چون NPT در سطح بين‌المللي معضل اسراييل را براي همگان روشن سازيم و سوال كنيم كه به چه مناسب رژيم اسراييل هر آن چه را كه مي‌خواهد انجام مي‌دهد؟

وي تصريح كرد: در واقع اگر قرار است چنين چماقي همواره حاضر و ناظر باشد،‌ بايد براي همگان به كار گرفته شود، و ما نيز با بين‌المللي كردن اين مساله بايد از چارچوب تنگ، تاريك و تجاوز كارانه‌يي كه اروپايي‌ها براي‌مان تراشيده‌اند خارج شويم.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: مساله‌ي ديگري كه بسيار مهم است و بايد مورد توجه‌مان قرار گيرد مساله‌ي امنيت منطقه و جهان است؛ به عنوان يك استاد دانشگاه بايد تاكيد كنم وضع موجود جهان بسيار خطرناك است و اين خطر از جنبه‌هاي ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك قابل بررسي است، ضمن اين‌كه خطر مذكور نه تنها ما كه منطقه و جهان را تهديد مي‌كند.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن تاكيد كرد: ظاهرا امروز مساله‌ي توازن در سايه‌ي تك قطبي شدن جهان به كلي فراموش شده و آمريكا در حال از بين بردن توازن در تمامي مناطق است، بايد تاكيد داشته باشيم كه يا ايران هم به سوي توازن ژئو استراتژيك مورد نظرش مي‌رود و يا پيشنهاد ديگرش مبني بر خلع سلاح اتمي بايد عملي گردد، ما نمي‌توانيم در محيطي زندگي كنيم كه رغباي اصلي‌مان، همسايگان‌مان و بسياري از كشورهاي ديگر تنها با بهانه‌ي دوستي و نظارت ايالات متحده داراي سلاح‌هاي كشتار جمعي باشند؛ به هر صورت بايد اين بحث را هم مدنظر داشته باشيم كه "يا توازن يا خلع سلاح".

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha