• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-08734
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/يكصدايي فعالان دانشجويي در دفاع از حق دستيابي ايران به فناوري هسته‌يي/ * فن‌آوري هسته‌يي از دست دادني نيست * عامل خنثي كردن فشارهاي خارجي، نيروي مردمي است

/يكصدايي فعالان دانشجويي در دفاع از حق دستيابي ايران به فناوري هسته‌يي/
* فن‌آوري هسته‌يي از دست دادني نيست
* عامل خنثي كردن فشارهاي خارجي، نيروي مردمي است

فشار غرب در مورد پرونده‌ي هسته‌يي ايران، نه تنها واكنش مسوولان مربوط،‌ بلكه واكنش اقشار مختلف به ويژه دانشجويان را در دفاع از حق مسلم ايران در دستيابي به انرژي هسته‌يي براي مصارف صلح آميز برانگيخته است.

در همين ارتباط  نمايندگاني از 12 تشكل سياسي در دانشگاههاي كشور با گرايش‌هاي مختلف،‌ در اين باره با موضعي واحد به دفاع از حق ايران و ابراز پيشنهادات خود پرداخته‌اند.

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران:

فناوري هسته‌يي، مساله‌ي ملي است

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي گفت: دستيابي به فناوري هسته‌يي مساله‌اي ملي است و اهميتي در حد ملي شدن صنعت نفت و حتي بالاتر از آن دارد.

«سيدجليل موسوي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: اگر بتوانيم به اين فناوري در كشورمان دست يابيم، جهشي بزرگ در بخش‌هاي مختلف كشور خواهيم داشت.

وي ادامه داد: موضع‌گيري آمريكا از ابتدا مشخص بود ولي كشورهاي اروپايي گاهي موضع گيري منطقي‌تري داشتند، اما آنچه كه مسلم است اين كه آنها مايل نيستند ايران به طور كامل و تام به انرژي هسته‌يي دست پيدا كند، در حالي كه مديريت استراتژيك منابع انرژي در آينده تقريبا ملاك قدرت كشورها مي‌شود و تعيين كننده موضع كشورها خواهد بود.

موسوي گفت: كشورهاي اروپايي به راحتي نمي‌خواهند انرژي هسته‌يي در اختيار كشورهاي ديگر قرار بگيرد. از يك سو نمي‌خواهند رفتاري مثل آمريكا داشته باشند و در عين حال نمي‌خواهند به راحتي امتياز‌هاي تمام را به ايران بدهند. مواضع كشورهاي اروپاي گاهي خود خواهانه بوده است. اگر در اين زمينه به خوبي مديريتي انجام شود ما مي‌توانيم روند بهتري را در اين مساله پيش بگيريم.

وي با بيان اينكه «چندان نمي‌توان رفتار آمريكا را پيش‌بيني كرد» گفت: بايد آمريكا را با توجه به اهرم‌هاي فشار در حاشيه نگه داشت و در يك فضاي نامناسب با كشورهاي اروپايي وارد مذاكره شد.

موسوي افزود: بدنه‌ي دانشجويي مي‌توانست نقش بسيار مهم‌تر و قوي‌تري در بحث انرژي هسته‌يي ايفا كند. بحث انرژي هسته‌يي، بحثي ملي است كه اصلا اختلافات داخلي در آن مطرح نيست.

به گزارش ايسنا عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران گفت: همه بايد ين مساله را در جامعه جا بياندازند كه در اين بحث، اختلاف سياسي بين سياستمنداران ما نيست، بلكه مساله‌اي ملي است و اگر اختلافي وجود، اختلاف در روش‌هاست كه آن هم چندان قبال توجه نيست.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه تبريز:

بايد حربه‌ي تبليغات را از غرب بگيريم

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي، گفت: اساسا موارد مطرح به عنوان اشكال در پرونده‌ي هسته‌يي ايران، بهانه‌اي بيش نيست و اين بهانه مي‌تواند به هر شكلي در ساير مسايل بازتوليد شود.

«محمد حسن‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه «بايد طي يك پروسه‌ي زماني افكار عمومي دنيا را متوجه صلح‌آميز بودن پرونده‌ي هسته‌يي كنيم»،‌ افزود: دستيابي به فناوري هسته‌يي حق مسلم ملت ايران است. حال بايد ديد اين حق مسلم در پيچ و خم نظام بين‌الملل چگونه تقسيم مي‌شود. بحث‌هاي فعلي پيش از آنكه حقوقي باشد به يك فرايند سياسي شباهت دارد.

اين فعال دانشجويي گفت: ما بايد چه در اين بحث و چه ساير بحث‌ها معضلات و مشكلات تاريخي خود را مدنظر قرار دهيم. ما همواره طي سال‌هاي گذشته حتي در بحث اقتصادي با كارشكني از طرف آمريكا و هم‌پيمانان او مواجه هستيم.

وي اضافه كرد: در كل سياه سفيد نگاه كردن به اين مسايل پيچيده كار عاقلانه‌اي به نظر نمي‌رسد اما ما باز با بيماري مزمني تحت عنوان عدم توسعه‌يافتگي جامعه برخورد مي‌كنيم. در كشور ما بخشي از مردم به برخي از رفتار و كردار مسوولان با ديده‌ي ترديد مي‌نگرند و هر چه مي‌شنوند و مي‌بينند باور ندارند.

حسن‌زاده افزود: نبود احزاب، NGO ها و مطبوعات خلاهايي را بين مردم و حاكميت ايجاد كرده كه در انسجام ملي براي دفاع از منافع ملي مشكل‌ساز خواهد بود. اين مساله يك شبه حل نمي‌شود ولي علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. البته كوته‌فكري‌هايي نيز در مورد جامعه‌ي مدني بوده است.

اين فعال دانشجويي درباره‌ي چگونگي خنثي كردن تبليغات غرب در مساله‌ي هسته‌يي ايران، گفت: بايد زمانبندي داشته باشيم و در كوتاه‌مدت هر چه سريع‌تر اين حربه را از آنها بگيريم كه سعي مي‌كنند روند فعاليت هسته‌يي ايران را مخدوش جلوه دهند و اين در شرايطي امكان وقوع دارد كه احتياط كنيم.

حسن‌زاده در پايان افزود: بايد در روند مذاكرات،‌ قدرت مانور باقي بگذاريم و بدانيم كه كليت داشتن تكنولوژي هسته‌يي با حفظ مراحل و زمان براي ما مهم است.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه علامه:

حمايت هند از فن‌آوري هسته‌يي ايران اثرگذار است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين‌كه «همه چيز به نتيجه‌ي مذاكره با هند بستگي دارد»، گفت: اگر هند از فعاليت هسته‌يي ايران حمايت جدي كند، ‌تا حدودي در هموار كردن راه ايران براي انرژي هسته‌يي اثرگذار است.

«مرتضي اصلاح‌چي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: با توجه به آزمايشات هسته‌يي هند پيرامون تسليحات هسته‌يي و روندي كه دولت جديد اتخاذ كرده و تقريبا مي‌خواهد جهت مذاكرات قبلي را تغيير دهد، ممكن است حمايت هند از فن‌آوري هسته‌يي ايران تا حدودي كمك باشد.

اين فعال دانشجويي گفت: ممكن است با توجه به انتقال خط لوله‌ي گاز ايران به هند، رژيم صهيونيستي بخواهد در اين مورد با پاكستان گفت‌وگو كند كه از اين طريق ايران را با كارشكني‌هاي پاكستان در فشار بگذارد، يا اين‌كه اسراييل به ملاقات پاكستاني بخواهد نشان دهد كه جاي پاي ايران در منطقه محكم نيست و مخالفان ايران به اسراييل تمايل دارند.

اصلاح‌چي در پايان اولويت مذاكره با هند را بحث انتقال خط لوله‌ي گاز و بعد از آن مساله‌ي انرژي هسته‌يي دانست.

دبير جامعه‌ي اسلامي دانشگاه صنعتي اصفهان:

در مساله‌ي هسته‌يي، موضع قدرت نتيجه‌بخش است

دبير جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: اقدامات جمهوري اسلامي ايران در مساله هسته‌يي با موضع قدرت نتيجه‌بخش است.

«شايسته» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: مردم بعد از سوم تير احساس مي‌كنند ايران درمورد مسائل هسته‌يي از موضع ضعف خارج شده و با يك نگاه و اقدام مبتكرانه وارد اين مساله شده‌ايم كه جاي اميدواري دارد.

وي افزود: محدود نكردن مذاكرات به سه كشور اروپايي و بازكردن حلقه‌ي مذاكرات درباره‌ي مساله‌ي هسته‌يي ايران و همچنين در ميان گذاشتن اين مسائل با كشورهاي هند و پاكستان موفقيت ايران را به همراه دارد.

اين فعال دانشجويي همچنين به ضرورت اقدامات جمهوري اسلامي براساس منطق اشاره كرد و اظهار كرد: ما در تشكيل حلقه‌ي انساني اطراف كارخانه‌ي UCF اصفهان هم اعلام كرديم كه اگرچه اين اقدامات مناسب است اما كافي نيست.

شايسته در پايان گفت: ندادن ويزا به حدادعادل بدون ارتباط با اين مسائل نيست و اگر تيم مذاكره كننده‌ي ايران مي‌توانست در سازمان ملل مواضع ايران را در سراسر جهان تبيين كند آمريكا به اهداف خود نمي‌رسيد و اين نشان دهنده‌ي حركت چارچوب‌دار ايران در عرصه‌ي بين‌المللي است.

عضو بسيج دانشجويي دانشگاه تهران:

ايران مي‌تواند الگوي دست‌يافتن به انرژي هسته‌يي باشد

مسوول بسيج دانشجويي دانشكده‌ي الهيات دانشگاه تهران گفت: نبايد نقطه‌ي مقابل و نگرش خود را تنها آمريكا قرار دهيم، كشورهايي مثل روسيه و هند كه خود در جريان مساله‌ي هسته‌يي ايران نقش موثر دارند، در مذاكره با ايران مي‌توانند مثمر ثمر باشند.

«علي صمدزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا اظهار كرد: رابطه‌ي سه كشور ايران، هند و پاكستان باعث اتحاد منطقه‌يي مي‌شود، به دليل اينكه در صحنه‌ي سياست امروز تمامي موراد به هم گره خورده است، از جمله مسائل اقتصادي مثل نفت و گاز.

وي در ادامه گفت: اين اتحاد باعث نارضايتي اسرائيل مي‌شود چون اين كشور جمهوري اسلامي را به عنوان بزرگترين تهديد خود در خاورميانه مي‌شناسد و از هر تلاشي براي سست كردن پايه‌هاي جمهوري اسلامي در منطقه استفاده مي‌كند.

صمد زاده گفت: اسرائيل براي تنگ كردن گذرگاه بين ايران و هند كه همان پاكستان است فعاليت زيادي انجام مي‌دهد اما پيگيري‌هاي سريع دكتر لاريجاني و وزارت امور خارجه و همچنين سفرهاي متعدد به افزايش سرعت روند همكاري‌ها كمك كرد.

مسوول بسيج دانشكده‌ي الهيات دانشگاه تهران تاكيد كرد: اين پيوند خوردگي روابط مختلف در صحنه‌ي سياست باعث داشتن امتيازات بيشتر در قبال حمايتي مي‌شود كه از هند از لحاظ سوخت و انرژي خواهيم داشت.

وي همچنين گفت: روشي كه در ديپلماسي به عنوان اغنا در پيش گرفته مي‌شود متقابل است يعني در قبال امتيازي كه داده مي‌شود امتيازي نيز گرفته مي‌شود.

صمدزاده اظهار كرد: هند به عنوان يكي از اولويت‌هاي منطقه‌يي در قاره‌ي آسيا و با توجه به توان‌مندي‌هاي نظامي و تركيب جمعيتي بالا باعث اتحاد استراتژيك ايران با اين كشور مي‌شود كه از اين لحاظ مذاكره با هند در تمام سطوح ضروري است، البته در راس آن مذاكرات اقتصادي پشتوانه‌اي براي مذاكرات سياسي ما قرار مي‌گيرد.

وي به ديپلماسي فعال اشاره كرد و گفت: ما در صحنه‌ي مسائل انرژي هسته‌يي به حمايت كشور‌هاي ديگر نياز داريم و ايران به عنوان كشوري كه اين مسير را طي كرده و به صورت بومي به اين تكنولوژي دست پيدا كرده مي‌تواند الگو و نمونه‌ي كشورهايي باشد كه به اين انرژي دست نيافته‌اند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير:

تنها عامل خنثي كردن فشارهاي خارجي، نيروي مردمي است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير، تنها عامل خنثي كردن فشارهاي خارجي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي را نيروي مردمي خواند و بر ضرورت جلب حمايت افكارعمومي و توجه به مطالبات مردم تاكيد كرد.

«ياشار قاجار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: بازيگر اصلي فشار افكار عمومي و مردم هستند، هر چه شكاف دولت و ملت كمتر باشد، استفاده از افكار عمومي در جهت پيشبرد سياست‌هاي خارجي مثمرثمرتر واقع خواهد شد.

وي ادامه داد: وقتي دولت آمريكا در زمان كلينتون قصد حمله‌ي نظامي به ايران را داشت، حضور بيست و چند ميليوني مردم توانست جلوي آن را بگيرد، اكنون نيز دولت تنها با اتكا به افكارعمومي و حمايت‌هاي مردم خواهد توانست وارد عرصه‌ي جهاني شود، لذا بايد شكاف دولت و نارضايتي‌هاي مردم برطرف شود و دولت بتواند حمايت قاطبه‌ي مردم را به دست گيرد تا بتواند در عرصه‌ي جهاني از موضع قدرت وارد شود.

اين فعال دانشجوي تصريح كرد: كشورهاي اروپايي با زيركي خاصي بر شكاف‌ها دست مي‌گذارند و در اين بحبوحه، فشار سنگيني را به نظام وارد مي‌كنند.

قاجار با بيان اين كه «در مدتي كه هيات مذاكره‌كننده‌ي قبلي به دنبال برقراري تعامل مثبت با آژانس بود به نظر مي‌رسيد توانست جريان اعتمادي به وجود آورد»، اظهار داشت: بعيد نيست كه كشورهاي اروپايي هم در اتخاذ مواضع سختگيرانه نسبت به ايران به آمريكا بپيوندند.

وي بر ضرورت فراهم شدن زمينه و اتخاذ سياستي از سوي مذاكره كنندگان تاكيد كرد كه كشورهاي اروپايي و آمريكا نتوانند در پرونده‌ي هسته‌يي از ايران باج بگيرند.

قاجار همچنين گفت كه در جريان مذاكره، وزن و تاثيرگذاري طرف مذاكره بسيار مهم است، همواره بايد طرف مذاكره تاثيرگذار باشد وگرنه مذاكره با آنها، آب در هاون كوبيدن است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اروميه:

غـرب در مسـالـه‌ي هسته‌يـي دوگانه عمل مي‌كند

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اروميه گفت: به نظر من غرب در مساله‌ي انرژي هسته‌يي دوگانه عمل مي‌كند و در حالي كه كشورهاي زيادي موفق به بهره‌برداري از انرژي اتمي شده‌اند، استفاده از اين فن‌آوري را براي برخي كشورهاي ديگر مجاز نمي‌دانند!

«سيامك كاظمي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: دانشجويان علاقه‌مند به استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي هستند و از نظر علمي نيز مزيت‌هاي اين انرژي را بهتر مي‌دانند. هم‌چنين انرژي هسته‌يي در راستاي اهداف ما كه منافع ملي، آزادي، دموكراسي و حقوق بشر است جاي مي‌گيرد. البته اگر دانشجويان به صورت علمي در اين مورد بحث كنند و نظرات خود را ارايه دهند شايد تاثيرگذاري بهتري داشته باشند.

وي بر ضرورت عمل از موضع قدرت در عين حال عدم حساسيت‌برانگيزي تاكيد كرد.

اين فعال دانشجويي در ادامه، عملكرد مسوولان به ويژه دولت اصلاحات را در اين زمينه قابل قبول دانست و گفت: بايد ديد كه آيا دولت فعلي اين روند را ادامه مي‌دهد يا نه؟ بهتر است همچنان با رعايت قواعد بين‌المللي اعتمادسازي كنند تا در صحنه‌ي بين‌المللي جايگاه قابل اعتمادي پيدا كنند؛ چرا كه كشورهاي غيرمتعهد ثابت كردند كه در شرايط بحراني حاضر به حمايت از ايران نيستند و بايد حمايت كشورهايي را جلب كرد كه در مناسبات جهاني تاثيرگذار هستند.

كاظمي در پايان اظهار داشت: منتظريم ببينيم در آينده اين پرونده به كجا مي‌رود. هرچند غرب مي‌گويد كه به دنبال تضمين است تا ايران به سمت سلاح‌هاي كشتار جمعي نرود، ولي ايران هم تا حال با آژانس همكاري كرده و معتقدم بايد اين همكاري‌ها و مذاكرات را ادامه داد.

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي:

دستيابي ما به فناوري هسته‌يي براي غرب قابل تحمل نيست

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران، گفت: غرب اصلا برايش قابل تحمل نيست كه يك كشور در حال توسعه به ويژه اگر پسوند اسلامي هم داشته باشد بتواند به فناوري پيشرفته از جمله هسته‌يي دسترسي پيدا كند.

«عليرضا نادعلي» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد: براي ما هم چيزي از اين لذت‌بخش‌تر نيست كه با ذهن خلاق دانشمندان جوان داخلي و همين‌طور با سعي و تلاش خودمان به چنين چيزي برسيم، پس فكر مي‌كنيم آنها هم عقب‌نشيني نمي‌كنند. اما فرقش اين است كه آنها چيزي را كه بر اساس حقوق بشر اصلا قاعده‌مند و قانون‌مند نيست از ما مي‌خواهند ولي ما حق كاملا پذيرفته شده‌ي هر كشوري را مي‌خواهيم.

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران، تاكيد كرد: تفاوت در جايگاه و موضوع حق و ناحق است كه امروز وجود دارد. البته تمامي كشورهاي دنيا چنين سرنوشتي خواهند داشت، با اين تفاوت كه ما به هيچ عنوان نمي‌توانيم بپذيريم كه به راحتي سر خم كنيم و توهين اين كشورها را قبول كنيم.

نادعلي روند پيش روي مسوولان در مورد پرونده‌ي هسته‌يي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مسوولان عزت‌مندي را در كنار مصلحت و حكمت در نظر بگيرند و ما در شرايطي قرار نگيريم كه فقط امتياز بدهيم. اگر قرار است مذاكره‌اي باشد حتما ما بايد در موضع قدرتمند قرار بگيريم چرا كه ما حق را دنبال مي‌كنيم.

نادعلي افزود: كساني كه در دستيابي به فناوري هسته‌يي زحمت كشيده‌اند انتظار دارند كه دولت با موضع‌گيري‌هاي خود حداقل از زحمت‌هايي كه كشيده شده دفاع كند.

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران، افزود: هر كس در شرايط فعلي لازم است چه در شعار و بحث سياسي و چه در عمل خودكفايي‌طلبي خود را نشان دهد.

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي:

دانشجويان مساله‌ي هسته‌يي را همچنان تعقيب كنند

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران، گفت: غربي‌ها به دنبال اين نيستند كه ما به انرژي هسته‌يي صلح‌آميز دست پيدا كنيم.

«عبدالله گنجي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: غربيان پيشرفت كشورهاي جهان سوم را به خاطر اينكه بتوانند تكنولوژي و صنعت خودشان را به آنها قالب كنند نمي‌پسندند، مثل قرن 19 و زماني كه در دنيا اين كار را مي‌كردند. لذا كشورهايي كه بخواهند در بعضي از مسائل خودكفا بشوند براي آنها قابل تحمل نيست و متاسفانه در چارچوب قوانين بين‌المللي هم آنها را به ملت‌ها تحميل مي‌كنند.

گنجي گفت: با توجه به تجربه‌ي تاريخي حكومت‌هاي گذشته از مسوولان انتظار داريم با افتخار بايستند و مطمئن باشند آنجايي كه براي غرور و عزت ملي و ايستادگي كنند مردم پشت سر آنها خواهند بود.

وي ادامه داد: از دانشجويان مي‌خواهيم كه بيدار و هوشيار باشند و مسائل هسته‌يي كشور و آنچه كه در اين صحنه مي‌گذرد را همچنان تعقيب كنند و آنجايي كه لازم است مطالبه‌گر و نقاد باشند و وارد عرصه و ميدان شوند.

عضو انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان:

ـ فن‌آوري هسته‌يي از دست دادني نيست

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران با تاكيد بر اهميت دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي براي ايران گفت: اين مساله‌اي نيست كه بخواهيم طي معادلات و بازي‌هاي سياسي امتيازگيري و امتيازدهي آن را از دست بدهيم.

«سعيد مرادي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در نتيجه‌ي تبليغاتي كه از جانب گروهي در دنيا شد، ايران را به عنوان محور شرارت القا كردند، مسوولان ما بايد به مردم دنيا نشان دهند كه كشوري صلح‌طلب هستيم.

مرادي گفت: متاسفانه در مورد دستيابي ايران به فن‌آوري هسته‌يي فضايي پيش آمده است كه در دنيا نسبت به اين خواسته‌ي ايران ديد بدي پيدا شده است. حتي مثلا مي‌بينيم كه مدتي پيش كشورهاي غيرمتعهد در شوراي حكام از ايران حمايت كردند اما سپس مقداري نسبت به ايران با كشورهاي غرب همسوتر شدند؛ به طوري كه در آخرين جلسه‌اي كه شوراي حكام داشت، بيانيه‌اي كه صادر شد بيانيه‌اي بود كه غرب مي‌خواهد.

وي افزود: ما در مورد دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي به روسيه نزديك‌تر بوديم، اما بايد توجه كرد كه اين كشور خود از دو جا مشكل داشت؛ از يك طرف خودش آن‌قدر ثبات بين‌المللي نداشت و چندان در دنيا به عنوان كشوري كه قوانين بين‌المللي را رعايت مي‌كند مورد اعتماد نبود. آنها خودشان هم چون تحت فشار هستند توان اين را ندارند كه همه‌جانبه از ايران در اين زمينه دفاع كنند. گاه قراردادهايي با ايران مي‌بندند اما به آن پايبند نيستند، اين زمان از دست دادن به نفع ما نيست.

رييس بسيج دانشجويي استان تهران:

اروپا و آمريكا اعتراض دانشجويان را برانگيختند

رييس بسيج دانشجويي استان تهران، با غير منطقي خواندن مواضع آژانس بين المللي انرژي هسته‌يي و شوراي حكام گفت: در بندهايي از اين حكم آمده است كه ايران از هيچ حدي عدول نكرده و تمام قوانين را رعايت كرده است، اما متاسفانه در جمع‌بندي نهايي آن، ايران بايد تمام حقوق خود را كنار بگذارد!

«ابراهيم متوليان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: اگر از حق دستيابي به انرژي هسته‌يي كوتاه بياييم، ننگين‌ترين و خائنانه‌ترين تصميم را گرفته‌ايم و نسل آينده در مورد ما قضاوت خواهد كرد.

وي ادامه داد: فناوري هسته‌يي در ايران صنعتي بومي است و بسياري از دانشگاه‌هاي فني ما در جريان انرژي هسته‌يي هستند، اين، شايعه‌ي وارداتي بودن فناوري هسته‌يي را رد مي‌كند. ما خود به اين فناوري رسيده‌ايم و مي‌خواهيم از آن دفاع كنيم.

متوليان تاكيد كرد: به مسوولان هم پيشنهاد مي‌كنيم همان طور كه به ما بارها ثابت شده است هر چه عقب‌نشيني كنيم آنها پيش مي‌آيند، همان‌طور كه ديديم با حركت UCF اصفهان مواضع‌شان تعديل شد، لذا نبايد عقب‌نشيني كرد، مسوولان در مذاكرات بايد با پشتوانه‌ي مردمي ايستادگي كنند و از حق مردم دفاع كنند.

رييس بسيج دانشجويي استان تهران، ادامه داد: عملكرد كشورهاي اروپايي و آمريكا، اعتراض همه‌ي دانشجويان به ويژه بسيج دانشجويي را برانگيخته است. بسيج دانشجويي است طي ترم آينده اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.

سخنگوي انجمن اسلامي دانشجويان صنعتي شريف:

روابط در عرصه‌ي بين‌الملل بيشتر بر پايه‌ي قدرت است

سخنگوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف گفت: همه‌ي گروه‌هاي فعال سياسي داخل كشور روي اين موضوع متفق‌القول هستند كه استفاده از فن‌آوري هسته‌يي حق مسلم ايران است.

«كيوان اميري» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اگر به عرصه‌ي بين‌المللي نگاه كنيم و امتيازات ويژه‌اي كه يك سري از كشورها دارند مانند حق وتو در سازمان ملل يا حق غني‌سازي اورانيوم يا بسياري از حقوق ديگري كه تنها براي خودشان قائل هستند، ‌از جمله عضويت دائمي چند كشور در شوراي امنيت و همين‌طور مقاومت‌هايي كه مثلا آمريكا در مقابل معاهده‌ي بين‌المللي كيوتو مي‌كند را در نظر بگيريم به اين نتيجه مي‌رسيم كه روابط در عرصه‌ي بين‌الملل بيشتر بر پايه‌ي قدرت است تا بر پايه‌ي حق.

اميري تاكيد كرد: اين‌كه ما فقط بخواهيم به اين موضوع بپردازيم كه اين حق مسلم ماست به جايي نخواهيم رسيد و حتي اگر حرفي كه مي‌زنيم درست باشد ولي در ديپلماسي بين‌المللي خيلي تعيين‌كننده نيست، بنابراين چيزي كه بديهي به نظر مي‌رسد اين است كه روابط بر پايه‌ي قدرت بنيان گذاشته شده است.

وي گفت: مي‌شود به مطلب اساسي‌تر پرداخت و آن اين‌كه چه‌طور استفاده‌ي غيرصلح‌آميز مي‌تواند محدود به يك سري از كشورها باشد و يا مثلا غني‌سازي اورانيوم مي‌تواند محدود به يك سري از كشورها باشد؟

اميري تصريح كرد: در چارچوب تعهدات بين‌المللي ايران كه مثلا يك مورد آن پيوستن به معاهده‌ي NPT است موضع‌گيري كشور ما كاملا به‌حق است.

وي ادامه داد: شايد كشورهاي اروپايي مي‌خواهند از اين فرصت تغيير دولت در ايران استفاده‌هايي ببرند كه شايد نتوانند در مذاكرات يك سري امتيازاتي به دست بياورند.

اين فعال دانشجويي با بيان اين‌كه در صنايع مادر، چنين روش‌هايي و محدوديت‌هايي براي كشورهايي مثل ما قرار مي‌دهند»، گفت: ما نيز در كشور خودمان سابقه‌اش را داريم، مانند مقاومت‌هايي در زمان دستيابي به صنعت ذوب آهن و ملي شدن صنعت نفت. جالب است وقتي اين‌طور مسايل مهمي مطرح مي‌شوند همه‌ي كشورهايي كه خودشان از آن صنايع بهره‌مند هستند سعي مي‌كنند متفق‌القول از تحقق آن جلوگيري كنند. ما مثلا در جريان ملي شدن صنعت نفت مي‌بينيم كه شوروي و آمريكا با وجود اختلافات زيادي كه دارند در يك جبهه قرار مي‌گيرند.

اميري افزود: شايد تعبير ميرحسين موسوي درست باشد كه فن‌آوري هسته‌يي در درون ما را به ملي شدن صنعت نفت تشبيه كرده‌اند. اين موضوع هم بزرگ‌ترين چالش داخلي و هم بزرگ‌ترين چالش خارجي ماست. به هر حال در برسي تاريخي نتيجه‌اي كه دولتمردان ما مي‌توانند در پاي ميز مذاكره كسب كنند مدرك قضاوت نه تنها در مورد دولت آقاي احمدي‌نژاد بلكه در مورد نظام جمهوري اسلامي خواهد بود.

اين عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف گفت: ما به تكنولوژي هسته‌يي دست پيدا كرديم و با استفاده از متخصصين داخلي هم به آن دسترسي پيدا كرديم، در چارچوب تعهداتمان هم هست. اين‌كه بخواهند ما را محروم كنند، تنها انگيزه‌اش اين است كه هميشه ما را به خاطر سوختي كه به كار مي‌بريم به خود وابسته كنند و اين نه تنها يك پيروزي بزرگ محسوب نمي‌شود، بلكه استفاده به اين شكل از انرژي هسته‌يي اصلا شايد پيروزي هم حساب نشود.

وي ادامه داد: تمام تلاش ايران بايد اين باشد كه از اجماع كشورهاي خارجي برعليه ايران جلوگيري كند. ممكن است اين با راهكارهاي مختلفي به دست بيايد، مثلا ممكن است از طريق مذاكرات با كشورهاي عضو عدم تعهد باشد يا كشورهايي مثل چين، روسيه و يا اروپا و يا حتي مذاكره‌ي مستقيم با آمريكا كه بعضي از شخصيت‌هاي سياسي هم مطرح كرده‌اند، چون كشورهاي آلمان، انگليس و فرانسه نيز منافع آمريكا را در مذاكراتشان لحاظ مي‌كنند.

اميري افزود: در اين زمينه قطعا اظهارنظر و فعاليت مي‌تواند نقش مثبتي داشته باشد. مثلا حمايت‌هاي دانشجويان خوب است، اما اين‌كه بخواهند عكس‌العمل‌هايي نشان دهند كه در حوزه‌ي وظايفشان نباشد يا اين‌كه جزو راهكارهايي است كه بايد توسط دولت اتخاذ شود، چندان مثبت نخواهد بود.

سخنگوي انجمن اسلامي دانشجويان صنعتي شريف افزود: قطعا اجماع داخلي و حمايت‌هاي داخلي مي‌تواند موثر باشد. در مورد بحثي كه چند ماه پيش در مورد انتخابات رياست جمهوري بود و تمركز و تاكيدي كه در مشاركت حداكثري بود يكي از دلايلش بحث دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي است؛ چون همان موقع هم بزرگ‌ترين چالش ما در عرصه‌ي بين‌المللي بود. هر تحولي كه بخواهد در فضاي سياسي ايران به وجود بيايد مي‌توانيم با دو محور وضعيت خارجي و داخلي آن را برسي كنيم، علاوه بر وجود اجماع بين احزاب و گروه‌هاي مختلف مسلما بايد سطح رضايت و حمايت مردم از دولت نيز بالا باشد. اين يك رابطه‌ي دوطرفه است، همان‌طور كه گروه‌هاي مرجع، دانشجويان، روزنامه‌ها و مردم از دولت حمايت مي‌كنند و در واقع با اين اجماع و حمايتشان به دولت كمك مي‌كنند، دولت هم بايد در مقابل وظايفي را ادا كند كه در اين حوزه مطالبي كه در مورد احتمال انجام يك سري اعمال افراطي شنيده مي‌شود مي‌تواند سطح رضايت مردم را كاهش دهد. قطعا اينها مثل حلقه‌هاي زنجير به هم متصل هستند، بنابراين در چنين شرايطي اتخاذ سياست‌هاي افراطي و تند حتي در مسايل داخلي كه مستقل از مسايل خارجي نيست تاثيرگذار است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha