• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-05383

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران: ـ فعاليت دانشجويان از سوي مسوولان پاسخي نمي‌بيند ـ ترجمه‌ي شعار آزادي و دموكراسي به زبان مردم بسيار مهم است

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران:
ـ فعاليت دانشجويان از سوي مسوولان پاسخي نمي‌بيند
ـ ترجمه‌ي شعار آزادي و دموكراسي به زبان مردم بسيار مهم است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران گفت: نحوه‌ي مطرح كردن آزادي و دموكراسي در انتخابات اخير براي مردم گنگ بود ولي همين شعار در دوم خرداد با استقبال همراه بود، ترجمه‌ي اين شعارها به زبان مردم بسيار مهم است.

« مريم عباسي‌نژاد » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: فعاليت دانشجويان تحت تاثير عوامل مختلف بعد از سال 78 و 82 با هزينه‌ي بالايي همراه بود و ايجاد فضايي امنيتي باعث كاهش فعاليت دانشجويان شد. فعاليت دانشجويان به دو صورت نمايان مي‌شود يا تئوريك و يا كارهاي عملي كه شامل ارتباط گرفتن با گروه‌ها و تعامل با نهادهاي سياسي است. كار تئوريك را در هر فضايي مي‌توان انجام داد و براي انجام كارهاي عملي بايد تاثيرگذاري آنها را نيز در نظر گرفت.

وي در ادامه اظهار كرد: فعاليت دانشجويان از سوي مسوولان پاسخي نمي‌بيند و خواسته‌هايي كه چندين بار بيان مي‌شود بدون جواب مي‌ماند و اين باعث كاهش انگيزه‌ي دانشجويان و ركود آن مي‌شود كه يكي از عوامل اين ركود كاهش تاثيرگذاري و امنيتي شدن فضا بوده است.

عباسي‌نژاد گفت: قبل از سال 82 شعار دوري از قدرت مطرح شد كه دنباله‌ي نقاط ضعفي بود كه دانشجويان در فعاليت احزاب پيشروي دوم خردادي مي‌ديدند، لذا باعث جدايي جنبش دانشجويي به طور عام شد.

وي اظهار كرد: شعار دوري از قدرت مطرح شد ولي به سمت و سوي آن اهميتي داده نشد و دوري از قدرت به سمت دوري از سياست‌ورزي رفت، اين در حالي است كه در شعار شاهد دوري از قدرت و حاكميت بوديم ولي در عمل اين امر تبديل به دوري جستن از ميدان بازي شد. اين انحرافات باعث كاهش انگيزه‌ي دانشجويان براي فعاليت و تعامل دانشجويان و به دست گرفتن ميدان توسط آنها شد.

دبير انجمن اسلامي دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران اظهار كرد: بزرگ‌ترين لطمه‌اي كه جنبش دانشجويي از اين عوامل خورد را در انتخابات امسال شاهد بوديم كه حلقه‌ي اتصال نخبگان، اصلاح‌طلبان، عوام و جامعه كمرنگ شد و اين به دليل فضاي امنيتي، عدم تاثيرپذيري و انحرافي شدن شعار دوري از قدرت است.

عباسي‌نژاد در ادامه درباره‌ي خواست نياز سياسي دانشجويان اظهار كرد: بايد ديد دانشجويان چه‌قدر به تشكل‌هاي دانشجويي جذب مي‌شوند، در اين صورت است كه مي‌توان خواسته‌ي دانشجويان را مطرح كرد. اين در حالي است كه فقط در صورت همراهي تشكل‌ها با دانشجويان مي‌توان مهم‌ترين خواست آنها را در قالب دموكراسي يا نهادينه كردن روشنفكري ديني مشخص كرد.

دبير انجمن اسلامي دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران هم‌چنين گفت: در انتخابات اخير، بعضي از تشكل‌ها دست به تحريم زدند و بعضي خواستند از طريق قانون دموكراسي‌خواهي را به كرسي بنشنانند، اين در حالي است كه غالب دانشجويان با آنها همراهي نكردند و اين نشان‌دهنده‌ي اين است كه آن دانشجويان به دنبال شعارهاي ديگري هستند.

وي گفت: البته وظيفه‌ي ما اين نيست كه اين شعارها را همراهي كنيم، ولي مي‌توانيم ضمن فعاليت و تلاش براي تحقق آرمان‌هاي تشكل خود، اين شعارها را نيز در نظر بگيريم، به طول مثال شعار غالب دانشجويان امروزه بحث عدالت است كه برداشت‌هاي متفاوتي از آن مي‌شود.

عباسي‌نژاد تاكيد كرد: بعضي عدالت را از نظر صنفي و رعايت حقوق دانشجويان و برقراري عدالت اجتماعي مدنظر قرار مي‌دهند و برخي عدالت را در توجه به اقشار محروم و اختلاف طبقاتي معني مي‌كنند، امروزه شعاري كه بتوان گفت 80 درصد دانشجويان به دنبال آن هستند وجود ندارد.

عباسي‌نژاد گفت: اتفاقي كه در انتخابات اخير افتاد اين بود كه مردم متوجه شدند شعارهاي سياسي ديگر راهگشاي مشكلات نيست. اين در حالي است كه عده‌اي معتقدند تلاش براي آزادي حلال مشكلات نيست، يعني شرايط را آن‌قدر سرسخت مي‌بينند كه بيشتر به حل مشكلات معيشتي مي‌پردازند و مشكل آزادي را حل ناشدني مي‌بينند.

وي گفت: دسته‌اي كه تلاش براي آزادي را بيهوده مي‌دانند به زودي متوجه مي‌شوند كه توقف در اين تلاش يك اشتباه است ولي دسته‌ي ديگر معتقدند شعار صد ساله‌ي آزادي و دموكراسي قابل پي‌گيري است و انتخاب افراد مختلف براي رياست جمهوري تفاوتي در شعارها ايجاد نمي‌كند.

عباسي‌نژاد گفت: مشكل چندين ساله‌ي ما استبدادزدگي و عدم توسعه‌ي سياسي است و اين‌كه آيا مي‌توان بدون توسعه‌ي سياسي مشكل معيشت مردم را حل كنيم؟ اين در حالي است كه حل مشكل اقتصادي مردم باعث رفتن آنها به سوي خواست آزادي مي‌شود.

وي در ادامه اظهار كرد: راديكالي كردن شعارها باعث عدم همراهي بدنه‌ي دانشجويي مي‌شود و تعداد كمي از دانشجويان حاضر مي‌شوند اين هزينه‌ها را بپردازند، دانشجويان آماده‌ي انجام كارهاي زيربنايي مي‌شوند تا شايد در سال‌هاي آينده گشايشي در تحقق اهداف ايجاد شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha