• جمعه / ۴ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8406-01373
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

ولايتي: مساله هسته‌يي ايران به سوي سخت‌تر شدن مي‌رود آمريكاواسراييل پرداخت هزينه 2سال تعليق رابرايران تحميل كردند عقب‌نشيني ازغزه گام اول آزادسازي فلسطين است

ولايتي:
مساله هسته‌يي ايران به سوي سخت‌تر شدن مي‌رود
آمريكاواسراييل پرداخت هزينه 2سال تعليق رابرايران تحميل كردند
عقب‌نشيني ازغزه گام اول آزادسازي فلسطين است

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل ابراز داشت: شرايط پرونده‌ي هسته‌يي ايران به سوي سخت‌تر و حساس‌تر شدن پيش مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي‌اكبر ولايتي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل ايران در بيست و هفتمين نشست سالانه‌ي جامعه‌ي اسلامي و دانشگاهيان با تشريح سابقه‌اي از مذاكرات هسته‌يي اخير ايران و اروپا و غيرقابل قبول دانستن آخرين پيشنهاد اروپا به ايران خاطرنشان كرد: خواست اروپا عقب نشاندن ما از موضع فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان بود.

مذاكرات هسته‌يي ايران و اروپا
وي يادآور شد: حتي زمزمه‌هايي مبني بر تعطيلي پروژه‌ي آب سنگين اراك هم به گوش مي‌رسيد كه با توجه به تصميم نظام، از آخرين مرحله متوقف شده، يعني همان تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان، فعاليت‌ها را آغاز كرده‌ايم تا به مرحله‌ي سانتريفيوژ برسيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به روند مذاكرات و تلاش براي حل مسالمت‌آميز مساله‌ي هسته‌يي كشورمان بيان داشت: حتي اگر به صورت مستقيم با آمريكا وارد مذاكره شويم، آنها به دستيابي ما به انرژي هسته‌يي راضي نخواهند شد، چرا كه ما از مواضع‌مان در خصوص اسراييل كوتاه نخواهيم آمد و بايد توجه داشت اقتدار ملي ما با توجه به شرايط منطقه و جهان تمامي محاسبات آمريكا را برهم خواهد زد.

ولايتي با اشاره به خواست آمريكا و به خصوص رژيم صهيونيستي مبني بر عدم دستيابي ايران به فن‌آوري هسته‌يي خاطرنشان كرد: اروپايي‌ها هم با دستيابي ايران به اين فن‌آوري چندان موافق نيستند، اما به اندازه‌ي آمريكا با اين مساله مخالفت ندارند، اما بايد ديد تحت فشار آمريكا چه برخوردي را از خود نشان مي‌دهند.

وي با اشاره به قطعنامه‌ي 1559 شوراي امنيت سازمان ملل و شرايط سياسي لبنان پس از ترور رفيق حريري، نخست وزير اسبق اين كشور اظهار داشت: با توجه به تاثير ايران در اين كشور و همسويي آمريكا و فرانسه در خصوص مساله‌ي لبنان، شاهد آن بوديم كه رييس جمهور فرانسه براي جلب رضايت ما در هماهنگي با آنها در مساله‌ي لبنان، صحبت‌هايي مبني بر حق ايران در استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي طرح كرد، اما اكنون اين صحبت‌ها به گونه‌ي ديگري مطرح مي‌شود.

مساله‌ي هسته‌يي ايران و شوراي امنيت
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در خصوص مدت زمان تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تصريح كرد: در اين مدت دو ساله برخي از فعاليت‌هاي هسته‌يي ما به اندازه امروز آماده نبوده و در اين فرصت بايد كارهايي براي ساماندهي فعاليت‌ها صورت مي‌گرفت و نيز بايد توجه داشت شرايطي كه آمريكا و اسراييل در رابطه با انرژي هسته‌يي ايران در اذهان عمومي جهان ايجاد كرده بودند، نيازمند پرداخت چنين هزينه‌اي بود.

وي با پيش‌بيني تذكر شوراي حكام به ايران در ابتداي جلسه‌ي آتي اين شورا اظهار داشت: چنانچه ايران به خواست‌هاي آنها تن ندهد، پرونده‌ي هسته‌يي ما به شوراي امنيت خواهد رفت كه در صورت عدم تمكين از حكم شوراي امنيت و در بدترين حالت و پس از مذاكرات و تصميمات فراوان، اقداماتي نظير تحريم‌ها عليه ايران آغاز خواهد شد.

عراق و قانون اساسي
دكتر ولايتي همچنين در خصوص تحولات عراق و بحث قانون اساسي در اين كشور اظهار داشت: در هيات 72 نفره تدوين اين قانون اختلافاتي ميان سه گروه عمده شيعيان، كردها و اعراب سني وجود دارد كه اميدواريم با مذاكرات خوبي كه در حال انجام است، اين مساله نيز حل شود.

وي با اشاره به توافق كردها و شيعيان بر حاكميت فدراتيو عراق و توجه به اصول اسلامي در ارايه‌ي قوانين بيان داشت: كردها براي جلب رضايت شيعيان در خصوص حكومت فدرال در اين كشور، حاضر به نظارت مجتهدين اسلامي بر قوانين اين كشور شدند كه چيزي شبيه به بحث علماي طراز اول در دوران مشروطيت و يا شوراي نگهبان در جمهوري اسلامي است.

مشاور مقام معظم رهبري مخالفت اعراب سني با حاكميت فدراتيو و ريشه‌كني كامل حزب بعث در عراق را از ديگر موارد مورد اختلاف دانست و گفت: دخالت كشورهاي عربي نظير اردن، مصر و به خصوص عربستان در تحولات و موازنه‌هاي سياسي عراق در دفاع از اعراب سني عراق تاثيرگذار بوده است.

مشكلات آمريكا در عراق
ولايتي حضور آمريكا در عراق و طرح حضور درازمدت نيروهاي آمريكايي در اين كشور را از مشكلات بزرگ آمريكايي‌ها برشمرد و خاطرنشان كرد: آمريكايي‌ها با اشغال عراق سعي در كاهش فشار جهان اسلام بر روي اسراييل داشتند، اما امروز با توجه به تلفات گسترده‌ي نيروهاي آمريكايي و مخالفت اذهان عمومي مردم با آمريكا، اين وضع دولتمردان آمريكا را با مشكل جدي در رابطه با حضور گسترده و طولاني مدت در عراق مواجه كرده است.

وي با اشاره به آزادي‌هايي كه آمريكا پس از جنگ اول عراق با كويت به برخي گروه‌ها از جمله كردها داده است، اظهار داشت: بحث خودمختاري كردها در مناطق شمالي و آزادي‌هايي به شيعيان در مناطق جنوبي باعث به وجود آمدن محيطي امن براي گروه‌هاي عراقي شده است كه نيروهاي آمريكايي براي شكل‌دهي به اين امر تلاش زيادي مي‌كنند.

ولايتي در خصوص ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق پيش‌بيني كرد: آمريكايي‌ها حضور خود در اين كشور را در چند پايگاه نظامي محدود خواهند كرد و برنامه‌ي حضور طولاني در عراق را به مانند حضور نظامي خود در ژاپن، تركيه و آلمان در چند پايگاه نظامي دنبال خواهند كرد.

اراضي اشغالي و عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با جريانات صلح فلسطين و اتفاقات اخير در مناطق اشغالي اظهار داشت: عقب نشيني اسراييل از مناطق اشغالي با توجه به اذهان عمومي صهيونيست‌ها و تصميم دولت اسراييل و براساس يك حركت صلح‌آميز صورت مي‌گيرد و هدف آن هم صلح ميان فلسطين و اسراييل است.

ولايتي در توضيح دلايل چنين اقدامي از سوي آريل شارون، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اظهار داشت: وقتي شارون به نخست وزيري رسيد با ارايه طرح 100 روزه خود براي نابودي فلسطين، تلاش زيادي را براي از بين بردن انتفاضه كرد؛ اما مردم فلسطين با آغاز انتفاضه‌ي دوم و تلاش براي آزادسازي مناطق اشغالي 1948 نشان دادند كه حتي پس از چندين دوره 100 روزه هم اين طرح غيرقابل انجام است.

وي انتفاضه دوم را تلاشي همه جانبه براي آزادسازي مناطق اشغالي 1948 خواند و گفت: تفاوت انتفاضه دوم و اول در مورد هدف قرار دادن مناطق اشغالي 1967 و 1948 بود كه با اين تلاش، نه تنها طرح 100 روزه شارون با شكست مواجه شد، بلكه باعث عقب نشيني نيروهاي اسراييلي از مواضع‌شان هم بود.

ولايتي طرح ديوار نژادپرستانه‌ي حايل را تلاش اسراييل براي حفظ امنيت مناطق اشغال شده دانست و خاطرنشان كرد: موشكهاي قسام كه با تلاش مسلمانان فلسطين و به صورت كاملا خودكفا توليد شده بود، امنيت مناطق اشغالي را از وراي ديوارهاي حايل به خطر انداخته است و باعث شده چنانچه فلسطيني‌ها همچنان ابتكار عمل را در دست داشته باشند، اسراييل در ميان ديوارهاي حايل زنداني شود.

وي نبود امنيت در امن‌ترين مناطق صهيونيست نشين در دوران انتفاضه دوم را از ديگر دلايل طرح بحث‌هاي صلح در اسراييل دانست و تصريح كرد: علي رغم مخالفت تندروهاي حزب ليكود، عقب نشيني از غزه با توجه به جو حاكم در اسراييل صورت پذيرفت تا شايد شهرك‌هاي صهيونيستي از خطر موشك‌هاي قسام در امان بمانند.

ولايتي با بيان اين كه عده‌اي زماني شعار "اسراييل بزرگ، از نيل تا فرات" را مي‌دادند، امروز از غزه عقب نشيني كرده‌اند، گفت: بسيار جالب است امروز در غرب و با تحريك صهيونيست‌ها مي‌خواهند به شارون قصاب صبرا و شكيلا جايزه صلح هم بدهند، اما بايد توجه داشت اين عقب نشيني قدم اول در راه آزادسازي فلسطين خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha