• جمعه / ۴ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8406-01281
  • خبرنگار : 71049

مشاور رييس جمهور سابق: اگر ايران امتيازي بدهد، سلطه‌ي آمريكا بر منطقه را پذيرفته است اگر ايران وارد مرحله‌ي توليد سانتريفوژ شود، امتياز بزرگي مي‌گيرد

مشاور رييس جمهور سابق ابراز داشت: معتقدم ايران در نقطه‌اي قرار گرفته كه عقب‌نشيني برايش بي‌معناست و بايد گام‌هاي رو به جلو ديگري را بردارد.

كابك خبيري، استاد دانشگاه و مشاور رييس جمهور سابق كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: اگر ايران در مساله‌ي هسته‌يي امتيازي را به واشنگتن بدهد، به معناي پذيرش سلطه‌ي آمريكا بر منطقه است.

مذاكرات ايران و اروپا
وي با بيان اين كه شرايط بسيار سختي براي آغاز مذاكرات بين دو طرف ايران و اروپا وجود دارد، ابراز عقيده كرد: بعيد به نظر مي‌رسد كه ايران و اروپا وارد مذاكرات شوند.

خبيري در عين حال افزود: اروپا در نهايت به اين نتيجه خواهد رسيد كه درباره‌ي اصفهان با ايران وارد چانه‌زني شود و شروع به كار اصفهان را بپذيرد.

اين استاد دانشگاه گفت: در شرايطي كه اروپا پيش شرط تعليق مجدد تاسيسات اصفهان را براي شروع دوباره‌ مذاكرات قرار داده است و ايران بر تصميم خود در اين رابطه پافشاري دارد، تصور مي‌كنم با رايزني، مذاكره و واسطه قرار دادن كشورهاي مختلف بتوانيم ضمن آن كه فعاليت در اصفهان را در شرايط فعلي نگه داريم، به امتيازات بيشتري هم دست پيدا كنيم.

امتياز بزرگ يا شكست
خبيري در ادامه تاكيد كرد: در عين حال معتقدم اگر ايران وارد مرحله‌ي توليد دستگاه سانتريفوژ شود، امتياز بزرگي را به دست خواهد آورد.

وي درباره‌ي فضاي نشست آتي شوراي حكام گفت: اگر اروپايي‌ها تمايل چنداني به ادامه‌ي مذاكرات نداشته باشند، ايران بايد مابقي فعاليت‌هاي خود را هم از سر بگيرد، از سويي معتقدم بايد كشورهايي براي ميانجي‌گري بين ايران و سه كشور اروپايي را وارد عرصه كنيم.

اين استاد دانشگاه در ارزيابي از رفتار سه كشور اروپايي در شرايط فعلي گفت: اگر اروپايي‌ها از موضع خود مبني بر مذاكره با طرف ايران با شرط تعليق مجدد تاسيسات اصفهان عدول كنند، به معني اين است كه آنها خواست ايران را پذيرفته‌اند، بنابراين هرگونه شروع مذاكرات بين طرفين رسما به معني پذيرش راه اندازي اصفهان است.

وي ابراز داشت كه مساله‌ي هسته‌يي ايران براي طرفين مذاكره‌كننده به مرحله‌ي حساسي رسيده است و تصميماتي را گرفته‌اند كه برگشتن از آنها به منزله‌ي شكست و يا يك امتياز بزرگ براي طرف مقابل محسوب مي‌شود.

خبيري گفت: اگر ايران تاسيسات اصفهان را راه‌اندازي نكرده بود، مي‌توانستيم مذاكرات را دوباره شروع كنيم و يا بر روي پيشنهادات اروپا با وجود آن كه حقوق ما را تامين نمي‌كند، با آن‌ها وارد مذاكره شويم؛ اما فضا و موقعيت تصميم‌گيري براي ايران به شكلي است كه اگر از راه‌اندازي اصفهان يك گام به عقب بگذاريم، شكست را پذيرفته‌ايم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: يك گام به عقب ما يك گام به پيش را ديگر به همراه نخواهد داشت و اساسا بايد گام‌هاي ديگري را هم به عقب برگرديم كه همان صرف نظر كردن از چرخه‌ي سوخت هسته‌يي و به معناي زير سوال بردن مشروعيت و استقلال نظام است.

وي افزود: اگر ايران نتواند از حقوق خود در استفاده از انرژي صلح آميز هسته‌يي دفاع كند، قطعا مسايل ديگري هم در آينده مثل حقوق بشر، تكنولوژي موشكي ايران و غيره مطرح مي‌شود كه ايران در اين مسايل هم مجبور به عقب نشيني مي‌شود.

مساله‌ي هسته‌يي ايران: سياسي يا حقوقي؟
وي معتقد است: روح حاكم بر مساله‌ي هسته‌يي ايران بيش از آن كه حقوقي باشد، سياسي است. اگرچه در قطعنامه‌ها از الفاظ حقوقي استفاده شده است، اما ماهيت آنها كاملا سياسي بوده است بنابراين نبايد به ابزارهاي حقوقي دل ببنديم.

خبيري افزود: از نظر حقوقي حق با ايران است. ما از NPT تخطي نكرده‌ايم و فراتر از آن چيزي كه وظيفه داشته‌ايم، نظارت‌هاي آژانس را پذيرفته‌ايم.

اين استاد دانشگاه غالب بودن ماهيت سياسي بر مساله‌ي هسته‌يي ايران را به دليل مجموعه‌ي اختلافات ايران و دنياي غرب دانست و ابراز عقيده كرد: تمام مشكلات ايران در پرونده‌ي هسته‌يي به طور خاص بر مشكلات ايران و آمريكا خلاصه مي‌شود.

خبيري ادامه داد: حل اين مشكلات طيف گسترده‌يي را يعني از گفت‌وگو تا برخورد، شامل مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي بيشترين نقش را در تشديد اختلافات ايران با كشورهاي اروپايي داشته‌اند.

اين استاد دانشگاه گفت: معتقدم راه حل پرونده‌ي هسته‌يي ايران فقط گفت‌وگوهاي سياسي است، چرا كه اين پرونده، آخرين پرونده‌ي ايران نخواهد بود.

ايران، قدرت هژمون منطقه
وي با اشاره به موقعيت ايران در منطقه‌ي خاورميانه و با بيان اين كه آمريكا توانسته قدرت عربستان را در منطقه خنثي نمايد، تصريح كرد: امروز ما در اين منطقه با خلا قدرت بزرگي مواجه هستيم، افغانستان و عراق به عنوان دو كشوري كه موازنه‌گر نيروهاي موجود در منطقه بودند، دچار خلا سياسي شده‌اند كه اين خلا به نفع دو كشور بزرگ منطقه يعني ايران و عربستان است.

خبيري ادامه داد: فضا براي ايران بسيار فراهم شده و در حال حاضر ايران شرايط تبديل شدن به قدرت هسته‌يي منطقه را دارد. بنابراين اگر ايران بتواند توانايي‌هاي خود را در عرصه‌هاي مختلف بالا ببرد، بدون شك قدرت هژمون منطقه خواهد شد.

وي با بيان اين كه آمريكايي مي‌خواهند در منطقه موازنه‌ي جديدي را ايجاد كنند، گفت: وقتي نيروي موازنه‌گري در منطقه وجود ندارد (مثل عراق كه در گذشته ايران را محدود مي‌كرد) حال آمريكاست كه بايد اين نقش را به عهده بگيرد، بنابراين تمام تلاش و هدف آمريكا جلوگيري از هژمون شدن ايران در منطقه است، چرا كه امنيت منافع آمريكا و اسراييل را به خطر مي‌اندازد.

وي خاطرنشان كرد: يكي از دلايل خارج نشدن نيروهاي آمريكايي از عراق، غالب بودن گرايش داخلي عراق به سمت ايران است.

وي گفت: آمريكا خواهان ايراني است كه مطابق منافع و قواعد آنها بازي كند، بنابراين به دنبال شكل دادن به چنين بازنگري در منطقه هستند، به شكلي كه اگر منافع آمريكا تامين نشود، حداقل تهديدي هم عليه آنها نباشد.

خبيري ابراز داشت: آمريكا از طريق اعمال فشار سياسي در موضوعات مختلف و يا تهديد به حمله‌ي نظامي مي‌خواهد ايران را به سوي پذيرش هنجارهاي خود هدايت كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha