• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8405-10993
  • خبرنگار : 71031

هشدار رييس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت نسبت به اپيدمي وبا؛ موج دوم بيماري وبا از شهريور آغاز مي‌شود استانهاي شرقي در معرض خطر جدي هستند

هشدار رييس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت نسبت به اپيدمي وبا؛
موج دوم بيماري وبا از شهريور آغاز مي‌شود 
استانهاي شرقي در معرض خطر جدي هستند

رييس مركز مديريت كنترل بيماريهاي وزارت بهداشت با اعلام اين كه 60 درصد ايرانيان مبتلا به وبا بالاي 25 سال هستند اين حاكي از خطر بروز اپيدمي وبا در كشور است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمدمهدي گويا در ششمين گردهمايي معاونين بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، با اشاره به شروع وبا از افغانستان و گسترش آن به پاكستان، هندوستان و تاجيكستان اظهار كرد: تا كنون صدها مورد ابتلا به وبا در افغانستان، 1700 مورد در تاجيكستان، 67 مورد مرگ و مواردي از وبا در پاكستان گزارش شده است.

وي با بيان اين كه ظرف دو روز گذشته از 17 مورد جديد وبا در قم ‌9 مورد افغاني و پاكستاني بوده‌اند از احتمال افزايش وبا تا پايان مهرماه خبر داد و افزود: در موج اول بيماري مناطق شمالي تا مركزي كشور درگير بودند و به نظر مي‌رسيد در موج دوم بيماري كه از شهريور ماه آغاز مي‌شود استانهاي سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان رضوي، شمالي،‌ جنوبي، بيشتر در معرض خطر بروز وبا باشند.

وي نحوه برخورد مناسب با بيماري را حائز اهميت دانست و افزود: عامل وبا در كشور سبزيجات آبياري شده با فاضلاب‌ها گزارش شده است؛ اين در حاليست كه اكثريت قريب به اتفاق مزارع سبزيكاري تهران و قم توسط آبهاي فاضلابي آبياري مي‌شوند.

دكتر گويا در توضيح اين كه ميكروارگانيز عامل وبا به صورت آزاد در داخل آب و بر روي بدن موجودات ريز به نام «زوئوپلانكتون» قرار دارند، ادامه داد: از عوامل مؤثر در تكثير عامل وبا افزايش درجه حرارت،‌ شوري آب و وجود ريز مغذي‌ها براي تكثير و رشد عامل وباست.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اين كه به ازاي هر مورد گزارش شده بيماري بايد 20 تا 100 فرد در حال دفع ميكروب را بايد در نظر داشت، گفت: هم اكنون بر اساس آخرين آمار موجود 405 نفر به بيماري وبا مبتلا هستند كه اين بيانگر آن است كه 100 برابر آمار موجود از خود ميكروب وبا دفع مي‌كنند.

وي با اشاره به تفاوت‌هاي وباي ايناوايي، سوش جديد با فرم اگاوايي علت مرگ در وباي ايناوايي به خاطر از دست دادن آب بدن و كاهش پتاسيم خون است و شايد فرد با ظاهري كاملا نرمال و طبيعي با حمله قلبي جان خود را از دست دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha