• یکشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8405-10347
  • منبع : نمایندگی قم

آخرين اقدامات استانهاي مختلف براي كنترل وبا

آموزش پيشگيري از وبا توسط هلال‌احمر همدان

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ به دنبال گسترش بيماري وبا، جمعيت هلال احمر استان همدان طي 20 روز اقدام به برپايي چادرهاي اطلاع‌رساني جهت توزيع پمفلت،‌ تراكت، پوستر، اطلاعيه‌هاي پزشكي و همكاري با مراكز بهداشتي درماني كرده است.

اين چادرها در 5 منطقه پرتردد شهر همدان، ميدان امام، آرامگاه بوعلي، ميدان بابا طاهر، پارك مردم و ميدان امام حسين برپا شده است و مردم مي‌توانند هر روز از ساعت 9 صبح الي 20 جهت كسب اطلاعات پزشكي - بهداشتي به اين چادرها مراجعه كنند.

گفتني است در صورت نياز مدت برپايي اين چادرها تمديد خواهد شد.

 

تا كنون موردي از وبا در تبريز مشاهده نشده است

فرماندار تبريز در جلسه ويژه كارگروه بهداشت و درمان و تامين اجتماعي كه براي بررسي كارشناسانه و پيشگيري از شيوع وبا در محل فرمانداري تبريز تشكيل شده بود اعلام كرد: تا به حال هيچ نشانه‌اي از وجود بيماري وبا در تبريز مشاهده نشده است.

به گزارش ايسنا، در اين جلسه مقرر شد شعبه ويژه‌اي جهت رسيدگي به جرايم بهداشتي در دادگستري استان تشكيل و به جرايم مربوطه سريعا رسيدگي شود.

همچنين مقرر شده است از مزارع سبزيجات و صيفي جات توسط اكيپي متشكل از نمايندگان ادارات آبياري و مركز بهداشت و فضاي سبز شهرداري با سرپرستي جهاد كشاورزي بازديد و تذكرات لازم داده شود.

همچنين شهرداري تبريز موظف شده تا نسبت به نصب علايم هشدار دهنده بهداشتي در اماكن عمومي و پاركها اقدام كند.

همچنين، بر اساس تصميمات كارگروه بهداشت و درمان مقرر شده شبكه آب شرب روستاهايي كه تا كنون به اداره آبياري تحويل داده نشده سريعا اقدامات لازم بعمل آيد.

 

تا كنون تنها يك مورد مرگ در قم گزارش شده است

دكتر مسعود جعفر اسماعيلي رييس مركز بهداشت قم با اعلام اين خبر اظهار كرد: همچنين يك پاكستاني و 6 عراقي در ميان مبتلايان استان مشاهده مي‌شوند.

وي با تقدير از زحمات كارشناسان اين مركز خاطرنشان كرد: بيماري در حال كندي است و افرادي كه شناسايي شده‌اند در مراحل اوليه هستند.

وي گفت:‌ طبق گزارشات روند بروز بيماريهاي اسهالي به صورت كلي نسبت به هفته‌هاي گذشته رو به كاهش است هرچند مراجعه بيش از حد مردم به مراكز درماني و نگراني آنها باعث هجوم خيل عظيمي از مردم به جهت آزمايش شده است.

جعفر اسماعيلي با تاكيد بر اينكه التور يك بيماري قابل درمان است، افزود: از مردم مي‌خواهيم كه علاوه بر رعايت مسائل بهداشت فردي نسبت به رعايت بهداشت عمومي نيز دقت لازم را داشته باشند.

وي از مردم خواست تا با مشاهده موارد اسهال از خود درماني بپرهيزند و سريعا به مراكز بهداشتي - درماني مراجعه كنند.

اسماعيلي درباره هرگونه شايعه در مورد آمار فوت شدگان در قم تاكيد كرد: تنها يك نفر بر اثر ابتلا به وبا در قم فوت كرده است كه وي زمينه‌هاي بيماري رواني نيز داشته است.

رييس مركز بهداشت استان قم گفت: از 4 فرد بستري شده در بيمارستان نيز 2 نفر هم اكنون بستري هستند و 2 نفر ديگر ترخيص شده‌اند.

وي با اشاره به معدوم شدن 15 مزرعه سبزي به علت آلودگي افزود: به طور جدي از مردم مي‌خواهيم از مصرف سبزيجات، صيفي جات و ميوه‌هاي ضد عفوني نشده تا اطلاع ثانوي خودداري كنند.

 

كنترل مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي در همدان

به گزارش ايسنا، معاون سياسي امنيتي استانداري همدان با اشاره به شيوع و گسترش بيماري وبا در كشور گفت:‌ اين بيماري با رسيدگي به موقع قابل درمان است.

قيصري افزود:‌ به دليل تردد مسافران در فصل تابستان به همدان وظيفه دستگاه‌هاي بهداشتي نظارتي بيشتر خواهد شد و جاهايي مانند دانشگاه علوم پزشكي، مراكز بهداشتي روستايي و شهري شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي بايد نسبت به كنترل اين بيماري اقدامات جدي و برنامه ريزي شده را انجام دهند.

وي از دانشگاه علوم پزشي درخواست كرد كه دستورالعمل جامعي به صورت كامل تهيه و تدوين شود و در آن وظايف كليه دستگاه‌ها و ادارت در ارتباط با كنترل اين بيماري به صورت مجزا و شفاف مشخص و به آنها ابلاغ شود تا آنها وظايف خود را به خوبي و بر اساس اين دستورالعمل انجام دهند.

قيصري با اشاره به آسيب پذيري بيشتر روستاها در اين مورد گفت:‌ اكيپ‌هايي به صورت فوق‌العاده تشكيل و ضمن بازديد از نقاط روستايي نكات بهداشتي و پيشگيرانه به آنها آموزش داده شود.

معاون سياسي، امنيتي استانداري از شركت آب و فاضلاب روستايي درخواست كرد كه كليه روستاها را تحت پوشش اقدامات پيشگيرانه قرار دهد و فقط روستاهاي تحت كنترل آن شركت مدنظر نباشد.

معاون سياسي امنيتي استانداري همدان هم چنين از كليه فرمانداران درخواست كرد كه كار گروه‌هاي فوق العاده بهداشت و درمان را تشكيل و تصميمات لازم جهت اين بيماري در شهرستان‌ را اتخاذ نمايند.

دكتر هنرور ‌معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان نيز به تشريح اقدامات انجام شده جهت كنترل بيماري وبا در استان پرداخت.

وي در اين زمينه گفت: اين بيماري از دو ماه قبل از افغانستان شيوع پيدا كرده سپس به پاكستان و ايران منتقل شده است.

دكتر هنرور با اشاره به اين كه وبا از طريق آب و مواد غذايي آلوده منتقل مي‌شودف اظهار كرد: مواد غذايي مانند سبزيجات، انگور و هويج مشكوك به آلودگي هستند و در مصرف آن بايد نهايت دقت جهت ضد عفوني كردن آنها به كار رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي در مورد اقدامات انجام شده در اين مورد خاطرنشان كرد: در ارتباط با كنترل آب و مواد غذايي حساسيت‌هاي لازم بين مردم ايجاد شده و هشدارهاي لازم داده شده است.

اكيپ‌هايي نيز مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي را كنترل مي‌كند و در روستاها از طريق خانه‌هاي بهداشتي اين كنترل اعمال مي‌گردد. همچنين ممنوعيت ارائه سالاد در غذا خوريها و آب هويج در مغازه‌ها نيز اعمال شده است.

دكتر هنرور افزود: دستورالعملي نيز تهيه و به كليه ادارات ارسال شده است و در آن وظايف و انتظارات از اين دستگاهها جهت بيماري وبا به آنها اعلام شده است.

 

هشدار رييس مركز بهداشت بجنورد درباره احتمال بروز وبا در اين شهرستان

دكتر سيد احمد هاشمي در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: با توجه به قرار گرفتن اين شهر در مسير تردد مسافران، وبا در كمين اين منطقه از كشورست.

وي ادامه داد: در حال حاضر در شهرهاي نزديك به خراسان شمالي از جمله گرگان،‌ گنبد و آزادشهر وبا مشاهده شده و با توجه به سر راه قرار گرفتن خراسان شمالي و بجنورد در مسير شمال به مشهد خطر ابتلا به وبا احساس مي‌شود.

دكتر هاشمي با تاكيد بر اين كه در مسير خطر هستيم، يادآور شد: ‌اكثر مسافران و مهاجران افغاني و پاكستاني كه از شرق كشور وارد و قصد سفر به غرب كشور و عراق را دارند از اين مسير عبور كرده و اين مسافرتها احتمال شيوع اين بيماري در خراسان شمالي را افزايش مي‌دهد.

وي با اشاره به اين كه تا كنون هيچ مورد ابتلا به وبا در خراسان شمالي گزارش نشده است، تصريح كرد: هر كدام از پزشكاني كه در سطح استان مورد مبتلا به وبا را گزارش كنند و جواب آزمايش فرد بيمار مثبت باشد، پزشك معرف يك ميليون ريال پاداش دريافت مي‌كند.

وي همچنين از تخليه آب اسخر « بش قارداش» خبر داد و يادآور شد:‌ اگر يك نفر كه مبتلا به وباست وارد استخر شود با توجه به عمومي بودن مكان،‌ احتمال شيوع سريع بيماري وجود دارد.

لازم به ذكر است استخر گفته شده در منطقه ييلاقي بش قارداش در 10 كيلومتري جاده بجنورد به اسفراين واقع شده كه روزانه صدها نفر از شهروندان بجنوردي و مسافراني كه در حال تردد در اين مسير هستند با شنا و آب‌تني در آن گرماي هوا را از خود دور مي‌كنند.

شايان ذكر است شهرستان بجنورد سالانه پذيراي بيش از دو ميليون مسافر است.

رئيس مركز بهداشت بجنورد در خصوص اقدامات پيشگيرانه صورت گرفته گفت: ‌در حال حاضر تمام خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشت در حال آموزش به خانواده‌ها هستند؛ همچنين به تمام ميوه و سبزي فروشي‌هاي سطح شهر دستورالعمل‌هايي در خصوص نحوه شستن و ضد عفوني كردن سبزيجات داده شده و آنان ملزم به رعايت آن هستند.

وي همچنين از جمع‌آوري كليه يخ فروشي‌هاي سطح شهر كه به صورت غير استاندارد اقدام به فروش يخ مي‌كردند خبر داد.

دكتر هاشمي به ايسنا گفت:‌ براي تمامي رانندگاني كه در حال تردد در مسيرهاي منتهي به بجنورد هستند كلاسهاي آموزشي گذاشته شده و به آنان آموزش‌هاي لازم جهت پيشگيري از شيوع بيماري وبا داده مي‌شود.

هاشمي با اشاره به اين كه وبا از طريق آب و از راه دهان انتقال مي‌يابد از مسافران خواست تا از آبهاي سطحي جاري، چاهها‌ و چشمه‌ها استفاده نكرده و فقط از آب‌هايي كه به صورت بسته بندي استفاده كنند.

وي خاطرنشان كرد:‌ استفاده از سبزيجات در كليه رستورانها و اغذيه‌فروشي‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

اين مقام مسئول با اشاره به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با دادگستري خراسان شمالي اظهار كرد: شعبه ويژه تخلفات بهداشتي در دادگستري داير شده است و به پرونده متخلفان به سرعت رسيدگي و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

دكتر سيد احمد هاشمي با تاكيد بر اينكه بهترين درمان پيشگيري است از مردم خواست تا با رعايت نكات اوليه بهداشتي از ابتلا به وبا پيشگيري كنند.

وي از تشكيل كميته وبا در استان خراسان شمالي و كليه شهرستانهاي اين استان خبر داد.

 

آماده‌باش مراكز بهداشتي در كهگيلويه و بويراحمد

رييس مركز بهداشت استان كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرد: بيماري وبا نوعي بيماري عفوني روده است كه در اثر آب آشاميدني آلوده و مواد غذايي آلوده در انسان ايجاد مي‌شود.

دكتر رضا چمن در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تا كنون هيچگونه موردي از اين بيماري در اين استان مشاهده نشده است اما ناگفته نماند كه احتمال بروز اين بيماري وجود دارد.

دكتر چمن مهمترين شاخصه اين بيماري را اسهال حاد شديد و آبكي برشمرد و افزود: اين بيماري خيلي سريع موجب تخريب قواي جسماني مي‌شود و مردم اين استان در صورت مشاهده چنين علائمي به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كنند.

چمن در پايان گفت: آزمايشگاهها و مراكز بهداشتي ما هم ‌اكنون در آماده‌باش بسر مي‌برند.

 

قطع طولاني مدت آب در بسياري از نقاط شهر تكاب براي كنترل وبا

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آب اكثر نقاط شهر تكاب از ساعت يازده پيش از ظهر روز گذشته قطع و تا كنون نيز اين مشكل رفع نشده است و نارضايتي شديد مردم را به همراه داشته است.

يكي از شهروندان تكابي كه از گرماي طاقت فرسا و كمبود آب در فصل داغ تابستان ابراز گلايه مي‌نمود به خبرنگار ايسنا گفت: بيش از دوازده ساعت است كه حتي يك قطره آب براي آشاميدن و حتي امورات بهداشتي نداريم و قطعي آب نيز قبلا توسط مسئولين اعلام نشده بود تا نسبت به ذخيره آب اقدام كنيم.

با وجود بارندگي‌هاي مناسب سال گذشته و نيز بهار امسال انتظار مي‌رفت تكاب بر خلاف سالهاي قبل، امسال با مشكل كمبود آب مواجه نشود اما قطع غير منتظره آب بدون هرگونه هشدار قبلي تعجب مردم و نگراني آنان را در پي داشت.

مردم تكاب براي تامين آب مورد نياز خود اغلب به چشمه‌ها و قنات‌هاي روستاهاي اطراف مراجعه مي‌كنند اين در حاليست كه شبكه بهداشت و درمان تكاب طي اطلاعيه‌ها و پارچه نوشته‌هايي اعلام كرده است كه بدليل جلوگيري از شيوع و گسترش بيماري وبا از استفاده از آبهاي جاري چشمه‌ها و قنات‌ها خودداري نمايند.

احتمال شيوع بيماري‌هاي فصلي، گرماي هوا و كمبود آب بر شدت نگراني‌هاي مردم تكاب افزوده است.

رئيس اداره آب و فاضلاب شهري تكاب در همين خصوص در گفتگو با خبرنگار ايسنا با ابراز تاسف از قطع غير منتظره آب در اين شهر علت قطعي آب را بارندگي‌هاي شديد و كدورت غليظ و گل آلود بودن مخازن آب در اثر بروز سيلاب در رودخانه‌هاي اصلي شهر عنوان نمود و گفت: تلاش‌هاي كارشناسان اين اداره براي رفع مشكل قطعي آب ادامه دارد و سعي مي‌شود تا 24 ساعت آينده آب شهري تكاب مجددا برقرار گردد.

علي طلوعي قطع آب تكاب را اقدامي در راستاي جلوگيري از بروز و شيوع بيماريهاي واگيردار ويروسي ناشي از آلودگي منابع آب در اثر جاري شدن سيلاب طي چند روز اخير در روستاهاي تكاب دانست و از مردم تكاب خواست تا حصول اطمينان از سلامت، از مصرف آب شهري براي شرب خودداري نمايند.

وي در پايان متذكرشد: در صورت تداوم بارندگي‌هاي شديد، احتمال دارد قطعي آب در تكاب ادامه داشته باشد.

 

كنترل و نظارت ويژه بر استخرهاي شنا در چهارمحال و بختياري

مهندس زاهدي رييس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تا كنون در استان هيچ فرد مبتلا به وبا ديده نشده است و مركز بهداشت و درمان استان در تمامي مراكز بهداشتي و درماني استان آماده پاسخگويي و خدمات رساني به مردم در جهت عدم ابتلا به وباست.

زاهدي تصريح كرد: مركز بهداشت و درمان با اعزام اكيپ‌هاي بهداشتي در مناطق سياحتي و زيارتي استان و كنترل و نظارت بر سرويس‌هاي بهداشتي عمومي،‌ كنترل و نظارت ويژه بر استخرهاي شنا، نصب تراكت‌ بهداشتي در وسايل نقليه عمومي، آماده‌باش كليه نيروهاي بهداشتي در سطح استان و برقراري كشيك 24 ساعته در مراكز شهرستانها در جهت اطلاع رساني و مبارزه با بيماري وبا تلاش مي‌كند.

وي با اشاره به عامل انتقال بيماري وبا اعلام اين مطلب كه هر لحظه امكان ورود اين بيماري به استان وجود دارد خطاب به مسافران تابستاني استان گفت: مسافران در استفاده از آب‌هاي لوله كشي دقت لازم را داشته و نيز سعي كنند از غذاخوري‌هاي بين راهي مطمئن و بهداشتي استفاده و در صورت عدم دسترسي به آب شرب مطمئن از بطري‌هاي آب كه به صورت بهداشتي بسته بندي استفاده نمايند.

رييس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري در خصوص علائم بيماري گفت: عمده‌ترين علائم بيماري اسهال و استفراغ است ولي 90 درصد از موارد ممكن است به صورت اسهال خفيف يا بدون علامت باشند و 10 درصد به صورت شديد و خطرناك ممكن است ظاهر شود كه مي‌توان به مواردي شامل احساس پري و غرغر شكم، سپس اسهال آبكي شبيه آب برنج و اكثرا بدون بو، اسهال حاد آبكي، نبود دل درد و دل پيچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلي، گرفتگي عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان اشاره كرد.

زاهدي در مورد دوره كمون بيماري تصريح كرد: از زمان ورود عامل بيماري زا به بدن تا هنگام بروز علائم حدود 12 ساعت تا 6 روز و به طور متوسط 2-1 روز ممكن است طول بكشد.

وي در خصوص درمان وبا گفت: با جبران فوري مايعات و املاح از دست رفته بدن كه در اثر اسهال ايجاد شده، مي‌توان وبا را به خوبي و با موفقيت درمان نمود و همچنين در كنار مصرف ORS زير نظر پزشك بايستي آنتي بيوتيك نيز مصرف كرد.

 

فراخوان مركز بهداشت اصفهان براي آگاهي مردم نسبت به وبا

مركز بهداشت استان اصفهان با صدور اطلاعيه‌اي در خصوص آگاهي و رفع نگراني شهروندان از بيماري

«وباي التور» مردم را به رعايت بيشتر نكات بهداشتي فراخواند.

در اين اطلاعيه آمده است: استفاده از آب ظروف مختلفي كه در معابر عمومي توسط برخي از كسبه جهت آشاميدن رهگذران گذاشته شده مورد تاييد مركز بهداشت استان نيست.

اين اطلاعيه مي‌افزايد: با توجه به اشراف كامل و كنترل‌هاي دقيق سيستم آبرساني توسط سازمان‌هاي مختلف از جمله آب و فاضلاب شهري و سازمان آب و فاضلاب روستايي و سيستم بهداشتي كشور، خوشبختانه هيچگونه نگراني و مشكلي از طريق آب در ارتباط با بيماري وبا در استان اصفهان وجود ندارد.

مركز بهداشت از ساكنان ساختمان‌هايي كه از تانكرهاي ذخيره آب استفاده مي‌كنند خواسته است نسبت به خارج نمودن لجن‌ها، ضد عفوني و ايجاد تمهيدات لازم جهت نفوذ ناپذيري از لحاظ حشرات و اجسام خارجي اقدام كنند.

روابط عمومي مركز بهداشت استان از شهروندان اصفهاني خواست براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 4471000 واحد بهداشت محيط اين مركز تماس بگيرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha