• شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8405-09926
  • خبرنگار : 71031

آب زرشك،‌ ذغال‌اخته، گردو، بلال و سبزيجات مهمترين عوامل انتقال‌دهنده وبا رييس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت: استانها‌ي شرقي توصيه‌هاي بهداشتي را جدي بگيرند

آب زرشك،‌ ذغال‌اخته، گردو، بلال و سبزيجات مهمترين عوامل انتقال‌دهنده وبا 
رييس مركز بيماريهاي وزارت بهداشت: استانها‌ي شرقي توصيه‌هاي بهداشتي را جدي بگيرند

رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت به منظور پيشگيري از وبا به مردم توصيه كرد كه از دستفروشان خريداري نكنند و در هنگام مسافرت آب آشاميدني خود را از منزل تهيه كرده و يا آب‌ بسته‌بندي مصرف نمايند.

دكتر محمد مهدي گويا در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اينكه وبا در كل منطقه در حال گسترش است، اظهار كرد:‌ موارد بيماري وبا در كشور افغانستان از 10 هزار مورد به 63 هزار مورد رسيده و هر 24 استان افغانستان درگير اين بيماري است. همچنين موارد ابتلا به وبا در تاجيكستان به 1700 مورد رسيده و در كشور پاكستان و هندوستان هم اين بيماري شايع شده ولي هنوز آمار آن مشخص نيست.

وي ادامه داد: ‌با توجه به تغيير شرايط جوي احتمال گسترش اين بيماري نيز افزايش مي‌يابد.

دكتر گويا بيشترين آمار مبتلايان به وبا را در شهر قم دانست و اظهار كرد: قزوين، كرج و همدان به ترتيب بيشترين تعداد مبتلايان به وبا را به خود اختصاص داده‌اند.

رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت شايع‌ترين عامل انتقال وبا در كشور را سبزيجات آلوده دانست و به ايسنا گفت: حتي يك مورد ابتلا به وبا از طريق آب آلوده گزارش نشده است.

وي افزود: طبق بررسي‌هاي انجام شده ميكروب بيماري‌زا از طريق سبزيجات آلوده‌اي مانند تربچه، سبزي خوردن و كاهو مخصوصا در شهر قزوين شناسايي شده كه اين سبزيجات از طريق فاضلاب‌ها تغذيه مي‌شدند.

وي ادامه داد: متاسفانه بعضي از صاحبان مزارع به جاي اينكه از آب براي آبياري مزارع خود استفاده كنند از فاضلاب، سبزيجات خود را تغذيه مي‌كنند كه اين سبزيجات به شدت خطرناك هستند.

دكتر گويا با تاكيد بر عدم مصرف سبزيجات به مردم هشدار داد در حال حاضر از سبزيجات خام استفاده نكنند و حتي الامكان از خريد سبزيجات خودداري و در صورت مصرف آن را حتما بپزند.

رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با تاكيد بر اين كه مردم از مصرف آب‌هاي ناشناس خودداري كنند، تصريح كرد: اگر از سالم بودن آب مطمئن نيستيد براي مصرف آن حتما يك دقيقه آن را بجوشانيد.

وي اظهار كرد:‌ شست‌وشوي دستها بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن هر وعده غذايي مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مؤثر باشد.

گويا با بيان اينكه وبا در استان قم رو به كاهش است، به ايسنا گفت: به استانهاي شرقي توصيه مي‌كنيم رعايت اصول بهداشتي را انجام دهند.

رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در خاتمه خاطرنشان كرد:‌ خوشبختانه تمام نيروهاي بهداشتي در استان‌ها و مسؤولان آماده‌باش هستند و ‌تمامي مزارع سبزي به دقت كنترل مي‌شوند و شهرداريهاي سراسر كشور جهت جمع‌آوري دست‌فروشان همكاريهاي لازم را با ما انجام مي‌دهند .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha