• یکشنبه / ۲ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8405-00875
  • خبرنگار : 90062

سه‌شنبه در يك نشست عمومي بهرام مبشر، كيهان‌شناس ايراني «هابل» از پيدايش جهان مي‌گويد

سه‌شنبه در يك نشست عمومي
بهرام مبشر، كيهان‌شناس ايراني «هابل» از پيدايش جهان مي‌گويد

دكتر بهرام مبشر، كيهان‌شناس برجسته ايراني و نماينده آژانس فضايي اروپا (ESA) در موسسه تلسكوپ فضايي هابل كه براي ديداري كوتاه در ايران به سر مي‌برد، روز سه‌شنبه چهارم مرداد ماه در محل پژوهشگاه هوافضا در تهران سخنراني مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر مبشر در اين نشست علمي كه حضور عموم علاقمندان در آن آزاد است با موضوع « پيدايش جهان از ديدگاه كيهان شناسي» سخنراني مي‌كند.

اين جلسه از ساعت 16 تا 17 روز سه‌شنبه در تالار اجتماعات پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري واقع در شهرك غرب، خيابان ايران زمين، خيابان مهستان، خيابان هوافضا(پانزدهم) برگزار مي‌شود.

دكتر مبشر كه در سال‌هاي اخير علي‌رغم مسئوليت‌ها و مشغله‌ فراوان علمي بارها به ايران سفر كرده، هر بار نشست‌ها و سخنراني‌هايي در مجامع علمي و دانشگاهي كشور داشته و با هدف تشويق و تقويب روح خودباوري جوانان ايراني در عرصه‌هاي علمي پژوهشي و حمايت از روند رو به رشد پيشرفت‌هاي علمي ايران حضوري مستمر در محافل علمي و دانشگاهي داشته است.

دكتر بهرام مبشر كه در سال 1337 در تهران متولد شده، ديپلم رياضي را از دبيرستان البرز و ليسانس فيزيك را از مدرسه عالي پارس دريافت كرده و سپس به انگلستان رفته و تحصيلات فوق ‌ليسانس و دكتري خود را در رشته كيهان‌شناسي مشاهداتي در دانشگاه «دورهام» انگلستان پشت سر گذاشته است.

وي پس از دريافت درجه فوق‌ليسانس مهندسي اپتوالكترونيك و ديپلم مهندسي ميكروويو از دانشگاه لندن، مدت هشت سال در اين دانشگاه (كالج سلطنتي) به تدريس و تحقيق اشتغال داشته و از چند سال قبل در انستيتو تلسكوپ فضايي هابل در ناسا فعاليت دارد.

دكتر مبشر كه از دانشمندان مسئول آشكارساز nikmouse تلسكوپ فضايي هابل است، نقش عمده‌اي در تهيه تصوير بي‌سابقه اين تلسكوپ فضايي موسوم به «فراژرف» داشته كه ژرفترين نگاه بشر به جهان و سرآغاز پيدايش آن است.

تصوير «فراژرف» براي نخستين بار امكان مطالعه نخستين كهكشانها را كه ستارگان آنها تنها چند صد ميليون سال پس از انفجار بزرگ متولد شدند، براي دانشمندان فراهم كرد و فرضيه‌هاي‌ تكامل كيهان را با چالشي اساسي مواجه كرد، به طوري كه دانشمنداني كه اين تصوير را مطالعه مي‌كنند آن را سوال برانگيز و يك معماي واقعي توصيف كرده‌اند.

دكتر مبشر و تصوير فراژرف در يكي دو ماه اخير بار ديگر در كانون توجه مجامع علمي جهان قرار گرفت كه علت اين امر تاييد كشف دورترين كهكشان جهان توسط دكتر مبشر و همكارانش بود.

كشف اين كهكشان غول‌پيكر در اعماق فضا و در فاصله‌اي حدود 600 ميليون سال از آغاز جهان، نه تنها كيهان‌شناسان را به بازنگري نظريات تحول كهكشان‌ها واداشته بلكه نظريات مربوط به منشا عناصر سنگين موجود در كيهان و بسياري از نظريه‌هاي ديگر را نيز به چالش كشيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha