• شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-10473
  • منبع : مطبوعات

انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي پزشكي تبريز: دولت آتي براي تحقق شعارهاي خويش و حفظ دستاورد‌هاي خاتمي تلاش كند

انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي پزشكي تبريز درباره‌ي تحولات اخير در كشور بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: «بي شك در صده‌ي اخير ملت ايران فراز و نشيب‌هاي فراواني را پشت سر نهاده و همواره در راستاي تحقق خواست تاريخي خودش كه همانا استقلال، آزادي و عدالت است، حركت كرده. اما استبداد داخلي و استعمار خارجي با هماهنگي يكديگر همواره به مصادره‌ي حقوق حقه‌ي ملت ايران در جهت منافع خويش پرداخته و به عنوان موانع عمده در مقابل حركت ملت ايران را در راستاي آرمان‌هايش قرار داشته‌اند. آرمان‌گرايي و تكيه‌ي مردم به اسلام سياسي باعث شد كه ملت ايران سعي در رفع موانع موجود كرده و جمهوري اسلامي را براي تحقق آرمان‌هاي خويش برگزينند.

بعد از انقلاب، كشور در حال تجربه‌اي نو در جهت ايجاد ساختار سياسي و اجتماعي مبتني بر اصول جديدي بود كه مورد حمله‌ي دشمن خارجي قرار گرفت. حضور صادقانه و ايثارگرانه‌ي مردم مهر تأييدي بر حركت ملت در راستاي آرمان‌خواهي خويش بوده و نظام اسلامي را بيمه كرد. بعد از پايان جنگ به علت مشكلات اقتصادي و اجتماعي ناشي از آن و احساس نياز به برنامه‌هايي در راستاي توسعه‌ي اقتصادي كشور، توسعه‌ي اقتصادي بر ساير ابعاد توسعه من جمله عدالت‌خواهي و آرمان‌گرايي مقدم شمرده شد، به طوري كه پس از 8 سال مردم با راي به خاتمي، خواستار بازخواني آرمان‌هاي خويش يعني استقلال، آزادي و عدالت و در يك كلمه بازخواني مجدد جمهوري اسلامي بود.

دولت خاتمي؛ نتايج و حقايق

آنچه در 8 سال دولت خاتمي رقم خورد، سرمايه‌اي براي نظام اسلامي و انقلاب بوده و مجددا انقلاب اسلامي را بيمه كرده و به يقين مردم و نظام اسلامي مديون تلاش‌ها و زحمات طاقت فرساي خاتمي و ياران صديقش هستند.

دولت خاتمي از سوي دو جريان عمده مورد هجمه قرار گرفت، از يك سو متحجرين واپس گرا كه افكار خود را عين صواب دانسته و اصلاح طلبي را مساوي بي ديني و لاابالي‌گري مي‌دانستند و از سوي ديگر گروهي كه با انتساب خود به جريان اصلاحات در راستاي تحقق اهداف و منافع خويش عمل كردند، كه اين اهداف هيچ گاه در راستاي خواست و اراده‌ي مردم نبود. عملكرد خاتمي خط بطلاني بر ياوه‌گويي‌هاي كساني شد كه عمامه بر زمين زده و فرياد وا اسلاما و وا ولايتا سر دادند و از سوي ديگر عملكرد مدبرانه و حكيمانه‌ي او برخورد با بحران و تهديدات و تأكيد دائمي بر خواست و نظرم مردم باعث شد پروژه‌هايي مثل عبور از خاتمي با شكست مواجه شود.

شرايط موجود در كشور به ويژه انتخابات اخير، شعار‌ها و عملكرد كانديدا‌ها، نتيجه‌ي تغيير گفتمان غالب جريانات سياسي و اجتماعي موجود در كشور بود. در انتخابات اخير شاهد تغيير ادبيات گفتگو و تعاملات سياسي بوديم كه اگر تنها نتيجه‌ي عملكرد دولت خاتمي را همان بدانيم، همين دستاورد‌ براي كارنامه‌ي دولت او قابل افتخار خواهد بود.

انتخابات، بيم‌ها و اميد‌ها

آنچه در انتخابات اخير رخ داد، نشان داد كه بر خلاف تحليل‌هايي كه از چند ماه گذشته نسبت به انتخابات مي‌شد، مردم ما نسبت به آينده‌ي كشورشان بي توجه نيستند و با توجه به حضور كانديداهاي مختلف و اكثريت جريانات موجود در كشور به توفيق حضور 30 ميليوني در پاي صندوق‌هاي راي نائل شديم.

آنچه اين انتخابات را با انتخابات سال‌هاي قبل متمايز ساخت اين بود كه اكثريت كانديدا‌ها با برنامه‌هاي علمي و مدون و بيان شفاف ديدگاه‌ها به ميدان آمده و خود را در معرض انتخاب قرار دادند و شعار اكثريت آنها ايجاده رفاه و امنيت براي مردم بود ولي آنچه احمدي‌نژاد را از ديگر كانديداها متمايز مي‌كرد، متفاوت بودن او با ديگران در تمامي صحنه‌ها من جمله حضور در ميان مردم، تبليغات و ... است. او با تكيه بر شعار عدالت به گونه‌اي عمل كرد كه مردم به دور از جريانات سياسي به او راي دادند. از آنجايي كه شعارهاي وي برخواسته از نياز‌هاي حداقلي مردم است، عدم تحقق اين شعارها زنگ خطري براي نظام اسلامي بوده و باعث بدبين شدن مردم به كليت نظام خواهد شد. فلذا انتظار مي‌رود دولت آينده در جهت تحقق شعارهاي خويش و حفظ دستاورد‌هاي خاتمي، بيشترين تلاش‌ها را بكند.

دو آفت عمده دولت جديد را تهديد مي‌كند، از يك سو جرياناتي كه آگاهانه سعي خواهند كرد با ظاهر سازي و سوء استفاده از نام دين و اسلام و منتسب كردن خود به رييس جمهور به اهداف خود دست يابند و از سوي ديگر جرياناتي كه منتسب به او بوده و بيم آن مي‌رود كه با حركات غير عقلاني سعي در اجراي عدالت داشته باشند، حال آنكه اجراي عدالت به دور از عقلانيت حماقتي بيش نيست.

هر چند گروه‌هايي تلاش ناموفقي براي به بن‌بست رساندن اصلاحات و ايجاد بحران (به هر قيمتي) براي دولت خاتمي داشتند اما از گروه‌هاي سياسي انتظار مي‌رود دولت جديد را براي تحقق خواست مردم كه همانا شعار عدالت است، ياري رسانند. »

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha