• سه‌شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-08716

ميزگرد نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي/1 دبير انجمن اسلامي تربيت مدرس: معيشت مردم را دراصول دموكراتيك تعريف كنيم مردم از ما جلوتر نرفته‌اند ما بايد پايين بياييم

ميزگرد نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي/1
دبير انجمن اسلامي تربيت مدرس:
معيشت مردم را دراصول دموكراتيك تعريف كنيم
مردم از ما جلوتر نرفته‌اند ما بايد پايين بياييم

ميزگردي دانشجويي با عنوان «نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي بعد از انتخابات نهم» با حضور نمايندگان چند تشكل دانشجويي در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برگزار شد.

در اين نشست «آرمين زارعيان» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس، «ميرسرابي» مسؤول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي، «وحيد عابديني» دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران‌وعلوم پزشكي و «بلوكات» دبير سياسي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها حضور داشتند.

به نظر بلوكات، «مهمترين جايگاه دانشگاهيان، جايگاه نقد عملكرد تمام مديران جامعه در تمام سطوح است».

زارعيان نيز با ابراز تأسف از اينكه «بدنه‌ي مردمي از فضاي دانشگاهي جدا شده، بايد به مردم نزديك شويم»، معتقد است: «بسياري از پيشرفت‌هاي اصلاح‌طلبي مديون حضور دانشگاهيان است».

همچنين ميرسرابي، وظيفه‌ي دانشگاهيان را حمايت همه‌جانبه از دولت دانست؛ «دولت بايد موانع حضور دانشگاهيان را بردارد».

عابديني نيز معتقد است: «متأسفانه روشنفكران و دانشگاهيان ارتباط منطقي با توده نداشتند، بايد آسيب شناسي كرد».

مشروح اين ميزگرد در پي مي‌آيد:

«بلوكات» در ابتداي ميزگرد، انتخابات اخير را تبلور اراده‌ي مردم خواند و گفت: علي‌رغم كارشكني خارجي‌ها، مشاركت مردم در انتخابات نشان داد كه مردم به حاكميت انتقادي ندارند و همچنين مشاهده شد كه از احزاب نيز حرف شنوي ندارند.

به گزارش ايسنا، وي افزود: البته ما بايد حساب جريان‌هاي دانشجويي را از احزاب جدا كنيم، زيرا بر خلاف احزاب، جنبش دانشجويي و نخبگان دانشگاهي به دليل دو ويژگي غناي علمي بالا و استقلال از قدرت و ثروت، مهمترين جايگاهي كه مي‌توان براي آنها در نظر گرفت نقد عملكرد تمام مديران جامعه در تمام سطوح است و نخبگان دانشگاهي مي‌توانند با تخصص‌هاي مختلف‌شان به دولت مشورت دهند، همچنين مي‌توانند از عوامل مؤثر و قدرتمندي كه قدرت را در جهت پيشبرد اهدافش ياري مي‌كند، باشند.

«ميرسرابي» نيز در اين باره اظهار داشت: بر خلاف بسياري از نظريه‌هاي موجود در علوم سياسي كه فرآيند گردش نخبگان را توأم با خشونت مي‌دانند اما مشاهده شد كه اين اتفاق بدون هرگونه خشونت در فضايي كاملا مردمسالار اتفاق افتاد و اين به خوبي كارآمدي نظام مردمسالار ديني را نمايان ساخت. از طرفي، وجود ارتباط دو جانبه‌ي دانشگاهيان و دولت را پس از انتخابات نبايد از نظر دور داشت؛ از يك طرف وظيفه و نقش دولت در برابر دانشگاهيان و از طرف ديگر وظايف دانشگاهيان در برابر حاكميت.

وي توضيح داد: دولت وظيفه‌ي حمايت همه‌جانبه از اين قشر و همه‌ي كساني را دارد كه پيام مردم در اين انتخابات را به خوبي درك كرده‌اند، همچنين بايد فضاي مناسب و بازي ايجاد كند كه همه بتوانند در اين فضا نقش داشته باشند و نيز موانع حضور دانشگاهيان كه در گذشته نتوانستند مردم را از ثمر انديشه‌ي خود بهره‌مند كنند، را بردارند و نيز جناحي‌گري نبايد در نگاه به دانشگاهيان باشد. از طرف ديگر دانشجويان و دانشگاهيان نيز وظايفي در برابر دولت دارند از جمله حمايت همه‌جانبه از دولت بر خلاف تفكر برخي كه كاركرد نخبگان دانشگاهي را تخريب حاكميت مي‌دانند و بعضا تحت واژه‌هايي به نام «نقد» آن را مطرح مي‌كنند.

ميرسرابي افزود: پس از انتخابات، مسلما عده‌اي از نخبگان وارد جريانات اجرايي خواهند شد كه بايد تلاش كنند در راستاي مطالبات مردم گام بردارند و گروهي ديگر كه وارد ساختار نشدند بايد نظارت دقيقي به عملكرد دولت داشته باشند و با هدايت و حمايت در كنار هم به وظايف خود عمل كنند. نكته مهم ديگر، لزوم تعريف دقيق نخبگان است كه بعضا معيارها و ملاك‌هايي كه از صاحبان انديشه ارائه مي‌شود علمي نيست و لزوم تعريف دقيق اين معيارها از وظايف حاكميت است.

«زارعيان» در ادامه‌ي ميزگرد گفت: متأسفانه مهمترين نقطه‌ي ضعف در اين انتخابات، جدايي نخبگان دانشگاهي از مطالبات مردم بود و مهمترين مشكل، صحبت‌هايي بود كه از طرف اين قشر ايراد مي‌شد ولي با هدف مردم متفاوت بود. در خرداد 76، دانشگاهيان نقش بسيار مؤثري در انتخاب مردم داشتند، لذا اصلاحات مديون نخبگان و دانشگاهيان است.

وي افزود: در حال حاضر بدنه‌ي مردم از فضاي دانشجويي جدا شده و مطالبات مردمي و دغدغه‌هاي آنها فعلا مسائلي مانند فقر و مشكلات مادي است، اگرچه من اعتقاد ندارم كه تمام آراي رييس جمهور مديون اين صحبت‌هاست، بلكه آراي واقعي همان آرايي بود كه در مرحله‌ي اول از صندوق‌ها بيرون آمد و در مرحله‌ي دوم، تمام آراء در واقع «نه»‌ به طرف مقابل بود. در واقع الان نخبگان دانشگاهي بايد در اهداف و ايده‌آل‌ها و آرمان‌هايشان بازنگري كرده و درك كنند كه جامعه تا چه حدي پتانسيل و فهم مفاهيم چون حقوق بشر، مردمسالاري به معناي خاص كلمه را دارند.

اگر رييس جمهوري به ادعاهاي خود عمل كند، نخبگان بايد به دنبال آن باشند كه گفتمان دانشگاهي را وارد جامعه كرده و به توده بفهمانند كه اگر دم از دموكراسي، مردمسالاري حقوق بشر و غيره مي‌زنند، اين مقولات چگونه به وضع معيشتي آنها كمك مي‌كند.

زارعيان ادامه داد: بر خلاف اين دوستان، معتقدم وجود احزاب، نهادينه كردن يك جريان خاص است و اينكه به مردم بگوييم اين تفكر وجود دارد، انتخاب با شماست، مشكلي كه در حال حاضر وجود دارد همين است. گروهي به آقاي هاشمي با پيش فرض اين كه آزادي‌هاي اجتماعي و مدني را محدود خواهد كرد انتقاد مي‌كردند، ولي از طرفي به كانديداي ديگري رأي دادند كه هيچ معلوم نيست آيا در دولت او آزادي‌هاي مدني دچار تهديد و تحديد مي‌شوند؟ پس يكي از نقصان‌هايي كه بايد رفع شود شكاف بين نخبگان و مردم است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha