• سه‌شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۸۴ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-08342

ميزگرد نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي/4 دبير سياسي انجمن‌هاي اسلامي مستقل: مهمترين جايگاه دانشگاه، نقد تمام مديران است يكديگر را محكوم نكنيم، فضا بايد باز باشد

ميزگرد نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي/4
دبير سياسي انجمن‌هاي اسلامي مستقل:
مهمترين جايگاه دانشگاه، نقد تمام مديران است
يكديگر را محكوم نكنيم، فضا بايد باز باشد

در ادامه‌ي ميزگرد ايسنا با عنوان «نقش دانشگاهيان در فضاي سياسي بعد از انتخابات نهم»، مدعوين اين ميزگرد به نقد و بررسي نظرات يكديگر پرداختند.

به گزارش ايسنا، بلوكات ابتدا با طرح اين پرسش از عابديني كه طبق اظهارنظر شما درباره‌ي نامعلوم بودن كابينه‌ي آقاي احمدي‌نژاد، آيا آگر آقاي معين رييس جمهور مي‌شد كابينه‌اش مشخص بود؟

عابديني در پاسخ اظهار داشت: بله، اگر آقاي معين رييس جمهور بود كابينه‌اش مشخص بود و مي‌توان كابينه‌اش را حدس زد.

بلوكات پرسيد: در زمان آقاي خاتمي مشخص بود؟

عابديني پاسخ داد: من رأي آقاي خاتمي را رأي توده‌اي نمي‌دانم، اگر اطرافيان آقاي خاتمي به ايشان مي‌گفتند چنين و چنان، ايشان مي‌گفتند به شما ربطي ندارد، من با رأي شما نيامدم.

بلوكات گفت: اينطور نبود.

عابديني در پاسخ گفت: اتفاقا دقيقا همين‌طور بود و رييس جمهور بايد رويكرد حزبي داشته باشد.

بلوكات سپس با بيان اين پرسش كه «طبق گفته‌هاي شما رييس جمهور بايد تداركاتچي باشد؟» گفت: به نظرم رييس جمهور بايد رويكرد مردمي داشته باشد.

عابديني در پاسخ كمي خنديد و ادامه داد: منظور شما كدام مردم است؟

زارعيان در ادامه‌ي گفته‌هاي عابديني اظهارنظر كرد: مردم بايد به شناسنامه‌ي طرف رأي دهند و چنانچه فردي جريان‌هاي حزبي‌اش را لحاظ كند، مردم ايرادي به ايشان نخواهند گرفت، متأسفانه اشكال عمده در اين است كه احزاب فعال در ايران هيأتي عمل كنند نه حزبي.

ميرسرابي با مخاطب قرار دادن زارعيان در نقد آنچه گفته بود «مردم به فكر نان شب‌شان هستند» گفت: درست است كه مردم فكر نان شبشان هستند اما اين اولويت آنها نيست، اگر بود به شعارهاي 50 هزار توماني رأي مي‌دادند ولي در عمل مردم به عدالت، حفظ عزت نفس و توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور و كرامت انساني رأي دادند.

وي همچنين از نظر عابديني درباره‌ي نامعلوم بودن كابينه‌ي احمدي‌نژاد انتقاد كرد و گفت: به نظرم كابينه‌ي ايشان كاملا معلوم است، در كابينه‌ي ايشان، ديدگاه‌هاي اصوگراي مردمي جاي دارند و كساني كه نظرات آنها را نمي‌دانند از توده‌ي مردم عقب‌تر هستند. اينكه بگوييم حركت مشاركت 17 ميليوني حركتي توأم با جهالت و ناداني است توهين به مردم است، لذا خواهشمندم كه طوري صحبت نشود كه اين شائبه پيش بيايد.

ميرسرابي ادامه داد: مسأله‌ي ديگر، مسأله‌ي حقوق بشر و دموكراسي است كه امروزه در فلسطين مي‌بينيم كه حقوق مسلمانان اين كشور پايمال مي‌شود و كسي در اين مورد دم از حقوق بشر نمي‌زند، شيعيان در بسياري از كشورها حق استفاده از مهر را ندارند، مقبره‌هاي ائمه تخريب مي‌شود، و اينكه بگوييم در ايران حقوق بشر و دموكراسي قابل تبيين نيست بي‌انصافي و نوعي توهين به مردم است چراكه مردم ايران بارها نشان دادند كه خود مي‌توانند مصلحت خود را تشخيص دهند و با اينكه آقاي عابديني اشاره كردند كه اين انتخابات، درست نبوده و نتيجه‌ي آن قابل حدس نبود، مخالف هستم.

ميرسرابي پس از اندكي درنگ، با خنده ادامه داد: اينكه شما نمي‌توانيد نتيجه را حدس بزنيد دليل بر نادرستي انتخابات نيست بلكه اتفاقا انتخابات بسيار باشكوه بود.

زارعيان با بيان اين كه «اين حرف‌ها و تحليل‌ها منظر علمي دارد»، افزود: ما نه مستقيم و نه غيرمستقيم به مردم توهين نكرديم و گفتم كه اين ما هستيم كه بايد به مردم نزديك شويم نه آنها به ما.

وي در ادامه اظهار داشت: به هر حال ما به رأي مردم و نتيجه‌ي انتخابات احترام مي‌گذاريم، حتي اگر هم 3، 4 ميليون تقلب شده باشد بازهم تفاوتي ندارد.

زارعيان همچنين به نقد درباره‌ي شعارهاي احمدي‌نژاد پرداخت و خاطرنشان كرد: اينكه حقوق بشر در ديگر جاها، رعايت مي‌شود يا خير بحث ديگري است و اگر خانمي در اروپا با حجاب نمي‌تواند وارد دانشگاه شود، در ايران خانم بي‌حجابي را حتي از بدو ورود به ايران، مانع مي‌شوند.

بلوكات به جمع‌بندي كلي بحث پرداخته و گفت: آزادي بيان، سياست، انديشه، تفكر ما نسبت به مردم، نقش مردم در حاكميت و ... ، همه و همه در سايه‌ي اسلام تحقق مي‌يابد و بايد از هرگونه حب و بغض و كينه و از محكوم كردن يكديگر با عنوان اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي دوري كنيم و فضا بايد باز باشد.

بلوكات با بيان اين كه «فضاي دانشجويي بهترين پتانسيل را دارد»، گفت: اين ميزگردها، مواضع را شفاف‌تر مي‌كند. اين بسترها را بيشتر فراهم كنيد تا چالش‌ها مطرح شده و مردم هم بفهمند كه اختلاف ما از كجاست و انشاءالله با اين گفت‌وگوها مشكلات حل خواهند شد.

زارعيان نيز به جمع‌بندي كلي از مسائل مورد بحث پرداخته و گفت: بيشترين تلاش ما نيز بر اين خواهد بود كه از پله‌هاي بالايي كه احيانا قرار داريم پايين بياييم و با مردم از پله‌ها بالا برويم و بحث‌هاي معيشتي را در قالب مباحث دموكراتيك مطرح كنيم، گرچه ممكن است نياز به زمان طولاني داشته باشد.

در پايان جلسه، هر دو طرف گفت‌وگو وجود اين نشست‌ها را مثبت ارزيابي كردند.

زارعيان با بيان اين كه اين چنين گفت‌وگوهايي بسيار موفقيت‌آميز خواهد بود، افزود: اگر اين جلسات ادامه يابند بهتر است، چون هر دو طرف از رقبايمان غولي (به معناي منفي) مي‌ساختيم ولي در اين فضاها، مي‌توانيم اين تصورات خود را واقعي كنيم.

گزارش از خبرنگار ايسنا: «سالومه سعيد»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha