• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8404-05261

نام 600 هزار تن در لحضه اصابت برخوردگر فضاپيماي«ديپ‌ايمپكت» با دنبالگر «تمپل1» جاودانه شد

ثبت نام بيش از 625 هزار علاقمند به فضا و نجوم بر روي يك ميني سي‌دي و اتصال آن به برخوردگر ديپ‌ايمپكت از جالبترين نكات حاشيه‌اي اصابت موفقيت‌آميز برخوردگر فضاپيماي «برخورد عميق»(DEEP IMPACT) با دنبالگر «تمپل1» بوده است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كارشناسان ماموريت «برخورد عميق» ناسا حدود دو سال پيش از مردم دعوت كردند كه نام خود را براي ارسال به فضا همراه با سفينه برخورد عميق ثبت كنند. هدف از اين كار جهت توجه مردم به ماموريت‌هاي فضايي و دادن اين احساس خوشايند به آنها بود كه نام آنها كيلومترها دور از زمين در اين رخداد تاريخي حضور دارد.

با اينكه مهلت ثبت نام مه 2003 تا ژانويه 2004 اعلام شده بود ولي بيشتر علاقمندان در آخرين دقايق ثبت نام كردند كه اين مساله كارشناسان طرح را با مشكل مواجه كرد.

ناسا اعلام كرده كه اين حركت، در واقع يك اقدام نمادين بوده است چون اين سي‌دي با اينكه در زير يك پوشش حرارتي متصل به برخوردگر نصب شده بود، به محض برخورد از شدت گرماي بالا تبخير شده است.

به گزارش ايسنا، افرادي كه مايلند نام خود را در زمره نام هاي ديگري كه به اعماق فضا فرستاده مي‌شود ثبت كنند مي‌توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي http://pluto.jhuapl.edu/ecard/sendName_ecard_content.html در ماموريت «افق‌هاي نو» ثبت نام كنند.

«افق هاي نو» (New Horizons) فضاپيماهايي هستند كه قرار است براي انجام پروژه هاي مختلف به سوي پلوتون و وراي آن فرستاده شوند. اولين قسمت از طرح افق هاي نو قرار است ماموريتي باشد كه براي بررسي كمربند «كويي پر» طراحي شده است، اما در راه خود با پلوتون و كارن هم مواجه مي شود. اولين تصاويري كه از اين سياره به زمين مخابره شود، نشان‌دهنده ويژگي هاي زمين شناختي پلوتون و كارن و عوارض سطح آن دو است. پس از بررسي آنها، فضاپيما سفر خود را به سمت كمربند «كويي پر» ادامه مي دهد و در آنجا از كنار تعدادي از خرده سياره‌هاي اين كمربند عبور مي كند.

قسمت اول طرح افق هاي نو قرار است دي ماه امسال پرتاب شود. سپس با كمك گرانش مشتري ماموريتش را ادامه مي‌دهد.

عبور از كنار سياره غول پيكري چون مشتري باعث مي شود فضاپيما در جهت درست به سوي پلوتون حركت كند و البته اين كار باعث شود از گرانش اين سياره استفاده كند و شتاب بگيرد و سرانجام فضاپيما در تير ماه سال 1394، يعني درست 10 سال ديگر، از نزديكي پلوتون و كارن عبور خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha