• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8403-13473
  • منبع : مطبوعات

با همكاري سازمان زمين‌شناسي: مخاطرات زمين‌شناسي جاده چالوس شناسايي و برطرف مي‌شود

با همكاري سازمان زمين‌شناسي: 
مخاطرات زمين‌شناسي جاده چالوس شناسايي و برطرف مي‌شود

به دنبال ريزش‌هاي اخير در جاده چالوس در پي زمين لرزه‌هاي صورت گرفته، كارشناسان سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور براي شناخت دقيقتر مناطق داراي پتانسيل خطر و در نهايت ايمن‌سازي جاده در حال همكاري با وزارت راه و ترابري هستند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس فرهاد انصاري، مدير زمين‌شناسي مهندسي سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور با اشاره به زمين لرزه 8 خرداد سال گذشته در منطقه بلده و كجور تصريح كرد: پس از زمين لرزه بيشترين تلفات در جاده چالوس روي داد كه پيشگيري از تكرار اين پيشامد نيازمند توجه ويژه‌اي است.

وي افزود: با پيگيري وزارت راه و ترابري و بازديدهاي صورت گرفته از سوي كارشناسان سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور تصميم بر اين شد كه بررسي‌هاي زمين‌شناسي مهندسي براي شناخت بيشتر خطرهايي كه جاده چالوس را تهديد مي‌كنند، انجام شود.

انصاري با اشاره به مطالعات صورت گرفته در جاده هراز توسط كارشناسان سازمان در سال‌هاي پيش از انقلاب افزود: با استفاده از عكس‌هاي هوايي، نقشه‌هاي زمين‌شناسي مهندسي مسير جاده هراز با كاربرد ويژه تهيه شده بود كه ضمن مشخص كرن نقاط خطرناك، پيشنهاداتي نيز براي اصلاح و ايمن‌سازي جاده در برداشت و در حال حاضر نيز با همراهي وزارت راه و استفاده از تكنيك‌هاي نوين، شناسايي نقاط خطرخيز جاده هراز و تعيين خطر نسبي بخش‌هاي مختلف آن ادامه دارد كه اميدواريم در ادامه ايمن‌سازي راه، اين فعاليت نيز آغاز شود.

وي افزود: در اين بررسي‌ها علاوه بر نقاطي كه از خود در زمان زمين لرزه ناپايداري نشان داده‌اند، مناطقي نيز كه داراي استعداد ايجاد خطر هستند تا حد امكان شناسايي شده و در نهايت پيشنهاداتي براي كاهش خطر ارائه شد.

مدير زمين‌شناسي مهندسي سازمان زمين‌شناسي با بيان اينكه طولاني بودن مسير جاده چالوس، پستي و بلندي‌هاي بسيار، شرايط آب و هوايي متغير، پيچيدگي‌هاي زياد پديده‌هاي زمين‌شناسي و رفت و آمد هميشگي خودروها در جاده بررسي در اين منطقه را با دشواري‌هاي رو به رو ساخته، تصريح كرد: حتي پس از پايان بررسي‌ها نمي‌توان از شناسايي تمامي نقاط خطرناك به طور كامل اطمينان داشت اما مي‌توان اميدوار بود كه پس از پايان عمليات ايمن‌سازي دست كم در بسياري از نقاط شناسايي شده خطر برطرف شده يا كاهش يابد.

وي در پايان يادآور شد: پس از پايان بررسي‌ها نقاط خطر خيز به ترتيب اولويت و با توجه به شدت خطر و ويژگي‌هاي محل معرفي شده و سپس فعاليت هاي اجرايي و ايمن‌سازي و بهسازي توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط صورت مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha