• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8403-10779.31502

خاطره‌هاي سياه زيورآلات زرد معاون جنايي آگاهي تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با ايسنا خبر داد: پيگيري جدي پرونده‌هاي سرقت از كودكان در دستور كار پليس

موضوع سرقت طلاجات اطفال بويژه دختران اين روزها در حالي بخشي از اخبار حوادث را به خود اختصاص داده است كه در جاي خود از درجه اهميت بالايي برخوردارست و هر چند كه به گفته مسؤولان انتظامي كمتر مواردي بوده است كه دزدي طلاجات دختر بچه‌ها منجر به مرگ آنها شده، اما پرونده هاي مطروحه در اين باره در آگاهي تهران بزرگ شايد محدود به 20 پرونده سرقت در سال باشد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا سرقت تكه‌اي طلا كمتر از چهار ماه پيش در شيراز منجر به شكافته شدن سينه دخترك چهار ساله‌اي با ضربات متعدد چاقو شد و شكارچي بي‌رحم، گوشواره‌هاي طلا را به قيمت زندگي نازنين به دست آورد.

با وجود انعكاس وسيع اين حادثه تلخ كه تنها به خاطر چند تكه طلا رخ داد، باز هم والدين غافل از خطرات متعدد آويختن زيورآلات به دختران و عدم توجه به هشدارهاي مكرر پليس، براحتي فرزندانشان را طعمه شكارچيان كردند و در حادثه‌اي ديگر «طاووس طلادزد» سارق زن 48 ساله‌اي با اغفال دختربچه‌هاي خرد سال به بهانه خريد بستني و عروسك، آنها را به چند خيابان پايين‌تر از محل سكونت برد و رها ‌كرد.

در اين حوادث شايد خطر اصلي براي كودكان فقط رها شدن در چند خيابان آن طرف‌تر بود، اما خاطره سياه دزديده شدن و ترس دايم از آنچه روي داده، سال‌ها با ذهن كودكان همراه خواهد بود.

براستي آيا آويختن چند تكه طلا براي آراستن و زينت دادن كودكان زيبا ارزش پذيرش چنين خطراتي را دارد؟

معاون جنايي آگاهي تهران بزرگ در گفت‌و‌گويي با خبرنگار «حوادث» ايسنا بي‌توجهي به هشدارها را از علل اصلي دزدي زيورآلات دختران دانست و اظهار كرد: وقوع اين نوع جرم صرف نظر از ارزش مادي مال از دست رفته، تاثيرات نامطلوبي را بر روحيه آينده‌سازان جامعه مي‌گذارد.

سرهنگ سيد جواد كشفي افزود: سرقت طلاجات اطفال معمولا توسط افراد ضعيف‌النفس و يا زناني كه قادر به سرقت با روش‌هاي ديگري نيستند و اغلب از سوي زوجين سارق صورت مي‌گيرد.

سرهنگ كشفي، محل‌ها و كوچه‌هاي خلوت، پارك‌ها‌، اماكن عمومي و مجالس جشن و سوگواري را مهمترين محل‌هاي وقوع اين نوع سرقتها عنوان و تصريح كرد: بر اين اساس، عاملان به نحو متقضي به كودك نزديك شده و با دادن وعده‌هاي دروغ مانند خريد دوست‌داشتني‌هاي كودكان، اعتماد طفل را نسبت به خود جلب و در فرصتي مناسب طلاجات وي را سرقت مي‌كنند.

وي گفت: اين سارقان همچنين ممكن است از طريق انواع وسيله نقليه (اتومبيل، موتور سيكلت، و دوچرخه) به بهانه سوار كردن سوژه مورد نظر خود را به طفل نزديك كرده و در فرصتي مناسب طلاجات وي را سرقت كنند.

معاون جنايي آگاهي تهران بزرگ افزود: در برخي موارد مشاهده شده كه سارقان با نشان دادن وسايل رنگي و تزئيني كم يا بي‌ارزش با كودك وارد معامله شده و سپس طلاجات طفل را گرفته و متواري مي‌شوند.

به گفته وي در مراسم‌هاي جشن يا سوگواري نيز مرتكبين سرقت در كنار مادر كودك نشسته و سر صحبت را با وي باز مي‌كنند و در همين حين طفل را در بغل گرفته و در فرصت مناسب با زيركي خاصي، طلاجات مورد نظر را به سرقت مي‌برند.

سرهنگ كشفي در خصوص ابزار سارقين طلاجات توضيح داد: معمولا در اين نوع جرايم ابزار سارقين، قيچي است؛ لذا پس از بريدن النگو و بعضا گوشواره طفل، آن را سرقت مي‌كنند.

وي به خانواده‌ها هشدار داد: از آنجا كه اين دسته سارقين طعمه خود را در ميان كودكاني كه از ديد والدين خود دور مي‌شوند انتخاب كرده و آنها را به محلي خلوت انتقال مي‌دهند ، بسيار مشاهده شده كه پس از سرقت، طفل گم شده است.

سرهنگ كشفي، خارج كردن النگو، باز كردن گوشواره و ساير زيورآلات كودكان به هنگام خروج از منزل به قصد بازي در كوچه را بهترين روش پيشگيري دانست و به ايسنا گفت: نظارت مستمر والدين بر اطفال به ويژه حين بازي آنها در كوچه يا پارك از درجه اهميتي بالايي برخوردار است.

وي تصريح كرد: از آنجا كه اين دسته از سارقان معمولا زنان و يا افراد ضعيف‌النفس هستند بسيار مشاهده شده كه پس از دستگيري توسط شهروندان و يا ديگر سازمان‌ها، با انگيزه دلسوزي و ترحم رها شده‌اند و عملا موجبات ادامه اعمال مجرمانه آنها مهيا شده است.

سرهنگ كشفي از شهروندان خواست در صورت دستگيري اين گونه مجرمان، وي را به نزديك‌ترين يگان انتظامي معرفي كنند تا در خصوص كشف ساير جرايم آنها اقدامات پليسي صورت گيرد.

همچنين بعضا اولياي كودكاني كه اموال فرزندشان ربوده شده است به لحاظ كم بها بودن ارزش مادي مال مسروقه از تشكيل پرونده امتناع مي‌كنند؛ درحاليكه نداشتن سوابق براي عاملين اين جرم امتياز است؛ از اين رو افراد به محض وقوع اين گونه جرايم، موضوع را فورا به كلانتري محل اطلاع دهند.

معاون جنايي آگاهي تهران بزرگ در پايان اطمينان داد: پليس آگاهي تهران بزرگ از آنجا كه سرقت از كودكان را باعث جريحه‌دار شدن احساسات مردمي مي‌داند، پيگيري جدي اين گونه پرونده‌ها را در دستور كار خود قرار داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha