• یکشنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8403-03841

مراسم تجليل از دكتر هروي، دانشمند جهاني ايران در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد

مراسم تجليل از دكتر هروي، دانشمند جهاني ايران در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد

دانشگاه الزهرا(س) روز يكشنبه طي مراسمي ويژه از تلاش‌هاي علمي دكتر مجيد هروي، عضو هيات علمي اين دانشگاه كه براساس تازه‌ترين اطلاعات موسسه اطلاعات علمي در زمره دانشمندان جهاني در رشته شيمي قرار گرفته است، تقدير كرد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر هروي كه پيش از اين مدتي در دانشگاه فردوسي مشهد مشغول تدريس بوده، علاوه بر تدريس تمامي دروس گرايش آلي رشته شيمي در مقاطع مختلف دانشگاهي، راهنمايي حدود 80 پروژه دانشجويي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري را نيز بر عهده داشته است.

چاپ حدود 240 مقاله علمي بين‌الملي و ترجمه حدود 30 جلد كتاب دانشگاهي از جمله ديگر تلاش‌هاي علمي وي است.

تازه‌ترين عضو جمع 10 نفره دانشمندان جهاني ايران همچنين برنده جوايز متعددي از جمله جايزه بهترين كتاب دانشگاه تهران در سال 1372، برنده جايزه بهترين كتاب جشنواره فردوسي در سال 1375 و برنده جايزه بهترين پژوهش‌ بنيادي جشنواره خوارزمي در سال 1379 نيز مي‌باشد.

در ابتداي اين مراسم، دكتر زهرا رهنورد، رييس دانشگاه الزهرا (س) در سخناني با بيان اين كه ساخت علم زمان ندارد، خاطرنشان كرد: به گفته يكي از متفكران دانشها مطلقيت ندارند بلكه به گفتمان‌هاي موقعيتي بستگي دارند. يعني اگر گاليله زماني گفته است كه زمين گرد است چون مردم از اين كه شنيده بودند زمين مسطح است خسته شده بودند پس اين حرف را پذيرفتند.

وي گفت: دكتر هروي در اين مقطع حرفي را زدند كه حاصل روح سوزانشان بوده و حاصل آن يك افتخار بزرگ است كه هم نصيب خودشان و هم نصيب دانشگاه الزهرا(س) كردند.

در ادامه اين جلسه، دكتر داوري، مشاور آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري كه به نمايندگي وي در اين جلسه حضور داشت، دريافت عنوان دانشمند در رشته شيمي از سوي دكتر هروي را به وي، مديران و جامعه علمي كشور تبريك گفت و اظهار داشت: اين موفقيت بزرگ نماد تلاش خستگي ناپذير اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاست.

در ادامه اين جلسه دكتر فرزانه، معاون پژوهشي دانشگاه الزهرا (س) ضمن تبريك اين موفقيت به دكتر هروي و گروه شيمي اين دانشگاه گفت: موسسه اطلاعات علمي (ISI) از سال 1961 تصميم گرفت كه از تمام اطلاعات ثبت شده به عنوان يك منبع توليد علم استفاده شود و توليد علم هر كشور يعني ميزان مشاركت كشورها در توليد علم جهاني در حقيقت ميزان توسعه يافتگي آن كشور را مشخص مي‌كند.

وي افزود: از بين كشورهايي كه در آن قرار دارند تعدادي مثل آمريكا و كانادا پيشرفته و بقيه مثل چين و ژاپن در چارچوب كشورهاي در حال توسعه در نظر گرفته مي‌شوند.موسسه ISI شاخص‌هايي را براي ارزيابي توليد علم كشورها مشخص كرده كه از جمله آنها مي‌توان تعداد مولفان، تعداد نشريات به چاپ رسيده و در چارچوب نشريات علمي و علمي پژوهشي بودن مجله و تداوم آن ياد كرد. داوران مجله نيز بايد بين‌المللي باشند.بنابراين براي هر كشوري تعداد نشريات و ارجاعات به آن نشريه شاخصي براي تعيين آن به عنوان بهترين مجله و تعيين دانشمند نمونه است.

وي گفت: در اين شرايط دكتر هروي بنابر اطلاعات ISI جزو 1 درصد پژوهشگران برجسته جهان شناخته شده‌ است.

در ادامه اين جلسه دكتر بيژن لطيف، رييس مجمع صنفي بسيج اساتيد نيز با تاكيد بر اينكه اين موفقيت باعث مي‌شود تا خود را بيش از گذشته مسئول دانسته و چنين استعدادهايي را كشف كنيم، به كاهش بودجه تحقيق و توسعه دانشگاه الزهرا(س) اشاره كرد و گفت: بودجه اين دانشگاه بر عكس پارسال كاهش يافته است و اگر ما در كشوري توسعه و تحقيق انجام ندهيم عقب مي‌افتيم. اگر بخواهيم چنين اساتيدي داشته باشيم بايد خدمات ارزشمندي را ارائه بدهيم ولي ما هنوز نتوانسته‌ايم اين امر را محقق كنيم.

دكتر حكمت شعار، مدير گروه شيمي دانشگاه الزهرا (س) نيز در سخناني اظهار داشت: تحولات علمي و ارائه مقالات و فعاليت‌هاي مستمر و متعدد علمي كه در برهه بعد از انقلاب بالاخص در پانزده سال گذشته صورت گرفته است، از طرفي مرهون شهادت‌ها و تلاش‌ها و سخت كوشي‌هاي آحاد مختلف مردم كشورمان در مراتب مختلف است كه زمينه را براي انجام فعاليت‌هاي علمي فراهم آورده‌اند و از طرفي صبر و شكيبايي خستگي ناپذير همكاران هيات علمي و دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي بوده است كه علي‌رغم كمبودها و نبودها توانسته‌اند موفقيت‌هاي شايان توجهي را كسب كنند.

وي ادامه داد: قبل از انقلاب اين باور بر فضاي علمي كشور حاكم بود كه هر تحول علمي مستلزم دخالت و شركت خارجي‌هاست در حالي كه بعد از انقلاب با توسعه دوره‌هاي دكتري در دانشگاه‌ها، خود اتكايي و خودباوري جايگزين باور غلط گذشته شد كه نتيجه آن موفقيت‌هاي پي در پي در زمينه‌هاي مختلف علمي است. اين باور با گذشت زمان شتاب بيشتري مي‌گيرد و آينده موفقيت‌آميزتري در انتظار ماست.

به گزارش ايسنا، در پايان اين جلسه دكتر هروي نيز طي سخنراني كوتاهي اظهار داشت:  اين موفقيت يا موقعيت يا هر چه نام دارد را نتيجه كار بيش از چند صد دانشجو، همكار و دوست مي‌دانم و به دست‌هاي تك تك آنها بوسه مي‌زنم و ميزان وامداري خود را به آنها ابراز مي‌كنم.

دكتر هروي ادامه داد: جامعه ما بيش از هر زمان ديگري به خرد و خردورزي نيازمند است تا جامعه را تحكيم كند و اين امر تنها با تكيه بر ادب و علم ميسر است.

گفتني است در اين مراسم همچنين هدايايي از طرف نهاد نمايندگي‌ مقام معظم رهبري، رييس دانشگاه، معاونت پژوهشي دانشگاه و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و گروه شيمي دانشگاه الزهرا(س) به دكتر هروي اعطا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha